Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
jag hänger inte med på vad du menar
Man kan förstås räkna folk som dör etc. (antal) även om de inte är folkbokförda i Sverige men om man har många som inte är folkbokförda eller tvärtom många som är folkbokförda utan att bo här så blir allt som andel av befolkningen som dör, vaccineras, har varit sjuka etc. felaktigt.

Nissens
nu har jag aldrig sagt något sådant.
Jag har inte diskuterat de krav som myndigheterna ställer. för att godkänna vaccinet.
Svårt att förstå vad du menar då..

Menar du att inga vacciner är väl beprövade när de blir godkända?

P
Det gör inte något välbeprövat för det.
Nej, men det gör att det är ordenligt testat (prövat på svenska). Det är fler personer än som brukar delta i kliniska studier.
men varför detta tjafs om vaccinet.
det är välbeprövat nu. De som kanske tvekade i början för att det var nytt har vaccinerat sig nu. Sen har vi de som tvekade som fortfarande tvekar..men de tvekade redan innan....
Japp. Den som motiverar sitt beslut att inte vaccinera sig med att det inte finns något välbeprövat vaccinet mot covid-19 griper efter halmstrån.
(Nuvaxovid (vaccinet från Novavax) kan man nog dock inte säga är välbeprövat än).

P
tja hade läst allt hade du inte behövt fråga
Den enda våldsanvändningen jag har hört talas om stod antivaxare för. Är det dem du syftar på?

Nissens Nissens skrev:
Svårt att förstå vad du menar då..

japp... men jag säger inte att det är fel.
men jag kan inte tycka att 40000 pers är väl utprovat men provat och godkänt. Jag har aldrig klagat eller ifrågasatt myndigheternas godkännande. Det är inte rimligt att testa på hur många som helst. Tror inte det är så många som tycker att det är väl utprövat på 40000pers. Det kan vara ännu färre man testar på. men ett välbeprövat vaccin där borde många biverkningar upptäckta. men jag antar att det är fas 4 är till för att upptäcka biverkningar.
så ja ett läkemedel är utprovat och godkänt.
men väl provat. nej.

P pmd skrev:
Den enda våldsanvändningen jag har hört talas om stod antivaxare för. Är det dem du syftar på?
vad skrev jag nu igen.... hmmm just det jag skrey att våld aldrig är okej.
lagen gör ingen skillnad på vilka som slåss.
det är lika olagligt

Nissens
vad skrev jag nu igen.... hmmm just det jag skrey att våld aldrig är okej.
lagen gör ingen skillnad på vilka som slåss.
det är lika olagligt
Jodå, att använda det våld nöden kräver är helt lagligt.

P
Nissens Nissens skrev:
Det tror jag att han menar. Något som inte har använts länge kan inte vara beprövat. Vad som menar med "länge" kan förstås variera.
Det nog ingen som förnekar att mRNA-vaccinen är beprövade vid det laget, efter mer än ett års användning av 6(?) miljarder människor, men de var inte beprövade vid introduktionen. Däremot vältestade.

P pmd skrev:
Det tror jag att han menar. Något som inte har använts länge kan inte vara beprövat. Vad som menar med "länge" kan förstås variera.
Det nog ingen som förnekar att mRNA-vaccinen är beprövade vid det laget, efter mer än ett års användning av 6(?) miljarder människor, men de var inte beprövade vid introduktionen. Däremot vältestade.
även om man använder mycket känd teknik så är det en helt ny produkt. ett läkemedel blir väl beprövat allt eftersom folk använder det.
Alvedon är garanterat väl beprövat idag.
som tex moderna är väl beprövat och snabbt.gick det.....
Så det handlar om mängd inte tid.
sen handlar det om att använda förstärknings ord framför beprövad eller provad.

P
Det handlar både om mängd och tid, men något som används länge brukar bli använt mycket helt automatiskt.

BirgitS BirgitS skrev:
Comirnaty är namnet på Pfizer BioNTech covid-19-vaccin.
Precis, Pfizers har använts hela tiden. Själv har jag fått 2 gånger AstraZenecas utan någon som helst reaktion. Booster Moderna och då bröt biverkningarna ut ordentligt. Alla biverkningar med styrka 10. Hade starka värktabletter hemma. Gick ned 5 kilo på några dagar. Efter det känns det som att inga virus eller bakterier kommer åt mig.

• Ledsen
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
även om man använder mycket känd teknik så är det en helt ny produkt. ett läkemedel blir väl beprövat allt eftersom folk använder det.
Alvedon är garanterat väl beprövat idag.
som tex moderna är väl beprövat och snabbt.gick det.....
Så det handlar om mängd inte tid.
sen handlar det om att använda förstärknings ord framför beprövad eller provad.
Det handlar också om att samla på sig erfarenhet som skall vara positiv.
Därmed borde tidsperspektivet vara långt nog för att risken för några oväntade problem eller sidoeffekter ska upptäckas vara lågt.

Plötsligt så händer det. Det som inte skulle vara möjligt kan trots allt vara möjligt.
I en cell med mRNAvaccin utrycks LINE1 transriptas enzym som kan omvandla mRNA till dsDNA som kan integreras i cellens DNA enligt en studie gjord på en cellisten med leverceller. Studien kommer från Lunds Universitet.
Intracellular Reverse Transcription of Pfizer BioNTech COVID-19 mRNA Vaccine BNT162b2 In Vitro in Human Liver Cell Line, https://www.mdpi.com/1467-3045/44/3/73/htm#B25-cimb-44-00073
Abstract
Preclinical studies of COVID-19 mRNA vaccine BNT162b2, developed by Pfizer and BioNTech, showed reversible hepatic effects in animals that received the BNT162b2 injection. Furthermore, a recent study showed that SARS-CoV-2 RNA can be reverse-transcribed and integrated into the genome of human cells. In this study, we investigated the effect of BNT162b2 on the human liver cell line Huh7 in vitro. Huh7 cells were exposed to BNT162b2, and quantitative PCR was performed on RNA extracted from the cells. We detected high levels of BNT162b2 in Huh7 cells and changes in gene expression of long interspersed nuclear element-1 (LINE-1), which is an endogenous reverse transcriptase. Immunohistochemistry using antibody binding to LINE-1 open reading frame-1 RNA-binding protein (ORFp1) on Huh7 cells treated with BNT162b2 indicated increased nucleus distribution of LINE-1. PCR on genomic DNA of Huh7 cells exposed to BNT162b2 amplified the DNA sequence unique to BNT162b2. Our results indicate a fast up-take of BNT162b2 into human liver cell line Huh7, leading to changes in LINE-1 expression and distribution. We also show that BNT162b2 mRNA is reverse transcribed intracellularly into DNA in as fast as 6 h upon BNT162b2 exposure.
Om inte det var illa nog så har andra forskare sett att det är möjligt för RNA sekvenser av sars-cov-2 virusets mRNA att omvandlas DNA.
Reverse-transcribed SARS-CoV-2 RNA can integrate into the genome of cultured human cells and can be expressed in patient-derived tissues, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33958444/
Abstract
Prolonged detection of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) RNA and recurrence of PCR-positive tests have been widely reported in patients after recovery from COVID-19, but some of these patients do not appear to shed infectious virus. We investigated the possibility that SARS-CoV-2 RNAs can be reverse-transcribed and integrated into the DNA of human cells in culture and that transcription of the integrated sequences might account for some of the positive PCR tests seen in patients. In support of this hypothesis, we found that DNA copies of SARS-CoV-2 sequences can be integrated into the genome of infected human cells. We found target site duplications flanking the viral sequences and consensus LINE1 endonuclease recognition sequences at the integration sites, consistent with a LINE1 retrotransposon-mediated, target-primed reverse transcription and retroposition mechanism. We also found, in some patient-derived tissues, evidence suggesting that a large fraction of the viral sequences is transcribed from integrated DNA copies of viral sequences, generating viral-host chimeric transcripts. The integration and transcription of viral sequences may thus contribute to the detection of viral RNA by PCR in patients after infection and clinical recovery. Because we have detected only subgenomic sequences derived mainly from the 3' end of the viral genome integrated into the DNA of the host cell, infectious virus cannot be produced from the integrated subgenomic SARS-CoV-2 sequences.
Mekanismen kan förklara varför genetiskt material kan detekteras långt efter infektionen är över hos vissa individer.

Att skaffa sig de berömda naturliga antikropparna tycks inte vara lösningen…:oops:

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Kan någon förklara så att en idiot förstår. Tack.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
Jag förstår inte heller vad konsekvenserna blir

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.