25 441 läst · 193 svar
25k läst
193 svar
Varför går säkring + huvudströmbrytaren varje gång häll sätts igång?
Liksom flera andra har skrivit redan, jag förstår inte hur man har tänkt att en lägenhet skall klara sig på 16A på enbart en fas. Då kan man ju inte ens köra ugn och mikrovågsugn samtidigt ens. Min ugn drar 10A själv. Likaså Micron. Släng på ytterligare last och det är kört.
Jag bodde i en lägenhet för 20 år sedan. Då fick man planera all användning av el. Ugn och dammsugare? Glöm det. Spis och diskmaskin? Inte en chans. Då hade vi ändå två faser i lägenheten.
Jag förstår inte hur man skall klara dig med bara EN fas.
Jag bodde i en lägenhet för 20 år sedan. Då fick man planera all användning av el. Ugn och dammsugare? Glöm det. Spis och diskmaskin? Inte en chans. Då hade vi ändå två faser i lägenheten.
Sen att man inte får ha högre säkring än 16Apacman42 skrev:
Liksom flera andra har skrivit redan, jag förstår inte hur man har tänkt att en lägenhet skall klara sig på 16A på enbart en fas. Då kan man ju inte ens köra ugn och mikrovågsugn samtidigt ens. Min ugn drar 10A själv. Likaså Micron. Släng på ytterligare last och det är kört.
Glöm nu inte de 5 sekunderna också när det ska gå varvet runt igen. Det TS beskriver beror inte på annat än fel i högra halvan på hällen vid de tillfällen båda säkringarna löste.
Att det är för klent generellt och dessutom normalt sett onödigt med 16 A mätarsäkring till lägenheten är självklart men en annan fråga.
Att det är för klent generellt och dessutom normalt sett onödigt med 16 A mätarsäkring till lägenheten är självklart men en annan fråga.
Det är inte ovanligt att en lägenhet har ensam huvudsäkring på 16A om håller är kopplad på två faser så blir det fel. Då tror hällen att du har 2st huvudsäkringar på 16A.
I bruksanvisningen till hällen så visar den hur man kopplar hällen på 1 respektive 2 faser.
Om man kopplar hällen på en fas så vet den automatiskt att den inte får belasta fasen på mer än 16 A.
Problemet kommer om hällen maxar effekten på höger sida (1500+1700W) eller vänster sida (2200+1400W)och man samtidigt startar något annat i lägenheten.
Ta ut säkringarna till hällen och se om något mer än hällen i lägenheten slutar fungera.
Någon kanske lånat en fas från en belysningsgeupp till köket för att få två faser till hällen istället för en ensam som det kanske ursprungligen har varit.
Inte alls ovanligt med 1 fas spisar före dock brukar de va på 20 eller 25 A.
Att en häll full med elektronik inte kräver jordning är för mig lite märkligt, men den är dubbelisolerad så ska väl vara så.
I bruksanvisningen till hällen så visar den hur man kopplar hällen på 1 respektive 2 faser.
Om man kopplar hällen på en fas så vet den automatiskt att den inte får belasta fasen på mer än 16 A.
Problemet kommer om hällen maxar effekten på höger sida (1500+1700W) eller vänster sida (2200+1400W)och man samtidigt startar något annat i lägenheten.
Ta ut säkringarna till hällen och se om något mer än hällen i lägenheten slutar fungera.
Någon kanske lånat en fas från en belysningsgeupp till köket för att få två faser till hällen istället för en ensam som det kanske ursprungligen har varit.
Inte alls ovanligt med 1 fas spisar före dock brukar de va på 20 eller 25 A.
Att en häll full med elektronik inte kräver jordning är för mig lite märkligt, men den är dubbelisolerad så ska väl vara så.
Redigerat:
Den är ju kopplad på en fas eftersom det bara finns en fas i lägenheten. Hällen består av två halvor som har varsin nolla och fas. Hällen känner av eventuell fasförskjutning mellan faserna för att räkna ut om halvorna drivs av samma eller olika faser.Ruscher skrev:
Den är nog sannolikt kopplad 1x16A då borde det gå använda en sida i taget. Kaffebryggare borde gå på egen gruppRuscher skrev:
Det är inte ovanligt att en lägenhet har ensam huvudsäkring på 16A om håller är kopplad på två faser så blir det fel. Då tror hällen att du har 2st huvudsäkringar på 16A.
Har lägenheten inga grupper?useless skrev:
Att lägenheten bara har en huvudsäkring är ju inte jätte ovanligt.
Men att lägenheten i sin tur inte har grupper med belysning, ugn, häll o.s.v är väl ytterst ovanligt?
Jag kanske missförstod dig bara.
Att hällen reglerar effekt själv efter hur den är kopplad köper jag, om man kopplar den på en fas så har ju hällen en maximal belastning på 32A. Och det är ju mer än hela huvudsäkringen.
Men en platta på 2400W bränner ju inte 16A säkring om den inte blir belastad av något annat såklart.
På Ikeas hemsida står det att hällen kräver 32A om den är kopplad på 1 fas.
"Ström: 2x16A eller 1x32A"
Hur många grupper man har spelar inte så stor roll då det bara är en fas och 16 A huvudsäkring. Det går liksom inte att trolla fram mer ström.Ruscher skrev:
Med största sannolikhet går det att ställa in max effekt den får dra.Ruscher skrev:
Såklart inte, alla belastar ju samma huvudsäkring i slutändan.useless skrev:
Känns som att 16A är aldeles för lågt, bör vara mist 25A.
Undra vilken passdel det sitter bakom huvudsäkringen, hyresvärden vill kanske hålla förbrukningen av hyresgästerna nere.
Tror du denna hällen är så avancerad att den möjligheten finns?useless skrev:
Jag vet att man kan göra på många hällar men detta är ju in instegsmodell.
TS kan använda vänster sida utan problem men säkring i lgh löser ut när hon använder sig utav högra sidan. Det har enligt henne tidigare fungerat fram tills någon dag sedan. Används bara 2 högra sidan plattor är förbrukningen ca 3100wRuscher skrev: