18 496 läst · 116 svar
18k läst
116 svar
Varför är elementen så varma?
Går vredet att vrida runt runt?E Emma777 skrev:
Prova och ställ vredet i olika lägen, å försök att mäta temperaturen på de olika rören till/från shunten.
En shuntautomatik kommer att spara en massa energi genom att reglera framledningstemperaturen efter utetemperaturen.E Emma777 skrev:
På så sätt kommer du/ni få en jämnare temperatur inomhus.
Problemet är ju dock fortfarande att vredena precis är på, shunten står på 3 och elementen är brännheta. Nog för att de kan vara svåra att reglera men i mitt fall verkar det som det är allt eller inget. Ingen värme alls eller mycket värme.
Hur varmt hade här varit om elementet stod på max?! Det känns fortfarande som något är felinställt.
Hur varmt hade här varit om elementet stod på max?! Det känns fortfarande som något är felinställt.
Nej, det går runt något/några varv sen tar det stoppDemmpa skrev:Går vredet att vrida runt runt?
Prova och ställ vredet i olika lägen, å försök att mäta temperaturen på de olika rören till/från shunten.
En shuntautomatik kommer att spara en massa energi genom att reglera framledningstemperaturen efter utetemperaturen.
På så sätt kommer du/ni få en jämnare temperatur inomhus.
Det är inte säkert att det skulle gjort någon större skillnad. Jag har ingen automatshunt för tillfället. Framledningstemperaturen blir rejäkt hög även med shunten på tre. Men flödet i systemet är väldigt lågt efter som mina termostater stryper, så det är lagom varmt i huset.
En automatshunt gör väldigt lite nytta om man har fungerande termostater. Men du skulle behöva antingen automatshunt eller radiatortermostater. Det skulle göra stor skillnad, att ha både ock ger inte så mycket mer.
Efter som du har acktank så kan du elda även utan dragregulator, ha bara koll på hur mycket du kan lägga på utan att det blir för varmt. Har du fler än den som syns i bild. Det ser ut att vara 500l och är i så fall i minsta laget.
En automatshunt gör väldigt lite nytta om man har fungerande termostater. Men du skulle behöva antingen automatshunt eller radiatortermostater. Det skulle göra stor skillnad, att ha både ock ger inte så mycket mer.
Efter som du har acktank så kan du elda även utan dragregulator, ha bara koll på hur mycket du kan lägga på utan att det blir för varmt. Har du fler än den som syns i bild. Det ser ut att vara 500l och är i så fall i minsta laget.
Jag är ju så ny på detta och det är ett dödsbo så jag har ingen koll på hur mycket jag kan lägga på utan att det blir för varmt 🫤D Daniel 109 skrev:Det är inte säkert att det skulle gjort någon större skillnad. Jag har ingen automatshunt för tillfället. Framledningstemperaturen blir rejäkt hög även med shunten på tre. Men flödet i systemet är väldigt lågt efter som mina termostater stryper, så det är lagom varmt i huset.
Ja den för uppvärmning är på 500 l. Minsta laget för vad?
Märkskylten på shunten under vredet borde vara märkt 0-10 på ett kvarts varv på motsatt sida som bilden visar.
De brukar alltid vara på ett kvarts varv. Vad den gör är att blanda hett vatten från tanken med det något svalare vattnet som kommer tillbaka från elementen. En shuntautomatik mäter temperaturen som skickas ut och reglerar den till lämpligt värde baserat på temperaturen ute eller inne genom att vrida på shuntventilen.
Om du ställer shunten på säg 1,5 så borde det bli mer lagom temperatur på elementen kanske.
Du undrar hur mycket du kan lägga på innan pannan kokar. Det är något man får lära sig den hårda vägen. Elda och skaffa dig erfarenhet. Förr eller senare så kommer pannan att koka vilket man skall undvika men ingen katastrof om det inträffar. Effektivast att få stopp på kokningen är att stänga dragluckan och fylla systemet med kallt vatten, då utgår jag ifrån att du har ett öppet system. Att släppa på värme på elementen och spola varmvatten kyler också ned men är inte så effektivt.
Tillägg: Utgå från tankens temperatur när du lägger in ved i pannan. Det kanske går med fult inlägg i pannan om tanken är på säg 35 grader.
Men som sagt, prova dig fram. Ju närmare kokpunkten du eldar upp tanken i, ju mer värme har du ackumulerat.
Tillägg 2: Strunta i dragregulatorn, fel använd är den till mer skada än nytta, så slipper du den kostnaden.
Braseldning är det som gäller om man vill släppa ut så lite föroreningar som möjligt och minska risken för soteld i skorstenen.
Tillägg: Utgå från tankens temperatur när du lägger in ved i pannan. Det kanske går med fult inlägg i pannan om tanken är på säg 35 grader.
Men som sagt, prova dig fram. Ju närmare kokpunkten du eldar upp tanken i, ju mer värme har du ackumulerat.
Tillägg 2: Strunta i dragregulatorn, fel använd är den till mer skada än nytta, så slipper du den kostnaden.
Braseldning är det som gäller om man vill släppa ut så lite föroreningar som möjligt och minska risken för soteld i skorstenen.
Redigerat: