Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag tror inte att det är brist på hantverkare, det är bara det att de flesta kunder har så dålig framförhållning och ringer hantverkaren just när dom behöver hjälp. Jag som är snickare ser att i Januari och Februari har vi som minst att göra. Då borde kunderna passa på.

Vi gör en del grejer till båtar, det har man ju hela vintern på sig att syssla med men ändå kommer alla i April och vill ha sina saker till sjösättningen 1:a maj.
 
Snickare-Anders skrev:
Vad skrivs om dom resterande 5%? :p
Enligt Buster1 skrivs det om 90 + 5 % av totalt 100 + 100 %. Om de resterande 105 % (inte 5 %) skrivs det då inget.
 
Henri skrev:
Enligt Buster1 skrivs det om 90 + 5 % av totalt 100 + 100 %. Om de resterande 105 % (inte 5 %) skrivs det då inget.
Är inget mattesnille men senast jag kollade är 100% alla. Vart får du yterligare 100% ifrån?
 
Buster1 skrev:
"Tänk på att det skrivs om 90% av alla klantarslen men endast om 5% av de som sköter sig..."

Jag är ganska bra på matte. Det skrivs alltså om 90 % av de som är klantar, men om 10 % av klantarna skrivs inget. Det skrivs också om 5 % av de som sköter sig, men inget om 95 % av de som sköter sig. Det handlar alltså om två OLIKA mängder (klantarslen och skötsamma), inte samma mängd. Jag förstår Buster1, men alla andra procentsiffror som figurerar i tråden förstår jag inte alls.
 
S
Thomas59 skrev:
Sen detta med kunder som inte föreberett arbetsplatsen eller fixat annat som är en förutsättning för jobbet. Man brukar ju hävda här på forumet att kunderna ska ha skriftliga avtal och påpekar hur viktigt det är. Då man läser hur tex köksmontören ovan beskriver hur avtalet fungerar/hanteras blir man ju mörkrädd. Inte konstigt att man upplever kundern som struliga. Dels verkar avtalen vara otroligt luddiga och dels verkar det som om avtalet bara ses som en jobbig formalitet. Nu kanske det inte är montören som skriver avtalet och tar snacket med kunden men vore jag montör och drabbades på det sätt som beskrivs skulle jag ta ett allvarligt snack med köksförsäljaren.
Spännande att du blir mörkrädd och att det inte är konstigt att kunderna upplevs som struliga. Dessutom verkar det vara otroligt luddiga avtal.???

Har du har problem med att kryssa (x) i en av två rutor ja eller nej angående om du löser VVS själv eller ej, ja då förstår jag att du uppfattar det som luddigt.
:)
 
Redigerat:
Hene skrev:
Buster1 skrev:
"Tänk på att det skrivs om 90% av alla klantarslen men endast om 5% av de som sköter sig..."

Jag är ganska bra på matte. Det skrivs alltså om 90 % av de som är klantar, men om 10 % av klantarna skrivs inget. Det skrivs också om 5 % av de som sköter sig, men inget om 95 % av de som sköter sig. Det handlar alltså om två OLIKA mängder (klantarslen och skötsamma), inte samma mängd. Jag förstår Buster1, men alla andra procentsiffror som figurerar i tråden förstår jag inte alls.
Om du nu är bra på matte så borde du förstå följande: Att av de 100% klantarslen som finns så skrivs det om 90% av dom, av de 100% bra skrivs det 5% om. Totalt sett skrivs det om 47,5% av de som klantar eller gör nått bra där skriverier om klantarslen överväger.
 
Tyresö
Thomas59 skrev:
Sen detta med kunder som inte föreberett arbetsplatsen eller fixat annat som är en förutsättning för jobbet. Man brukar ju hävda här på forumet att kunderna ska ha skriftliga avtal och påpekar hur viktigt det är. Då man läser hur tex köksmontören ovan beskriver hur avtalet fungerar/hanteras blir man ju mörkrädd. Inte konstigt att man upplever kundern som struliga. Dels verkar avtalen vara otroligt luddiga och dels verkar det som om avtalet bara ses som en jobbig formalitet. Nu kanske det inte är montören som skriver avtalet och tar snacket med kunden men vore jag montör och drabbades på det sätt som beskrivs skulle jag ta ett allvarligt snack med köksförsäljaren.

Det går faktiskt att ha en öppen dialog med kunden om hur jobbet ska utföras och hur specifiserad offerten ska vara - det är väl inget märkvärdigt med en öppen dialog, det är det som gör att kunden till slut blir nöjd.

Det är till och med en fördel för hantverkaren att ha en öppen dialog med kunden, innan jobbet påbörjas pga då skapar sej hantverkaren en känsla om kunden är en paragrafryttare som missförstår och gör egna tolkningar av allt som sägs. Det är då man även får en uppfattning om kundens brist på självinsikt och brist på självkritik.
 
Glufsglufs skrev:
Om du nu är bra på matte så borde du förstå följande: Att av de 100% klantarslen som finns så skrivs det om 90% av dom, av de 100% bra skrivs det 5% om. Totalt sett skrivs det om 47,5% av de som klantar eller gör nått bra där skriverier om klantarslen överväger.
Nu verkar det handla om lite svårare matte, men det är säkert korrekt, även om jag tror att en förutsättning för att du ska ha rätt är att det finns lika många klantar som skötsamma, och det är väl inte givet?
 
Hene skrev:
Nu verkar det handla om lite svårare matte, men det är säkert korrekt, även om jag tror att en förutsättning för att du ska ha rätt är att det finns lika många klantar som skötsamma, och det är väl inte givet?
Av detta forum att dömma så finns det fler klantskallar än skötsamma. Ny uträkning tack! :D
 
Hene skrev:
Nu verkar det handla om lite svårare matte, men det är säkert korrekt, även om jag tror att en förutsättning för att du ska ha rätt är att det finns lika många klantar som skötsamma, och det är väl inte givet?
Så länge man räknar med procent så spelar inte antalet någon roll, procent är ju alltid procent. Men för att förenkla då, om vi tar ett snitt av alla klantskallar som finns så skrivs det om 90% av dom jämfört med att vi tar ett snitt av alla bra hantverkare där det skrivs om 5% av dom, alltså att det går ut mer klagomål än beröm helt enkelt.
 
RobZombie skrev:
Av detta forum att dömma så finns det fler klantskallar än skötsamma. Ny uträkning tack! :D
Fast....det var ju den skillnaden av vad man tex i detta forum kunde dömma man såg i uträkningen ;)
 
Henri skrev:
Enligt Buster1 skrivs det om 90 + 5 % av totalt 100 + 100 %. Om de resterande 105 % (inte 5 %) skrivs det då inget.
Finner att min tidiga definition har stått sig genom trådens analys.
 
Istället för att dela ut hundratals varningar för:

-Osaklighet
-Otrevlig
-Personliga påhopp
-Hantverkare som diskuterar under rubrik där endast konsumenter får diskutera

så väljer jag att stänga tråden.

Jag ber alla hantverkare att respektera av vi konsumenter behöver diskutera hantverkare ibland utan att ni lägger er i! Ett enda delforum vill vi ha för oss själva.

TACK!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.