E Emma777 skrev:
Till saken hör att när jag vred på shunten stod den vriden förbi 10 ( och då var elementen iskalla). Kan det vara så dumt att shunten är felmonterad och 10 är lika med 1 och tvärtom?
Går vredet att vrida runt runt?

Prova och ställ vredet i olika lägen, å försök att mäta temperaturen på de olika rören till/från shunten.

E Emma777 skrev:
Fortfarande har förra ägaren bott här i över 30 år så det har ju ändå funkat på något sätt. Att byta ut allt utan att veta vad problemet egentligen är känns inte riktigt som en lösning för mig.
En shuntautomatik kommer att spara en massa energi genom att reglera framledningstemperaturen efter utetemperaturen.
På så sätt kommer du/ni få en jämnare temperatur inomhus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Problemet är ju dock fortfarande att vredena precis är på, shunten står på 3 och elementen är brännheta. Nog för att de kan vara svåra att reglera men i mitt fall verkar det som det är allt eller inget. Ingen värme alls eller mycket värme.

Hur varmt hade här varit om elementet stod på max?! Det känns fortfarande som något är felinställt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Går vredet att vrida runt runt?

Prova och ställ vredet i olika lägen, å försök att mäta temperaturen på de olika rören till/från shunten.


En shuntautomatik kommer att spara en massa energi genom att reglera framledningstemperaturen efter utetemperaturen.
På så sätt kommer du/ni få en jämnare temperatur inomhus.
Nej, det går runt något/några varv sen tar det stopp
 
Väldigt svårt när det är manuellt styrt. Bara en liten öppning på handvredet kan ge heta radiatorer om man pannan är rejält varm.

Kort guide hur man byter till termostater och nya termostatventiler:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det är inte säkert att det skulle gjort någon större skillnad. Jag har ingen automatshunt för tillfället. Framledningstemperaturen blir rejäkt hög även med shunten på tre. Men flödet i systemet är väldigt lågt efter som mina termostater stryper, så det är lagom varmt i huset.

En automatshunt gör väldigt lite nytta om man har fungerande termostater. Men du skulle behöva antingen automatshunt eller radiatortermostater. Det skulle göra stor skillnad, att ha både ock ger inte så mycket mer.

Efter som du har acktank så kan du elda även utan dragregulator, ha bara koll på hur mycket du kan lägga på utan att det blir för varmt. Har du fler än den som syns i bild. Det ser ut att vara 500l och är i så fall i minsta laget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte säkert att det skulle gjort någon större skillnad. Jag har ingen automatshunt för tillfället. Framledningstemperaturen blir rejäkt hög även med shunten på tre. Men flödet i systemet är väldigt lågt efter som mina termostater stryper, så det är lagom varmt i huset.

En automatshunt gör väldigt lite nytta om man har fungerande termostater. Men du skulle behöva antingen automatshunt eller radiatortermostater. Det skulle göra stor skillnad, att ha både ock ger inte så mycket mer.

Efter som du har acktank så kan du elda även utan dragregulator, ha bara koll på hur mycket du kan lägga på utan att det blir för varmt. Har du fler än den som syns i bild. Det ser ut att vara 500l och är i så fall i minsta laget.
Jag är ju så ny på detta och det är ett dödsbo så jag har ingen koll på hur mycket jag kan lägga på utan att det blir för varmt 🫤
Ja den för uppvärmning är på 500 l. Minsta laget för vad?
 
Två schematiska diagram över flödesvägar: överst blandning, nederst omledning. Pilar indikerar riktning, komponenter för reglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Principbild på hur en shunt ser ut.
Svarta klaffen öppnar/stänger (växlar) mellan två vägar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Principbild på hur en shunt ser ut.
Svarta klaffen öppnar/stänger (växlar) mellan två vägar.
Och vad innebär de olika vägarna? Jag googlade mig bra till så pass mycket information att jag förstod att jag var tvungen att få igång shunten och hur den såg ut...
 
Märkskylten på shunten under vredet borde vara märkt 0-10 på ett kvarts varv på motsatt sida som bilden visar.
 
L L A Axelsson skrev:
Märkskylten på shunten under vredet borde vara märkt 0-10 på ett kvarts varv på motsatt sida som bilden visar.
Det är den. 0 i nederkant och 10 i överkant. Är svårt att komma åt att fota den... Fast den är på ett halvt varv.
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
De brukar alltid vara på ett kvarts varv. Vad den gör är att blanda hett vatten från tanken med det något svalare vattnet som kommer tillbaka från elementen. En shuntautomatik mäter temperaturen som skickas ut och reglerar den till lämpligt värde baserat på temperaturen ute eller inne genom att vrida på shuntventilen.
 
  • Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
Om du ställer shunten på säg 1,5 så borde det bli mer lagom temperatur på elementen kanske.
 
  • Gilla
Emma777
  • Laddar…
E Emma777 skrev:
Och vad innebär de olika vägarna? Jag googlade mig bra till så pass mycket information att jag förstod att jag var tvungen att få igång shunten och hur den såg ut...
Här är en video som bl.a. beskriver 3-vägsshunt,

Ytterligare en film
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Du undrar hur mycket du kan lägga på innan pannan kokar. Det är något man får lära sig den hårda vägen. Elda och skaffa dig erfarenhet. Förr eller senare så kommer pannan att koka vilket man skall undvika men ingen katastrof om det inträffar. Effektivast att få stopp på kokningen är att stänga dragluckan och fylla systemet med kallt vatten, då utgår jag ifrån att du har ett öppet system. Att släppa på värme på elementen och spola varmvatten kyler också ned men är inte så effektivt.

Tillägg: Utgå från tankens temperatur när du lägger in ved i pannan. Det kanske går med fult inlägg i pannan om tanken är på säg 35 grader.
Men som sagt, prova dig fram. Ju närmare kokpunkten du eldar upp tanken i, ju mer värme har du ackumulerat.

Tillägg 2: Strunta i dragregulatorn, fel använd är den till mer skada än nytta, så slipper du den kostnaden.
Braseldning är det som gäller om man vill släppa ut så lite föroreningar som möjligt och minska risken för soteld i skorstenen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.