18 494 läst · 116 svar
18k läst
116 svar
Varför är elementen så varma?
Jag förstår inte logiken alls med detta, men provade att vrida den in mot tanken, framledningstemperaturen gick från 50 till 30 och det är nu typ 21 grader i huset ☺️D Daniel 109 skrev:
Nu står den på 7-8, jag trodde att ju högre den gick desto mer värme skickades ut, stämmer inte det? Och hur fungerar den då?
Jag kan ha fel, och det bara gäller de större trevägarna från ESBE, men är inte skalan vändbar och sätts olika beroende på åt vilket håll ventilen monterats? Ratten (avfasningen på axeln) pekar mot den port som är stängd.E Emma777 skrev:
Om du tittar på bilden i inlägg 23 så står klaffen i två olika lägen, det har att göra med om det är inkommande uller utgående flöde som är gemensamt flöde,
https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-aer-elementen-sa-varma.501608/post-5438883
https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-aer-elementen-sa-varma.501608/post-5438883
Okej så i mitt fall kan det faktiskt vara så att 10 är lika med 1 och tvärtom?D Daniel 109 skrev:
Om man tar bort vredet (skruven i centrum) så sitter skylten med 2 små skruvar.
Skylten kan både vridas och vändas bak och fram för att få en skala som stämmer med installationen.
E Emma777 skrev:
Strunta för en stund i logiken. Du håller på med en utredning! Fortsätt att experimentera och kom ihåg alla provade inställningar tills du får upprepningsbara resultat som du vill ha dem. Sen kan du tolka lägen kontra skalan. Ventilen kan ha monterats uppochner, ratten kan vara bakvänd, skalan kan vara placerad fel osv. Det finns några bra teorier här i tråden.E Emma777 skrev:
Det tar väldigt lång tid om man struntar i logiken. Den kan inte vara monterad upp och ner. Den kan monteras på vilket håll som helst. Ratten kan inte monteras fel efter som det finns en nyckling på axeln.
Då länge man inte har flöde in i de två anslutningarna mitt emot varandra så är det inte fel installerat. Däremot kan skylten sitta fel. Det är dock inte så svårt att räkna ut hur den ska vara om man vet hur den fungerar internt.
Då länge man inte har flöde in i de två anslutningarna mitt emot varandra så är det inte fel installerat. Däremot kan skylten sitta fel. Det är dock inte så svårt att räkna ut hur den ska vara om man vet hur den fungerar internt.
Om du betraktar skisserna på shuntar ser du att det faktiskt är möjligt att vända den olika. Installatören kan ju ha ordnat de tre rören på något sätt och blivit tvungen att vända shunten så att den binder ihop rören. Den kommer ju att kunna fungera ändå, man skalan kanske hamnade ologiskt. Till exempel. Sätt en tejp på ratten och rita en pil. Ha det så under din utredning.E Emma777 skrev:
Nu lite om shuntautomatik.
Vattnet i tanken värms upp av pannan till en maxtemperatur, t.ex. 90°. Prexis då ska elden slockna. Sen använder huset upp värmen i tanken som kallnar i en lagom takt. Detta regleras med shunten som blandar i lagom varmvatten från tanken till det som snurrar runt i elementen. Eftersom tanken hela tiden kallnar måste shunten ändras motsvarande.
Till slut är tanken för kall och då ska du elda igen. Om värmen inte räcker till mellan eldningarna sätter man in ett värmeelement i tanken, en elpatron. Det är en grå låda på din tank med en svart ratt med grader, en termostat. Ställ in den så att du får lagom värme i framledningen till elementen som lägsta temperatur. Då kallnar alltså tanken ner till den temperaturen och håller den fram till nästa eldning.
Som du just förstått måste shunten regleras hela tiden, både under uppvärmingen och avkylningen så att framledningstemperaturen hålls konstant. En soffa i pannrummet, alltså😜! Det är då man vill ha en motor som gör jobbet som styrs av lite elektronik och temperaturgivare. Såna finns att köpa.
Likadant förhåller det sig med pannkretsen som via en shunt värmer upp tanken på ett idealiskt sätt. Men det är en annan fråga.
Med elpatronen balanserar du även kostnaden för ved mot kostnaden för elvärme. Dvs elpatronen kan helt eliminera pannan eller vice versa. Alltså om du aldrig eldar… eller bara eldar med elpatronen väldigt lågt ställd.
Vattnet i tanken värms upp av pannan till en maxtemperatur, t.ex. 90°. Prexis då ska elden slockna. Sen använder huset upp värmen i tanken som kallnar i en lagom takt. Detta regleras med shunten som blandar i lagom varmvatten från tanken till det som snurrar runt i elementen. Eftersom tanken hela tiden kallnar måste shunten ändras motsvarande.
Till slut är tanken för kall och då ska du elda igen. Om värmen inte räcker till mellan eldningarna sätter man in ett värmeelement i tanken, en elpatron. Det är en grå låda på din tank med en svart ratt med grader, en termostat. Ställ in den så att du får lagom värme i framledningen till elementen som lägsta temperatur. Då kallnar alltså tanken ner till den temperaturen och håller den fram till nästa eldning.
Som du just förstått måste shunten regleras hela tiden, både under uppvärmingen och avkylningen så att framledningstemperaturen hålls konstant. En soffa i pannrummet, alltså😜! Det är då man vill ha en motor som gör jobbet som styrs av lite elektronik och temperaturgivare. Såna finns att köpa.
Likadant förhåller det sig med pannkretsen som via en shunt värmer upp tanken på ett idealiskt sätt. Men det är en annan fråga.
Med elpatronen balanserar du även kostnaden för ved mot kostnaden för elvärme. Dvs elpatronen kan helt eliminera pannan eller vice versa. Alltså om du aldrig eldar… eller bara eldar med elpatronen väldigt lågt ställd.
Liknande trådar
-
Varför nedre delen av elementen är kall?
Värme allmänt -
Varför får jag ingen värme i elementen?
Värme allmänt -
Varför är elementen varma på sommaren? Bergvärme Daikin Altherma Geo 3 från 2022
Värmepumpar -
Varför får jag luft i elementen?
Värme allmänt -
varför får jag inte ut värmen till elementen från pannan ? pannan håller 55-60c
Värmepumpar