Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Det är en möjlig förklaring till att mindre delar av virus-dna kan detekteras med PCR test flera månader efter infektionen läkt ut. Det är inga hela virus eller komplett virus-mRNA som skapas.

Vaccin-mRNA skulle kunna skapas i celler efter vaccin mRNAt som kom med vaccinet är förbrukat.

Vad det leder till är väl lite svårt att förutse.
Immunförsvaret bör kunna hitta dessa celler och oskadliggöra dem.

Studien från Lund var gjord i labb på en celllinje mänskliga leverceller (eg odlade cancerceller).
Vad som händer i kroppen i andra friska celler vet vi inte.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Det är en möjlig förklaring till att mindre delar av virus-dna kan detekteras med PCR test flera månader efter infektionen läkt ut. Det är inga hela virus eller komplett virus-mRNA som skapas.

Vaccin-mRNA skulle kunna skapas i celler efter vaccin mRNAt som kom med vaccinet är förbrukat.

Vad det leder till är väl lite svårt att förutse.
Immunförsvaret bör kunna hitta dessa celler och oskadliggöra dem.

Studien från Lund var gjord i labb på en celllinje mänskliga leverceller (eg odlade cancerceller).
Vad som händer i kroppen i andra friska celler vet vi inte.
Och det gäller när man haft infektionen?
 
F
Ingen i familjen är vaccinerad och har levt som vanligt hela pandemin. Började tro vi var naturligt immuna men så åkte vi på Omicron en efter en.

Barnen hade runt 38.5c feber i två dagar och sov en hel del, sen var det helt över för dom. Vi vuxna hade mellan 37.5-38.5c i ca 3-4 dagar följt av trötthet och lite hosta någon vecka, därefter helt återställda.

Hade en influensa för ca 8 år sedan som var mycket värre än detta med 40c+ feber och utslagen två veckor, så Covid var inte alls särskilt påfrestande i jämförelse. Faktiskt förvånad över hur milt förloppet var.

Känns som pandemin verkligen går mot sitt slut nu, inte bara i Sverige. Läst att även Schweiz, Island, Danmark och Mexiko tagit borta alla restriktioner och att många fler avser göra det inom kort (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
LiteForce och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
F Feratin skrev:
Hade en influensa för ca 8 år sedan som var mycket värre än detta med 40c+ feber och utslagen två veckor, så Covid var inte alls särskilt påfrestande i jämförelse. Faktiskt förvånad över hur milt förloppet var.
Det varierar ju väldigt mycket, från mycket mindre än vad ni hade till mycket allvarligare än din influensa. Man vet inte heller i förväg hur det kommer att bli eftersom det t.ex. beror på ens gener.
 
Snailman
John Campbell listar alltid sina källor I texten på Youtube, så förslagsvis tittar du där.

John tycker också man ska vaxa sig, men är till skillnad från en del andra personer öppen för annat. Och han nämner det bara någon enstaka gång, han tjatar och tjatar och tjatar inte om det hela tiden som en papegoja som hakat upp sig.
 
  • Gilla
Feratin
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Det varierar ju väldigt mycket, från mycket mindre än vad ni hade till mycket allvarligare än din influensa. Man vet inte heller i förväg hur det kommer att bli eftersom det t.ex. beror på ens gener.
Jo, det är sant som du säger. Dock är Omicron som jag förstått det oerhört mycket mindre virulent än Delta och dödligheten nära noll för alla utom immunförsvagade och mycket gamla. Jag vet att alla inte väljer att se det så, men jag betraktar Omicron som en livräddare och får vara glad att jag fick denna variant och inte Delta även om jag inte direkt varit särskilt orolig för min egen del under pandemin. Uppmanade dock mina föräldrar att vaccinera sig.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
F
Snailman Snailman skrev:
John Campbell listar alltid sina källor I texten på Youtube, så förslagsvis tittar du där.

John tycker också man ska vaxa sig, men är till skillnad från en del andra personer öppen för annat. Och han nämner det bara någon enstaka gång, han tjatar och tjatar och tjatar inte om det hela tiden som en papegoja som hakat upp sig.
Han har varit bra att lyssna på under pandemin! Uppfattat honom som pragmatisk, balanserad, pedagogisk och rationell. Stått som direkt motsats till den hysteri och enspåriga narrativ som vevats i media 24/7. Jag uppskattar den typen av rapportering mer.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
F Feratin skrev:
Ingen i familjen är vaccinerad och har levt som vanligt hela pandemin. Började tro vi var naturligt immuna men så åkte vi på Omicron en efter en.

Barnen hade runt 38.5c feber i två dagar och sov en hel del, sen var det helt över för dom. Vi vuxna hade mellan 37.5-38.5c i ca 3-4 dagar följt av trötthet och lite hosta någon vecka, därefter helt återställda.

Hade en influensa för ca 8 år sedan som var mycket värre än detta med 40c+ feber och utslagen två veckor, så Covid var inte alls särskilt påfrestande i jämförelse. Faktiskt förvånad över hur milt förloppet var.

Känns som pandemin verkligen går mot sitt slut nu, inte bara i Sverige. Läst att även Schweiz, Island, Danmark och Mexiko tagit borta alla restriktioner och att många fler avser göra det inom kort (y)
Verkar helt klart som att omicron är mycket mildare än varianten (delta?) jag och frugan fick för nästan 2 år sedan, skönt.

Tog första vaccindosen Pfizer i september 2021 och fick små miniproppar i framför allt höger fots kapillärer… Helt ofarligt enligt Danderyds sjukhus… Som tur var hade jag Lmh sprutor hemma efter en stor ytlig tromboflebit för ett år sedan; behövde bara en spruta. Kommer inte ta fler vaccindoser.
 
  • Ledsen
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
F
Snailman Snailman skrev:
John Campbell listar alltid sina källor I texten på Youtube, så förslagsvis tittar du där.

John tycker också man ska vaxa sig, men är till skillnad från en del andra personer öppen för annat. Och han nämner det bara någon enstaka gång, han tjatar och tjatar och tjatar inte om det hela tiden som en papegoja som hakat upp sig.
D rob_t_j72 skrev:
Verkar helt klart som att omicron är mycket mildare än varianten (delta?) jag och frugan fick för nästan 2 år sedan, skönt.

Tog första dosen i september 2021 och fick små miniproppar i framför allt höger fots kapillärer… Helt ofarligt enligt Danderyds sjukhus… Som tur var hade jag Lmh sprutor hemma efter en stor ytlig tromboflebit för ett år sedan; behövde bara en spruta. Kommer inte ta fler vaccindoser.
Herregud, ledsen att höra. Min syster råkade också ut för alarmerande symtom när hon tog vaccinet. Hon arbetar inom vården och kände sig nog pressad/påverkad och var tidigt ute att vaccinera sig. Hon fick Aztras vaccin och fick åka aktut till sjukhus två gånger efter att hon svimmat och blivit rejält dålig. Jag minns att hon fick som små blödningar i bägge armar (såg ut som en massa blåmärken, så jag antar att det också var miniproppar) och svullnader. Riktigt obehagligt var det.
 
  • Ledsen
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Min 26-årige son fick i början av oktober läggas in för hjärtmuskelinflammation och blev kvar i nästan en vecka på hjärtavdelningen.
Han hade vaccinerat sig, och personalen var överraskande tydliga med att det med stor säkerhet var vaccinet som orsakade det.
På min fråga svarade de att de hade sett väldigt många fall.

Efter utskrivningen har han käkat medicin, varit på väldigt många kontroller, magnetröntgen och belastningsprov av hjärtat, och nu verkar det som att han är ok igen.

Mitt eget förtroende för vacciner har dippat rejält, och det kommer förmodligen att innebära att när nästa "influensacirkus" kommer, och den kommer, så är vaccin antagligen uteslutet om det inte är typ 10% dödlighet av även fullt friska personer i övrigt.

Eftersom jag själv i huvudsak är förespråkare för vaccin när det gäller mycket allvarliga sjukdomar, dock inte influensor så har jag själv inte vaccinerat mig, dels förstås efter att ha haft det, dels då stressframtagna vaccin inte känns fullt testade.

Hustrun och jag hade covid julen 2020, och ingen av oss blev mer sjuk än en vanlig förkylning, med den lilla twisten att smaken skojade med oss ibland.
Hon har ändå valt att vaccinera sig, dock utan biverkningar.
Mina 3 söner har samtliga också gjort det, varav alltså den ene fick mycket allvarliga biverkningar.

Jag har inte haft synpunkter på vare sig hustruns eller mina söners beslut att ta detta vaccin, men efter detta så kommer min misstänksamhet att vara större.
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
F Feratin skrev:
Jo, det är sant som du säger. Dock är Omicron som jag förstått det oerhört mycket mindre virulent än Delta och dödligheten nära noll för alla utom immunförsvagade och mycket gamla. Jag vet att alla inte väljer att se det så, men jag betraktar Omicron som en livräddare och får vara glad att jag fick denna variant och inte Delta även om jag inte direkt varit särskilt orolig för min egen del under pandemin. Uppmanade dock mina föräldrar att vaccinera sig.
Man beräknar att risken för allvarlig sjukdom (=sjukhusvård) pga. omikron är ungefär hälften mot delta. Eftersom delta var farligare än alfa och alfa var drygt 50 % farligare än varianterna under 2020 så innebär det att omikron är ungefär lika farligt som varianterna under 2020 för den som vare sig är vaccinerad eller har haft covid tidigare.

Att inte så många dör nu är ju för att så många har vaccinerat sig, särskilt då äldre och medelålders i riskgrupp. Men under februari har det varit en liten överdödlighet, alltså antalet som avlidit i Sverige oavsett orsak har varit utanför normalspannet, ser det ut som.

Det är inte bara immunförsvagade och mycket gamla som har avlidit, vare sig tidigare eller nu, men risken har alltid varit starkt åldersrelaterad.
 
BirgitS
D rob_t_j72 skrev:
Verkar helt klart som att omicron är mycket mildare än varianten (delta?) jag och frugan fick för nästan 2 år sedan, skönt.
Nej, omikron är ungefär lika farlig som varianterna som gick runt 2020. Delta fanns under sommaren och hösten 2021.
 
BirgitS
mikethebik mikethebik skrev:
Min 26-årige son fick i början av oktober läggas in för hjärtmuskelinflammation och blev kvar i nästan en vecka på hjärtavdelningen.
Han hade vaccinerat sig, och personalen var överraskande tydliga med att det med stor säkerhet var vaccinet som orsakade det.
På min fråga svarade de att de hade sett väldigt många fall.

Efter utskrivningen har han käkat medicin, varit på väldigt många kontroller, magnetröntgen och belastningsprov av hjärtat, och nu verkar det som att han är ok igen.

Mitt eget förtroende för vacciner har dippat rejält, och det kommer förmodligen att innebära att när nästa "influensacirkus" kommer, och den kommer, så är vaccin antagligen uteslutet om det inte är typ 10% dödlighet av även fullt friska personer i övrigt.
Beklagar.

Men tänk på att han kunde ha fått hjärtmuskelinflammation av att ha blivit sjuk i covid också. Det är väl snarare högre risk för det som en del av covid än efter vaccinering.

Väldigt många fall är inte rapporterade (i förhållande till de som har vaccinerats) men det är en del. Eftersom nästan alla rapporterade fall är män under 30 år så är det ju inte så relevant för dig.

Stressframtaget betyder inte att vaccinerna är obeprövade etc. utan de är ju de mest vältestade vacciner som finns nu samt de vacciner där biverkningarna verkligen har har rapporterats in i aldrig tidigare skådad omfattning (alltså inte att det är vanligare med biverkningar än för andra utan att så stor andel av de som fått en biverkan har rapporterat in den).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Beklagar.

Men tänk på att han kunde ha fått hjärtmuskelinflammation av att ha blivit sjuk i covid också. Det är väl snarare högre risk för det som en del av covid än efter vaccinering.
Möjligt, men förändrar inte faktum att i detta fall är det vaccinet som orsakade problemet.
Vilket naturligtvis innebär att förtroendet för desamma minskar.

Jag är definitivt ingen antivaccer, men influensor är i huvudsak inte dödliga.

Eftersom jag har passerat bäst-före-åldern med god marginal har jag upplevt Hongkong-infuensan som var riktigt elak och om man räknat antal döda där på samma sätt, "död med Hongkong" hade den antagligen varit värre än covid.
Liksom Asiaten som dök upp när jag var bäbis som också var riktigt elak som mina föräldrar berättade det.

Själv har jag bara varit riktigt sjuk i influensa en gång, för ca 20 år sedan då jag var riktigt riktigt dålig och med dagens mått kanske hamnat på sjukhus.
Väldigt hög feber, yrade och hamnade "utanför kroppen" stundtals. Vad sjukvården då sade var att ta febernedsättande och vila, idag med covid hade jag väl landat på sjukhuset...
Men piggade på mig och blev antagligen starkare av det.

Lustiga den gången var att ingen annan i familjen blev speciellt sjuk.
Jag tog en för laget:rofl:

Tack vare, eller på grund av, att sjukvården idag räddar flera initialt så kommer varje ny infektion att drabba fler hårdare därför att motståndskraften generellt är sämre idag än för 75-100 år sedan.
Vi degenereras långsamt tyvärr.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Man beräknar att risken för allvarlig sjukdom (=sjukhusvård) pga. omikron är ungefär hälften mot delta. Eftersom delta var farligare än alfa och alfa var drygt 50 % farligare än varianterna under 2020 så innebär det att omikron är ungefär lika farligt som varianterna under 2020 för den som vare sig är vaccinerad eller har haft covid tidigare.

Att inte så många dör nu är ju för att så många har vaccinerat sig, särskilt då äldre och medelålders i riskgrupp. Men under februari har det varit en liten överdödlighet, alltså antalet som avlidit i Sverige oavsett orsak har varit utanför normalspannet, ser det ut som.

Det är inte bara immunförsvagade och mycket gamla som har avlidit, vare sig tidigare eller nu, men risken har alltid varit starkt åldersrelaterad.
Nja, jag tror inte det går att jämföra det så. Tittar man på hur strängen utvecklat sig så är är Omicron utvecklat åt ett helt annat håll än Alpha vilket Dr Campbell demonstrerade i en av sina videor. Det är således i princip ett helt annat virus. Borde egentligen inte ens benämnas Covid-19 enl min mening. Sen undrar jag hur man kan vara säker på att de lägre dödsfallen enbart beror på vaccinet? Enormt många har naturlig immunitet samtidigt som Omicron är oerhört mycket mindre virulent och behandlingar blivit effektivare.

Jag kan dock oavsett inte se nödvändigheten överhuvudtaget för friska och framför allt barn att vaccinera sig, särskilt som det inte ens förhindrar spridning.

Jag säger inte att Omicron är helt riskfritt för äldre och svaga, det är ju inte influensa heller, men jag förstår dock varför så många länder släppt detta nu och gått vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.