Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens Nissens skrev:
Jösses… du tror inte att det finns myndigheter som vill tysta ner pandemin?

I vissa länder dör folk ute i sina byar i lunginflammation och ”influensa”. När patienten ber om att få testa sig för Corona, säger läkaren ”det behövs inte”.

I Asien är detta vanligt, kan säkert vara så i Afrika också.
Jag vet inte var jag skrev om hur myndigheterna har uppfört sig. Du får gärna berätta var jag skrivit det du säger...
 
F frasen_36 skrev:
Varför ska de ha samma rättigheter när inte bidragit till att bekämpa pandemin eller minska smittspridningen? (Såvida de inte har medicinska hinder för vaccination)
Tycker det låter som du är rasist. De som bekämpade Corona som du skrev är inte de som vaccinerade sig utan sjukvårdspersonalen som kämpade otroligt mycket för att rädda livet på sjuka. De forskare som bidragit till kunskapen vi har idag om corona, eller de som slet för att få fram ett nytt vaccin på rekord tid. Där har du hjältarna, de som bidrog till att bekämpa Corona.
Det vi andra gjorde var att vaccinera oss. för att framförallt skydda oss själva. Men man är ingen hjälte för att man vaccinerar sig. Vi är inga super människor. Vi är vanliga människor som alla andra oavsett vaccin eller inte. Vad vet vi om att ovaccinerade inte skyddade sig?
De kanske inte vill få Corona. Utan har följt de riktlinjer som har varit för att skydda sig?
Nej jag tror inte att dessa människor har tänkt mer på att skydda sig som grupp än vi som vaccinerat oss. Själv har jag inte alls tänkt på att skydda mig. varken före vaccineringen eller efter.
Det finns en del intressanta människor som väljer att inte vaccinera sig.
Som har "intressanta" anledningar till varför man inte ska vaccinera sig. Men det finns en del lustiga människor som vaccinerar sig.
De som får för sig att de är bättre än ovaccinerade i allmänhet.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Campbell har kollat lite på dokumenten som domstolen beordrade Pfizer att lämna ut:

[media]
Drygt 1000 personer dog av vaccinet och det var tydligen känt av myndigheterna i USA, ändå bedömde de det som säkert. Campbell ifrågasätter varför dokumenten var hemligstämplade och undrar om de var kända av myndigheterna även i andra länder än USA , och han säger att det kommer att bli svårt att lita på myndigheterna som har hand om godkännande av läkemedel i framtiden.

Han tycker också att nyttan med vaccine jämfört med den nya varianten Omicrons framfart gör att man bör göra om bedömningen risk/nytta med att ta vaccin.

Ber om ursäkt om det länkats till videon tidigare:sweat:
Nu har jag inte sett videon, eftersom det tar för lång tid, utan bara läst vad som står på sidan youtube.com/watch?v=7YOD9drZasM och där står det:

"5. SUMMARY AND CONCLUSION Review of the available data for this cumulative PM experience, confirms a favorable benefit: risk balance for BNT162b2. "

Snailman Snailman skrev:
Drygt 1000 personer dog av vaccinet och det var tydligen känt av myndigheterna i USA, ändå bedömde de det som säkert.
Under vilken tidsperiod, av hur många vaccinerade och hur rapporterades det?
Hur många av de som fick covid under den tidsperioden dog?

Snailman Snailman skrev:
Han tycker också att nyttan med vaccine jämfört med den nya varianten Omicrons framfart gör att man bör göra om bedömningen risk/nytta med att ta vaccin.
Man har ju ingen aning om genomgången covid orsakad av omikronvarianten kommer att vara till någon nytta när nästa variant sprids.
 
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tycker det låter som du är rasist. De som bekämpade Corona som du skrev är inte de som vaccinerade sig utan sjukvårdspersonalen som kämpade otroligt mycket för att rädda livet på sjuka. De forskare som bidragit till kunskapen vi har idag om corona, eller de som slet för att få fram ett nytt vaccin på rekord tid. Där har du hjältarna, de som bidrog till att bekämpa Corona.
Det vi andra gjorde var att vaccinera oss. för att framförallt skydda oss själva. Men man är ingen hjälte för att man vaccinerar sig. Vi är inga super människor. Vi är vanliga människor som alla andra oavsett vaccin eller inte. Vad vet vi om att ovaccinerade inte skyddade sig?
De kanske inte vill få Corona. Utan har följt de riktlinjer som har varit för att skydda sig?
Nej jag tror inte att dessa människor har tänkt mer på att skydda sig som grupp än vi som vaccinerat oss. Själv har jag inte alls tänkt på att skydda mig. varken före vaccineringen eller efter.
Det finns en del intressanta människor som väljer att inte vaccinera sig.
Som har "intressanta" anledningar till varför man inte ska vaccinera sig. Men det finns en del lustiga människor som vaccinerar sig.
De som får för sig att de är bättre än ovaccinerade i allmänhet.
Nu får du skärpa dig! Har du lässvårigheter?
Var exakt har jag i inlägg #15118 nämnt något om raser?
 
Snailman
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har jag inte sett videon, eftersom det tar för lång tid, utan bara läst vad som står på sidan youtube.com/watch?v=7YOD9drZasM och där står det:

"5. SUMMARY AND CONCLUSION Review of the available data for this cumulative PM experience, confirms a favorable benefit: risk balance for BNT162b2. "


Under vilken tidsperiod, av hur många vaccinerade och hur rapporterades det?
Hur många av de som fick covid under den tidsperioden dog?


Man har ju ingen aning om genomgången covid orsakad av omikronvarianten kommer att vara till någon nytta när nästa variant sprids.

Du kanske skulle ta dig en stund och lyssna på på John, du verkar ju lägga väldigt mycket tid här, så kanske du kunde använda lite av den?
 
F frasen_36 skrev:
Nu får du skärpa dig! Har du lässvårigheter?
Var exakt har jag i inlägg #15118 nämnt något om raser?
Du gör det klassiska misstaget och tror att bara handlar om raser.
men det är så mycket mer. t.ex åsikt, religion.
men det viktigaste man anser sig vara bättre än någon annan. Så du uppfyller faktiskt de kraven ( Grattis!
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du gör det klassiska misstaget och tror att bara handlar om raser.
Nej, det är den normala betydelsen. Man kan t.ex. se vad Svenska Akademiens Ordbok skriver om betydelsen av rasism.
åskådning som är baserad på föreställningar om att personer med viss hudfärg är överlägsna särsk. om föreställningen att svarta el. mörka personer är underlägsna i något avseende
https://svenska.se/so/?id=165181&pz=3 skrivet 2021

Mycket likartad betydelse finns även SAOL och SAOB. Så det har verkligen inte att göra med åsikter och religion. När det gäller region pratar man t.ex. om religionsförtryck.

Däremot brukar rasister (i den normala betydelsen) gärna försöka få ordet att tappa betydelsen så att de inte känner sig så utpekade.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har jag inte sett videon, eftersom det tar för lång tid, utan bara läst vad som står på sidan youtube.com/watch?v=7YOD9drZasM och där står det:

"5. SUMMARY AND CONCLUSION Review of the available data for this cumulative PM experience, confirms a favorable benefit: risk balance for BNT162b2. "

Under vilken tidsperiod, av hur många vaccinerade och hur rapporterades det?
Hur många av de som fick covid under den tidsperioden dog?

Man har ju ingen aning om genomgången covid orsakad av omikronvarianten kommer att vara till någon nytta när nästa variant sprids.
Jag har nästan sett videon, somnade… Dokumenten som ”krävs ut” är inte lätta att läsa. Det stora problemet är att tolka vad innehållet betyder, till och med för läkare.

Det är väl närmast en kort fas-4 studie, ”efter kommersialiseringen”, dvs när vaccinet började användas och fram till 28:e februari, fast inklusive kända fall från studierna.
https://phmpt.org/wp-content/uploads/2021/11/5.3.6-postmarketing-experience.pdf

Tex finns det en lista på sjukdomar/biverkningar att hålla utkik efter. En sådan lista kan vara bra för att matcha med misstänkta biverkningar. Den listan är inte en lista med kända biverkningar eller ens förväntade.

25’000 av 43’000 biverkningsrapporter var medicinskt bekräftade och rapporterats in till Pfizer från flera länder, men till stor del från USA.

Hur många vaccinerades under denna tid framgår inte av rapporten, men man kan ju kika på antalet doser som administrerats enligt Our World in Data, Modernas andel var väl liten, speciellt i början.
https://ourworldindata.org/explorer...+positivity=false&country=USA~GBR~FRA~ISR~ESP

Tar man
(CFR för USA) / ( totalt Fatal Adverse Events / antal vaccinerade)
hamnar jag på ca 800 ggr lägre risk att dö av Pfizervaccinet än av sjukdomen.
Hur hade siffran sett ut exklusive USA?

Så är 1000 döda av vaccinet fram till 28 februari många?

Hur tillförlitliga är inrapporterade biverkningar och då speciellt i USA?
Är siffrorna rimliga jämfört med andra länders siffror?

Man hade maskat bort hur mycket vaccin Pfizer tillverkat. Det var väl onödigt, men att maska bort hur många de nyanställt är väl okay.
Tja, det är min snabbanalys och funderingar…
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag vet inte var jag skrev om hur myndigheterna har uppfört sig. Du får gärna berätta var jag skrivit det du säger...
Du säger ju att rapportering kan fungera dåligt eftersom ”det är långt mellan byarna”. Jag hävdar att det är minst lika troligt eller troligare att myndigheterna i många länder mörkar siffrorna på olika sätt.
 
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du gör det klassiska misstaget och tror att bara handlar om raser.
men det är så mycket mer. t.ex åsikt, religion.
men det viktigaste man anser sig vara bättre än någon annan. Så du uppfyller faktiskt de kraven ( Grattis!
Det verkar vara du själv som har lätt för såna tendenser och för att gömma det försöker klistra epitetet på andra. Grattis tillbaka.
 
F frasen_36 skrev:
Det verkar vara du själv som har lätt för såna tendenser och för att gömma det försöker klistra epitetet på andra. Grattis tillbaka.
Så allt är okej? Tanken med rasism är att man anser sig vara bättre än andra. Det stämmer utmärkt på det du skrev.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så allt är okej? Tanken med rasism är att man anser sig vara bättre än andra. Det stämmer utmärkt på det du skrev.
Det du beskriver låter mer som snobbism.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är den normala betydelsen. Man kan t.ex. se vad Svenska Akademiens Ordbok skriver om betydelsen av rasism.
[länk] skrivet 2021

Mycket likartad betydelse finns även SAOL och SAOB. Så det har verkligen inte att göra med åsikter och religion. När det gäller region pratar man t.ex. om religionsförtryck.

Däremot brukar rasister (i den normala betydelsen) gärna försöka få ordet att tappa betydelsen så att de inte känner sig så utpekade.
Det är inte rasister som försöker få ordet att tappa betydelse. Det är alla andra som använder det oavsett.
Rasism har haft olika betydelser under årens gång. för tillfället så är det inte uttryckligen fel att anse att en grupp människor har olika värde. Men det är fortfarande hela tanken
läser man på Wikipedia så är även religion och kulturella skillnader med. Du om någon borde veta att SAOL inte är en perfekt källa alltid. Då texten är väldigt begränsad. alltså bättre med Wikipedia
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
T
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är inte rasister som försöker få ordet att tappa betydelse. Det är alla andra som använder det oavsett.
Rasism har haft olika betydelser under årens gång. för tillfället så är det inte uttryckligen fel att anse att en grupp människor har olika värde. Men det är fortfarande hela tanken
läser man på Wikipedia så är även religion och kulturella skillnader med. Du om någon borde veta att SAOL inte är en perfekt källa alltid. Då texten är väldigt begränsad. alltså bättre med Wikipedia
Dessutom finns det bara en ras av människan, bara pigmentet som skiljer människor åt.

Modern vetenskap har påvisat att det numera endast finns en art av människa, i form av Homo sapiens, kvar på jorden. Detta gör att begreppet ras ur ett taxonomiskt perspektiv inte har någon relevans.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så allt är okej? Tanken med rasism är att man anser sig vara bättre än andra. Det stämmer utmärkt på det du skrev.
Så du tror att de som följer FHM's och andra myndigheters uttryckliga rekommendationer för att bidra till att bekämpa en svår smitta som vållar svår sjukdom och död "anser sig vara bättre än andra". Det är fruktansvärt inskränkt av dig tänkt.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.