mexitegel mexitegel skrev:
Det gör det inte, men det är fel personer som blir skjutna.
Jag satt och mumsade på jordnötter när jag läste din knivskarpa analys. Nu är det en jordnötssmet på läsplattan. Vem skall ersätta mig för ett gapskratts oönskade konsekvens😅.

Tack.

• Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Du blandar ju ihop det hela. Är man inkompetent och begår tjänstefel ska man inte ha 3,2 miljoner för att inte göra något vettigt i två år. Att en fallskärm kan fungera bra är inte diskussionen
Nej det gör jag inte, det är du som försöker tillskriva mig åsikter och idéer som jag inte har.

Intet Intet skrev:
Jag satt och mumsade på jordnötter när jag läste din knivskarpa analys. Nu är det en jordnötssmet på läsplattan. Vem skall ersätta mig för ett gapskratts oönskade konsekvens😅.

Tack.
Ber djupast om ursäkt. Jag postar några nötter i en påse till dig. Och då menar jag inte nöten på LM 😂.

• Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ber djupast om ursäkt. Jag postar några nötter i en påse till dig. Och då menar jag inte nöten på LM 😂.
Skicka lite jordnötter till elefantkyrkogården också!

• Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
De har minsann råd att köpa egna.

Dessutom försvinner de ju i mängden och blir omöjliga att hitta.

Tokslut Tokslut skrev:
Det skj*ts för lite i detta land
Jag har i alla fall skitit två gånger idag.

useless useless skrev:
Jag har i alla fall skitit två gånger idag.
Vilken outtömlig källa till klokskap detta forum ändå är!

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Det är inte en fråga om tjänstemannaansvar eller inte. Det är en fråga om eventuellt brott mot säkerhetsskyddslagen. Många i Sverige har yrken som gör att man påverkas av säkerhetsskyddslagen. Man behöver inte vara GD för det. Tiotusentals vanliga människor går till sina arbeten varje dag, väl medvetna om att de har jobb som gör att de måste tänka på vad de gör så att de inte bryter mot denna tunga lag.

Frågan rör alltså åklagare och domstolar, inte politiker nu.

Tjänstemannaansvarets vara eller inte är en annan fråga. Sen att folk tycker att tjänstemän som gör fel bör straffas hårt, kanske avrättas är ju intressant i sig. Jag antar att de själva arbetar i miljöer där de personligen riskerar att inte bara bli av med jobbet utan också dömas till kraftiga böter och fängelse (eller avrättning) om de begår ett misstag i sitt yrke.

• Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
kanske avrättas är ju intressant i sig.
Just det hoppas jag var ett dåligt skämt från en skribent med en dålig dag.

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Just det hoppas jag var ett dåligt skämt från en skribent med en dålig dag.
Det tror och hoppas jag också, men det är inte helt ovanligt att man hör att exempelvis en bygglovshandläggare som gör fel borde drabbas personligen rätt hårt, kanske betala miljoner i skadestånd.

Jag tror det är en dålig metod. Jag tror inte man får bra medarbetare på det viset och jag tror att det inte ser ut så på kravställarnas arbetsplatser heller, eller att de skulle vilja jobba under de förutsättningarna själva.

• Gilla
  • Älska
Jumos och 3 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Det är ju ändå en anställning vi pratar om, fallskärmen har nog satts från början med motivationen att det är svårt att hitta kvalificerade tjänstemän om villkoren inte är sockrade.
Själv skulle jag aldrig vilja anställa en person som har som krav att få en massa pengar ifall han får sparken.En sådan person verkar ju inte ens tro på sin egen förmåga att sköta jobbet om han är så orolig att få sparken.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Själv skulle jag aldrig vilja anställa en person som har som krav att få en massa pengar ifall han får sparken.En sådan person verkar ju inte ens tro på sin egen förmåga att sköta jobbet om han är så orolig att få sparken.
Om vi pratar om en vanlig LAS-anställning så håller jag med till fullo, den anställde är redan tillräckligt skyddad och man ska ha misskött sig rejält för att kunna bli avskedad. Sen är det ju kutym att "köpa ut" folk som är oönskade av mer godtyckliga skäl, man ger dem ett par månadslöner i handen om de går med på att själva säga upp sig. Men det har jag aldrig sett inskrivet i ett anställningsavtal, man tar det när det blir aktuellt.

Om det gäller t.ex ett VD-avtal som inte omfattas av LAS så kan jag nog tycka att det är prydligare att bara ha en uppsägningsklausul med lika villkor oavsett anledning.

Hur en topptjänsteman är anställd vet jag inte...men jag gissar att det är mer likt en VD än en arbetare.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K kniv skrev:
Du blandar ju ihop det hela. Är man inkompetent och begår tjänstefel ska man inte ha 3,2 miljoner för att inte göra något vettigt i två år. Att en fallskärm kan fungera bra är inte diskussionen
Jo men jag tror inte hon är särskilt inkompetent, däremot mer inkompetenta politiker som tror man kan göra affär av Lantmäteriet. Det är nog varit en stor utmaning att få ihop LMV's budget.

• Haha
returen
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men jag tror inte hon är särskilt inkompetent, däremot mer inkompetenta politiker som tror man kan göra affär av Lantmäteriet. Det är nog varit en stor utmaning att få ihop LMV's budget.
i vilket område tror du att hon är kompetent inom? världens äldsta yrke?

• Haha
Intet
  • Laddar…
returen returen skrev:
i vilket område tror du att hon är kompetent inom? världens äldsta yrke?
Jo det är väl mer att kunna "trolla" och få ihop en budget.

"Jaha får vi inte in pengar på att sälja rådata så måste vi höja avgiften för förättningar."
"Jaha, Staten vill inte skjuta till mer anslag så vad gör vi?"

Osv.... förmodligen en omöjlig situation att få ihop en budget när man samtidigt ska leka "affär".

Men helt rätt att hon sparkas och regeringskansliet får väl förtydliga hur det ska fungera med "affären" och tillträdande VD.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.