18 494 läst · 116 svar
18k läst
116 svar
Varför är elementen så varma?
Innan du eldar så se till så att cirkulationspumpar osv fungerar som det ska, sen att lära sig själv att elda i en anläggning utan automatik tar sin lilla tid och det gör livet lite mer spännande. Att ställa shunten, det som påverkar i ditt fall är temperaturen i tanken och temperaturen utomhus. Sålänge du bara kör på el så är ju temperaturen ganska konstant i tanken så det är hyfsat lätt att hitta en behaglig inomhustemperatur och hålla den där.
Redigerat:
Din omedelbara lösning bygger på att ställa in shunten i radiatiorkretsen så att framledningstemperaturen räcker för att hålla en lagom temperatur i huset.
Du behöver en anliggningstermometer (som ligger an, dvs momterad på röret) på framlednimgen så du kan avläsa temeraturen. Gärna även en på returen. Då kan du ställa in shunten så att framlednimgstemperaturen blir den önskade. Detta kräver i början att du ställer om shunten ofta så att du lär dig vad som är en lämplig inställning. Denna beror sedan på omgivnimgens väder.
Radiatorkretsen tar varmt vatten från ackumulatortanken och skickar ut det till radiatorerna (elementen) och sen något kallare i retur till tanken. Genom att återanvända den kvarvarande värmen i returvattnet blandas det med nytt varmvatten från tanken med hjälp av shunten vi talar om blir det en ekonomisk användning av tankens vatten.
Radiatorventilerna, vreden på elementen, använder du för att reglera temperaturen individuellt i varje rum. De kan endast strypa värmen i förhållande till vad shunten skickar ut. Under ditt experimenterande kan du ställa dessa ganska lågt, kanske en tredjedel. När du fått bukt med framledningstempen ändrar du efter behov radiatorerna.
Det underlättar om du kan se temperaturen i varje rum och gärna även på själva radiatorerna (så ser du under inlärningen hur dessa förhåller sig till framledningstemperaturen).
I mitt gamla hus med shuntstyrning (automatik) höll kretsen säg omkring 35 grader framledning och några grader lägre i retur.
Hoppas du nu kan få ordning.
Dragregulatorn är en grej som reglerar dragluckan som bestämmer hur mycket luft elden i pannan ska få för att brinna mer eller mindre. När vattnet i pannan närmar sig kokpunkten ska dragluckan stängas till. Den ska vara fullt öppen när du börjar att elda. Det är imgen nödvändig grej, men utan så måste du själv hålla koll eldens intensitet. Idealet är att den brunnit ut precis när ackumulatortanken håller omkring 90 grader.
Du behöver en anliggningstermometer (som ligger an, dvs momterad på röret) på framlednimgen så du kan avläsa temeraturen. Gärna även en på returen. Då kan du ställa in shunten så att framlednimgstemperaturen blir den önskade. Detta kräver i början att du ställer om shunten ofta så att du lär dig vad som är en lämplig inställning. Denna beror sedan på omgivnimgens väder.
Radiatorkretsen tar varmt vatten från ackumulatortanken och skickar ut det till radiatorerna (elementen) och sen något kallare i retur till tanken. Genom att återanvända den kvarvarande värmen i returvattnet blandas det med nytt varmvatten från tanken med hjälp av shunten vi talar om blir det en ekonomisk användning av tankens vatten.
Radiatorventilerna, vreden på elementen, använder du för att reglera temperaturen individuellt i varje rum. De kan endast strypa värmen i förhållande till vad shunten skickar ut. Under ditt experimenterande kan du ställa dessa ganska lågt, kanske en tredjedel. När du fått bukt med framledningstempen ändrar du efter behov radiatorerna.
Det underlättar om du kan se temperaturen i varje rum och gärna även på själva radiatorerna (så ser du under inlärningen hur dessa förhåller sig till framledningstemperaturen).
I mitt gamla hus med shuntstyrning (automatik) höll kretsen säg omkring 35 grader framledning och några grader lägre i retur.
Hoppas du nu kan få ordning.
Dragregulatorn är en grej som reglerar dragluckan som bestämmer hur mycket luft elden i pannan ska få för att brinna mer eller mindre. När vattnet i pannan närmar sig kokpunkten ska dragluckan stängas till. Den ska vara fullt öppen när du börjar att elda. Det är imgen nödvändig grej, men utan så måste du själv hålla koll eldens intensitet. Idealet är att den brunnit ut precis när ackumulatortanken håller omkring 90 grader.
Så länge anläggningen är godkänd att elda i och Sotarn kommer regelbundet så är risken för brand mkt liten.E Emma777 skrev:Tusen tack för förslag på lösning just nu!!
Av vilken anledning ska jag strunta i dragregulatorn?
Värt att notera är att jag har en stor skräck för att det ska börja brinna, så jag hoppas både vedpanna och kamin blir kbt för mig... Men jag vill ju ändå göra det säkert och inte sitta på jobb en timme bort och vara stressad över detta.
Två saker bör du hålla koll på, sk. pyreldning är dåligt och kombinerat med eldning av barrträ så kan det leda till skorstensbrand. Fråga sotarn när han har varit där hur det ser ut.
Askhantering. Aska alltid ur när pannan är kall, bränder kan uppstå om du har ett askkärl stående med glöd kvar i, det är lätt att missa glöden bland all aska, är du osäker, ställ ut askkärlet.
Dragregulatorn, när den är på plats, ställer du så den stänger vid 95-99 grader. Då kommer den inte påverka eldningen i normala fall. Sikta på 80 grader i tanken.
Så länge du har din manuella shunt kommer du inte ha så mycket nytta av dragregulatorn, men när du får den styrd av utetemperaturen kommer du på så sätt undvika att koka pannan om du skulle ha oturen att taijma ett fullt inlägg med ett snabbt väderomslag.
När/om du får tempstyrd shunt, öppnar du kranarna på elementen fullt, och låter shunten styra som det är tänkt. I de rum som tenderar bli för varma, t.ex köket sätter du termostater på radiatorerna. Finns det en övervåning så är det smart att sätta termostater på alla radiatorer där.
Redigerat:
I vårt hus från 30-talet fanns det tidigare en radiator i badrummet vars vatten inte passerade shunten (tror det kallades hetvattenradiator). Man kunde då få varmt i badrummet utan att ha värme i resten av huset. Jag försökte installera en shuntstyrning, men det gick inte alls förrän badrumsradiatorn kopplades in på shuntflödet. Ett annat problem i vårt hus är att en specifik radiatortermostat inte får strypas för mycket, då hämmas cirkulationen i hela huset. Det finns en del att laborera med i äldre hus!
Jag läser tråden och ser att dragregulator debatteras, i min värld en dragregulator en "motviktslucka" som sitter i botten på skorstenen, efter pannan, som öppnar och släpper in "tjuvluft" för att hålla ner temperaturen i skorstenen, en murad skorsten har en begränsad designtemperatur till 350? grader. I tråden ser jag att man förväxlar dragregulator med pannans draglucka, dragluckan stänger förbränningsluften när pannan är uppe i temp med följd att elden slocknar. Nackdelen med att använda dragluckans automatik är att när pannan kallnar öppnar dragluckan med följd att det börja gå luft genom pannan som då kyler ner panna och dess radiatorvatten, lite beroende på hur systemet är byggt. Bättre att köra manuellt som någon skrev och manuellt kroka kedja av/på på dragluckan.E Emma777 skrev:Hejsan,
Jag flyttade för två månader sen till hus. Det är mitt första egna hus och är inte som det jag är uppväxt i. Tex har jag eget vatten, egen brunn och vedpanna för uppvärmning. Det är med andra ord mycket nytt och jag lär mig varje dag, väldigt roligt!
Min vedpanna vill jag gärna använda men det jag fått informerat är att jag saknar en dragregulator och som nybörjare vågar jag inte börja elda förrän den är på plats. Därför drog jag igång uppvärmning av ackumulatortank med el i helgen som gick. Började lördag kväll, söndag kväll fortfarande ingen värme. Tills jag googlade mig fram till vad en shunt var och efter bara en kort stund började rören bli varma 😅
Tänkte problemet var löst men nu har det slagit över till att de inte slutar vara varma.
Elementen är knappt uppvridna, shunten vred jag ner till cirka 3 imorse, men när jag kom hem idag möttes jag av 26,8 graders värme 😓
Nu har jag sänkt shunten till 0, stängt av vissa element och öppnat massa fönster och nu kan man andas hyfsat här.
Vet någon vad problemet kan vara? Termostaten på ackumulatortank är på typ 50, shunten var som sagt på 3 hela dagen.
Till saken hör att när jag vred på shunten stod den vriden förbi 10 ( och då var elementen iskalla). Kan det vara så dumt att shunten är felmonterad och 10 är lika med 1 och tvärtom?
Tacksam för input!!
Jagar en rörmokare för dragregulatorn så tänkte be honom kolla på shunten då också, men jag vet inte när jag får tid och vill gärna överleva till dess...
//Emma
En motdragslucka är inte en dragregulator.
Vilket håll är pilen åt då? Jag skulle tro att den ska peka takt in mot tanken.
Testa det, jag tror att det får temperaturen att gå ner.
Det kan vara så att shunten fastnat och vredet slirar på axeln. Dra åt skruven i mitten eller lossa skruven och plocka bort vredet och vrid axeln med tång.
Jag vet inte riktigt men tror att vredet sitter på en slät axel.
Jag vet inte riktigt men tror att vredet sitter på en slät axel.