Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att dessutom idag när vi har ett virus som snart inte 1april kommer klassas samhällsfarlig. Att då ändå prata om att inte ha samma rättigheter.
Men det är tydligt eftersom det handlar om ovaccinerade så är det okej.
Är det okej att dessa inte ska ha samma rättigheter?
Som förkyld så har man under många år (årtionden) inte fått besöka vissa avdelningar på sjukhus/vårdinrättningar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bygga hus forum.... hmmm.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vilken betydelse av inskränkt har du?
[länk]

Nu finns det ju en massa begränsningar i världen, den som är blind får inte ta körkort, den som inte har körkort får inte köra bil, den som inte är legitimerad läkare får inte jobba som läkare, den som inte har ett pass får inte resa till alla länder, den som inte har vaccinerat sig mot viss tropisk sjukdom får inte resa till vissa länder, den som är dömd för ett allvarligt brott ska sitta i fängelse osv. Alltså en massa saker där folk har olika rättigheter beroende på hurdana de är och vad de har gjort.

Något av ovanstående som du tycker är vettigt eller är allt fel?
tja jag brukar inte googla alla ord som folk skriver. Brukar du? Jag blev kallad för inskränkt. men jag påpekade att jag tyckte det var inskränkt att inte anse att ovaccinerade ska ha samma rättigheter. Men jag är medveten om vad ordet betyder. Jag tycker inte det passar in på någon som tycker att alla ska ha samma rättigheter.
Vad vill du egentligen komma fram till?
Du brukar ha lite bättre exempel. än att den som har begått ett brott ska sitta i fängelse?
vad har det med att säga att alla som är ovaccinerade inte ska ha samma rättigheter?
ingen alls, det är helt olika saker.

sen så är det väldigt lustigt, när man pratar om rättigheter och ovaccinerade så är det lugnt. Men annars när man pratar om olika rättigheter så brukar man prata om hat.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Som förkyld så har man under många år (årtionden) inte fått besöka vissa avdelningar på sjukhus/vårdinrättningar.
nej vad vill du säga med det?
 
pperssons pperssons skrev:
Bygga hus forum.... hmmm.
I vilket delforum ligger denna tråd?
I detta delforum så behöver det inte handla om hus/fastighet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Något jag lärt mig under denna pandemi är hur vanligt det är att folk har sina egna definitioner på ord och dess betydelse, samt hur långa diskussioner det kan bli pga det.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu har du trillat dit igen, och ser inget.
I en bra värld ska man inte behöva byta hudfärg för att få samma rättigheter.
Men nu ska vi inte fortsätta älta rasism. Du verkar inte vilja förstå tanken med rasism eller ordet. Det är nog inget civiliserat land har ordet rasism som anledning att döma någon.

Varför skulle jag tycka det vore rasism för att folk har ett handikapp som påverkar deras möjlighet att framföra ett fordon på ett trafiksäkert sätt. Att en människa med allvarlig epelelpsi inte får köra bil är inte konstigt. Tänk om han eller hon får ett anfall när man är ute och kör bil risken är stor att stackaren kommer dö. risken finns att fler dör.
Det är ett tråkigt måste att dessa inte får köra bil. Men det är grundat på ett medicinskt beslut.
Att anse att ovaccinerade inte ska ha samma rättigheter är inte samma sak. Det finns ingen medicinsk anledning till att inte låta dessa ta körkort.
Att dessutom idag när vi har ett virus som snart inte 1april kommer klassas samhällsfarlig. Att då ändå prata om att inte ha samma rättigheter.
Men det är tydligt eftersom det handlar om ovaccinerade så är det okej.
Är det okej att dessa inte ska ha samma rättigheter?
Hur svårt kan det va' ??
Ja! Det är helt rätt att under vissa omständigheter (t.ex. pågående pandemi) ovaccinerade t.ex. inte bör ha samma rättigheter avseende tillträde till vissa platser mm.
Det har inget som helst att göra med "rasism" som du försöker få det till.
 
  • Gilla
Lilak och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
I en bra värld ska man inte behöva byta hudfärg för att få samma rättigheter.
Naturligtvis. Men det är en annan sak och har inget att göra med vad som är rasism, alltså själva innebörden av det ordet.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför skulle jag tycka det vore rasism för att folk har ett handikapp som påverkar deras möjlighet att framföra ett fordon på ett trafiksäkert sätt. Att en människa med allvarlig epelelpsi inte får köra bil är inte konstigt. Tänk om han eller hon får ett anfall när man är ute och kör bil risken är stor att stackaren kommer dö. risken finns att fler dör.
Det är ett tråkigt måste att dessa inte får köra bil. Men det är grundat på ett medicinskt beslut.
Att anse att ovaccinerade inte ska ha samma rättigheter är inte samma sak. Det finns ingen medicinsk anledning till att inte låta dessa ta körkort.
Precis. Samma skäl som till att det under en viss tid fanns särskilda regler för ovaccinerade. De ovaccinerade (epileptikerna) kunde smitta (köra på) andra som riskerade att dö och det var större risk att de gjorde det än vaccinerade (icke-epileptiker). På den tiden det fanns vaccinationspass så var det alltså grundat på en medicinsk anledning.

Så du håller alltså med om att vissa begränsningar av rättigheter är bra. Det innebär då att det inte är rasism att begränsa folks rättigheter pga. vissa saker (om du inte anser att du själv är rasist pga att du tycker att det är bra att begränsa epileptikers rättigheter).
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag blev kallad för inskränkt. men jag påpekade att jag tyckte det var inskränkt att inte anse att ovaccinerade ska ha samma rättigheter. Men jag är medveten om vad ordet betyder. Jag tycker inte det passar in på någon som tycker att alla ska ha samma rättigheter.
Men du skrev ju nyss att du inte tycker att alla ska ha samma rättigheter i och med att du skrev att det var rätt att epileptiker inte kan ta körkort. Så är du inskränkt eller inte?
Eller är det dina påståenden som inte är vettiga?

Bananskalare Bananskalare skrev:
sen så är det väldigt lustigt, när man pratar om rättigheter och ovaccinerade så är det lugnt. Men annars när man pratar om olika rättigheter så brukar man prata om hat.
Inte jag och mina bekanta.
Varför ska man hata epileptiker för att de inte har rättigheten att ta körkort och man tycker att det är bra?
Du kommer med väldigt konstiga påståenden och motsägelser.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
nej vad vill du säga med det?
Vad jag vill ha sagt?
Jo, att det redan långt innan C-19 fanns så hade inte förkylda personer samma rättigheter som friska personer.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men du skrev ju nyss att du inte tycker att alla ska ha samma rättigheter i och med att du skrev att det var rätt att epileptiker inte kan ta körkort. Så är du inskränkt eller inte?
Eller är det dina påståenden som inte är vettiga?


Inte jag och mina bekanta.
Varför ska man hata epileptiker för att de inte har rättigheten att ta körkort och man tycker att det är bra?
Du kommer med väldigt konstiga påståenden och motsägelser.
När kommer jag med motsägelser? Trafiksäkerhet? Någon med allvarlig epilepsi skulle kunna skada sig själv eller andra väldigt allvarligt. Det finns medicinska anledningar till vissa tyvärr inte kan få körkort. Tycker du att det går att jämföra med att inte vaccinera sig?
Men att neka någon att komma in någonstans är okej om man är ovaccinerad?

Kul att se att du börjar tappa dig. Och försöker hitta på olika saker för att försvara
att ovaccinerade ska inte ha samma rättigheter.
Jag har inte sett många korrekt underbyggda resonemang, utan bara hitte på.
Men hade jag inte vetat bättre så.... Du har sagt att du inte gör skillnad på dessa två "grupper"
Men ändå tvivlar jag...
Men du kan vara lugn... DE som hänger här bryr sig inte...
Vaccinpasset har aldrig byggt på någon medicinskbakgrund utan enbart på dumhet.

Sen undrar jag hur kan du jämför ovaccinerade med någon med epilepsi och att köra på någon?
Var finns likheten? Jag har träffat rätt... Du skulle inte göra en sådan korkad jämförelse normalt.

Förresten varför tycker du att någon med epilepsi ska får köra bil?
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J
Bananskalare Bananskalare skrev:
tja jag brukar inte googla alla ord som folk skriver. Brukar du? Jag blev kallad för inskränkt. men jag påpekade att jag tyckte det var inskränkt att inte anse att ovaccinerade ska ha samma rättigheter. Men jag är medveten om vad ordet betyder. Jag tycker inte det passar in på någon som tycker att alla ska ha samma rättigheter.
Vad vill du egentligen komma fram till?
Du brukar ha lite bättre exempel. än att den som har begått ett brott ska sitta i fängelse?
vad har det med att säga att alla som är ovaccinerade inte ska ha samma rättigheter?
ingen alls, det är helt olika saker.

sen så är det väldigt lustigt, när man pratar om rättigheter och ovaccinerade så är det lugnt. Men annars när man pratar om olika rättigheter så brukar man prata om hat.
Nu vet vi ju att du inte tar in information som andra gör, men jag ska göra ett försök. Ovaccinerade är ingen folkgrupp. Du gör dig till åtlöje, inser du inte det? Du får väl tänka och tycka hur du vill, men hitta på egna betydelser av ord och att sedan bygga vidare på det och sedan smeta smuts på andra är ohederligt.
 
  • Gilla
Lilak och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
När kommer jag med motsägelser? Trafiksäkerhet? Någon med allvarlig epilepsi skulle kunna skada sig själv eller andra väldigt allvarligt. Det finns medicinska anledningar till vissa tyvärr inte kan få körkort. Tycker du att det går att jämföra med att inte vaccinera sig?
Men att neka någon att komma in någonstans är okej om man är ovaccinerad?
Du gör ju det hela tiden. Du påstår att man är rasist om man tycker att det är vettigt att olika människor har olika rättigheter beroende på vad de har gjort/inte gjort. Du hänvisar till Wikipedia för betydelsen av rasism men de anser att rasism inte har något att göra med vad man har gjort/inte gjort. Sen anser du själv att det är vettigt att olika människor har olika rättigheter.

Om det är större risk för att en ovaccinerad smittar andra som i sin tur kan bli allvarligt sjuka och dö så tycker jag det är lika vettigt att begränsa dem som det är att begränsa vad epileptiker får göra därför att de kan riskera att att andra blir allvarligt skadade och dö. Så vad är skillnaden?

Jag har inte påstått att ovaccinerade inte ska ha samma rättigheter som vaccinerade. Jag började med att påstå att det inte är rasistiskt att tycka det.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Vaccinpasset har aldrig byggt på någon medicinskbakgrund utan enbart på dumhet.
Fel
De byggde på att de som var vaccinerade ytterst sällan blev sjuka av deltavarianten jämfört med ovaccinerade. Det är en medicinsk orsak.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Kul att se att du börjar tappa dig.
Konstig humor du har. Jag tycker inte att det är kul att se att du sen länge har tappat dig.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Förresten varför tycker du att någon med epilepsi ska får köra bil?
Det tycker jag inte. Jag tycker inte heller att det är rasistiskt att tycka det eftersom jag inte tycker att det är rasistiskt att tycka att olika människor har rätt att göra olika saker jämnt. Det är nämligen normalt att folk är begränsade i sina rättigheter beroende på vad de har gjort etc.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nej jag är inte bättre än alla andra, jag anser bara att alla ska ha samma rättigheter. Jag tycker inte det är inskränkt. Jag tycker det är inskränkt att anse att man kan ha olika rättigheter.
Du läser ju inte vad man skriver till dig.
Jag har INTE frågat om du tycker att du är bättre än andra, ändå svarar du på en sådan fråga. Ingen ide' fortsätta när du inte klarar läsa utan att förvanska till allt till ditt mantra.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
Bananskalare Bananskalare skrev:
varför tycker du att körkort är en bra jämförelse?
Därför att enbart de som kvalificerat sig till att ha körkort får köra fordonet. De som väljer att inte kvalificera sig till det får inte köra. Inget ovidkommande surr om mindre värd eller rasism som du raljerar om.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.