816 917 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Coronavirusen är förkylningsvirus, inte influensavirus.
Covid-19 en dödlig förkylning för vissa…
Covid-21 den snälla förkylningen som fick stopp på pandemin?
Covid-19 en dödlig förkylning för vissa…
Covid-21 den snälla förkylningen som fick stopp på pandemin?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Man fick ta till särskilda åtgärder på den typen av ställen under denna våg för att det inte skulle inträffa pga. risken för hög sjukfrånvaro pga. covid. Hade färre varit rätt nyligen vaccinerade, vilket ju skulle ha skett om alla hade tänkt som Feratin, så kunde det ha inträffat.harry73 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Tramsharry73 skrev:
Nu inträffade det ju just att patienter nekades vård. Har du alldeles glömt bort vad som hände på äldreboenden under första vågen?harry73 skrev:I början var den stora rädslan att folk skulle dö mitt på gatan och att korridorerna på sjukhusen skulle vara fyllda med döende patienter som inte kunde få vård.
När väl covid visade sig vara lite mindre farligt än man först trodde, började man använda argument som mer och mer kommer från periferin.
Man (Socialstyrelsen) vet ju även att dödligheten i covid ökade under andra vågen jämfört med sommaren och hösten innan därför att sjukhusen blev mer belastade.
Det är väl rätt betydelselöst vad du har för krav på sjukvården, det intressanta är väl vad sjukvården klarar av. Uppenbarligen har den ju inte klarat av att hantera covid utan ökad dödlighet och ökat lidande.harry73 skrev:
Det hade nog inte varit jättestor skillnad, tror jag. Putins trollfabriker hade varit lika aktiva med att sprida desinformation om vaccination mot covid-19 oavsett typen av vaccin.blackarrow skrev:Jag undrar hur vaccinmarknaden sett ut om något stort läkemedelsbolag satsat ofantliga mängder pengar på någon annan mer beprövad vaccinplattform som Novavax proteinvaccin?
Det är ju också ett nytt vaccin men använder en beprövad princip som används i andra existerande vacciner.
Och hur hade det påverkat de som är tveksamma till vaccinet ?
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Nu kanske man kan få till läkaren om jag blir sjuk!
vårdcentralen vägrade ta emot sjuka...
vårdcentralen vägrade ta emot sjuka...
Det finns två skäl att vaccinera sig. Det första är att skydda sig själv. Det andra är att vara solidarisk med samhället. Ju fler som vaccinerar sig desto mindre smittspridning blir det i samhället.F Feratin skrev:
Det är snarare den som blir allvarligt sjuk i covid-19 som tvingas sätta sitt liv på paus. Den som vaccinerar sig kan fortsätta leva som vanligt. Jag vaccinerar mig varje höst mot influensa just för att jag inte vill sätta mitt liv på paus.F Feratin skrev:
Hur tror du att det hade sett ut om ingen hade vaccinerat sig?F Feratin skrev:
Det bästa sättet att hejda smittspridning är att hålla ordentligt avstånd till andra människor, men de flesta tycks vara alldeles för odisciplinerade för att det ska fungera bra.
Fast vaccination förhindrade inte smittspridning överhuvudtaget och om du är vaccinerad så ska ju viruset skydda dig så jag har aldrig förstått solidaritetsargumentet. Jag är av åsikten att samma ska gälla som för influensa, dvs äldre och riskgrupper får ta sitt ansvar så kan resterande 90%+ av befolkningen leva sitt liv som vanligt. Sveriges inställning med frihet under ansvar är den bästa.P pmd skrev: