N N.Jonson skrev:
Hej
Huset ser fint ut och med lite is i magen så kommer ni få det sålt till ungefär de pengar ni vill ha, bara att vänta ut. Tipset tidigare i tråden med uthyrning kanske inte är helt fel? Småsaker att fixa med takmålning och eventuellt skiftande av sockeln på uterummet. (För egen del är avsaknaden av garage det största minuset med huset, men det vet jag ju är mindre viktigt för andra.)
Kul se mäklaren i tråden! Hej!

Med tanke på att andra hus i området går betydligt billigare tror jag att du ska vara realist....

• Wow
john.h
  • Laddar…
1 117kvadrat skrev:
Hej behöver verkligen lite input på vad som är fel...

Hej!
(jag hittar inte länken andra verkar har sett till annonsen på huset men såg er planlösning)

Vi köpte ett hus förra året när marknaden var het. Budgivningen var något trög och mäklaren och vår egna bild är lika: det saknas ett sovrum på övervåningen! Idag har vi ett sovrum med dörr och ena halva av övervåningen är som er med öppen planlösning som vi använder som vårt sovrum, utan dörr. Här ska vi skapa två rum i framtiden.
Jag tror helt klart att ni skulle få en annan respons av köpare om ni sätter upp en mellanvägg på den större delen av övervåningen och skapar två barnrum där. Om det blir två st typ 10/11 kvm rum av det? Ni verkar ju händiga så ett par innerväggar och två dörrar borde inte bli jättedyrt?

Bra att ni gjort vardagsrum där nere vid köket, det är väl ändå så de flesta köpare vill ha det.

Det är väldigt få som är villiga att köpa hus just nu. Många är superoroliga för energipriser, matpriser, räntekostnader, så ingen vill köpa ”för dyrt”. Och få vill ta risken och köpa ett hus som bara känns halvbra.

Ni kommer säkert få det sålt, men det kommer nog ta en stund och kanske att ni måste gå ner något. Förstår att det känns surt, men om ni ändå tänkt köpa nytt hus så kommer ni ändå med stor sannolikhet att köpa i samma marknad ni sålde dvs ni får köpa ”billigare”. Kanske kan det vara en tröst.

För egen del är avsaknaden av garage det största minuset med huset, men det vet jag ju är mindre viktigt för andra.
När jag läser igenom hela tråden har jag hela tiden en känsla av att någonting inte kommer fram. Har alla andra hus i området garage men inte just detta så faller det ju på det för alla som har en bil. Jo det går kanske att parkera någon annanstans men det finns också andra hus att köpa som har ett garage.

Vad gäller renovering och att få betalt för den så får man det endast om det är något exceptionellt man gjort som verkligen står ut och höjer priset. Det är som privata bilsäljare som tror att de kan få mer betalt för bilen eftersom de bytt avgassystem, generator, batteri och bränslepump. De har återställt bilen till ett godkänt skick och inget annat.

Sen har jag inte läst om kostnaderna för uppvärmning i detta hus. Den som köper måste teckna ett elprisavtal eller kanske ta över det nuvarande. Men å andra sidan kan man i vissa fall ta med sitt elavtal till sitt nästa boende och då står den nya ägaren där med enbart ett val och det är rörligt för att binda med dagens priser känns fel.

Appendix Appendix skrev:
Kul se mäklaren i tråden! Hej!

Med tanke på att andra hus i området går betydligt billigare tror jag att du ska vara realist....
Haha, ja mäklare skulle jag ju aldrig få tanken att bli men att värdet stiger över tid vet ju dock alla och det ser ju inte ut att vara några större fel på huset, förutom avsaknad av garage då. Is i magen, uthyrning ett par år och saken är biff.

Bo00 Bo00 skrev:
Sen har jag inte läst om kostnaderna för uppvärmning i detta hus. Den som köper måste teckna ett elprisavtal eller kanske ta över det nuvarande. Men å andra sidan kan man i vissa fall ta med sitt elavtal till sitt nästa boende och då står den nya ägaren där med enbart ett val och det är rörligt för att binda med dagens priser känns fel.
Enligt mäklarannonsen är det fjärrvärme.

• Gilla
Bo00
  • Laddar…
N N.Jonson skrev:
Haha, ja mäklare skulle jag ju aldrig få tanken att bli men att värdet stiger över tid vet ju dock alla och det ser ju inte ut att vara några större fel på huset, förutom avsaknad av garage då. Is i magen, uthyrning ett par år och saken är biff.
x-1.png
https://cornucopia.se/2019/03/inflationsjusterade-bostadspriser/
Nej, priserna har stigit sedan millenieskiftet, innan dess var den inflationsjusterade trenden svagt nedåtgående hela 1900 talet. Den kraftiga bubblan under 2000-talet är inte ett bra argument för att det kommer fortsätta så.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
[bild]
[länk]
Nej, priserna har stigit sedan millenieskiftet, innan dess var den inflationsjusterade trenden svagt nedåtgående hela 1900 talet. Den kraftiga bubblan under 2000-talet är inte ett bra argument för att det kommer fortsätta så.
Jag påstår inte att de kommer bli rika på sin husförsäljning, jag påstår dock att det borde vara stor chans att få igen sina pengar på ett till synes välskött hus framförallt då på ett par års sikt. Ber om ursäkt om jag tillförde onödig positivism i tråden.

• Gilla
Naiv entusiast och 1 till
  • Laddar…
Det blir mycket intressant att se var marknaden tar vägen just nu.

Bara om jag precis sålt ett hus och måste ha nånstans att bo skulle jag i detta läget köpa nåt. Annars skulle jag avvakta. Enda anledningen att köpa vore väl om mitt drömhus dök upp för en summa jag var säker på jag kunde lägga.

Om man lyckas köpa och sälja vid samma tidpunkt och för ungefär samma pengar så känns det OK även i skakiga tider, men många vill (eller måste) nog sälja innan de köper just nu.

Hoppas ni inte måste sälja, utan kan sitta kvar tills det blir "läge".

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vad jag har hört så är det en sak som köpare ogillar, och det är osäkerhet. Osäkerhet om prisutveckling, marknadsvärde, kommande renoveringar, riskkonstruktioner, etc riskerar alla att dra ner folks lust att lägga bud. En till sak jag hört är att köpare ofta har dålig fantasi men gillar många sovrum :) så har man plats att göra ett till sovrum är det förmodligen lönsamt.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det ABSOLUT sämsta argumentet man kan ge till en bostadsköpare är "Bostäder går alltid upp i pris på sikt"
Framförallt om det används som argument för att ta större risk eller "passa på"

Vi har haft en period där priser på bostäder rusat. Främst på grund av fastighetsskatt men även en del andra skäl (bostaäder har varit lågt värderade i sverige, trots extremt lågt skattetryck på kapital).
Nu kommer antagligen en period av ett normalläge. Där fastigheter antagligen kan ge avkastning men där det rör sig om en mycket mer sansad nivå än tidigare.

Det är många som aldrig upplevt en normal bostadsmarknad i hela sitt vuxna liv då pengar varit billiga. Nu komemr pengar börja kosta igen (ränta, inflation) och då kommer bostadsmarknaden kylas av. Markant.
Även om det inte behöver rasa så mycket så kommer en platt prisutveckling skaka om många som kunnat leva på att låna max.

Det blir även spännande se hur bygghandel och hantverkare ska klara av att folk måste spara till renoveringar och inte kan långa längre.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
jag vet att många kommer skrika "folk har varnat om krasch länge och den har aldrig kommit. KÖP KÖP KÖP"

Men nu när inflationen kommer nå 10%, Räntan ligga på runt 4%, Elräknigarna för många ligga på motsvarande 4-5 kr/kwh istälelt för 1,5. Så är det faktiskt så att nedgången är här.

Det enda som saknas är att arbetslösheten drar igång. Som tur är så skriker fortfarande företag efter folk och man får inte tag på den kompetens man sökar. Så uppsägningarna lär sitta långt inne.

De enda som skriker om att marknaden ska upp är de som köpt på toppen och har panik.

• Gilla
André F och 6 till
  • Laddar…
1 117kvadrat skrev:
Hej behöver verkligen lite input på vad som är fel...

Vi köpte huset förra året i september, i ett populärt villa område i en mindre stad i Mellansverige. Vi köpte huset för 100 000 över utgångspriset förra året och har under året gjort en del renoveringar på huset. Vi har bytt kök, lagt nytt golv på hela nedre våningen, fixat till tvättstugan, tapetserat och målat väggarna i huset, ändrat om planlösningen nere, rivit en gammal rutten altan och byggt en ny altan på samma plats, vi har gått igenom elen i huset med elektriker, servat FTX systemet samt gjort vissa mindre underhåll. Alla vitvaror har vi bytt ut. Vi försöker nu sälja huset för 300 000 kr över vad vi köpte den för. Alla renoveringar vi har gjort motsvarar bara i material 250 000 kr sen tillkommer hantverkare och hyra av maskiner mm för 100 000 kr. Vi kommer alltså på bara renoveringen gå back.

Mäklaren har kommenterat att det ser jättefint ut och att han tycker att priset vi har gått ut med är definitivt i underkant. I besiktningsprotokollet finns inga större anmärkningar. Bara prisindex i området har gått upp under det här året så baserat på det så skulle huset säljas för 240 000 över inköpspriset (utan hänsyn till våra renoveringar). Huset är ca 115 kvadrat meter stort med 4 rum och kök. Tomten ligger bra till i området. Ett problem som har kommit upp på visningarna är att två sovrum är på övre plan och att det andra är nere. Men är det verkligen ett så stort problem? En annan sak är att det är ingen vägg in till det ena sovrummet. Det var tidigare husets vardagsrum. Det kanske kan avskräcka en del köpare. Är det värt att ta bort huset från marknaden och bygga två till sovrum uppe?

Det säljs fortfarande fastigheter och det är ett högt tryck på det här området. Vi har haft flera visningar nu med 15 spekulanter och inget händer.

(Kan tillägga att vi säljer för att min sambo inte kan ta sig fram och tillbaka lätt från jobbet (inget körkort) och han jobbar skift.)
Förstår inte problemet. Bostaden-bostäderna ni köper istället för denna kommer ju att bli billigare i samma härad så det jämnar ju ut sig. Hyr ett halvår-år eller kanske bo i en husvagn så tjänar ni ju ännu mer på en eventuell prisnedgång.

M Mikael Karlsson4999 skrev:
Förstår inte problemet. Bostaden-bostäderna ni köper istället för denna kommer ju att bli billigare i samma härad så det jämnar ju ut sig. Hyr ett halvår-år eller kanske bo i en husvagn så tjänar ni ju ännu mer på en eventuell prisnedgång.
De är back en halv miljon. Det är pengar som inte finns att stoppa in i nästa boende.
Förstår du nu?

Backar man så man inte har en kontantinsats längre. Då köper man itne på samma marknad. Då är man inte med på marknaden längre.

• Gilla
Kristian Ask och 6 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
De är back en halv miljon. Det är pengar som inte finns att stoppa in i nästa boende.
Förstår du nu?

Backar man så man inte har en kontantinsats längre. Då köper man itne på samma marknad. Då är man inte med på marknaden längre.
Vilket ju leder till en nedåtgående spiral där folk inte kan sälja för att då kan de inte köpa nytt. De som av någon anledning är tvungna att sälja sitter i skiten.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.