Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
F Feratin skrev:
Under 50 år är det inte överdrivet stor skillnad på riskerna för vaccinerade vs ovaccinerade även om riskgrupper så klart kan dra nytta av vaccination. Men för friska, nej.
Jo, det är skillnad även i gruppen 20-49 år, 5 fall per 100 000 ovaccinerade resp. kanske 1 fall per 100 000 vaccinerad nu under omikronvågen.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...9/2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka-8.pdf Figur 6B

Många som är i riskgrupp är friska eftersom en riskgrupp är de som har en viss gen.

F Feratin skrev:
Aktuell statistik inlagda från feb-mars (Svt.se). Man kan komma med alla möjliga bortförklaringar åt bägge håll, men tittar man bara så här rakt av ser det helt random ut vaccinerad vs ovaccinerad.

10-19 år: 8 st (25% två doser, 13% en dos, 25% ingen dos)
30-39 år: 15 st (27% två doser, 7% en dos, 33% ingen dos)
50-59 år: 24 st (33% två doser, 33% ingen dos, 25% en dos)
60-69 år: 52 st (44% två doser, 6% en dos, 33% ingen dos)
70-79 år: 61 st (56% två doser, 21% ingen dos, 6% en dos)
80+ år: 25 st (56% två doser, 36% ingen dos, 0% en dos)
Är det dina kunskaper om statistik eller om vaccinationsläget som brister, eller kanske verklighetsförankringen?
Förutom att det gäller IVA-vård och inte inlagda på sjukhus.

I gruppen 80+ är typ 4 % ovaccinerade så det är ju en enorm överrepresentation av ovaccinerade.

I gruppen 30-39 år är det 19 % som är ovaccinerade så det är ju en kraftig överrepresentation av ovaccinerade, 3 % som bara har vaccinerat sig en gång så även de är kraftigt överrepresenterade.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F Feratin skrev:
Kan och kan, du vet inte. Ingen vet. What-if-scenarion betyder i nuläget ingenting. Ger inte mycket för denna typ av fearmongering tyvärr.
För forskare och experter inom området så är det mycket viktigt. Så ditt uttalande säger ju mest något om dig själv.
F Feratin skrev:
Ok, så när jag om övriga familjen som är ovaccinerade hade tre dagars lätt feber så upplevde vi bara att det var en harmlös förkylning? Ok :)
Och? Så var det ju för en del som insjuknade av delta också.
F Feratin skrev:
Vilka bevis har du för det? Dr Campell till och med använde uttrycket att Omicron "är en helt annan sjukdom" och att det är en gamechanger. Men han är bara en foliehatt? Det är väl så ni alltid demoniserar de som inte håller med er, medan ni själva är auktoritärer inom ämnet?
Så nu blev det personangrepp. Det brukar betyda att man har slut på sakargument.

Du har inga bevis för din åsikt. Att du missförstår t.ex. Campell är inte mitt problem. Det är en gamechanger just för att så många är vaccinerade och/eller har haft covid förut.
F Feratin skrev:
Verkar vara lika farlig? Var har du fått det ifrån? Det stämmer inte alls:

Could Omicron be even LESS deadly than seasonal flu? Scientists believe ultra-infectious strain may kill 100 TIMES fewer people than Delta (and mortality rates were ALREADY similar to influenza before the variant emerged) [länk]
Det är ju just för att så många är vaccinerade och/eller har varit sjuka tidigare.

De försöker förstås beräkna IFR och CFR utifrån de förutsättningar som gäller, dvs. väldigt många vaccinerade och tidigare sjuka. Om du tittar på grafen ovanför texten "The Oxford University team behind Our World in Data estimates ..." så kan du ju se hur låg CFR var redan under sommaren och hösten med deltavarianten fast du brukar påstå att deltavarianten är så enormt mycket farligare. Du får liksom bestämma dig, antingen får du anse att deltavarianten är så farlig eller så får du anse att du länkar till en bra sida som visar att IFR för delta är mycket lägre än för tidigare varianter.

Eller som det också står: "Gideon Meyerowitz-Katz, an epidemiologist at the University of Wollongong in Australia, told MailOnline his 'very rough best guess' was that triple-jabbed people were at the same risk from Omicron as they are from the flu."
Det gäller alltså de som är trippelvaccinerade, inga andra.

Det jag skrev gällde ju förstås för gruppen ovaccinerad utan tidigare sjukdom. Det är ju bara för den gruppen man får fram en "farlighet" för olika virusvarianter vid en jämförelse mellan dem.
F Feratin skrev:
Det kan mycket väl vara så, men det finns och har i alla år snurrat ett flertal coronavirus av förkylningstyp. Har du gått runt och agerat alarmist vad avser dessa också? Varför inte?
Nej, det kan inte vara så utan det är så.

Tror du på allvar att förkylningar har orsakat att 500 har behövt IVA-vård och kring 2000 behövt annan sjukhusvård samtidigt?
Förkylningar orsakar inte ens att 1200 behöver sjukhusvård samtidigt men det är vad omikron orsakar just nu.
F Feratin skrev:
Det gör den inte. Möjligtvis att någon kommit från utlandet där Delta möjligtvis fortfarande existerar, men det är ett ickeproblem då Omicron är dominant och slår ut Delta. Det du försöker dig på är att greppa efter halmstrån och agera alarmist i onödan.
Det var du som skrev att deltavarianten inte existerar fast du inte något som visar just det. Det är att greppa efter halmstrån.
F Feratin skrev:
Nej, de är inte relevanta överhuvudtaget då de inte exiterar längre. Det är historia och hör till historieböckerna nu. De kommer aldrig återkomma.
Ditt påstående är som att säga att det inte är relevant att jämföra olika tidsepoker, olika krig osv. Tvärtom så är det mycket välkänt att man kan lära sig av det som har existerat tidigare.
Jag har inte påstått att alfa och delta ska återkomma.
F Feratin skrev:
Och trots den låga vaccinationsgraden är dödligheten relativt låg. 7 miljoner invånare, 35k döda officiellt (med? av? ingen vet) = 0.50% fördelat på över 2+ år.
Det är ju väldigt mycket mer än Sverige även om siffrorna är ungefärliga.
F Feratin skrev:
De finns inte ens med i Euromomos statistik gällande överdödlighet.
Det är ju valfritt om man vill vara med i det samarbetet eller inte. Eurostat finns också och det täcker även Bulgarien. OurWorldInData får sina uppgifter från Human Mortality Database och World Mortality Dataset och det ser ut så här:
Graf som visar ökad dödlighet jämfört med förväntad i Bulgarien och Sverige 2020–2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...olor+by+test+positivity=false&country=BGR~SWE
Bulagarien har testat lite mindre än vad Sverige har gjort.
Fungerar inte särskilt bra att kontrollera folket genom att överdriva antalet som dör. Regeringen har ju inte ens lyckats få folket att tro att vaccin skyddar äldre och de med allvarliga sjukdomar.
F Feratin skrev:
Ja, och vad vill du komma med det? Ska jag ställa in mitt liv? Springa och vaccinera mig och boosta mig för att folk dött av influensa eller Omicron? Jag hänger inte riktigt med. Vad är det för argument egentligen? För mig är det helt harmlöst. Om någon annan upplever det som något annat så fine. Det är vad det är.
Nej, omikron är inte harmlöst. Att det var harmlöst för just dig är en helt annan sak, s.k. anekdotisk bevisföring.
F Feratin skrev:
Vad har du för bevis för att sjukvården var överbelastad pga Omicron som direkt orsak?
För att det samtidigt var 2000 patienter med covid orsakad av omikronvarianten förstås.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Har det helt gått förbi dig att sjukvården består av mer än IVA?
F Feratin skrev:
Du underskattar nog mörkertalet något enormt. Jag testade mig bara för att jag hade köpt hemtest, skulle aldrig ens testat mig annars. De flesta skiter nog i vilket då symtomen för de flesta är som en förkylning.
Det gäller ju inte antal bekräftade fall, det är ju typ 25 % nu när vågen börjar avta, utan antikroppstester på slumpmässigt valda människor förstås.
F Feratin skrev:
För alla utom äldre och svåra bakomliggande sjukdomar (diabetes, cancer, kol) är Omicron numera ett ickeproblem vill jag hävda.
Så du har fortfarande inte förstått att det ligger en massa ovaccinerade människor som trodde att de inte skulle kunna bli allvarligt sjuka av omikronvarianten därför att de ansåg sig som helt friska?
Du verkar inte ha mycket kontakt med sjukvården. Du borde läsa t.ex. KristinRT:s inlägg i den här tråden. Rapporter från akuten.
F Feratin skrev:
De var extremt gamla, inte kvalificerade för vård på IVA, låg med all sannolikhet inför döden redan. Försök inte bortförklara det nu. Det är som det är.
Du verkar fortfarande inte ha förstått att det finns annat än IVA-vård på sjukhusen för de som har allvarlig covid. Naturligtvis är det som det är, alltså onödigt många som dog under första vågen och andra vågen.
F Feratin skrev:
Totalt under 2021 avled 91 541 personer (SCB) vilket ligger inom normalintervallet för åren 2015-2019. Egentligen är det fånigt att prata om överdödlighet här - ok att det nog dog några fler under 2020. Men under både 2019 och 2021 så hade vi en anmärkningsvärd underdödlighet.
2020 var det en anmärkningsvärd stor överdödlighet som framgick av sidan jag länkade till igår.
Jag har inte påstått att det var någon överdödlighet under 2021, då var ju så många äldre nyvaccinerade under tredje vågen att de inte ens blev sjuka.
F Feratin skrev:
Ok, då kan vi dra slutsatsen att vaccinets skydd i och med Omicronvarianten kraftigt försämrats, både vad avser smittspridning och att förhindra dödsfall.
Vad bra att du har insett det som andra insåg för typ 2,5 månad sen.
Liksom att skyddet pga. tidigare genomgången sjukdom i och med omikronvarianten kraftigt försämrades, både vad avser smittspridning och att förhindra dödsfall.
F Feratin skrev:
Som sagt, trycket på vården orsakad av personalbristen beror som sagt på att folk uppmanats stanna hemma vid minsta snuva, inte för att vi haft massdöd i landet. Saker och ting behöver inte överdrivas. Det går att se på det rationellt.
Nej, trycket på vården var i första hand för att 2000 patienter med covid behövde vård.
Ingen har påstått att det har varit någon massdöd.
F Feratin skrev:
Det beror på vad dui menar med "rätt stor andel". Stor andel av vad? Jämfört med vad? Hur många under 50 år har dött AV (inte med) covid under 2+ år av pandemi? Jag kan berätta att det är 195 st. Är det många? Hur många av dessa som redan var mycket svårt sjuka vet vi inte heller, förmodligen majoriteten. Du tror inte unga alltid dött i alla tider av virus och influensa?
Medelåldern varar tills man hamnar i gruppen äldre förstås, dvs. upp till 65-70 år eller så. Brukar du kalla 60-åringar för äldre eller tillhör de äldsta?
F Feratin skrev:
Och även bland vaccinerade.
Var är källan till det?
F Feratin skrev:
Ja, precis som med influensa. Inget nytt med andra ord.
Det nya är ju att så många samtidigt har behövt sjukhusvård.
F Feratin skrev:
Och detta gäller än i dag?
Naturligtvis, inte kan man låta en covidsjuk benbrottspatient smitta ner 20 äldre som är inlagda för att få utslitna höft- eller knäleder utbytta. Det skulle ju leda till ökad belastning på vården och eventuellt dödsfall.
F Feratin skrev:
Det är utan tvekan en hel del, men sett till hur enorm spridningen var denna säsong (extrem) så ser jag ingen anledning till att inta en alarmistisk inställning. Det är ju också därför alla restriktioner tagits bort. Vet inte om du missat det?
Omikron har lett till att vården än en gång varit mycket mer belastad än vanligt vilket leder till onödiga dödsfall och ökat lidande.

Restriktioner har tagits bort för att de inte var proportonerliga bland annat därför att omikron är så smittsam att det måste till extrema restriktioner för att ner smittspridningen.
F Feratin skrev:
Nej precis, det som är orsaken till detta är att vårdanställda uppmanas stanna hemma vid minsta symtom. Du tror inte samma sak hade hänt om man intog samma inställning till influensa? Och varför gör man inte det förresten? Dör inte folk av influensa? Är dessa dödsfall inte lika viktiga? Det är bara Covidoffer som vi vurmar för?
Nu tillhör ju vårdanställda just en grupp som ibland har fått undantag från att stanna hemma med milda symtom.

Influensa smittas ungefär 10 % av befolkningen varje vintersäsong, alltså utspritt under flera månader. Ser du skillnaden mot covid under januari och februari i år?

Nej, det dör inte 5000 vare sig av eller med influensa varje år. Det är färre än 1000. Influensan belastar inte heller vården som covid har gjort.

Förhoppningsvis har äldreomsorgen lärt sig så mycket pga. covid att de nu kan skydda de äldsta och skröpligaste bättre mot influensan.
F Feratin skrev:
Vad har du för bevis att jag inte hade blivit förkyld av Covid om jag var vaccinerad?
Nu övergår du till anekdotisk bevisföring igen. Sånt kan inte användas för att dra statiskt säkerställda slutsatser om en stor grupp människor.
F Feratin skrev:
Halva arbetsstyrkan var smittade trots att majoriteten var vaccinerade,
Och om ingen hade varit vaccinerad hade det kanske varit hela i stället. Det går ju inte att dra några slutsatser av en liten grupp människor. Man måste titta på stora befolkningsgrupper vilket ju är precis vad UK Health Security Agency gör.
F Feratin skrev:
Det hade varit otrevligare att låta sig vaccineras med ett vaccin jag beviseligen inte hade behov av och behöva gå runt resten av livet med en substans i kroppen vars långsiktiga effekter jag inte vet något om.
Du vet ju inte heller vad sjukdomen har för långsiktiga effekter på din kropp. Stod något i någon av corona/covid-trådarna för några dagar sen om en forskargrupp som hade mätt upp att det var vanligt att hjärnan hade minskat i storlek hos de som hade fått covid.

• Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Mycket bra dokumentär av Jonas Nilsson om hur Covid-pandemin utnyttjas för stora samhällsförändringar:

Sveriges regering har ju också en utredning på gång för en grundlagsförändring för att kunna införa undantagstillstånd och hårdare restriktioner vid nästa pandemi. Enda anledningen jag kan se att dom vill göra detta är att kunna följa efter Australiens och Nya Zeelands expempel med massiva lockdowns och läger för smittade. Fråntagande av mänskliga rättigheter.

Mycket skrämmande att våra politiker är med på detta.

• Gilla
  • Haha
tank77 och 4 till
  • Laddar…
Och detta är anledningen till att inte vaccinera sig?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Och detta är anledningen till att inte vaccinera sig?
Det tror jag inte. Men det är nog en anledning att det anses vara så viktigt att vaccinera sig.

• Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
P
S SnickareHobb skrev:
Mycket bra dokumentär av Jonas Nilsson om hur Covid-pandemin utnyttjas för stora samhällsförändringar:
[media]
Sveriges regering har ju också en utredning på gång för en grundlagsförändring för att kunna införa undantagstillstånd och hårdare restriktioner vid nästa pandemi. Enda anledningen jag kan se att dom vill göra detta är att kunna följa efter Australiens och Nya Zeelands expempel med massiva lockdowns och läger för smittade. Fråntagande av mänskliga rättigheter.

Kan du sammanfatta vad videon säger om den svenska utredningen? 50 minuter video är en rätt lång video sm inte är underhållning.

P
S SnickareHobb skrev:
Det tror jag inte. Men det är nog en anledning att det anses vara så viktigt att vaccinera sig.
Jag förstår inte riktigt orsakssambandet. Kan du utveckla?

P
S SnickareHobb skrev:
Skrämmande är att någon tror på antisemiterna i Palaestra Media.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
J
S SnickareHobb skrev:
[media]

Så vi som varit det mest liberala landet i hela industrialiserade världen, i hanteringen av covid, tack vare, eller på grund av våra politiker strävar alltså efter att bli det mest diametralt motsatta, men i hemlighet? Av samma politiker? Är det rätt förstått? Så himla bra mörkat! Säkert därför Tegnell tackade för sig och drar till WHO. Eller är han med i bögcirkeln med Soros också? Man kan snart inte lita på någon...

• Haha
  • Gilla
vanpire och 4 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Hej å håå.. om Jonas Nilsson - antar att du är väl medveten om vem denna person är vars video du publicerade i denna tråd. Om inte kan jag rekommendera källkritik i fortsättningen för att slippa stå i skamvrån.

Terrorkopplad högerextremist lurade Palmecentret – Aktuellt Fokus

Högerextremister tränar för den "fysiska kampen" i kommunens lokaler | Expo.se

MAKTHAVARNA DU ALDRIG VALDE – JMM.NU

Blogg – Palaestra Media

Palaestra Media – Dokumentärer, intervjuver, kommentarer

Ny dokumentär: Makthavarna du aldrig valde (nordfront.se)

Runar Sögaard talar på ”alternativ bokmässa” (archive.org)

Penisstegar och sånt – PKJonas

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Så vi som varit det mest liberala landet i hela industrialiserade världen, i hanteringen av covid, tack vare, eller på grund av våra politiker strävar alltså efter att bli det mest diametralt motsatta, men i hemlighet? Av samma politiker? Är det rätt förstått? Så himla bra mörkat! Säkert därför Tegnell tackade för sig och drar till WHO. Eller är han med i bögcirkeln med Soros också? Man kan snart inte lita på någon...
Jag är inte så mycket för konspirationsteorier, men jag kan lyssna på alla åsikter. Jag har ingen koll på bögcirklar eller vad du pratar om.

Kan du däremot förklara varför Sverige startat en utredning för en grundlagsändring för att kunna införa undantagstillstånd och hårdare restriktioner vid nästa pandemi?

Finns det överhuvudtaget något som säger att de exterma restriktioner många länder haft (och fortfarande har) har haft någon effekt på minskad dödlighet? Sverige har ju lyckats minst lika bra utan lockdowns och utegångsförbud. Varför vill man kunna införa sådant vid nästa pandemi?

Varför har alla länder reagerat så extremt på denna pandemi?

Till och med Klaus Schwab skriver i sin bok att Covid-19 är en väldigt mild pandemi, men att den kommer att resultera i stora samhällsförändringar. Han (och WEF) vill få igenom radikala förändringar ("du kommer inte att äga något men vara lycklig" - finns öppet att läsa på deras hemsida på nätet). Och han är kompis med dom flesta toppolitiker.

J
S SnickareHobb skrev:
Jag är inte så mycket för konspirationsteorier, men jag kan lyssna på alla åsikter. Jag har ingen koll på bögcirklar eller vad du pratar om.

Kan du däremot förklara varför Sverige startat en utredning för en grundlagsändring för att kunna införa undantagstillstånd och hårdare restriktioner vid nästa pandemi?

Finns det överhuvudtaget något som säger att de exterma restriktioner många länder haft (och fortfarande har) har haft någon effekt på minskad dödlighet? Sverige har ju lyckats minst lika bra utan lockdowns och utegångsförbud. Varför vill man kunna införa sådant vid nästa pandemi?

Varför har alla länder reagerat så extremt på denna pandemi?

Till och med Klaus Schwab skriver i sin bok att Covid-19 är en väldigt mild pandemi, men att den kommer att resultera i stora samhällsförändringar. Han (och WEF) vill få igenom radikala förändringar ("du kommer inte att äga något men vara lycklig" - finns öppet att läsa på deras hemsida på nätet). Och han är kompis med dom flesta toppolitiker.
Vi är överens om att Sverige lyckats minst lika bra (oftast bättre) som andra länder med hårdare restriktioner, ja. Vi får ta fasta på det. Att Sverige utreder är inget nytt. Den rädslan får du vädra med nån annan.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Därför att nästa pandemi kan vara något med 10 % dödlighet, typ som SARS. Jag hoppas att du då kan förstå varför det kan vara bra att kunna införa mer långtgående krav för att samhället ska kunna fortleva. Precis som det finns krigslagar.

• Gilla
  • Haha
pmd och 6 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Jag är inte så mycket för konspirationsteorier,
Jasså! Den video du la in här och som gjorts av en person som endast sysslar med konspirationsteorier av allehanda slag gav du betyget "mycket bra dokumentär"....

Du avstod från att svara på mitt inlägg, jag förstår dig. Kunskapsmotstånd är komplext och drivs av känslor och allmänt låg tillit.

• Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.