E Emma777 skrev:
Kopplar rumstermostaten in el om veden tar slut i pannan eller?
På elpatronerna sitter det termostater. Om strömmen till elpatronerna är påslagna kommer de att börja värma om temperaturen i tanken faller under deras respektive inkopplingstemperatur (t.ex. 55 °C plus 45 °C eller hur man vill ställa in dem).

• Gilla
Emma777
  • Laddar…
Jag reglerade huset med manuell shunt och öppna radiatorventiler i några år.

Man måste dra ner shunten väldigt mycket om det inte är jättekallt. Jag kanske hade min lite undet "1" på skalan när det var runt noll ute. Sedan reglerade jag morgon och kväll efter att först ha tittat på utetermometern och kollat väderleksrapporten. Reglering innebar oftast att man flyttade vred en halv eller en millimeter på skalan. Jättelite alltså.

Det blev en vana att reglera lite före frukost och efter jobbet. Men givetvis mycket bekvämare med shuntautomatik.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag kan lägga till att det underlättar manuell reglering om man håller koll på framledningstemperaturen och lär sig vilken framledningstemperatur som krävs vid olika utetemperstur. Sambandet brukar vara ganska linjärt.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Man bör som sagt först och främst ha innegivare i det här fallet.

• Gilla
Emma777
  • Laddar…
Varför det? Utegivare brukar fungera utmärkt att styra värmen med.

Edit: Ok, tolkade inlägg #41 som det avsåg radiatortermostater som ska öppna helt om det är kallt i rummet, inte innegivare till shuntautomatiken.

• Gilla
Emma777 och 1 till
  • Laddar…
Om du har en värmepump och termostater på elementen är det utmärkt. Men det är inte de förutsättningar som finns här.

• Gilla
Emma777
  • Laddar…
Både innegivare och utegivare fungerar. Välj ett av alternativen. Man ska inte ha bägge delarna det blir bara krångligt.

Att reglera med bara termostatventiler är mindre effektivt eftersom hysteresis på ventilerna är för stor. Det är bättre att i första hand skaffa shuntautomatik och sedan komplettera med termostatventiler som kan stänga av värmen i ett rum om det blir för varmt tex pga mycket folk, lokal eldstad eller solinstrålning.

Redigerat:
  • Gilla
Cambudgie och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det brukar i så fall finnas ett rött kärl i närheten av pannan.
Definitivt slutet då! ☺️

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E Eld skrev:
Jag reglerade huset med manuell shunt och öppna radiatorventiler i några år.

Man måste dra ner shunten väldigt mycket om det inte är jättekallt. Jag kanske hade min lite undet "1" på skalan när det var runt noll ute. Sedan reglerade jag morgon och kväll efter att först ha tittat på utetermometern och kollat väderleksrapporten. Reglering innebar oftast att man flyttade vred en halv eller en millimeter på skalan. Jättelite alltså.

Det blev en vana att reglera lite före frukost och efter jobbet. Men givetvis mycket bekvämare med shuntautomatik.
Så pass lågt! Oj ja då har jag verkligen eldat för kråkorna så att säga, tack!

D Daniel 109 skrev:
Man bör som sagt först och främst ha innegivare i det här fallet.
Och innegivare är?

J Josth skrev:
Ja man bör absolut se till att det sitter en anliggningstermometer eller motsvarande på utgående framledningsrör till värmesystemet. Bra sätt att kontrollera att allt verkar fungera som det ska. [länk]
Just det ja, det läste jag ju om, men tappade bort igen!

E Emma777 skrev:
Och innegivare är?
En sensor som mäter temperaturen i bostaden. Framledningstemperaturen regleras sedan efter det.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En sensor som mäter temperaturen i bostaden. Framledningstemperaturen regleras sedan efter det.
Aha tack!
Så utgivare är anliggningstermometer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.