16 519 läst · 162 svar
17k läst
162 svar
Varför är det så svårt för hantverkare att håll ord?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men om man då som köksmontör har t.o.m ett skriftligt avtal att:Thomas59 skrev:
- Kökmontering är planerad i t.e.x sthlm V 43 tex och man som köksmontör ringer veckan innan som man gör som seriös och man har naturligtvis planerat in el och vvs. MEN, Renoveringen är inte klar, så köksmonteringen kan inte utföras får man då reda på då och ingen kund har ringt!
- Köksleveransen ska stå i ett intilliggande rum, ring annars! Ingen ringer och köket står i garaget.
- Golvet ska vara täckt och möbler utrymda ifrån köket. Golvet är otäckt och möbler står kvar.
- Avstängning av VVS, EL och eventuell omdragning av avlopp och el ska kunden stå för själv. Vattnet är på och ingen avloppsändring är utförd! Ojj, hur tänder jag mina nya spottar?
Dessa problem är ett axplock vad som händer en köksmontör dagligen, som oftast jobbar ensam för att hålla kostnaderna nere.
Så här är min vardag och då sitter det folk och påpekar att kunden alltid har rätt.
Det räcker med en kund "som alltid har rätt" (men många fel) sedan har hela månaden spruckit, och man måste ringa nästa kund för att försöka skjuta monteringen en eller två dagar framåt.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Ja bara det faktum att du frågar pekar väl på en brist som består i att det inte finns någon stark branschorganisation som vågar/vill/orkar ta tag i frågan. Annars vore det ju en naturlig fråga att driva, till gagn för de professionella och kompetenta branschmedlemmarna. Andra branscher har gjort det så det är ju möjligt. Inför någon form av certifiering tex.RobZombie skrev:
Men det krävs ju också, eller underlättar i alla fall, att branschmedlemmarna står bakom en sådan fråga. Frågan är väl om dom gör det eller om dom inte bryr sig. Var och en sköter sitt kanske dom tänker och det underlättar ju inte.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
I ditt exempel är det ju kunden som inte hållit vad han lovat så det kan man väl inte direkt klandra hantverkaren för och det har väl ingen påstått heller? Missförhållandena får du ju reda ut med just den kunden. Indirekt kan det ju faktiskt vara så att du eller köksförsäljaren är dåliga på att kommunicera vad avtalet stipulerar i form av skyldigheter för kunden.Swedberg skrev:Men om man då som köksmontör har t.o.m ett skriftligt avtal att:
Då har samma kund suttit hos en köksförsäljare och bekräftat att han/ hon har läget under kontroll angående VVS och EL!
- Kökmontering är planerad i t.e.x sthlm V 43 tex och man som köksmontör ringer veckan innan som man gör som seriös och man har naturligtvis planerat in el och vvs. MEN, Renoveringen är inte klar, så köksmonteringen kan inte utföras får man då reda på då och ingen kund har ringt!
- Köksleveransen ska stå i ett intilliggande rum, ring annars! Ingen ringer och köket står i garaget.
- Golvet ska vara täckt och möbler utrymda ifrån köket. Golvet är otäckt och möbler står kvar.
- Avstängning av VVS, EL och eventuell omdragning av avlopp och el ska kunden stå för själv. Vattnet är på och ingen avloppsändring är utförd! Ojj, hur tänder jag mina nya spottar?
Dessa problem är ett axplock vad som händer en köksmontör dagligen, som oftast jobbar ensam för att hålla kostnaderna nere.
Så här är min vardag och då sitter det folk och påpekar att kunden alltid har rätt.
Det räcker med en kund "som alltid har rätt" (men många fel) sedan har hela månaden spruckit, och man måste ringa nästa kund för att försöka skjuta monteringen en eller två dagar framåt.
Att det spräcker hela månaden förstår jag inte. Du har väl avtalat om det du räknar upp att kunden ska ordna och hur kostnaden för väntetid/dröjsmål ska hanteras. Varför skjuta på monteringen hos nästa kund=ytterligare en eller flera missnöjda kunder? Har du inte avtalat om vad som händer (att arbetet då slutförs vid senare tillfälle) om förutsättningarna för ditt jobb inte är uppfyllda? Om det händer upprepade gånger, vilket du antyder får du väl ta ett snack med köksförsäljaren angående hur förutsättningarna för att du ska kunna utföra ditt jobb kommuniceras mot slutkunden. Hur ser ditt avtal med köksförsäljaren resp kunden ut? Väntetid som orsakas av kunden borde väl rimligen också betalas av kunden - OM han skrivit på ett avtal som stipulerar detta? Har han det? Är det köksförsäljaren som inte berättar vad avtalet innebär borde ju han/hon stå för merkostnaden. Har du avtalat om det? Det är inget konstigt och sådana skrivningar finns i många branscher. Om det sedan visar sig att kunderna inte förstår vad dom skriver på får man ju fundera på hur avtalet kommuniceras med kunden.
Varför skjuter du på nästa kund? Låt den felande kunden ta konsekvensen istället = ett ej monterat/delvis monterat kök som görs klart först när tid finns. Det du beskriver är i grunden en avtals/kommunikationsfråga och jag kan inte se att det har något med TS frågeställning att göra. Du menar väl inte att det pga det du beskriver är ok att hantverkaren inte hör av sig, inte dyker upp på nästa jobb på avtalad tid eller håller vad han lovat? Att kunderna själva kan orsaka oreda tvivlar jag inte en sekund på. Problemet är väl att ni inte har tagit tag i saken. Ni måste väl ändå fundera på hur ni ska få kunden att förstå förutsättningarna för ert jobb och konsekvenserna om förutsättningarna inte uppfylls.
Den bild jag får är att hantverkare ofta råkar ut för detta (att kunden inte förberett enligt vad som är sagt) men att ni inte verkar ha någon idé om hur man ska komma tillrätta med saken utan bara jobbar på och låter även oskyldiga kunder drabbas. Det är ett exempel på vad jag menar med att många hantverkare saknar affärsmässighet.
Skulle vara intressant att se hur dina skriftliga avtal ser ut. Har du reglerat allt det jag tar upp ovan? OBS! Det finns mer som du måste avtala men det kan vi ta någon annan gång. Lägg upp avtalet så får jag kolla.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Det är ju inte förbjudet med långa dialoger, men vilka andra orkar läsa inläggen?
Det är väl klart att månad efter månad skulle spricka, speciellt med ditt förslag att ha 20 halvfärdiga kök som man ska tillbaks och montera färdigt pga kundens slarv.Thomas59 skrev:I ditt exempel är det ju kunden som inte hållit vad han lovat så det kan man väl inte direkt klandra hantverkaren för och det har väl ingen påstått heller? Missförhållandena får du ju reda ut med just den kunden. Indirekt kan det ju faktiskt vara så att du eller köksförsäljaren är dåliga på att kommunicera vad avtalet stipulerar i form av skyldigheter för kunden.
Att det spräcker hela månaden förstår jag inte. Du har väl avtalat om det du räknar upp att kunden ska ordna och hur kostnaden för väntetid/dröjsmål ska hanteras. Varför skjuta på monteringen hos nästa kund=ytterligare en eller flera missnöjda kunder? Har du inte avtalat om vad som händer (att arbetet då slutförs vid senare tillfälle) om förutsättningarna för ditt jobb inte är uppfyllda? Om det händer upprepade gånger, vilket du antyder får du väl ta ett snack med köksförsäljaren angående hur förutsättningarna för att du ska kunna utföra ditt jobb kommuniceras mot slutkunden. Hur ser ditt avtal med köksförsäljaren resp kunden ut? Väntetid som orsakas av kunden borde väl rimligen också betalas av kunden - OM han skrivit på ett avtal som stipulerar detta? Har han det? Är det köksförsäljaren som inte berättar vad avtalet innebär borde ju han/hon stå för merkostnaden. Har du avtalat om det? Det är inget konstigt och sådana skrivningar finns i många branscher. Om det sedan visar sig att kunderna inte förstår vad dom skriver på får man ju fundera på hur avtalet kommuniceras med kunden.
Varför skjuter du på nästa kund? Låt den felande kunden ta konsekvensen istället = ett ej monterat/delvis monterat kök som görs klart först när tid finns. Det du beskriver är i grunden en avtals/kommunikationsfråga och jag kan inte se att det har något med TS frågeställning att göra. Du menar väl inte att det pga det du beskriver är ok att hantverkaren inte hör av sig, inte dyker upp på nästa jobb på avtalad tid eller håller vad han lovat? Att kunderna själva kan orsaka oreda tvivlar jag inte en sekund på. Problemet är väl att ni inte har tagit tag i saken. Ni måste väl ändå fundera på hur ni ska få kunden att förstå förutsättningarna för ert jobb och konsekvenserna om förutsättningarna inte uppfylls.
Den bild jag får är att hantverkare ofta råkar ut för detta (att kunden inte förberett enligt vad som är sagt) men att ni inte verkar ha någon idé om hur man ska komma tillrätta med saken utan bara jobbar på och låter även oskyldiga kunder drabbas. Det är ett exempel på vad jag menar med att många hantverkare saknar affärsmässighet.
Skulle vara intressant att se hur dina skriftliga avtal ser ut. Har du reglerat allt det jag tar upp ovan? OBS! Det finns mer som du måste avtala men det kan vi ta någon annan gång. Lägg upp avtalet så får jag kolla.
Nu är inte jag den typen som tror på att lämna en kund (ditt förslag) som slarvat på ett eller annat sätt då jag väl startat monteringen. Jag löser det, därför har jag aldrig några missnöjda kunder heller.
Det jag vill lyfta lite är att det inte bara är hantverkaren som lovar, skiter i att ringa mm.
En hantverkare som kanske har tjugo privata kunder på ett år där minst hälften missar det avtalade eller vill ha extraarbete utfört har det inte så lätt att få allt att gå ihop. Det går men det är inte alltid enkelt, det gäller verkligen att ha koll på läget då kunden själv missat det många gånger.
Avtalet är ett mycket simpelt avtal när det gäller monteringen där kunden kryssar i (med försäljaren) om man vill att kunden själv står för vvs och el bl.a. Det står även klart och tydligt att golvet ska vara täckt och leveransen ska stå i eller intill köket. Inga som helst krångligheter.
Jag vinner ingenting med att stå och vifta med ett avtal och påpeka att kunden har gjort fel! Då blir man inte långvarig som småföretagare. Det är mycket lättare att lösa eventuella problem direkt och fortsätta monteringen istället för att som du tycker, avbryta och gå till nästa.
Vad kan man mer göra som försäljare än att fråga om kunden ska ombesörja vvs-arbetet själv eller ej. Man kryssar då i en ruta ja eller nej. Kan man gör det lättare än så?
Om kunden då säger att det fixar jag själv, vad ska man då mer göra?
Husägare
· Jönköping
· 5 637 inlägg
Eh, ja. Jag tänker på att det i steg två ingår sådana enkla saker som att hålla koll på vilka kunder man har, vad man lovat dem, när man kan utföra arbetet, om man måste tacka nej, osv. Steg ett i det här fallet handlar inte så mycket om att få till snygga vinylloggor på företagsbilen, utan att kunderna rekommenderar hantverkaren vidare för att han/hon kommer på utsatt tid och gör klart det som ska göras. Jag har en känsla av att svenska hantverkare tror att kan man bara hantverket så ordnar sig resten själv.
Renoverare
· Skåne
· 8 524 inlägg
Förstår dig till fullo eftersom jag också jobbar mestadels med köksmontage.Swedberg skrev:Men om man då som köksmontör har t.o.m ett skriftligt avtal att:
Då har samma kund suttit hos en köksförsäljare och bekräftat att han/ hon har läget under kontroll angående VVS och EL!
Dock har jag gjort så att jag ger kunden ett annat pris om de använder sig av mig till utrivningen samt mina UE eftersom jag då vet att det flyter på som det skall och jag och kunden slipper problem.
Undviker att ta jobb där kunden har egna elektriker och rörläggare etc. då jag av erfarenhet vet att det i princip alltid strular till det och det är jag som får ta smällen då schemat spricker...
Oftast förstår kunden dilemmat om man sansat pratar om detta med dem i offertstadiet när man är ute och tittar på jobbet.
Vill de tvunget anlita egna UE så gör jag väldigt klart att jag debiterar löpande för ev. väntetid om inte saker är färdiga som de skall enligt ök. eller ifall jag måste ändra något för det gjorts felaktigt.
Säger som RobZombie, vem ska ta tag i det, du påvisar hela tiden att något måste göras men du kommer inte med något förslag om vad som bör göras och vem som ska göra det, du lägger hela tiden ett tvåpartsproblem till lösning för den ena parten endast medans jag försöker förklara att det finns möjliga orsaker till varför saker sker som det gör och att två sidor måste lösa problemet när BÅDA sidorna inser vilka problem dom själva skapar.Thomas59 skrev:Nej ingen har vad jag vet påstått att kunden alltid HAR rätt eller gör rätt för den delen men det är väl inte det vi diskuterar.
Eftersom det verkar som att vi kan göra fria tolkningar av inlägg här efter dina exempal så kan man ju inte påstå annat än att din undermening är att kunden alltid har rätt och alla fel som utförs är av hantverkare hur befogade eller obefogade de än är samt att i inlägg nr 85 så står det i klartext men som du själv säger så är inte det diskutionen fast du själv återkommer till det i din argumentation hela tiden fast dock inte i klartext....det är min syn på den saken.
Du skriver ju "Klart som fan att VISSA drabbas KONSTANT" och då jag undrar vad du menar att det beror på (att det är KLART att vissa....) svarar du på ett sätt som nog ingen begriper. Om det är hantveerkarnas fel kan man ju undra varför bara vissa drabbas och det konstant? Jag tror faktiskt inte på att det är någon sådan snedfördelning som du påstår utan väldigt många drabbas slumpmässigt, inte bara några som alltid drabbas.
Nja, nog mest du som inte vill begripa då du "klipper" ur eget valda delar av hela meningar, stycken samt blandar olika delar från olika inlägg för att bygga en egen histioria att argumentera mot. Om du själv inte upptäckt det så har jag vid flertal tillfällen rättat dig och tagit med HELA citatet så att man kan utläsa hela delar av det du försöker vrida på, att du inte ger dig på den biten och använder dig av fullständiga meningar och sammanhöngande stycken istället, men då har du kanske inget att argumentera mot, du kör dina Jehovas konstant fast jag påpekar det så något mer finns liksom inte att tillägga.
Jag vet inte vad du menar med AKTIVT insatt, jag jobbar ju inte i branschen men JA jag är insatt så det räcker.
Jag och många med mig ser nog en stor skillnad mellan att vara "hyfsat" insatt och vara aktivt insatt. Att vara hyfsat insatt räcker inte långt då man har en viss del koll och en viss del "troende" på hur det är jämfört med dom som lever i det dagligen. Tänk på att hantverkare är både hantverkare och kunder, kanske därför hantverkare har lättare att se saken från fler vinklar än någon som bara är kund.
Citerar mig själv: "***Inte ens när du medger att det kan finnas kunder som kanske inte hör av sig och klagar kan du låta bli att reservera dig för att det faktiskt inte är hantverkarens fel. Citat: "det är synd för den hantverkaren kanske inte ens är medveten om att ett fel pga av missförtånd har begåtts.""
...och vad svarar du då jo:
Citat GG: "Nu är du ute i tolkningsträsket igen. Av dessa personer som eventuellt inte vågar säga något som dom anser är fel så har felet uppstått pga av ett missförstånd och hantverkaren är inte medveten om det."
HUR kan man misstolka det, du bekräftar ju bara det jag påstår i ditt svar.
Och du klipper återigen ur en del av ett stycke där jag påvisar en helt annan sak än vad du själv försöker framställa, varför försöker du hela tiden lägga orden i munnen på mig? Tror du att andra läsare kommer att ha någon respekt eller förståelse för dina inlägg, det börjar bli lite väl genomskinligt. Vad är du ute efter? Manipulera trådens läsare så att du ovilkorligen har rätt eller är det så att du egentligen inte själv tycker att du har tillräckligt med kött på benen för att argumentera emot det som verkligen står skrivet i inläggen?
Nej jag tror inte den övervägande delen av kunderna fortsätter att kämpa med dessa hantverkartroll. Dom gör precis som du säger, går till nästa som är likadan och nästa och nästa och nästa. Till slut skriver dom på byggahus och frågar: Varför är det så svårt för hantverkare att hålla ord? Vore det lätt att hitta en redig hantverkare skullle den här typen av trådar aldrig vara aktuella eller vad tror du?
Nä och då kommer vi ju in på nästa sak som det klagas på, varför är det så svårt att få tag på hantverkare....ja som du själv påvisar, de seriösa är upptagna helt enkelt.
En del av problemet är ju att det du tror ska hända (att dom lär sig) inte händer. Hantverkartrollen fortsätter att göra kunderna besvikna och drar skam över hela hantverkarbranschen.
Du tolkar fritt igen, det jag skrivit är att kunden BÖR sätta sig in i vad dom köper och man kan ju inte klandra en hantverkare om en kund köper en tjänst men tror sig att det fungerar på ett vis när verkligheten är en annan, detta gör att även den mest seriöse hantverkaren får skit för ett arbete som är yrkesmässigt korrekt utfört men att kunden "trodde" att det skulle utföras på ett annat vis. Hur många går och köper en bil "blint" för flera hundra tusen kronor?
Låt oss en gång för alla slå fast att det inte finns någon ursäkt för att inte hålla vad man lovar eller att inte komma i tid eller ringa tillbaks då man lovat. Alla ORSAKER/ANLEDNINGAR som du drar upp är ju helt irrelevanta ur kundens synvinkel. Har svårt att som kund se den situation där hantverkaren inte kan lyfta luren och meddela kunden att han är sen, dödsfall undantaget. Ur hantverkarens synvinkel verkar det dock finnas en uppsjö av anledningar till att slippa höra av sig eller va det nu gäller.
Det har jag sagt hela tiden men du har gång på gång tagit ut valda delar ur mina inlägg för att påvisa att jag säger något helt annat samt att du försöker få det hela till ett stort problem då det egentligen inte handlar om så många fel per hantverkare utslaget på antal kunder alla dessa hantverkare träffar. I andra brancher händer det säkeligen lika ofta att ett telofonsamtal inte genomförs som planerat, en order går inte in korrekt, fel saker blir utskickade, leveranser blir försenade men det handlar då inte direkt om att en person ska besöka en annan i dess hem och problemet känns större än vad det är jämfört med andra fel vi har bland olika yrken i samhället, jag blir förvånad att du inte kan se helheten och förstå att just nu ligger problem gällande hantverkare på tapeten pga media, för några år sen handlade det om bilverkstäder och nästa kanske handlar om tandläkare, vad vet jag.
Nej GG det är bara att inse att branschen har ett problem som man måste ta tag i. Om inte annat för att de duktiga och pålitliga hantverkarna ska slippa skämmas. Att reflexmässigt leta orsaken till sina egna problem hos motparten (kunden) är ingen vettig stategi. Kom med förslag på hur man ska klämma åt trollen istället!
Det är ju ingen som vet då de som upplever problem inte kommer med konkreta förslag på hur man ska lösa dom.Thomas59 skrev:Ja bara det faktum att du frågar pekar väl på en brist som består i att det inte finns någon stark branschorganisation som vågar/vill/orkar ta tag i frågan. Annars vore det ju en naturlig fråga att driva, till gagn för de professionella och kompetenta branschmedlemmarna. Andra branscher har gjort det så det är ju möjligt. Inför någon form av certifiering tex.
Men inser inte du att dom som är i branchen inte ser det som det stora problem som media försöker framställa det som. Självklart finns det kunder som har och haft problem men man måste ju se till helheten. De seriösa företagen ser inte problemena i samma utsträckning som du gör för man vet att det är en sån liten del i det stora hela samt att man vet att kunder är minst lika struliga i det stora hela. Gällande certifieringar inom hantverk så finns det en bunt av det där också men jag har då inte upptäckt inom någon branch där man kan ha någon typ av certifikat att det inte felas, ge mig ett par exempel innan du går vidare samt berätta om din idé om hur det du upplever som ett stort problem ska kunna lösas, att gnälla om förändring utan egna förslag är ju samma strategi som sossarna hade till valet och vad hände med det? Ingen lyssnar till slut.
Men det krävs ju också, eller underlättar i alla fall, att branschmedlemmarna står bakom en sådan fråga. Frågan är väl om dom gör det eller om dom inte bryr sig. Var och en sköter sitt kanske dom tänker och det underlättar ju inte.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Citat: "Det jag vill lyfta lite är att det inte bara är hantverkaren som lovar, skiter i att ringa mm." Men det har väl ingen påstått och det är ju inget försvar heller.Swedberg skrev:Det är väl klart att månad efter månad skulle spricka, speciellt med ditt förslag att ha 20 halvfärdiga kök som man ska tillbaks och montera färdigt pga kundens slarv.
Nu är inte jag den typen som tror på att lämna en kund (ditt förslag) som slarvat på ett eller annat sätt då jag väl startat monteringen. Jag löser det, därför har jag aldrig några missnöjda kunder heller.
Det jag vill lyfta lite är att det inte bara är hantverkaren som lovar, skiter i att ringa mm.
En hantverkare som kanske har tjugo privata kunder på ett år där minst hälften missar det avtalade eller vill ha extraarbete utfört har det inte så lätt att få allt att gå ihop. Det går men det är inte alltid enkelt, det gäller verkligen att ha koll på läget då kunden själv missat det många gånger.
Avtalet är ett mycket simpelt avtal när det gäller monteringen där kunden kryssar i (med försäljaren) om man vill att kunden själv står för vvs och el bl.a. Det står även klart och tydligt att golvet ska vara täckt och leveransen ska stå i eller intill köket. Inga som helst krångligheter.
Jag vinner ingenting med att stå och vifta med ett avtal och påpeka att kunden har gjort fel! Då blir man inte långvarig som småföretagare. Det är mycket lättare att lösa eventuella problem direkt och fortsätta monteringen istället för att som du tycker, avbryta och gå till nästa.
Vad kan man mer göra som försäljare än att fråga om kunden ska ombesörja vvs-arbetet själv eller ej. Man kryssar då i en ruta ja eller nej. Kan man gör det lättare än så?
Om kunden då säger att det fixar jag själv, vad ska man då mer göra?
Nej mitt förslag är i praktiken inte att man regelmässigt ska lämna kunder som inte uppfyllt förutsättningarna men ok, alternativet bör säkert finnas med som påföljd vid de värsta övertrampen. Mitt förslag är ju att verkligen säkerställa att kunden FÖRSTÅR vad han åtagit sig INNNAN kontraktet skrivs på och vad det innebär om förutsättningarna inte är uppfyllda.
Angående avtalet skriver du "Inga som helst krångligheter" men då jag läser vad du skriver (tex "Man kryssar då i en ruta ja eller nej. Kan man gör det lättare än så?
Om kunden då säger att det fixar jag själv, vad ska man då mer göra") förstår jag att det strular. Är det som står i avtalet viktigt och relevant måste man ju noga gå igenom avtalet.
Sen det här med att stå och vifta med ett avtal! Det är inte så ett avtal ska användas. Avtalet ska gås igenom INNAN och det är viktigt att man särskilt går igenom de delar där strul brukar uppstå, att kunden fattar vad han åtagit sig, vad konsekvensen blir av att han inte gör vad som förväntas, extrakostnader osv. Struntar man i det hjälper det inte att sedan komma och vifta med avtalet.
Nej att fortsätta att hantera villlkoren för jobbet på det sätt du beskriver men börja avbryta jobben om förutsättningarna inte är uppfyllda är ju självklart ingen lösning.
Om man nu jobbar professionellt med att montera kök eller vad som helst verkar det ju helt snurrigt att man inte tar tag i detta. Ok, man ska ju inte förvandlas till en oresonlig paragrafryttare och vissa saker kan säkert lösas på plats utan skada skedd men stämmer det du beskriver ovan förstår jag att det blir problem. Ett kanske tom för simpelt avtal utan kommunikation är ju helt värdelöst.
Jag förstår att strulande kunder är ett problem men det var ju trots allt inte riktigt det tråden handlade om. Har svårt att se att strulande kunder på något sätt skulle rättfärdiga att man inte ringer tillbaks, kommer i tid osv.
Nej, mycket riktigt var det det inte tråden startade med samt att jag inte sett någon påstått att en strulande kund skulle rättfärdiga att en hantverkare inte ringer tillbaka (förutom att du påstår att andra påstår det) utan svaret på TS frågeställning blev till ett försök att hitta möjliga orsaker till att saker blir som de blir och därmed se om det finns fler grunder till felande som man kanske kan ta och bena i för att som kund slippa känna sig åtsidosatt helt och hållet av strulande hantverkare samt att få en inblick i att det inte bara är hantverkare som strular (fast dom får ta en hård smäll, alla av dom fast det bara är ett fåtal som felar) utan att strul sker i alla yrken och kunder också kan men då det handlar om arbeten i hemmet så är det mycket känsligare än om strulet sker i en telefonväxel i en annan del av landet.Thomas59 skrev:Citat: "Det jag vill lyfta lite är att det inte bara är hantverkaren som lovar, skiter i att ringa mm." Men det har väl ingen påstått och det är ju inget försvar heller.
Men ändock är det som du har undvikit att ta till dig i hela diskutionen i dina argument.
Nej mitt förslag är i praktiken inte att man regelmässigt ska lämna kunder som inte uppfyllt förutsättningarna men ok, alternativet bör säkert finnas med som påföljd vid de värsta övertrampen. Mitt förslag är ju att verkligen säkerställa att kunden FÖRSTÅR vad han åtagit sig INNNAN kontraktet skrivs på och vad det innebär om förutsättningarna inte är uppfyllda.
Och vad har jag sagt hela tiden? Enda undantaget är att man kan inte begära att hantverkaren ska vara en pedagog för vad man än köper i livet som kostar en massa pengar så är man ju aktiv själv och sätter sig in i vad man handlar.
Angående avtalet skriver du "Inga som helst krångligheter" men då jag läser vad du skriver (tex "Man kryssar då i en ruta ja eller nej. Kan man gör det lättare än så?
Om kunden då säger att det fixar jag själv, vad ska man då mer göra") förstår jag att det strular. Är det som står i avtalet viktigt och relevant måste man ju noga gå igenom avtalet.
Samma sak där, i vilket läge ska kunden ta sitt eget ansvar i det stora hela angående projektet eller är det så att hantverkaren ska "hålla handen" hela vägen?
Sen det här med att stå och vifta med ett avtal! Det är inte så ett avtal ska användas. Avtalet ska gås igenom INNAN och det är viktigt att man särskilt går igenom de delar där strul brukar uppstå, att kunden fattar vad han åtagit sig, vad konsekvensen blir av att han inte gör vad som förväntas, extrakostnader osv. Struntar man i det hjälper det inte att sedan komma och vifta med avtalet.
Och igen, det har jag påvisat hela tiden i mina inlägg men av någon anledning så har du argumenterat emot genom att bryta ut väl valda delar ur mina inlägg.
Nej att fortsätta att hantera villlkoren för jobbet på det sätt du beskriver men börja avbryta jobben om förutsättningarna inte är uppfyllda är ju självklart ingen lösning.
Att avbryta ett påbörjat jobb är ju i det flesta fall ett kontraktsbrott men vad göra om kunden bryter ingående avtal som kanske gör så att planerad tid för just det projektet skiter sig och hantverkaren har andra projekt på gång med inplanerad tid? Garanterat måste man ju skjuta fram projektet och i värsta fall säga ifrån sig projektet (lär ju inte hända ofta). Men hur det än blir så är det ju hantverkaren som får skit för det i de flesta fallen just pga att kunden inte förstår hur ett projekt fungerar (även om hantverkaren påtalat att ditten och datten måste vara fixat till han kommer) samt "tror" att hantverkaren inte har annat att göra än just det aktuella projektet i vissa fall.
Om man nu jobbar professionellt med att montera kök eller vad som helst verkar det ju helt snurrigt att man inte tar tag i detta. Ok, man ska ju inte förvandlas till en oresonlig paragrafryttare och vissa saker kan säkert lösas på plats utan skada skedd men stämmer det du beskriver ovan förstår jag att det blir problem. Ett kanske tom för simpelt avtal utan kommunikation är ju helt värdelöst.
Spelar inte så stor roll om avtal eller inte finns, vissa saker kan man säkert ta tag i men om man inte kan slutföra sitt arbete pga att kunden eller av den utsedd UE inom ett annat yrke gjort vad som bör göras så blir det ju stopp, hantverkare över lag stöter på det där oftare än vad kunderna tror och då är vi tillbaka på det där att hantverkare har att göra med betydligt fler kunder än vad en kund har att göra med hantverkare.
Jag förstår att strulande kunder är ett problem men det var ju trots allt inte riktigt det tråden handlade om. Har svårt att se att strulande kunder på något sätt skulle rättfärdiga att man inte ringer tillbaks, kommer i tid osv.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Jo visst förstår jag att det finns anledningar till att en hantverkare strular men just det som tråden handlar om att hantverkare lovar - att komma, att ringa osv - är knappast att söka i anledningar som behov att vara hemma med familjen, olycksfall, borttappade telefoner och annat. Det är, enligt mig, ren och skär nonchalans och att man på ren svenska skiter i kunderna. Konkurrensen är för dålig och hantverkartroll kan fortsätta att behandla kunderna som dom vill utan att tappa kunder. Det är väl även möjligt att dom helt enkelt inte fattar vilken irritation det innebär. Lika illa det.Glufsglufs skrev:Nej, mycket riktigt var det det inte tråden startade med samt att jag inte sett någon påstått att en strulande kund skulle rättfärdiga att en hantverkare inte ringer tillbaka (förutom att du påstår att andra påstår det) utan svaret på TS frågeställning blev till ett försök att hitta möjliga orsaker till att saker blir som de blir och därmed se om det finns fler grunder till felande som man kanske kan ta och bena i för att som kund slippa känna sig åtsidosatt helt och hållet av strulande hantverkare samt att få en inblick i att det inte bara är hantverkare som strular (fast dom får ta en hård smäll, alla av dom fast det bara är ett fåtal som felar) utan att strul sker i alla yrken och kunder också kan men då det handlar om arbeten i hemmet så är det mycket känsligare än om strulet sker i en telefonväxel i en annan del av landet.
Visst, strul förekommer i många branscher och viss kan kunder vara struliga men nu talar vi om opålitliga hantverkare. Kanske du GG som är hantverkare kan berätta vad det beror på. Olycksfall och borttappade telefoner etc. tror jag inte en sekund på. Jag har frågat flera gånger men inte fått något svar.
Själv har jag hyfsat goda erfarenheter av de hantverkare jag använt men de få gånger jag sökt mig utanför dem som jag känner har jag i 99% av fallen drabbats av just det som vi talar om. Hantverkare dyker inte upp på avtalad tid, dom ringer inte och meddelar att dom inte kommer, dom blir långa tider helt oanträffbara, dom skickar inte offert som utlovat osv osv. Tom hantverkare jag känner rätt väl kan tidvis uppvisa samma beteende.
Alla har mobiltelefon. Hur svårt kan det vara att ringa eller SMS:a?
Sen detta med kunder som inte föreberett arbetsplatsen eller fixat annat som är en förutsättning för jobbet. Man brukar ju hävda här på forumet att kunderna ska ha skriftliga avtal och påpekar hur viktigt det är. Då man läser hur tex köksmontören ovan beskriver hur avtalet fungerar/hanteras blir man ju mörkrädd. Inte konstigt att man upplever kundern som struliga. Dels verkar avtalen vara otroligt luddiga och dels verkar det som om avtalet bara ses som en jobbig formalitet. Nu kanske det inte är montören som skriver avtalet och tar snacket med kunden men vore jag montör och drabbades på det sätt som beskrivs skulle jag ta ett allvarligt snack med köksförsäljaren.
Avtalen är luddiga om man vill att dom ska vara luddiga. Har jag eller någon jag är UE åt ett avtal som säger vad vilken part ska utföra/förbereda så står det klart och tydligt, sen om kund inte vill förstå eller ens försöker förstå så ja...vad ska man göra?Thomas59 skrev:Jo visst förstår jag att det finns anledningar till att en hantverkare strular men just det som tråden handlar om att hantverkare lovar - att komma, att ringa osv - är knappast att söka i anledningar som behov att vara hemma med familjen, olycksfall, borttappade telefoner och annat. Det är, enligt mig, ren och skär nonchalans och att man på ren svenska skiter i kunderna. Konkurrensen är för dålig och hantverkartroll kan fortsätta att behandla kunderna som dom vill utan att tappa kunder. Det är väl även möjligt att dom helt enkelt inte fattar vilken irritation det innebär. Lika illa det.
Är det hantverkarnas fel att det är högtryck just nu och att många av de nya firmorna som dyker upp för att konkurera är lycksökare som inte sköter sig?
Men om det nu är så att dessa hantverkartroll, gamla i branchen eller nya fortfarande får behålla sina kunder och eventuellet få nya tack vare någon sett en firma hos en granne eller liknade och då dessa befintliga kunder åter och åter anlitar dem samt de nya kunderna inte frågar om referens hos grannen dom sett firman hos och sen tycker att firmorna är ett problem på något vis, är det då inte kunderna det hänger på?
Nu har du nog korvat in dig i ett resonemang där du utryckligen menar att kunderna fortsätter anlita "trollen" men det är hantverkarna som ska lösa problemen då det hela hänger på att dom åter och åter igen blir anlitade??? Jösses, vad ska detta leda till?
Visst, strul förekommer i många branscher och viss kan kunder vara struliga men nu talar vi om opålitliga hantverkare. Kanske du GG som är hantverkare kan berätta vad det beror på. Olycksfall och borttappade telefoner etc. tror jag inte en sekund på. Jag har frågat flera gånger men inte fått något svar.
Jag tror du svarat dig själv på föregående stycke. "Trollen" blir åter och åter anlitade fast dom felar. Finns varken möjlighet eller vilja inom branchen och i synnerhet bland de seriösa företagen (dom får ändå komma till slut och rätta till) att engagera sig i saken då det tydligen hänger på kunderna som inte ser problemet. Du har själv skrivit det så i och med det borde du ju ha ett förslag på lösning nu.
Själv har jag hyfsat goda erfarenheter av de hantverkare jag använt men de få gånger jag sökt mig utanför dem som jag känner har jag i 99% av fallen drabbats av just det som vi talar om. Hantverkare dyker inte upp på avtalad tid, dom ringer inte och meddelar att dom inte kommer, dom blir långa tider helt oanträffbara, dom skickar inte offert som utlovat osv osv. Tom hantverkare jag känner rätt väl kan tidvis uppvisa samma beteende.
Och du verkar ju inte vara rädd att ifrågasätta så vad säger dom när du ställer dom mot väggen?
Alla har mobiltelefon. Hur svårt kan det vara att ringa eller SMS:a?
Beror på, nar jag hade abbonemnag med telenor så var jag utan kontakt i centrala stan var och varannan dag, ännu värre i utkanterna och obefintligt någon mil från stan.
Sen detta med kunder som inte föreberett arbetsplatsen eller fixat annat som är en förutsättning för jobbet. Man brukar ju hävda här på forumet att kunderna ska ha skriftliga avtal och påpekar hur viktigt det är. Då man läser hur tex köksmontören ovan beskriver hur avtalet fungerar/hanteras blir man ju mörkrädd. Inte konstigt att man upplever kundern som struliga. Dels verkar avtalen vara otroligt luddiga och dels verkar det som om avtalet bara ses som en jobbig formalitet. Nu kanske det inte är montören som skriver avtalet och tar snacket med kunden men vore jag montör och drabbades på det sätt som beskrivs skulle jag ta ett allvarligt snack med köksförsäljaren.
Medlem
· värmland
· 31 inlägg