Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Thomas59 skrev:
Ditt svar blev helt enkelt för långt för att jag ska orka kommentera allt. Vad du inte verkar förstå är att dina "försvarstal" verkligen ger intrycket av att du anser att det är kunden det är fel på. Det hjälper inte att du skriver 1000-tals ord. Ska vi tala "helhet" som du nämner så är det just helheten i dina inlägg som ger intryck av att du tar hantverkarna i försvar och skyller på kunden.

Du har fortfarande inte läst alla inlägg i tråden och i vilka sammanhang dom finns där ser jag.

Det är precis som jag skrev tidigare: KUNDEN SKA FÖRSTÅ (varför hantverkarna agerar på det dåliga sätt som dom får kritik för) och KUNDEN SKA LÄRA SIG (hur man ska hantera dåliga hantverkare).

Fortfarande din tolkning att ordet "bör" betyder "ska" samt att du plockar dina tolkningar ur sitt sammanhang.

Ang självkritiken - jag läser och läser och läser men den lyser fortfarande med sin frånvaro.

Återigen, läs alla inlägg och deras kopplingar till andra inlägg.

Ang att kunderna ska vara bättre pålästa. Det är ju en utopi, förstår du inte det. Man köper en hantverkare för att man inte kan själv och troligen inte har tid heller och resultatet blir att man blir lurad eller får ett dåligt utfört arbete. Idag är det i princip så att man, för att inte bli lurad, måste ha i princip samma kunskaper och färdigheter som hantverkaren och tid att övervaka alla moment för att ha en chans att inte bli lurad. Det är ju helt orimligt. Grejen är ju att de ohederliga hantverkarna UTNYTTJAR okunskapen istället för att vara en trygg och professionell leverantör som hjälper kunden på ett ärligt och kompetent sätt.

Du tolkar igen på ett eget negativt vis istället för att läsa och förstå innebörden i ordens egentliga mening. Det står klart och tydligt att jag inte förstår varför det finns så många som lägger ut en massa pengar på hantverkarhjälp utan att sätta sig in i vad det innebär med en renovering i hemmet tex, inte ett ord om att kunden ska förstå och klara av momentena i hela projektet, helheten med vad som händer, varför och hur det blir den kostnad som det blir osv och har man ett jätteprojekt och okunskapen i att hålla i det som byggherre så anlitar man ju inte hantverkaren för att hålla i det, han är ju ganska partisk utan man tar in någon som funkar som projketledare. Om nu kunden alltid har rätt så bör kunden också ha kunskap...eller?

Att det finns ohederliga hantverkare som nyttjar situationen är vi ju alla medvetna om och det finns ingen som försvarar dom, jag har hela tiden pratat om de seriösa som också kan göra bort sig fast inte bör klassas in i det lägre skiktet av hantverkare.

Du tar upp ett antal andra exempel också och GEMENSAMT för dessa exempel är att problemet ligger hos kunden. Vart har hantverkarens ansvar att agera som dels en professionell rådgivare och sen en professionell utförare tagit vägen? Vad du egentligen skriver är ju att om man inte är lika kunnig och påläst som hantverkaren får man skylla sig själv.

De seriösa är nog i det stora hela väldigt pedagogiska (även oseriösa har man ju sett på tv) men jag anser att när man tar hem en yrkesman in i sin privata sfär och litar på att den personen ska utföra sitt jobb yrkesmässigt så måste man ha lite hum om själv vad det är man ger sig in på, ingen kan ju kräva att landets alla hantverkare ska vara pedagoger för då hade dom ju valt ett läraryrke istället om intresset hade legat där och återigen gör du en helt egen tolkning av vad jag skrivit, om jag skulle anse att kunder ska vara lika pålästa som hantverkare så hade jag skrivit det, jag hymlar inte och mummlar en massa synonymer.

Slutligen, mycket av din argumentation går ju helt klart ut på att marginalisera och bortförklara den kritik som framkommer. Du försöker med räkneexempel visa på att problemet med att hantverkare inte hör av sig och inte kommer i tid egentligen är marginellt och att problemen framstår som värre än vad dom egentligen är då alla nöjda kunder inte skriver inlägg. Visst håller du med om att en del saker inte är bra men du ANSTRÄNGER dig verkligen (imponerande) att förklara varför det är som det är och det är just denna inställning som är en del av hantverkarbranschens problem.

Jag bortförklarar inget, jag försöker hitta orsaker till varför det kan vara som det är och eventuella motargument mot direkta klagomål på felanden som kanske verkar utåt sett allvarligare än vad dom egentligen är, du skulle slå dig ner i lunchrummet på en hantverksfirma eller i en byggbod vid tillfälle och lyssna på hantverkarnas syn på kunder, ungefär samma saker fast tvärtom när det gäller klagomål med enda skillanden att det snackas internt till största delen, men överdrifter, missförstånd och okunskap finns där i snacket lika som i media och forum.

Med tanke på att en hantverkare mer eller mindre tack vare media och forum får räkna med att kundens syn är att man försöker lura dom så vill man som seriös på något vis stävja häxjakten och om det är branchens problem och bara den parten ska försöka lösa problemet så lär det inte hända ett skit. Fortfarande vill jag påpeka att hantverkaren träffar 100 kunder och säg att 20 av dom är befogat jobbiga kunder som verkligen på riktigt har och gör fel och en kund har 2 hantverkare varav en befogat har och gör fel så är det ju inte konstigt kanske att vissa hantverkare blir mer eller mindre likgiltiga och att kunden inte förstår har jag mycket förståelse för då dom inte har samma vana att träffa och tas med hantverkare som hantverkare har med kunder.

Du gör ju allt du kan för att försvara en bransch som rätteligen utsätts för massiv kritik istället för att fokusera på vad som kan göras för att komma till rätta med problemen. Intrycket du ger i dina inlägg är ju mest att det är hantverkaren som har problem. Hantverkaren är livegen, det gnälls, det är en enkelspårig syn på hantverkare, man hör inget då kunderna är nöjda, kundena snokar upp hemnummer och ringa och prata jobb på kvällar och helger, kunderna skriker rakt ut då en tid missas, kunderna tror att dom är medelpunkten i hantverkarens liv osv. Det är väl rimligt att anta att du anser att det i första hand är hantverkarna som har problem med kunderna och inte tvärt om.

Nä, men jag anser att kunderna överlag som med hantverkare inte är så mycket bättre många gånger. Visst, en kund betalar för en tjänst som ska utföras yrkesmässigt, detta sker på hanverkarens arbetstid, det är då man tar betalt inte på fritid (även om jag är hyggligt förskonad) då hantverkaren vill umgås med sin familj och släppa arbetet. En hantverkare/företagera driver också en "maskin" som ska dra in vinst utöver löner och andra kostnader och har inte bara en kund i taget, även om kunden själv tycker att det är det viktigaste som händer i dens liv just då med en renovering så är det sällan företaget ser det som det viktigaste i deras verksamhet just då, en dag som vilken annan. Tror du ICA ägaren blir extra impad av dig och ger dig specialbehnadling den dagen du går in och handlar mat för 2000 kr istället för 1000 kr? Nä, en dag som vilken annan för den handlaren men ett större ekonomiskt åtagande för dig.

Du avslutar sedan med en rörande beskrivning av hantverkarens vardag med hembesök på kvällstid och att kunden inte vill att hantverkarna ska komma mitt i frukostbestyren och avslutar med: "är det respekt för hantverkaren och hantverkarens tid det?" Men Glufsglufs, var är respekten för KUNDENS tid då. Det är ju kunden som betalar!

I de flesta andra branscher säljer man varor och tjänster anpassade efter den kundgrupp man jobbar med. Kan inte kunden ha möte på dagtid så tar man mötet på kvällen. Inget konstigt med det. Vill man då inte jobba på kvällen så får man rimligen jobba med något annat. Menar du att det är hantverkaren (leverantören) som ensidigt ska diktera villkoren?

Om jag vill komma ut till en kund och börja jobba kl 7 men kunden inte tycker att det passar så får jag finna mig i det. Det är ju HELT ORIMLIGT att jag ska bli irriterad på kunden för att han/hon inte anpassar sig till det som är BÄST FÖR MIG. Hur kan det vara svårt att förstå det?

Du blandar friskt med att jämföra företagare och anställda, det är skillnad fast dom alla är hantverkare. I vilka brancher anpassar företagen sig efter kunderna? Affärer/butiker har sina öppettider, bara att anpassa sig till, banker har sina tider, bara att anpassa sig till, bilverkstan har sina tider, bara att anpassa sig till, telefonförsäljare ringer under alla möjliga tider, smällar man får ta. Ska man helt enkelt låta alla som sysslar med service/tjänster flyta runt på ett dygnetrunt basis i sina arbetstider? Vilken arbetsgivare vill betala OB/övertid var och varannan dag för att den anställde inte kunde börja jobba förän klockan 9 på morgonen och för att få färdigt jobbet och kört över på kvällen?
Du nämner också hantverkaren som leverantör och vi kan ju gå in på det, jag som kund måste rätta mig efter mina leverantörers tider, jag får tag på mitt material när dom har öppet, ingen som öppnar åt mig klockan 19 bara för att jag utför ett jobb då och behöver en pryl.
Om jag som hantverkare respekterar kundens önskemål och jobbar kvällar samt helger och börjar senare på morgonen (vilket jag personligen gör) så betyder inte det att jag har lust att diskutera arbete med kunder över telefon eller i affären om man möter dom där på min fritid eller hur? Jag förstår mycket väl de hantverkare som upplever detta som ett problem.

Fortsättning

Det är för mig helt OBEGRIPLIGT att du inte inser att allt du skriver ger intryck av ett försvarstal för dina branschkollegor beteende där kunden gör bäst i att läsa på så han inte blir lurad och sedan ställa upp som KÖPARE på villkor som är BÄST FÖR hantverkaren.

Nu tolkar du efter eget huvud igen, jag skriver och menar det som står i ord, inte något annat. Om du tvunget ska tolka det så är ju frågan varför du inte tolkat det på något annat sätt eftersom dom orden du "sätter i munnen" på mig kommer helt och hållet från dig själv. Fortfarande kan jag inte se i min text att jag skrivit att jag försvarar någon som felar men däremot fördömmer felandet. Jag nämner heller ingenting om att en köpare gör bäst i att läsa på, jag skriver att dom bör sätta sig in i vad dom köper. Jag har inte nämnt ett ord om villkor och i synnerhet inget som gynnar hantverkaren, däremot att sätta sig in i projketet i den mån att man jämför firmor, avtal, vad som ingår, priser osv för att inte bli lurad för även om jag är ärlig och säger till kunden att ta mig så slipper du bli lurad för jag gör på si och så vis och det finns på papper så betyder det inte att jag blir den valde hantverkaren, 90% stirrar blint på priset i alla fall.

När man läser dina inlägg får man intrycket att dina kollegor som råkat ut för kritik nickar bifallande och tänker: "Jamen det är ju precis sådär som det är som Glufsglufs skriver. Kunderna är jobbiga och får faktiskt skylla sig själva. Dom förstår inte hur svårt det är att vara hantverkare och att man vill vara ledig på kvällarna. Okunniga är dom också och med orimliga krav och gnäller för minsta lilla. Att jag inte dyker upp på möten eller ringer tillbaks beror ju faktiskt på att jag är våldsamt olycksdrabbad och ständigt tappar bort min
mobil.

Vissa kanske tänker så, vissa inte, vad vet jag men lika gärna som en hantverkare gör ett litet fel eller råka skada något som kan ses som en skitsak så kan ju kunder ta sig för saker som irreterar en hantverkare, har då inte hantverkaren rätt att vara sur över kundens agerande då lika som kunden är sur då en hantverkare gör fel? Du säger att hantverkaren ska finnas för kunden som proffsig rådgivare bland annat men om kunden då inte tar åt sig av de proffsiga råd och/eller kritik på kundens idéer och kunden anser att hantverkaren är en grinskalle, ska då denne yrkesman med sina kunskaper bara bocka och tacka för att han har ett arbete och göra som kund säger hur fel det än må vara? Frågan är ju där om vissa kunder verkligen respekterar den yrkeskunskap dom fått hem med denna hantverkare.

Sen måste jag faktiskt slutligen ge dig kred för din ansträngning att matematiskt räkna ut att kunden egentligen inte har något att gnälla på och som slutar i konklusionen att: "just där ser det mycket ut men jämför 5 fel av 100 och 1 fel av 2" samt "man bör kanske tänka på att hantverkaren måste ha en prioriteringsordning samt att om han/hon är eftertraktad inte har tid helt enkelt jämt. Skrattade så tårarna rann då jag läste detta. Testa själv Glufsglufs att läsa det stycket några gånger så inser du kanske hur komiskt/orimligt ditt resonemang är.[/QUOTE]

Jag har läst det massor av gånger och det som du ser som komiskt är väl bara rena fakta, det är så det ser ut, inte på något annat vis. Men igen så gör du ju en tolkning som ska passa dina argument, jag nämnde aldrig att en kund inte har något att gnälla över tex, var ser du det? Samt att du återigen drar ut en liten del av ett större samanhang, hela den delen av texten som är relevant är:
"Låt säga att hantverkaren besöker 100 kunder under en viss tidsperiod och glömmer att kontakta vid tillfälle 5 stycken av dom, han felar till 5% av sina kunder. Privatpersonen har behov av hantverkare vid två tillfällen vid samma tidsperiod och en av dom missar kontakten, kunden drabbas då av 50% felande av "sina" hantverkare, just där ser det mycket ut men jämför 5 fel av 100 och 1 fel av 2. Hantverkaren handhar fler kunder än en kund handhar hantverkare, självklart klagar man som kund då när "hela" 50% felar men man bör kanske tänka på att hantverkaren måste ha en prioriteringsordning samt att om han/hon är eftertraktad inte har tid helt enkelt jämt."

Och som man kan läsa så skriver jag också att det är självklart att man klagar när 50% av sina hantverkare felar, inget konstigt med det, speciellt inte när det handlar om att ha någon som klampar in i sin personliga sfär medans att gemene man kan ha i åtanke att verje enskild hantverkare med tanke på antal kunder den handhar inte felar så mycket i det stora hela fast man just själv i det tillfället blev drabbad. Alltså tänka ett steg till att det antal fel som uppkommer i media och forum inte är så mycket jämfört med alla rätt som aldrig uppkommer i forum och media. Men innan du tolkar till det där eller gör en Jehovas av det så ska jag bara tillägga att jag försvarar inte de som felar men alla fel har väl en orsak, befogat eller obefogat, beror ju på vad innebörden i felet är.

Rebeckaf skrev:
Och exakt vad har det med saken att göra?
Jo, du skrev:
"Hur mycket du tar ut ur ditt företag kan ju jag omöjligt veta men du kanske tar kostnader där istället för att ta ut lön (t ex skor, som ju din sambo får betala med skattade pengar)."

med följande som det mest relevanta:
(t ex skor, som ju din sambo får betala med skattade pengar).

Rebeckaf skrev:
Manar du att alla som jobbar på skattefinansierade jobb inte har jobbat på riktigt för sina pengar?
Var står det? Och hur kan man tolka det så? Hyser du inte lite agg nu bara för att jag kritiserade din text? :O

Menar du att en egenföretagare lever på sin mer välbetalde sambo för att slippa skatta eller?

Nä, det där blev nog bara fel i argumentationen från din sida ;)

Rebeckaf skrev:
En liten anekdot ang hantverkare är när vi nyligen fick en ny brunn borrad. En dag någon vecka efter själva borrningen ringde det på min mobil när jag satt på jobbet. Det var ekonomen som meddelade att "jag är här nu för att installera elen till brunnen, och rörmokaren kommer strax". "Ehh, jaha, men jag är på jobbet och min man i Stockholm, det är ingen som meddelat oss". "Nehej, då har det väl blivit något missförstånd" (helt ointresserad och inte på något sätt beklagande). Eftersom jag inte vågade låta dem åka iväg igen med risk för att det skulle ta flera veckor innan de fick en ny lucka och kom tillbaka igen så instruerade jag dem var extranyckeln fanns. Sedan ringde jag till min man som fick ringa till dem och ge instruktion om var tryckkärlet skulle placeras etc. Lite senare under dagen ringde det på min mobil igen. Då var det hantverkarnas förman som ringde och var skogstokig på mig för att min man varit så otrevlig mot hans hantverkare. Bland annat meddelade han att om det nu var ett sådant stort problem att de kom utan att meddela något så kunde vi ju bara låtit bli att ge dem nyckeln. Och att min man hade sagt att de inte fick smutsa ner i källaren var en förolämpning. Så jag fick be om ursäkt å min mans vägnar för att arbetet skulle fortlöpa. Summa summarum blev det hela väl inte direkt någon angenäm upplevelse.
Ja, ett sånt agerande är ju inte försvarsbart och om firman beter sig på samma sätt jämt lär dom ju heller inte bli långvariga.

Jag förstår tyvärr fortfarande inte vad du menar. Och jag argumenterar inte. Jag funderar hur du menar. Om det är någon annan som förstår vad GG menar med "Men...det är ju mina intjänade pengar som går till hennes lön ju genom skatt....inte tvärtom." så får ni gärna upplysa mig. Jag är trots allt sjuk och har feber. Så jag kanske är lite långsam.

Thomas59
bonnier skrev:
Min spontana tanke, är ej hantverkare utan konsult, jobbar inte mot privatpersoner utan mot företag och myndigheter. Det nämns mycket i tråden och i forumet om att kunden aldrig har fel, kunden i centrum etc. Personligen kan jag mycket väl tänka mig att hantverkarens kunder har fel, kunden är strulig, tjafsig och kanske t.o.m. direkt otrevlig. Det kan gälla mina kunder också ibland förvisso, men jag kan inte annat än tycka att det inte går att jämföra dessa typer av kunder. Privatkundens uppdrag kanske är värt 5.000 - 50.000 för en hantverkare, medan mitt uppdrag kanske är värt ett antal miljoner för mitt företag. Att denna skillnad påverkar attityden till en "dum" kund tycker jag inte är så konstigt, dvs. om det är befogat.
Tycker också det är lätt för mig, och andra i min sits, att det är lätt att beklaga sig över hantverkares "oförmåga" att vara strukturerad, hålla tider etc. Det är lätt att vara strukterad när man sitter på ett projekt/uppdrag som spänner över flera månader och tom. år, men kanske inte så lätt när man har dags-/veckolånga uppdrag att jobba med.

Inget av detta förlåter självklart att personer ljuger, underlåter att höra av sig, smutsar ner etc.
Jag tror nog inte att den allmänna uppfattningen är att kunden aldrig har fel och det är faktiskt inte heller vad som påstås i tråden.

Det finns säkert massvis av kunder som både har fel och beter sig konstigt eller tom otrevligt. Det finns också massvis av kunder som har allmänt dålig koll och inte riktigt är insatta i det dom försöker anlita en hantverkare att göra. Om man då som hantverkare väljer att jobba mot dessa okunniga och ibland otrevliga kunder måste man ju lära sig att hantera detta. Gör man det då? Ja många gör alldeles uppenbarligen det för det finns många bra hantverkare och givetvis också många nöjda kunder.

Det är dock inte dem som denna tråd handlar om. Det är hantverkare som inte håller vad dom lovar, inte ringer tillbaks, inte dyker upp på möten, inte håller tider, inte skickar utlovade offerter osv. I grunden alltså hantverkare som i praktiken skiter i kunden och bara ser till sig själva och kanske inte fattar vilket dåligt intryck dom ger eller helt enkelt struntar i vilket intryck dom ger. Med andra ord hantvekare som inte har en aning om vad kundservice, kundvård och förtroende innebär. Till det kan vi lägga alla inkompetenta hantverkare och dem som helt enkelt lurar sina kunder.

Att då, som Glufsglufs, välja att fokusera på hur otrevliga, jobbiga och okunniga kunderna är, som en förklaring (men inte en ursäkt?) till beteendet befäster ju bara bilden av hantverkare som inte riktigt förstår hur kunderna uppfattar dessa problemhantverkare. Glufsglufs tes är ju att om bara kunderna föstod vilka jobbiga arbetsförhållanden hantverkarna har och om kunderna bara lärde sig lite mer om de saker de vill ha hjälp med så skulle kunderna inte gnälla så mycket. Att hantverkarna skulle förändra sitt beteende verkar helt främmande för honom.

Jo, det är klart att uppdragets värde påverkar hur man ser på en dum kund men min gissning är att det tråden egentligen handlar om (inte ringa tillbaks, inte hålla vad man lovar osv.) inte har ett skvatt med förekomsten av dumma kunder att göra. Nästan alla drabbas förr eller senare av dessa problemhantverkare. Dum kund eller ej.

Hantverkarnas förmåga att vara strukturerad, hålla tider osv har inte heller något med uppdragets längd att göra. Det grundar sig antingen i en total oförmåga och då borde man syssla med något annat eller i nonchalans och då borde man också syssla med något annat.

Kan för mitt liv inte förstå de hantverkare som försvarar dessa problemhantverkare. Enda skälet är väl rimligen att man är likadan själv eller nån sorts missriktad kåranda. Alla vettiga hantverkare borde ju rimligtvis fördöma dessa beteenden och jobba för att dessa personer försvann från branschen. Att förneka problemet och skylla på kunden är ju extremt kontraproduktivt.

Thomas59 skrev:
Kan för mitt liv inte förstå de hantverkare som försvarar dessa problemhantverkare. Enda skälet är väl rimligen att man är likadan själv eller nån sorts missriktad kåranda. Alla vettiga hantverkare borde ju rimligtvis fördöma dessa beteenden och jobba för att dessa personer försvann från branschen. Att förneka problemet och skylla på kunden är ju extremt kontraproduktivt.
Tycker mig oftast se att dåligt beteende fördöms av de flesta hantverkarna här, men att det kanske "dränks" i nästa andetag där man försöker (naturligtvis) försvara och förklara sig själv och sin yrkeskår. Ett ganska naturligt beteende men inte helt lyckat eller framgångsrikt kanske i debattsammanhang som detta. Av någon anledning är det inte lika intressant att lyssna/läsa och ta till sig andras åsikter och synpunkter som det är att få framföra sina egna dito :)

Thomas59 skrev:
Tyvärr så får jag nog göra dig besviken IGEN Glufsglufs.

För det första: Det är inte VISSA som KONSTANT är drabbade. Det är en stor mängd helt oberoende personer som oftast är drabbade i enstaka fall. Att skriva att VISSA KONSTANT är drabbade antyder (helt i linje med den inställning du redovisar i andra inlägg) rimligtvis att det sannorlikt är något i den drabbades beteende som gör att man drabbas.

Men snälla nån, nu måste du väl ta och tänka på hur du tolkar, skriver och uttrycker dig. Klart som fan att VISSA drabbas KONSTANT och det ser vi tex i detta forum men du tar dig då riktigt jävliga friheter att lägga orden i munnen på mig och manipulera skriven text för att följa dina argument, man kan ju inte se det mer som att du mer eller mindre ljuger fram dina argument för att försöka ha något vettigt att komma med.
Jag skrev:
"Det är ju synd och skam över hantverkare som inte sköter sig, det kan ju ingen neka till och tyvär visar det ju sig på det här forumet att vissa är konstant drabbade av det "nedre" skiktet av hanverkare."

Hur i hela helvete kan du få det till att jag menar att det är kundens fel, kan du inte helt ärligt bara läsa en text med dom ord dom är skrivna med? Du måste tvunget plocka ur saker ur sitt sammanhang för att hitta argument på att du och ingen annan har rätt? Helt förkastligt att diskutera med dig.
Sen att det är ett flertal som drabbas i enstaka fall har jag inte ens tagit upp i sammanhanget för nu handlade det om dessa stackare som aldrig kommer ifrån missöde på missöde. Jösses hur du försöker få till det hela tiden, hoppas det är fler som kan se igenom dina manipulationer.

För det andra: Din slutsats att tysta kunder är nöjda kunder är en vanlig (miss-)uppfattning men den är helt enkelt inte riktig och det gäller inte bara hantverkarbranschen. Det gäller i de flesta branscher.

Ja, du som inte jobbade i branchen verkar ju ha bra insyn ändå märkligt nog.

Många vet för det första inte att dom råkat ut för en inkompetent hantverkare då dom själva saknar kompetens att avgöra arbetets kvalitet, andra orkar eller vågar inte klaga. Det är otroligt vanligt att TS här på forumet skriver om något litet fel som dom undrar över och när dom sen, på fråga från kunniga forummedlemmar, börjar beskriva det utförda arbetet och lägger upp foton så framkommer än det ena än det andra som är fel som TS inte tänkt på. Att kunder inte vågar klaga är också ganska vanligt då många av de inkompetenta hantverkarna har en attityd som inte uppmuntrar till klagomål. Även därom vittnar otaliga inlägg här på forumet. Den vanligaste orsaken är nog trots allt att kunden inte orkar klaga eller skriva på något forum. Man knyter nävarna i fickorna, skäms lite för att man blev lurad, och går vidare.

På vilket vis är de kunder som lägger ut sina frågor om problem här tysta kunder??? Jag tror du måste inse att du är lite fel ute nu, antingen hör kunden av sig direkt till företaget, ingen tyst kund. Kunden kan också lägga ut sina funderingar på ett forum, ingen tyst kund. Kunden kan diskutera saken med andra som har koll, ingen tyst kund medans en nöjd kund inte har några funderingar utan är tyst och glad för ett väl utfört arbete. Och självklart finns det väl någon enstaka missnöjd kund som inte knystar något om något då dom tror sig att det inte hjälper eller att dom inte vågar och det är synd för den hantverkaren kanske inte ens är medveten om att ett fel pga av missförtånd har begåtts.

Har man inställningen att tysta kunder är nöjda kunder och att kritik är "skvaller" ägnar man sig verkligen åt kvalificerat självbedrägeri.
Nä, mera så att man ägnar sig åt verklighetsförankring, men vad vet jag, jag har ju bara haft mitt företag i 5 år, bara jobbat som anställt sen -93 och haft företagande på sidan om under ytterligare 5 år av den tiden. Jag är väl okunnig inom hantverksbranchen jag förstås jämfört med dig.

Rebeckaf skrev:
Jag förstår tyvärr fortfarande inte vad du menar. Och jag argumenterar inte. Jag funderar hur du menar. Om det är någon annan som förstår vad GG menar med "Men...det är ju mina intjänade pengar som går till hennes lön ju genom skatt....inte tvärtom." så får ni gärna upplysa mig. Jag är trots allt sjuk och har feber. Så jag kanske är lite långsam.
Jo, läs vad du skrev om skattade pengar och vad det eventuellt skulle kunna gå till och jämför sen med vad jag skrev vad mina intjänade skattepengar går till. Sen har vi löst det problemet.

Thomas59
Glufsglufs skrev:
Du blandar friskt med att jämföra företagare och anställda, det är skillnad fast dom alla är hantverkare. I vilka brancher anpassar företagen sig efter kunderna? Affärer/butiker har sina öppettider, bara att anpassa sig till, banker har sina tider, bara att anpassa sig till, bilverkstan har sina tider, bara att anpassa sig till, telefonförsäljare ringer under alla möjliga tider, smällar man får ta. Ska man helt enkelt låta alla som sysslar med service/tjänster flyta runt på ett dygnetrunt basis i sina arbetstider? Vilken arbetsgivare vill betala OB/övertid var och varannan dag för att den anställde inte kunde börja jobba förän klockan 9 på morgonen och för att få färdigt jobbet och kört över på kvällen?
Du nämner också hantverkaren som leverantör och vi kan ju gå in på det, jag som kund måste rätta mig efter mina leverantörers tider, jag får tag på mitt material när dom har öppet, ingen som öppnar åt mig klockan 19 bara för att jag utför ett jobb då och behöver en pryl.
Om jag som hantverkare respekterar kundens önskemål och jobbar kvällar samt helger och börjar senare på morgonen (vilket jag personligen gör) så betyder inte det att jag har lust att diskutera arbete med kunder över telefon eller i affären om man möter dom där på min fritid eller hur? Jag förstår mycket väl de hantverkare som upplever detta som ett problem.
I de flesta branscher anpassar sig företagen efter kundernas behov. Generellt sett är det i huvudsak monopolbranscher som gör som dom vill utan att ta hänsyn till kunderna, och många hantverkare då - obs inte alla.

Öppettider - här pågår ett ständigt anpassningsarbete, helgöppet, nattöppet osv osv.
Telefonförsäljare ringer när dom tror att du är hemma, dag eller kväll
Bilverkstäder har kvällsöppet och jourservice
Bankerna har utvecklat intrernetbanker för att tillgodose behovet av dygnet runt service
Väldigt många tjänste- och serviceföretag har faktiskt dramatiskt ökat sin tillgänglighet och tom myndigheter har insett behovet, därav 24-timmarsmyndigheten
(Begreppet illustrerade en vision där myndigheter var mer serviceinriktade. Service och information skulle ges via webben på tider och platser som passade individen.)

Samma med leverantörer. En ständig anpassning till kundernas behov. HUR KAN DU HA MISSAT DETTA - HELT OBEGRIPLIGT! Att just dina leverantörer inte är tillgängliga när du behöver dem beror troligen på bristande konkurrens eller att du efterfrågar något där lönsamheten är låg. Det beror inte på att din leverantör vill vara hemma med familjen som du anger som skäl till att hantverkaren inte ska åka på kundbesök efter kl xx.

Problemet med kunder som ringer på icke arbetstid kan du lätt lösa med en telefonpassningstjänst. Att du inte har lust att diskutera jobb med kunder du möter i butiken kan jag förstå men då får du lära dig att hantera det eller acceptera att det är en del av jobbet.

Sammantaget har det du skriver ändå inget att göra med att hantverkare verkar ha så svårt att hålla vad dom lovar, passa tider, ringa tillbaks osv. Det är ju faktiskt bara mer av det du skrivit tidigare dvs du försöker få kunderna (alt de som läser tråden) att förstå vilka problem ni hantverkare har i ert jobb. Oavsett vad du skriver får man ju intrycket att det är avsett att förklara det oproffsiga beteendet.

Thomas59 skrev:
Jag tror nog inte att den allmänna uppfattningen är att kunden aldrig har fel och det är faktiskt inte heller vad som påstås i tråden.

Nja, klart och tydligt i inlägg #85 och undermeningen i din argumentation (om jag har tillåtelse att göra en sån där tolkning som du själv gör)

Det finns säkert massvis av kunder som både har fel och beter sig konstigt eller tom otrevligt. Det finns också massvis av kunder som har allmänt dålig koll och inte riktigt är insatta i det dom försöker anlita en hantverkare att göra. Om man då som hantverkare väljer att jobba mot dessa okunniga och ibland otrevliga kunder måste man ju lära sig att hantera detta. Gör man det då? Ja många gör alldeles uppenbarligen det för det finns många bra hantverkare och givetvis också många nöjda kunder.

Det är dock inte dem som denna tråd handlar om. Det är hantverkare som inte håller vad dom lovar, inte ringer tillbaks, inte dyker upp på möten, inte håller tider, inte skickar utlovade offerter osv. I grunden alltså hantverkare som i praktiken skiter i kunden och bara ser till sig själva och kanske inte fattar vilket dåligt intryck dom ger eller helt enkelt struntar i vilket intryck dom ger. Med andra ord hantvekare som inte har en aning om vad kundservice, kundvård och förtroende innebär. Till det kan vi lägga alla inkompetenta hantverkare och dem som helt enkelt lurar sina kunder.

Och bara därför att tråden startade med just det du själv nämner så betyder det att du kan argumentera fritt medans andra inte kan vinkla det från ett annat sätt att se på det hela eller tänka sig att se på det hela? Är det rättvis argumentation det?

Att då, som Glufsglufs, välja att fokusera på hur otrevliga, jobbiga och okunniga kunderna är, som en förklaring (men inte en ursäkt?) till beteendet befäster ju bara bilden av hantverkare som inte riktigt förstår hur kunderna uppfattar dessa problemhantverkare. Glufsglufs tes är ju att om bara kunderna föstod vilka jobbiga arbetsförhållanden hantverkarna har och om kunderna bara lärde sig lite mer om de saker de vill ha hjälp med så skulle kunderna inte gnälla så mycket. Att hantverkarna skulle förändra sitt beteende verkar helt främmande för honom.

Egen tolkning igen.....jag har inte skrivit att kunderna ska lära sig för att dom eventuellt skulle sluta gnälla, jag skrev att dom bör sätta sig in i vad som händer samt att VISSA kanske skulle lära sig ett och annat av det jag anser är fel hos kunder, därmed har jag inget sagt om att det bara är kundernas fel vilket du hela tiden försöker styra det till. Om jag nu skulle vara främmande till att hantverkare borde ändra sitt beteende så är du också totalt blind till att att allt handlar om två parter och problemet kan inte bara lösas av en part, men just det har du inte sagt något om i hela tråden.

Jo, det är klart att uppdragets värde påverkar hur man ser på en dum kund men min gissning är att det tråden egentligen handlar om (inte ringa tillbaks, inte hålla vad man lovar osv.) inte har ett skvatt med förekomsten av dumma kunder att göra. Nästan alla drabbas förr eller senare av dessa problemhantverkare. Dum kund eller ej.

Och ändå så rycker du lös meningar och stycken från mina olika inlägg för att bygga ihop en argumentation som passar dig som inte har direkt koppling till tråden???:O

Hantverkarnas förmåga att vara strukturerad, hålla tider osv har inte heller något med uppdragets längd att göra. Det grundar sig antingen i en total oförmåga och då borde man syssla med något annat eller i nonchalans och då borde man också syssla med något annat.

Som sagt, du jobbade inte i branchen sa du och det visar sig ju bra här, du kan inte jämföra yrke med yrke och olika förutsättningar, speciellt inte när du klagar på mina jämförelser, du sjunker mer och mer på moralstegn gällande argumentation nu. Tidsaspekter, projektlängder osv har väldigt mycket med varandra att göra.

Du är även blind när det är andra än hantverkare som säger att hantverkare i forumet fördömmer de som felar. Ingen försvarar, hitta orsaker till olika beteenden är det som försegår i tråden vare sig det är befogade orsaker eller inte. Du måste som så många andra kunna se saker från flera håll om man ska bena ut ett problem samt att om man ska argumentera läsa vad som står i sitt hela sammanhang utan att för den sakens skull plocka väl valda delar att använda i argumentationen.

GG och rebecka: det verkar som om ni inte är överens om vad "skattade pengar" betyder. Rebecka menar väl nettolön (förskolelärare får inte göra avdrag för att köpa inneskor trots att de behövs i arbetet). GG verkar tolka detta som om man köper dessa skor för skattepengar. Att GG:s skatteinbetalningar går till förskollärarlön (bland annat) har inget alls med det rebecka skrev att göra. Nu kanske problemet är löst...

Thomas59
Glufsglufs skrev:
Nä, mera så att man ägnar sig åt verklighetsförankring, men vad vet jag, jag har ju bara haft mitt företag i 5 år, bara jobbat som anställt sen -93 och haft företagande på sidan om under ytterligare 5 år av den tiden. Jag är väl okunnig inom hantverksbranchen jag förstås jämfört med dig.
Jag ägnar mig fortfarande mest åt att (förundrat) läsa vad du skriver.

***OK GG om vi nu antar att det är som du skriver att VISSA DRABBAS KONSTANT. Vad tror du då är skälet till att dessa personer drabbas? Är det deras eget fel eller är det hantverkarnas fel?

***Jo jag har hyfsad insyn i branschen men jobbar med något helt annat.

***Jag har INTE påstått att kunder som skapar trådar här på BH är tysta kunder. Däremot påstår jag att många som startar trådar är okunniga på ett eller annat sätt om hur arbetet de undrar över egentligen ska utföras eller vilka krav kan kan ställa. Det är ju ofta därför dom startar trådar.

***Nej jag är inte alls fel ute. Om du däremot tror att alla kunder som inte hör av sig och klagar är nöjda kunder är du förskräckligt fel ute. Alla missnöjda kunder hör inte alls av sig till företaget, inte heller skriver alla på olika forum eller pratar med andra kunnigare personer. Sanningen är nog snarare att endast en liten del ens förstår att dom fått ett undermåligt arbete utfört och förstår dom det så är det i alla fall inte alla som orkar klaga. Så är det i de flesta branscher och det är allmänt känt, ja av de flesta då exklusive dig.

***Inte ens när du medger att det kan finnas kunder som kanske inte hör av sig och klagar kan du låta bli att reservera dig för att det faktiskt inte är hantverkarens fel. Citat: "det är synd för den hantverkaren kanske inte ens är medveten om att ett fel pga av missförtånd har begåtts."

***Nej jag tror inte alls att du är okunnig. Tyvärr tror jag istället att du alldeles för väl representerar dina kollegor och hur ni ser på kunderna.

Hene skrev:
GG och rebecka: det verkar som om ni inte är överens om vad "skattade pengar" betyder. Rebecka menar väl nettolön (förskolelärare får inte göra avdrag för att köpa inneskor trots att de behövs i arbetet). GG verkar tolka detta som om man köper dessa skor för skattepengar. Att GG:s skatteinbetalningar går till förskollärarlön (bland annat) har inget alls med det rebecka skrev att göra. Nu kanske problemet är löst...
Jodå, jag är med, men mitt svar handlade inte om skattade och oskattade pengar på det viset du menar utan mer om vem som eventuellt betalar för vad, det ser nog krångligare ut än vad det är :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.