18 502 läst · 116 svar
19k läst
116 svar
Varför är elementen så varma?
Testa att erbjuda Dubin frakt och trisslott för shuntstyrningen. Den shuntstyrningen är nog lättaste sättet att få värmen att fungera rimligt bra.
På förslag erbjuder jag att betala frakten och såklart trisslotten ☺️D Dublin skrev:
Översta bilden visar laddningspumpen mellan panna och tank, som styrs av den ställbara termostaten ovanför. Pumpen tillsammans med termostaten har till uppgift att hålla pannan på ca 75 grader innan den värmer ackumulatortanken.
Du har endast en säkerhetsventil som hör till det slutna expansionskärlet sitter oftast uppepå kärlet, din ventil sitter bredvid men funktionen är densamma.
Har tidigare ägare kunnat elda med ved så går det säkert bra för dig med.
Du har endast en säkerhetsventil som hör till det slutna expansionskärlet sitter oftast uppepå kärlet, din ventil sitter bredvid men funktionen är densamma.
Har tidigare ägare kunnat elda med ved så går det säkert bra för dig med.
Redigerat:
Det måste väl vara ett feltänk att ha hög framledningstemperatur och sedan strypa vid radiatorerna?D Daniel 109 skrev:Det är inte säkert att det skulle gjort någon större skillnad. Jag har ingen automatshunt för tillfället. Framledningstemperaturen blir rejäkt hög även med shunten på tre. Men flödet i systemet är väldigt lågt efter som mina termostater stryper, så det är lagom varmt i huset.
En automatshunt gör väldigt lite nytta om man har fungerande termostater. Men du skulle behöva antingen automatshunt eller radiatortermostater. Det skulle göra stor skillnad, att ha både ock ger inte så mycket mer.
Efter som du har acktank så kan du elda även utan dragregulator, ha bara koll på hur mycket du kan lägga på utan att det blir för varmt. Har du fler än den som syns i bild. Det ser ut att vara 500l och är i så fall i minsta laget.
Varför är det feltänk?
Varför skulle det det? Det låga flödet resulterar i att cirkulationspumpen bara drar 2-3W.
Nej, det finns ingen anledning till att inte värma upp vattnet till hög temperatur om man värmer med ved. Det är naturligtvis inte lämpligt om man värmer med värmepump.
Många råd, tankar och ideer kors och tvärs.
...jag misstänker att ts vill veta hur hon omedelbart skall kunna få värme i huset utan att det blir tropiskr. Tisigare ägare har uppenbarligen bott i huset och haft det drägligt så självklart skall det gå även nu.
DEt är jobbigt att försöka lära sig vad de olika delarna i systemet gör och hur de hänger ihop men det är ju detta hon behöver hjälp med snarare än rådet att byta ut stora delar av eller hela värmesystemet för 200 000...
...jag misstänker att ts vill veta hur hon omedelbart skall kunna få värme i huset utan att det blir tropiskr. Tisigare ägare har uppenbarligen bott i huset och haft det drägligt så självklart skall det gå även nu.
DEt är jobbigt att försöka lära sig vad de olika delarna i systemet gör och hur de hänger ihop men det är ju detta hon behöver hjälp med snarare än rådet att byta ut stora delar av eller hela värmesystemet för 200 000...
Hon har fått råd om hur man gör. Men även information om att det är hopplöst att hålla jämn temperatur. Åtgärden för att få det mycket lättare är i det här läget en styrning för priset av en trisslott, inte 200kkr.