816 981 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Tja, det verkade inte spela större roll att folk vaccinerade sig under Deltavågen, vaccinerade världen över dig ändå i hög grad. Sen har ju detta varit en pandemi som till överväldigande majoritet drabbat svaga och mycket gamla, så det är ju deras ansvar att vaccinera sig? Det var ju inte som att dödligheten bland barn, unga och friska innan vaccinet låg på 10% eller nåt. Det var hela tiden nära 0%.P pmd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Nej, att minska risken för allvarlig sjukdom med hälften är absolut inte samma samma sak som oerhört mycket mindre, bara trams. Det är en återgång till år 2020 och även då var det väldigt många som fick en allvarlig covid och som dog.F Feratin skrev:
Tar man dessutom hänsyn till att omikron är så mycket mer smittsamt än alla tidigare varianter så är det snarare mer farlig om än inte dödligare per sjukdomsfall.
Det är därför bara nonsens att kalla den sjukdom som omikronvarianten orsakar för något annat än covid.
Det kan ta 10 år enligt insatta och på vägen dit kan det komma varianter som är betydligt farligare. Vi har ju redan sett varianter av samma farlighetsgrad som omikron ersättas av farligare alfa och delta.F Feratin skrev:
Deras bekräftade fall och antal avlidna säger något annat. Har du någon antikroppsundersökning från Bulgarien som visar något annat?F Feratin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://ourworldindata.org/explorer...olor+by+test+positivity=false&country=BGR~SWE
30 % som har varit sjuka innan omikon är verkligen inte en hög immunitet orsakad av sjukdom. Det är ju långt mycket högre immunitet orsakad av vaccinet.F Feratin skrev:
16 000 döda är inte extremt lågt. En överdödlighet som inte har förekommit sen typ spanska sjukan.
Nej, Sverige har inte ens haft någon våg med delta tack vare vaccineringen.F Feratin skrev:
Nej, se länder med låg vaccintäckning, där dör det många. I Sverige har omikron orsakat en överdödlighet under februari.F Feratin skrev:
Det är ju bara för att så många har vaccinerats och haft covid orsakad av omikron. De sakerna tillsammans har lett till att det i slutet av månaden inte kommer att vara ett samhällsproblem. Det säger ju inte ett skvatt om hur en ovaccinerad människa som inte tidigare har haft covid skulle drabbas om hen blev smittad av omikronvarianten.F Feratin skrev:
Det var ju just det som de som räknade på det gjorde (inte jag). De kollade sjukskrivningar och annat liknande och jämförde med tidigare vågor. Efter de tidigare vågorna har man ju kunnat kolla hur många som har haft covid med hjälp av antikroppsundersökningar.F Feratin skrev:
Det beror ju helt på vad man menar med i princip noll. Säger ju inget utan att man förklarar det.F Feratin skrev:
Vissa gener ökar risken för allvarlig covid och därmed risken för död. Men det är ju inte känt vilka som tillhör den riskgruppen. Bara för att ta ett exempel.
Om du anser det så undrar jag varför du över huvud taget skriver i den här tråden.F Feratin skrev:
Jag antar att du menar överdödlighet.F Feratin skrev:
Har de fått in datat för februari än?
Men du kan ju kolla rapporten om överdödlighet som Fohm har samt kolla deras uppgifter om döda (eller Socialstyrelsens om du föredrar det). Att överdödligheten inte har varit större under den pågående vågen är ju tack vare att så många har vaccinerat sig.
Javisst, men under första och andra vågen var det ingen liten överdödlighet.F Feratin skrev:
Löjligt att ta upp enskilda veckor.F Feratin skrev:
Vilka länder med hög vaccinationstäckning har haft hög dödlighet bland de vaccinerade?F Feratin skrev:
Nej, det är ingen bortförklaring när man vet att risken för död är så nära förknippad med hög ålder. Det blir då väldigt stor skillnad mellan ett land där 20 % av befolkningen är över 60 år och ett land där 5 % är det (särskilt när just de 5 % är vaccinerade).F Feratin skrev:
Spelar ju ingen roll om det inte är en riskfaktor för just covid.F Feratin skrev:
Nej, jag har ju sett läkare där säga att de inte vet om patienten har influensa, covid eller någon annan luftvägsinfektion eftersom de inte har tillräckligt med PCR-tester. De fick nöja sig med att gissa att det var covid.F Feratin skrev:
Nej, i Sverige vet man mycket väl om en patient har influensa, covid eller något annat. Man har också mycket bra koll på om covid är en huvud- eller en bidiagnos för inneliggande patienter. Men även en patient med covid som bidiagnos medför samma ökade belastning som en patient med covid som huvuddiagnos eftersom patienten måste isoleras och särskilda försiktighetsåtgärder måste iaktas av personalen samt operationsrum kräver särskilda åtgärder när en covidpatient har opererats.F Feratin skrev:
Det har jag inte sett något om, däremot vet man ju att flera europeiska länder kraftigt underrapporterade antalet som dog av covid, särskilt under första vågen. Spanien räknade ju t.ex. bara dödsfall som inträffade på sjukhus och inte alls de mängder som dog på äldreboendena. Visade sig ju när man kolla upp överdödligheten.F Feratin skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Ingen har föreslagit att medelålders ska vaccinera sig var tredje månad. Tramsa inte.F Feratin skrev:Jättekonstigt argument. Ska jag sätta mitt liv på paus, springa och vaccinera och boosta mig var tredje månad (vilket folk inte verkar så villiga att göra längre) och leva i rädsla resten av livet pga ett virus som jag hade tre dagars lätt feber av och som inte ens kräver restriktioner i Sverige och snart inte ens klassas som allmänfarlig sjukdom? Det här är också min poäng varför Omicron inte bör benämnas som Covid, eftersom det resulterar i att folk lever kvar i 2021.
Jag tycker det mer och mer det ser ut som den verkliga pandemin är hypokondri.
Att restriktioner togs bort och klassningen ändras beror på att så många är vaccinerade och på att så många har haft covid orsakad av omikronvarianten. Det betyder verkligen inte att omikronvarianten är ofarlig för en person som vare sig är vaccinerad eller har haft covid. Du blandar ihop olika saker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det var något som t.ex. MSB uppenbart var mycket oroliga för. Det var ju inte utan anledning som det gick ut särskild information till den typen av arbetsställen.harry73 skrev:
Du får tillskriva det vad du vill men naturligtvis minskar vaccineringen smittspridningen när den innebär att risken för att bli sjuk minskar med minst hälften under 3 månader efter tredje dosen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Jo, naturligtvis minskar smittspridningen tack vare vaccineringen när den innebär att risken för att bli sjuk minskar med minst hälften under 3 månader efter tredje dosen.F Feratin skrev:Fast vaccination förhindrade inte smittspridning överhuvudtaget och om du är vaccinerad så ska ju viruset skydda dig så jag har aldrig förstått solidaritetsargumentet. Jag är av åsikten att samma ska gälla som för influensa, dvs äldre och riskgrupper får ta sitt ansvar så kan resterande 90%+ av befolkningen leva sitt liv som vanligt. Sveriges inställning med frihet under ansvar är den bästa.
Du verkar ju inte ha mycket koll när det gäller influensa heller. Naturligtvis påverkar det andra människor när det går influensa och de inte kan hälsa på sina gamla föräldrar eller jämnåriga som är i riskgrupp för att det är för farligt. Influensavaccin skyddar ju mycket sämre än covidvaccin.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Vilken deltavåg?F Feratin skrev:Tja, det verkade inte spela större roll att folk vaccinerade sig under Deltavågen, vaccinerade världen över dig ändå i hög grad. Sen har ju detta varit en pandemi som till överväldigande majoritet drabbat svaga och mycket gamla, så det är ju deras ansvar att vaccinera sig? Det var ju inte som att dödligheten bland barn, unga och friska innan vaccinet låg på 10% eller nåt. Det var hela tiden nära 0%.
Vi har inte haft någon våg med delta i Sverige tack vare att så många vaccinerade sig.
Har du helt missat all information om att vaccin inte skyddar alla äldre och de i riskgrupp till 100 %?
Du verkar inte ha mycket medkänsla med andra som kan riskera sitt liv pga. av du smittar dem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Varför inte titta på den statistik som finns och som visar att vaccinering med tredje dosen minskade risken att bli sjuk med minst hälften under tre månader?F Feratin skrev:
Anekdotisk bevisföring säger inte mycket.
Klart Omicron är oerhört mycket mindre. Det är ett allmänt känt faktum och inget trams. Det skulle inte avklassas som allmänfarlig sjukdom annars. Jag tvivlar på att Omicron ens är dödligare än en tuffare influensa.BirgitS skrev:
Nja, det stämmer inte. Virus som har svårare att sprida sig är mer dödliga (Ebola/HIV), medan virus som sprider sig effektivare är mindre virulenta. Det är så virus fungerar och evolverar. De vill inte ta livet av sina värddjur.
Det är dock mer nonsens att försöka bita sig fast vid 2020/21 genom att tala enbart om Covid utan att också nämna att Alpha och Delta inte ens existerar längre och numera är helt irrelevanta. Det är ju också direkt missvisande för någon som inte är påläst och får intrycket av att det är samma exakt virus.
Det kan trilla ner en helikopter i skallen på dig när du är ute och går också. Det kan komma 10 nya farliga sjukdomar inom 10 år. Vaccinet kan visa sig orsaka dödlig sjukdom om 10 år. What if scenarion ger inte så mycket. Generellt brukar dock denna typ av virus mutera ner sig till mindre virulenta varianter över lång tid, inte tvärtom.
Jag vet inte varför du är så besatt av Bulgarien. Du avfärdade Sydafrika för att de inte kunde föra statistik enligt dig, men Bulgarien litar du blint på, ett av de mest korrupta länderna i Europa. Kul hur det funkar det där. Jag behöver inte titta på Bulgarien för att se att Omicron är relativt harmlöst och att beslutet att ta bort alla restriktioner var helt rätt. Majoriteten håller dessutom med.
Den naturliga immuniteten i Sverige är enormt utbredd. Men vad spelar det dock för roll, immunitet eller inte, Omicron är harmlöst för alla utom de absolut svagaste i samhället. Ganska meningslös diskussion vid det här laget.
Nu talar du ju dock om 2+ år av pandemi. Det ska dock nämnas att hälften av dessa var så gamla att de inte ens kunde få vård på IVA. Dvs, låg på servicehem och förmodligen var mycket nära döden oavsett. Sen finns det så många faktorer att ta in. T ex att Sverige har haft väldigt låg dödlighet under en femårsperiod medan t ex Canada har haft väldigt hög, vilket gör att vi har haft fler äldre som också är den grupp som drabbats hårdast av Covid. Vi har dessutom tagit in ett oerhört stort antal invandrare med dålig hälsa och som också varit en riskgrupp pga låga D-vitaminnivåer. Många sjuksköterskor har vittnat om att många av de ovaccinerade som låg på IVA under Omicronvågen var från just mellanöstern och Afrika.
Och det stämmer inte heller att vi inte sett liknande överdödlighet förr. Runt 2002 hade vi nästan lika hög överdödlighet som 2020, trots mycket lägre befolkning.
Du måste skoja? Har du sett hur vågen för dödsfall såg ut under Delta?
Trams. Överdödlighet av den grad sker hela tiden. Det är bara att titta på Euromomo. Hade det inte varit Omicron hade det varit influensan som nu plötsligt försvunnit.
Så hur stor är risken att dö av Omicron för en vanlig frisk ovaccinerad människa? Hur stor är den ens för en ovaccinerad i riskgrupp? 0.002%? Högre än influensa? Lägre?Det är ju bara för att så många har vaccinerats och haft covid orsakad av omikron. De sakerna tillsammans har lett till att det i slutet av månaden inte kommer att vara ett samhällsproblem. Det säger ju inte ett skvatt om hur en ovaccinerad människa som inte tidigare har haft covid skulle drabbas om hen blev smittad av omikronvarianten.
Sjukskrivningar? På riktigt? Folk har ju uppmanats att stanna hemma vid minsta snuva. Många har dessutom utnyttjat det för lite extra semester. Detta har ju varit den vekliga vårdkrisen, dvs personalbrist, inte att Omicron i sig har varit ett särskilt stort problem.
Fast risken är i princip noll. Statistiken talar sitt tydliga språk. Inte ens innan vaccinet var riskerna särskilt stora förutom de extremt gamla.
Ja, de har fått in Februari. Eller så är överdödligheten låg för att Omicron är en mycket mindre virulent variant. Det verkar vara det troligaste scenariot. Det är ju ett allmänt känt faktum att Omicron inte ens går ner i lungorna som tidigare varianter gjorde, vilket är den direkt avgörande skillnaden.
Nej, det var ganska signifikant överdödlighet utan tvekan. Men det var då det.
Det var rimligt att göra då du försökte ge intryck av att en liten överdödlighet är något unikt. Jag kan nämna det i månader om du vill? Ta en titt på hur överdödligheten såg ut i Europa 2016/17 t ex, det är ingen lek det heller. Extremt mycket värre än på många håll under Covid.
USA t ex har mig veterligen haft väldigt hög dödlighet bland vaccinerade under Delta och framåt.
Så hur ska ni ha det nu? Är Covid en risk enbart för extremt gamla bara när vi talar om Sydafrika? De med svagt immunförsvar och diabetes eller hjärtproblem är ingen risk nu? Eller gäller är det bara när vi talar om Sydafrika?
Vilken är din källa till det påståendet? Jag gav dig en källa från Reuters. Jag har fler om du vill se?
Som sagt, siffrorna har överdrivits även i Sverige...Nej, i Sverige vet man mycket väl om en patient har influensa, covid eller något annat. Man har också mycket bra koll på om covid är en huvud- eller en bidiagnos för inneliggande patienter. Men även en patient med covid som bidiagnos medför samma ökade belastning som en patient med covid som huvuddiagnos eftersom patienten måste isoleras och särskilda försiktighetsåtgärder måste iaktas av personalen samt operationsrum kräver särskilda åtgärder när en covidpatient har opererats.
Flera regioner varnar nu för att covidsiffrorna kan vara missvisande, rapporterar Dagens Nyheter.
Antalet personer som vårdas för covid-19 kan vara lägre än vad statistiken visar. Det ska röra sig om minst tre regioner där statistiken är felaktig.
Det beror på att deras siffror indikerar antalet personer som är inlagda med sjukdomen, snarare än antalet som lagts in på grund av smittan. Exempelvis har en person som vårdats för benbrott kommit med i statistiken då denna testat positivt för covid-19 vid inläggning.
- Vi har uppmärksammats av flera personer i vården om det här, säger statsepidemiologen Anders Tegnell till Dagens Nyheter.
Magnus Gisslén, överläkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset och professor i infektionssjukdomar vid Göteborgs universitet, gör bedömningen att en tredjedel av de som ligger inlagda i regionen med covid-19 har en annan huvuddiagnos som de vårdas för.
Socialstyrelsen tillhandahåller också statistik över personer som vårdas för covid-19. Dock med viss eftersläpning. Deras siffror justeras efter att en person skrivits ut från sjukhuset. Då anges ifall covid-19 smitta varit huvud- eller bidiagnosen.
-Aftonbladet
Hur vet du med sådan säkerhet att det beror enbart på att så många är vaccinerade och att det inte beror på att Omicron är en oerhört mycket mindre virulent variant som inte ens går ner i lungorna som tidigare varianter gjorde?BirgitS skrev:Ingen har föreslagit att medelålders ska vaccinera sig var tredje månad. Tramsa inte.
Att restriktioner togs bort och klassningen ändras beror på att så många är vaccinerade och på att så många har haft covid orsakad av omikronvarianten. Det betyder verkligen inte att omikronvarianten är ofarlig för en person som vare sig är vaccinerad eller har haft covid. Du blandar ihop olika saker.
Nja, det verkar inte ha större effekt på smittspridningen överhuvudtaget med tanke på att en så stor del av befolkningen smittades med Omicron.BirgitS skrev:Jo, naturligtvis minskar smittspridningen tack vare vaccineringen när den innebär att risken för att bli sjuk minskar med minst hälften under 3 månader efter tredje dosen.
Du verkar ju inte ha mycket koll när det gäller influensa heller. Naturligtvis påverkar det andra människor när det går influensa och de inte kan hälsa på sina gamla föräldrar eller jämnåriga som är i riskgrupp för att det är för farligt. Influensavaccin skyddar ju mycket sämre än covidvaccin.
Och det handlar ju fortfarande om riskgrupper, inte folk i allmänhet. Dödligheten är ju i princip noll annars. Förmodligen lägre än för influensa. Som jag förstått det är RS-virus och influensa till och med dödligare än Omicron för barn och unga.
Aha, så inga vaccinerade har dött? Sen har ju de allra svagaste (80+ år) redan avlidit under första vågen.BirgitS skrev:Vilken deltavåg?
Vi har inte haft någon våg med delta i Sverige tack vare att så många vaccinerade sig.
Har du helt missat all information om att vaccin inte skyddar alla äldre och de i riskgrupp till 100 %?
Du verkar inte ha mycket medkänsla med andra som kan riskera sitt liv pga. av du smittar dem.
För vem? För mig? Så om jag hade vaccinerat mig så skulle jag bli 5% mindre sjuk än ingenting? 38c feber istället för 38.5c? Med tanke på hur harmlös Omicron var för mig och övriga familjen så var det ju rätt beslut att skippa vaccinering.BirgitS skrev:
Enligt tidigare statistik så hamnade 0.48 % av de ovaccinerade som bekräftats smittade på iva och 0.17 % dog.
Av de vaccinerade som bekräftats smittade hamnade 0.35 % på iva och 1.6 % dog.
Detta var under perioden 1 juli -24 okt 2021.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tion/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/