hsd
OT.. gamla glödlampor höll längre än de sista som såldes, misstänker att det är avsktligt för att konsumenterna ska uppleva ledlampornas längre livslängd, likadant med lågenergilamporna- de tidiga hade bra livslängd (hade ett par utelampor som lyste via ljussensor i över 10 år nu håller de 2-3 år)
 
MultiMan MultiMan skrev:
Har nästan bara IKEA Trådfri-lampor (30+ st). Ingen har gått sönder hittills och det är väl tre år iaf sedan de släpptes?

Några enstaka skitlampor (typ nordic light från CO) har dött under åren, men aldrig någon kvalitetslampa.

När jag tänker efter har ingen IKEA-LED dött öht och jag började köpa där så fort de infördes.

Nja.. IKEA har haft flera generationer LED, några riktigt dåliga, även återkallade produkter, flimrande lampor osv, men även flera utmärkta lampor. Man återanvänder ibland namnet så det är inte helt lätt att avgöra vad som finns inne i lampan...
 
blackarrow blackarrow skrev:
Kul att ni tycker det var en intressant tråd.

Det var väl med ett visst humor jag slog sönder den trasiga Rusta LEDden med en Hultaforshammare.

Gnälla över att folk är dumma och köper billiga skräp-led har redan gjorts invandra trådar här på BH.
Här kan vi väl hålla oss till en teknisk diskussion om problem och orsaker.
Bra och intressant tråd.
Dock verkar det mest röra sig om lampor med små men kraftiga LED som kräver switchande drivkrets, kylning osv.
Kolla gärna i de lampor av s.k, filament typ, med många små dioder (COB-princip) monterade på en metalltråd, vissa med aktiv drivkrets men oftast bara enkel strömbegränsning. Förutom utseende som ordinär glödlampa och riktig rundstrålning, matt såväl som klar glob osv så kan man variera ljusfärg, de kan ofta dimmas osv. De är ofta fyllda med gas som leder ut värmen till glasgloben, och kan då göras ljusstarka.
En lyckad konstruktion med andra ord.
 
MultiMan MultiMan skrev:
IKEA är och har varit billiga hela tiden men har ändå gjort kvalitets LED-lampor från starten. De allra billigaste från 9kr har flimrat lite (som alla inte störs av) men deras bättre sorter, inklusive bästa Trådfri är inte särskilt dyra, speciellt inte efter senaste prissänkningarna och modellförändringarna.
Min dotter köpte en golvlampa på Ikea, med tillhörande led-ljuskälla. Den gick sönder direkt. Jag tog med ljuskällan till Ikea och ville ha en ny. Svaret blev: "Vi har inte den där typen. Problem hos leverantören." Jag rekommenderades att gå till Clas Ohlson.

En badrumslampa (plafond med en rund platta med leddar i stil med bilden i början av den här tråden) som jag köpte hos Bauhaus gick sönder efter ett par år. Ville ha en ny lampa men Bauhaus sålde inte den typen längre. Visade sig att det var fem års garanti på innanmätet så lampfabriken i Danmark kunde ha skickat nytt innanmäte. Men jag hade inte kvittot kvar...

Jag tror som flera andra att det finns gott om lycksökare i branschen och att det är därför så många led-lampor går sönder.
 
blackarrow blackarrow skrev:
När varselljuslagen kom så fanns det kit med förkopplingsmotsånd som reducerade spänningen för att inte glödlamporna skulle gå sönder sånofta.
Det här med förkopplingsmotstånd stötte jag på i vår gamla ugn från Bosch!
När ugnslampan på 40W gick sönder fanns bara 25W ugnslampor i butiken men jag nöjde mig med det och köpte ett 2-pack. Inom några veckor var båda de nya lamporna brända. Jag tyckte det var lite konstigt så multimetern togs fram och konstaterade att det låg 400V till lampan. Ugnen hade tydligen inget stift till nollan (bara tre faser och jord) så Bosch-ingenjörerna hade räknat ut hur stort förkopplingsmotstånd som behövdes för att sänka spänningen till 220V för den originalmonterade 40W-lampan. Men det blev ju inte rätt spänningsfall när lampan bara drog 25W... ;)
 
  • Gilla
Leif T och 2 till
  • Laddar…
M mikewse skrev:
Det här med förkopplingsmotstånd stötte jag på i vår gamla ugn från Bosch!
När ugnslampan på 40W gick sönder fanns bara 25W ugnslampor i butiken men jag nöjde mig med det och köpte ett 2-pack. Inom några veckor var båda de nya lamporna brända. Jag tyckte det var lite konstigt så multimetern togs fram och konstaterade att det låg 400V till lampan. Ugnen hade tydligen inget stift till nollan (bara tre faser och jord) så Bosch-ingenjörerna hade räknat ut hur stort förkopplingsmotstånd som behövdes för att sänka spänningen till 220V för den originalmonterade 40W-lampan. Men det blev ju inte rätt spänningsfall när lampan bara drog 25W... ;)
Boschingenjörerna kan ju ha valt motstånd så de sänkt spänningen något till lampan så den håller längre.
Jag hade förkopplingsmotstånd i min Husquarnaspis och har väl det i min ”nya” också, men har aldrig kontrollmätt lampspänningen...
Det är iaf ett bra tips att kontrollera att man har rätt effekt på ugnslampan. Det är gott om 400V spisar i Sverige.
 
Jag kan nog tycka att det är "sådär" att från fabrik leverera en lampa uppmärkt 220V iskruvad i en sockel som levererar en helt annan spänning om jag sätter i en lampa med annan effekt ;-)
(det går ju lätt för ingenjörerna att ordna en pålitlig 220V genom anslutning till nollan även på en 400V-spis)
 
Det där är standardlösningen på gamla spisar utan nolla.
 
  • Gilla
mikewse och 1 till
  • Laddar…
2 2 loud skrev:
komplex fråga men om man ska generalisera det hela så säljs dessa lampor under falska promisser ,,, man räknar i all enkelhet på folks lättja ,,, och hur faaan ska man kunna bevisa att man haft 50 K H driftstid på en lampa som pajar och sålts med promisserna att hålla 100 K H ?? jag lägger mina näsa i blöt på många tekniska områden bl.a bilar ,,, där har det kommit en lampa/sockel som heter H7 ,,, den fasas mer och mer bort idag MEN det är ett känt problem att många många H7 bilar äter lampor ,,, det har gått så långt att man tagit fram ett "kit" som SÄNKER SPÄNNINGEN till lampan ,,, ett enkelt åt helvete för högt prisatt kit som består av två simpla DIODER ( spänningen faller 0.7 V seriellt på en diod) ,, fick återerättat av en god vän nått som var så dumt att jag hade svårt att greppa det ,,, då han är egen företagare och har en egen bilelsfirma sedan "hedenhös" gör att jag fortsatte lyssna ,,, han berättade att han på en branschmässa fick träffa representanter från autoexperten och PHILLIPS och tog upp detta problem med överkonsumtion av H7 lampor på bilarna ,,, phillips represenatanten berättade i denna ordväxling att lamporna är BYGGDA för ett optimalt ljusflöde på 13.1 volt !!!!!! .. en systemspänning i en bil med fungerande laddsystem ligger BETYDLIGT över denna spänning ,,,, INGET 12 V batteri får rätt laddning på så låg spänning ,,,, det mest SKRÄMMANDE i denna berättelse är att phillips representanten inte ens förstod sambandet mellan en lampa som är optimerad för 13.1 v som placeras i ett system som mycket väl kan periodvis kan ligga enda upp till 16 v ....
13,1-13,2V är vedertagen standard. Det stämmer att laddspänningen ut från generatorn är högre, annars laddas inte batteriet upp... Oftast är det två spänningssteg, 14,4-14,6V bulk, därefter 13,6-13,8V underhålls och utjämningsladdning. Notera kabelarean mellan generator och batteri...
Om du däremot mäter ända ute i lampans sockel, efter det klenare kablaget, reläer, brytare osv, direkt på lampans bleck så kommer du att finna att där ligger runt 13,2V vid normal drift, så visst har Philips och hela fordonsbranchen rätt när man designar för denna spänning.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
M mikewse skrev:
Det här med förkopplingsmotstånd stötte jag på i vår gamla ugn från Bosch!
När ugnslampan på 40W gick sönder fanns bara 25W ugnslampor i butiken men jag nöjde mig med det och köpte ett 2-pack. Inom några veckor var båda de nya lamporna brända. Jag tyckte det var lite konstigt så multimetern togs fram och konstaterade att det låg 400V till lampan. Ugnen hade tydligen inget stift till nollan (bara tre faser och jord) så Bosch-ingenjörerna hade räknat ut hur stort förkopplingsmotstånd som behövdes för att sänka spänningen till 220V för den originalmonterade 40W-lampan. Men det blev ju inte rätt spänningsfall när lampan bara drog 25W... ;)
Åh, fan! Där är ju förklaringen till varför min jävla Bosch-spis bränner ugnslampor på löpande band (tills jag slutade köpa nya). De flesta ugnslampor man ser i butikerna är ju på bara 15W. Skitdåligt ljus och pajar efter kort tid.
 
kisumisu
E Enolf skrev:
Åh, fan! Där är ju förklaringen till varför min jävla Bosch-spis bränner ugnslampor på löpande band (tills jag slutade köpa nya). De flesta ugnslampor man ser i butikerna är ju på bara 15W. Skitdåligt ljus och pajar efter kort tid.
Sök med google så hittar du rätt lampa.
"Spislampa 40w"
Håller med det dåligt att mataffärer säljer skit när det gäller lampor.
 
kisumisu
hsd hsd skrev:
OT.. gamla glödlampor höll längre än de sista som såldes, misstänker att det är avsktligt för att konsumenterna ska uppleva ledlampornas längre livslängd, likadant med lågenergilamporna- de tidiga hade bra livslängd (hade ett par utelampor som lyste via ljussensor i över 10 år nu håller de 2-3 år)
Precis så är det!

Har själv liknande teori.
Jag tillhör dom som inte bytte till CFL i första taget. Men blev till slut börja tänka om när glödlamporna inget höll.
Tänkte först det var med husets spänning göra, hade precis nyinflyttat till ett hus.
Men så var inte fallet när gamla glödisar fungerade.

Gamla CFL (dvs lågenergi) lampor höll som du säger i en evighet.
Desamma är det ju med LED.
Fast ljuskvaliten är ju hemsk i dessa.

Jag hade dock turen att köpa flera stora lådor med Halogen glödisar E27 o E14.
Köpte från en affär som lade ner här på min ort, dom kostade under 2kr styck så kunde ej låta bli, så blev hylltömning.
Dessa visade sig också vara bra kvalitet.

Men det är nog ett satt att få oss som inte lika lättlurade till ny teknik att också byta när man säljer skit för dyra pengar.
Precis som med mobiler, vissa (som jag) köper flaggskeppsmobil för att kunna ha glädje av den i flera år, får sedan inse att batteriet är inbyggt och gör mobilen ändå värdelös efter 2år.
I billiga modeller med lite minne går batteriet byta ut, men man gör inget med luren efter 2år pga den har så begränsat med minne och annan kapacitet.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Sök med google så hittar du rätt lampa.
"Spislampa 40w"
Håller med det dåligt att mataffärer säljer skit när det gäller lampor.
Nu har jag hittat bruksanvisningen, och där anges att det ska vara 25W. Det är ju det sista man tänker i affärn att det måste vara en viss effekt på lampan för att den inte ska paja direkt.

Kollade också lampan i ugnen, den är på 15W. Den höll väl några timmar tror jag, men ser nu ut som en rejält blåst glassäkring. Totalt svart på insidan.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Jag tillhör dom som inte bytte till CFL i första taget. Men blev till slut börja tänka om när glödlamporna inget höll.
Vissa ”lysrörslampor” tändes väldigt långsamt, så långsamt att man blev irriterad av att stå och vänta på ljuset innan man gick in i ett mörkt rum utan fönster.
Men jag tror man gjorde så för att de skulle hålla längre. Det är ju vid tändningen som CFL/lysrör slits mest.
Men det blev en kompromiss mellan livslängd, hur snabbt lampan tänds och priset för elektroniken som krävdes.

Mobiler är väl lite OT, men... Jag försökte få en av de svenska elektroniktidningarna som skrev om mobiler att skriva om i princip självförsörjande androidmobiler. För bara några år sedan var det vanligt med 8GB minne, men med senaste android OS som då tog ca 7GB så var det nästen fullt innan man brutit förpackningen och slut några timmar efter man startat telefonen och installerat några appar och provat kameran.
Vad säger man till en 11åring som undrar Varför den nya telefonen krånglar....?
 
Skriv datum på LED- lampan när ni börjar använda den och en kod.Koden skriver man på kvittot som man sen sparar och kopierar.
Reklamera när LED-lampan tackar för sig efter typ halva tiden som dom lovar den skall hålla.Det har jag gjort.
 
  • Gilla
Leif T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.