16 519 läst · 162 svar
17k läst
162 svar
Varför är det så svårt för hantverkare att håll ord?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
OT, men:Glufsglufs skrev:
menar du då att dina skattepengar finansierar något annat än den skatt en förskollärare betalar? Det verkar vara ett konstigt för att inte säga barnsligt påstående ("min pappa betalar skatt så du ska få någon lön", har jag hört från högstadieelever och svarat "och jag betalar skatt så du ska få gratis utbildning"), hoppas det inte var så du menade...
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Visst, det finns många hantverkare på forumet som är förfärade över hur branschkollegor beter sig men när du säger att ingen försvarar så är du fel ute. Det är den avgjort vanligaste reaktionen från många hantverkare på forumet att på olika sätt försvara eller försöka förklara varför andra hantverkare beter sig illa/oproffsigt. Du gör ju själv det.Glufsglufs skrev:Du är även blind när det är andra än hantverkare som säger att hantverkare i forumet fördömmer de som felar. Ingen försvarar, hitta orsaker till olika beteenden är det som försegår i tråden vare sig det är befogade orsaker eller inte. Du måste som så många andra kunna se saker från flera håll om man ska bena ut ett problem samt att om man ska argumentera läsa vad som står i sitt hela sammanhang utan att för den sakens skull plocka väl valda delar att använda i argumentationen.
Jodå jag kan se saker från olika håll men det jag ser när jag tittar på frågeställningen ur en hantverkares synvinkel är en fundamental okunnighet om hur man beter sig på ett affärsmässigt och proffsigt sätt. Gäller inte alla men många.
Det är dock vällovligt att du vill bena ut problemet. Börja gärna med att då svara på vad man ska göra åt hantverkare som inte håller vad dom lovar, inte ringer tillbaks, inte kommer i tid osv. Börja tex med att bena ut om det är kundens eller hantverkarens fel?
Fast, hur var det nu, hade kunden alltid rätt eller var det något som vi inte ansåg i allmänhet?Thomas59 skrev:Jag ägnar mig fortfarande mest åt att (förundrat) läsa vad du skriver.
***OK GG om vi nu antar att det är som du skriver att VISSA DRABBAS KONSTANT. Vad tror du då är skälet till att dessa personer drabbas? Är det deras eget fel eller är det hantverkarnas fel?
Efter vad man läser i forumet så hantverkarnas, visar sig extra tydligt i trådar som dom där en HE som felar har med sig egna UE och sen är hela balleten igång med elintsallationer av obehöriga osv osv, ingen har sagt något annat än det.
***Jo jag har hyfsad insyn i branschen men jobbar med något helt annat.
Jo men, hyfsad jämfört med aktivt insatt???
***Jag har INTE påstått att kunder som skapar trådar här på BH är tysta kunder. Däremot påstår jag att många som startar trådar är okunniga på ett eller annat sätt om hur arbetet de undrar över egentligen ska utföras eller vilka krav kan kan ställa. Det är ju ofta därför dom startar trådar.
Ja, och inte här har någon sagt något annat.
***Nej jag är inte alls fel ute. Om du däremot tror att alla kunder som inte hör av sig och klagar är nöjda kunder är du förskräckligt fel ute. Alla missnöjda kunder hör inte alls av sig till företaget, inte heller skriver alla på olika forum eller pratar med andra kunnigare personer. Sanningen är nog snarare att endast en liten del ens förstår att dom fått ett undermåligt arbete utfört och förstår dom det så är det i alla fall inte alla som orkar klaga. Så är det i de flesta branscher och det är allmänt känt, ja av de flesta då exklusive dig.
Jag skrev heller inte ALLA och det är ju synd att din inställning är att hantverkare gör fel oftare än rätt vilket jag inte upplevt vare sig jag vill försvara någon eller inte, jag bara råkar vara i branchen och ser och hör vad som sägs av hantverkare och kunder.
***Inte ens när du medger att det kan finnas kunder som kanske inte hör av sig och klagar kan du låta bli att reservera dig för att det faktiskt inte är hantverkarens fel. Citat: "det är synd för den hantverkaren kanske inte ens är medveten om att ett fel pga av missförtånd har begåtts."
Nu är du ute i tolkningsträsket igen. Av dessa personer som eventuellt inte vågar säga något som dom anser är fel så har felet uppstått pga av ett missförstånd och hantverkaren är inte medveten om det. Exempel, jag drog om lite el i ett hus och skulle ha en trepolig brytare för tre separata belysningar, kunden och jag diskuterade vilken knapp som skulle tända vilken lampa men jag missförtog kunden och det blev fel utefter hur kunden tänkt sig. Kunden betalade fakturan snällt och någon månad efter så var det en snickare som bytte kök i samma hus och jag skulle flytta lite el åt honom, jag hälsade glatt på kunden och frågade om allt var bra och det var det. När jag åkte vidare så hade kunden berättat om problemet för snickaren och han talade om det för mig så när jag var dit nästa gång så kopplade jag om i brytaren. Alltså, hade inte snickaren fått höra något så hade jag aldrig vetat att jag missförstått kunden...är du med?
***Nej jag tror inte alls att du är okunnig. Tyvärr tror jag istället att du alldeles för väl representerar dina kollegor och hur ni ser på kunderna.
Åhhh...just hela den diskutionen är inget vi behöver spåna vidare på här och nu. Jag driver företag, jag vet mycket väl vad skatter går till, jag vet skilland på brutto och netto och ja, det var ett barnsligt svar på en i mitt tycke dum kommentar. Svårare än så är det inte.Hene skrev:OT, men:
menar du då att dina skattepengar finansierar något annat än den skatt en förskollärare betalar? Det verkar vara ett konstigt för att inte säga barnsligt påstående ("min pappa betalar skatt så du ska få någon lön", har jag hört från högstadieelever och svarat "och jag betalar skatt så du ska få gratis utbildning"), hoppas det inte var så du menade...
Vet företagare bättre än andra vad skattepengar går till? Jag trodde de som arbetade i skattefinansierad verksamhet hade bättre koll på det..., men OK, jag ger upp detta och lämnar diskussionen eftersom jag inte kan hålla mig till ämnet.Glufsglufs skrev:
Felet ligger hos hantverkaren men det blir inte bättre av att kunden fortsätter att kämpa med den som inte hör av sig, man går till en annan i så fall. Får inte jag hjälp inom rimlig tid på en bilfirma så går jag till nästa.Thomas59 skrev:Visst, det finns många hantverkare på forumet som är förfärade över hur branschkollegor beter sig men när du säger att ingen försvarar så är du fel ute. Det är den avgjort vanligaste reaktionen från många hantverkare på forumet att på olika sätt försvara eller försöka förklara varför andra hantverkare beter sig illa/oproffsigt. Du gör ju själv det.
Nja, du måste nog börja se skillnaden mellan försvar av egna intressen och försvar för felande hantverkare. Du måste också börja tänka på hur ordet försvar används i dessa diskutioner för de gånger du ser det som ett försvar så handlar det mera om att hitta ett eventuellt giltigt argument till varför någon gjorde som den gjorde, inte ett försvar till vad som egentligen hände, det här med fri tolkning av skriven text är inte så bra alla gånger.
Jodå jag kan se saker från olika håll men det jag ser när jag tittar på frågeställningen ur en hantverkares synvinkel är en fundamental okunnighet om hur man beter sig på ett affärsmässigt och proffsigt sätt. Gäller inte alla men många.
Jag hävdar fortfarande att det är fler som sköter sig än missköter sig bara det att branchen är så stor, det omsätts massor av pengar, kunderna gör dyra investeringar samt att arbetet sker i deras personliga trygga sfär. För ett antal år sen var det hårt mot bilverkstäder och deras fuskande och en massa snack så länge som media orkade rida på vågen, jag hade under den tiden inga problem med min verkstad tex.
Det är dock vällovligt att du vill bena ut problemet. Börja gärna med att då svara på vad man ska göra åt hantverkare som inte håller vad dom lovar, inte ringer tillbaks, inte kommer i tid osv. Börja tex med att bena ut om det är kundens eller hantverkarens fel?
De som felar måste ju lära sig det och då genom att mista kunder måste ju vara det effektivaste.
Läste Henes första inlägg och tänkte Aha, var det så han menade. Men det var det ju tydligen inte alls. Och jag antar att dina inlägg GG då får tala för sig själva. Det är väl inget dumt påstående att säga att det är sämre att behöva betala sina skor med nettopengar än att få göra det på företagspengar (och dessutom få dra moms). Det är väl inte för inte som det förmodligen vanligaste fusket i enskild firma består i att köpa saker för privat bruk på sin firma (observera att jag här INTE pratar om arbetsskor, eller dig GG för den delen).
Innan jag släpper så måste jag fråga var det skrevs att företagare skulle veta bättre? Jag skrev väl att jag visste just för att jag är företagare men du var väl kanske lite sugen på diskution om det är ditt ämne antar jag men i så fall nästa gång så förvanska inte det som är skrivetHene skrev:
Jo jag vet, det "fuskas" en hel del med en biten. Arbetskläder är ju självklart legitimt och sen finns det ju "gråzoner" gällande bilar och bränsle och sen regelrätta fusk med konsumtionsprylar men, som jag skrev tidigare, går man i KK eller så är det ju lite drygt att ha mycket skrivet på firman.Rebeckaf skrev:Läste Henes första inlägg och tänkte Aha, var det så han menade. Men det var det ju tydligen inte alls. Och jag antar att dina inlägg GG då får tala för sig själva. Det är väl inget dumt påstående att säga att det är sämre att behöva betala sina skor med nettopengar än att få göra det på företagspengar (och dessutom få dra moms). Det är väl inte för inte som det förmodligen vanligaste fusket i enskild firma består i att köpa saker för privat bruk på sin firma (observera att jag här INTE pratar om arbetsskor, eller dig GG för den delen).
Husägare
· Jönköping
· 5 636 inlägg
Håll er till ämnet. Sko- och skattediskussionen hör inte hit. Däremot hör det till ämnet vilken mentalitet som ligger bakom uppträdandet i folks hem. En mycket trevlig firma som jag just anlitat såg till att lägga ut skyddspapp över hela golvet och städade noggrant efteråt - jag får säkert betala det på räkningen, men det gör jag gärna för jag uppskattar gesten så mycket. Så kan man ju också lösa det problemet men det var inte vad denna tråd handlade om.
En brittisk konsult berättade om sina prioriteringar för mig för många år sen. Först kommer marknadsföring, sade han, annars är man bara en jobbande dåre. Därefter kommer administrationen - fakturering, kundhantering mm - annars är man bara en *fattig* jobbande dåre, fortsatte han. Först på tredje plats kom själva jobbet.
Med dagens möjligheter - från Filofax till iPhone - undrar jag varför hantverkarna verkar envisas med att vända den prioriteringsordningen uppochned?
En brittisk konsult berättade om sina prioriteringar för mig för många år sen. Först kommer marknadsföring, sade han, annars är man bara en jobbande dåre. Därefter kommer administrationen - fakturering, kundhantering mm - annars är man bara en *fattig* jobbande dåre, fortsatte han. Först på tredje plats kom själva jobbet.
Med dagens möjligheter - från Filofax till iPhone - undrar jag varför hantverkarna verkar envisas med att vända den prioriteringsordningen uppochned?
Det var ett kommatecken, som jag tolkade som ett kolon: "Jag är företagare, jag vet mycket väl vad skatter går till" osv. Jag missuppfattade, men jag har som sagt lämnat diskussionen...Glufsglufs skrev:
ricebridge skrev:Håll er till ämnet. Sko- och skattediskussionen hör inte hit. Däremot hör det till ämnet vilken mentalitet som ligger bakom uppträdandet i folks hem. En mycket trevlig firma som jag just anlitat såg till att lägga ut skyddspapp över hela golvet och städade noggrant efteråt - jag får säkert betala det på räkningen, men det gör jag gärna för jag uppskattar gesten så mycket. Så kan man ju också lösa det problemet men det var inte vad denna tråd handlade om.
Men är det inte typ den ordningen de hantverkare det klagas på har? Först görs det en massa reklam för sig så att kunderna får upp ögonen, sen ses det till att kundstock finns och ett fungerande faktureringssystem för utan pengar kan man ju inte jobba och sist av allt kommer själva utförandet av jobbet/slutförandet av jobbet, dvs efter att denne hantverkare "lurat" kunden att anlita dom och efter att faktura gått iväg.
Så om du tycker att hantverkare i sverige gör tvärtom så är det ju bara bra, marknadsför sig, utför jobbet och sen fakturerar...eller tänkte jag fel?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Nej ingen har vad jag vet påstått att kunden alltid HAR rätt eller gör rätt för den delen men det är väl inte det vi diskuterar.Glufsglufs skrev:
Du skriver ju "Klart som fan att VISSA drabbas KONSTANT" och då jag undrar vad du menar att det beror på (att det är KLART att vissa....) svarar du på ett sätt som nog ingen begriper. Om det är hantveerkarnas fel kan man ju undra varför bara vissa drabbas och det konstant? Jag tror faktiskt inte på att det är någon sådan snedfördelning som du påstår utan väldigt många drabbas slumpmässigt, inte bara några som alltid drabbas.
Jag vet inte vad du menar med AKTIVT insatt, jag jobbar ju inte i branschen men JA jag är insatt så det räcker.
Citerar mig själv: "***Inte ens när du medger att det kan finnas kunder som kanske inte hör av sig och klagar kan du låta bli att reservera dig för att det faktiskt inte är hantverkarens fel. Citat: "det är synd för den hantverkaren kanske inte ens är medveten om att ett fel pga av missförtånd har begåtts.""
...och vad svarar du då jo:
Citat GG: "Nu är du ute i tolkningsträsket igen. Av dessa personer som eventuellt inte vågar säga något som dom anser är fel så har felet uppstått pga av ett missförstånd och hantverkaren är inte medveten om det."
HUR kan man misstolka det, du bekräftar ju bara det jag påstår i ditt svar.
Nej jag tror inte den övervägande delen av kunderna fortsätter att kämpa med dessa hantverkartroll. Dom gör precis som du säger, går till nästa som är likadan och nästa och nästa och nästa. Till slut skriver dom på byggahus och frågar: Varför är det så svårt för hantverkare att hålla ord? Vore det lätt att hitta en redig hantverkare skullle den här typen av trådar aldrig vara aktuella eller vad tror du?
En del av problemet är ju att det du tror ska hända (att dom lär sig) inte händer. Hantverkartrollen fortsätter att göra kunderna besvikna och drar skam över hela hantverkarbranschen.
Låt oss en gång för alla slå fast att det inte finns någon ursäkt för att inte hålla vad man lovar eller att inte komma i tid eller ringa tillbaks då man lovat. Alla ORSAKER/ANLEDNINGAR som du drar upp är ju helt irrelevanta ur kundens synvinkel. Har svårt att som kund se den situation där hantverkaren inte kan lyfta luren och meddela kunden att han är sen, dödsfall undantaget. Ur hantverkarens synvinkel verkar det dock finnas en uppsjö av anledningar till att slippa höra av sig eller va det nu gäller.
Nej GG det är bara att inse att branschen har ett problem som man måste ta tag i. Om inte annat för att de duktiga och pålitliga hantverkarna ska slippa skämmas. Att reflexmässigt leta orsaken till sina egna problem hos motparten (kunden) är ingen vettig stategi. Kom med förslag på hur man ska klämma åt trollen istället!
Jag har sett dig skriva det där vid ett antal tillfälle och jag undrar varje gång vem i branschen du menar ska ta tag i detta?Thomas59 skrev:Nej GG det är bara att inse att branschen har ett problem som man måste ta tag i. Om inte annat för att de duktiga och pålitliga hantverkarna ska slippa skämmas. Att reflexmässigt leta orsaken till sina egna problem hos motparten (kunden) är ingen vettig stategi. Kom med förslag på hur man ska klämma åt trollen istället!