Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
F frasen_36 skrev:
Med ditt synsätt anser du också följaktligen att den som inte har körkort borde få köra bil, eller den som inte har vapenlicens borde få ha vapen för annars anser du att de betraktas som "mindre värda"..
I covidfallet var det t.o.m. myndigheter som under viss tid betraktade ovaccinerade och vaccinerade olika map råd och rekommendationer.
Du anser följaktligen att myndigheterna var rasister??
Självklart är det lika fel även om det är staten. varför skulle jag tycka annorlunda.
 
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Självklart är det lika fel även om det är staten. varför skulle jag tycka annorlunda.
Då finns det ingen anledning debattera detta med dig. Du lever tydligen i en inskränkt värld.
 
F frasen_36 skrev:
Med ditt synsätt anser du också följaktligen att den som inte har körkort borde få köra bil, eller den som inte har vapenlicens borde få ha vapen för annars anser du att de betraktas som "mindre värda"..
I covidfallet var det t.o.m. myndigheter som under viss tid betraktade ovaccinerade och vaccinerade olika map råd och rekommendationer.
Du anser följaktligen att myndigheterna var rasister??
Underbart... jag älskar när man börjar jämföra med körkort. Brukar vara en ganska usel jämförelse. Men visst fortsätt!
Vi kan istället jämföra det förtryck svarta har och fortsätter få stå ut med. När någon säger att dessa inte ska ha samma rättigheter. Brukar folk tänka på körkort? Likheten? Ganska liten men samtidigt inte helt borta.
 
Redigerat:
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Då finns det ingen anledning debattera detta med dig. Du lever tydligen i en inskränkt värld.
Jag vill inte vara petig, men det är du som
säger att ovaccinerade inte ska ha samma rättigheter. Är inte det inskränkt?
 
Nissens Nissens skrev:
Det där är din helt egna tolkning. Att man har olika rättigheter betyder inte att någon är bättre än någon annan.
Tex, en människa som har körkort är inte en bättre människa än en som inte har körkort. Dock har den med körkort fler rättigheter.
Hur kom körkortet in i bilden? Får de inte ta körkort? Det vore väldigt illa.
 
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Andemeningen med ordet rasism är ändå att man anser att man själv är överlägsen och den andra är underlägsen. Rasism är inget du kan döms för. utan där finns det olika lagrum som används.
Betydelsen av ordet rasism förändras. Men det viktigaste finns kvar hatet mot andra människor
Du hade fel i att det var ett klassiskt misstag eftersom det handlade om den klassiska betydelsen.

Du missar att Wikipedia ingenstans anser att rasism är att folk har olika åsikt, och åsikt var vad du tog upp. #15125

Du missar också att: "Det avgörande är att rasismen på förhand dömer individer efter en idé om vilka de är snarare än efter vad de gör."
När folk vaccinerar sig eller inte vaccinerar sig och blir bedömda utifrån det så handlar det just om vad de gör eller inte gör. Det handlar inte om: "Olika kulturer ses som permanenta, oförenliga och att individer bär "sin" kultur med sig och för den vidare till sina barn."

Det stämmer inte heller om att det handlar om hat, vare sig när det gäller rasism eller en åsikt om att man kan ta hänsyn till om folk är vaccinerade eller inte.

Det stämmer inte heller om att det handlar om människovärde när det gäller en åsikt om att man kan ta hänsyn till om folk är vaccinerade eller inte.

Så du har fel på flera sätt i att tycka att denna sidodiskussion handlar om rasism.

När det gäller om man kan dömas för rasism så är det ju bara en fråga om hur lagar formuleras, vilket kan vara olika i olika länder.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Underbart... jag älskar när man börjar jämföra med körkort. Brukar vara en ganska usel jämförelse. Men visst fortsätt!
Vi kan istället jämföra det förtryck svarta har och fortsätter få stå ut med. När någon säger att dessa inte ska ha samma rättigheter. Brukar folk tänka på körkort? Likheten? Ganska liten men samtidigt inte helt borta.
Nej, folk tänker verkligen inte på körkort när det gäller apartheid, rasism och liknande eftersom det är totalt olika saker att döma människor efter deras hudfärg resp. efter vad de gör eller inte gör vilket de lätt kan göra något åt själva.

För den som är svart går det inte att ändra till vit hudfärg.
För den som inte är vaccinerad är det lätt att vaccinera sig om de inte riskerar allergisk chock eller liknande.
För den som inte har körkort är det för de flesta lätt att ta körkort, men det finns de som inte får ta körkort (blinda, epileptiker, dementa).

Inser du skillnaden?
Anser du att det är rasism att blinda etc. inte får köra bil?
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur kom körkortet in i bilden? Får de inte ta körkort? Det vore väldigt illa.
Försökte bara förklara skillnaden för dig. Men du verkar inte vilja förstå.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag vill inte vara petig, men det är du som
säger att ovaccinerade inte ska ha samma rättigheter. Är inte det inskränkt?
Jag och även myndigheterna t.ex.FHM m.fl.
anser att man har olika rättigheter beroende på t.ex. behörighet mm.
Är alla - utom du - "bättre än andra" och därmed rasister i din värld?
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
S
Bananskalare Bananskalare skrev:
Självklart är det lika fel även om det är staten. varför skulle jag tycka annorlunda.
Då gör du det svårt för dig.
 
S
Bananskalare Bananskalare skrev:
Underbart... jag älskar när man börjar jämföra med körkort. Brukar vara en ganska usel jämförelse. Men visst fortsätt!
Vi kan istället jämföra det förtryck svarta har och fortsätter få stå ut med. När någon säger att dessa inte ska ha samma rättigheter. Brukar folk tänka på körkort? Likheten? Ganska liten men samtidigt inte helt borta.
Var jämförelsen "usel" bara för att den inte passade dig?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jag och även myndigheterna t.ex.FHM m.fl.
anser att man har olika rättigheter beroende på t.ex. behörighet mm.
Är alla - utom du - "bättre än andra" och därmed rasister i din värld?
Nej jag är inte bättre än alla andra, jag anser bara att alla ska ha samma rättigheter. Jag tycker inte det är inskränkt. Jag tycker det är inskränkt att anse att man kan ha olika rättigheter.
 
S sonabr4000 skrev:
Var jämförelsen "usel" bara för att den inte passade dig?
varför tycker du att körkort är en bra jämförelse?
 
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nej jag är inte bättre än alla andra, jag anser bara att alla ska ha samma rättigheter. Jag tycker inte det är inskränkt. Jag tycker det är inskränkt att anse att man kan ha olika rättigheter.
Vilken betydelse av inskränkt har du?
https://svenska.se/tre/?sok=inskränkt&pz=8

Nu finns det ju en massa begränsningar i världen, den som är blind får inte ta körkort, den som inte har körkort får inte köra bil, den som inte är legitimerad läkare får inte jobba som läkare, den som inte har ett pass får inte resa till alla länder, den som inte har vaccinerat sig mot viss tropisk sjukdom får inte resa till vissa länder, den som är dömd för ett allvarligt brott ska sitta i fängelse osv. Alltså en massa saker där folk har olika rättigheter beroende på hurdana de är och vad de har gjort.

Något av ovanstående som du tycker är vettigt eller är allt fel?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, folk tänker verkligen inte på körkort när det gäller apartheid, rasism och liknande eftersom det är totalt olika saker att döma människor efter deras hudfärg resp. efter vad de gör eller inte gör vilket de lätt kan göra något åt själva.

För den som är svart går det inte att ändra till vit hudfärg.
För den som inte är vaccinerad är det lätt att vaccinera sig om de inte riskerar allergisk chock eller liknande.
För den som inte har körkort är det för de flesta lätt att ta körkort, men det finns de som inte får ta körkort (blinda, epileptiker, dementa).

Inser du skillnaden?
Anser du att det är rasism att blinda etc. inte får köra bil?
Nu har du trillat dit igen, och ser inget.
I en bra värld ska man inte behöva byta hudfärg för att få samma rättigheter.
Men nu ska vi inte fortsätta älta rasism. Du verkar inte vilja förstå tanken med rasism eller ordet. Det är nog inget civiliserat land har ordet rasism som anledning att döma någon.

Varför skulle jag tycka det vore rasism för att folk har ett handikapp som påverkar deras möjlighet att framföra ett fordon på ett trafiksäkert sätt. Att en människa med allvarlig epelelpsi inte får köra bil är inte konstigt. Tänk om han eller hon får ett anfall när man är ute och kör bil risken är stor att stackaren kommer dö. risken finns att fler dör.
Det är ett tråkigt måste att dessa inte får köra bil. Men det är grundat på ett medicinskt beslut.
Att anse att ovaccinerade inte ska ha samma rättigheter är inte samma sak. Det finns ingen medicinsk anledning till att inte låta dessa ta körkort.
Att dessutom idag när vi har ett virus som snart inte 1april kommer klassas samhällsfarlig. Att då ändå prata om att inte ha samma rättigheter.
Men det är tydligt eftersom det handlar om ovaccinerade så är det okej.
Är det okej att dessa inte ska ha samma rättigheter?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.