16 514 läst · 162 svar
17k läst
162 svar
Varför är det så svårt för hantverkare att håll ord?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ok, Tyresö. Så då skippar vi tidspassningsdiskussionen från och med nu, då, och återvänder till frågan. Varför har "alla" historier om hantverkare, men inte om klantiga tandläkare? Varför kan ett hantverkarföretag vinna reklamfördelar genom att framhålla att de kommer när de har lovat?
ricebridge skrev:
Ska börja med att meddela att du har helt rätt - jag ber om ursäkt för att jag svävat iväg utanför ämnet.
Att hålla vad man lovar, är för en kund ett bevis på att hantverkaren är pålitlig och att hantverkaren behandlar kunden, som om kunden är den enda som hantverkaren har - och det skapar ett förtroende som gör att samarbetet blir bra.
Och ett bra samarbete kombinerat med väl utfört jobb = nöjd kund.
En nöjd kund = att kunden berättar om den pålitliga hantverkaren för sina grannar och vänner = hantverkaren får jobb via muntliga referenser, som är den bästa reklamen som finns, för en företagare.
Det blir då så mycket enklare för hantverkaren, eftersom den nya kunden har redan förtroende för hantverkaren, och då behöver inte hantverkaren bevisa hur duktig han/hon är - bara göra sitt jobb och hålla löften.
En stor del i en entreprenörs jobb, är att skapa en bra relation med sina kunder.
Givetvis måste även hantverkaren göra ett bra jobb också, men att behandla kunden väl - genom att hålla alla löften - är en väldigt stor och viktig del för att skapa ett bra samarbete med kunden.
Redigerat:
Det är enkelt att svara på ju, när någon har något att klaga på så gör man det. När allt är bra så säger man inget. 90% av allt dåligt med hantverkare klagas det på i forum som denna men endast 5% av det som är bra med hantverkare kommer fram. Gällande tandläkare så har jag inte sett något delforum gällande sånna men det kanske passar in i något av de andra delforumena.ricebridge skrev:
I övrigt, hur ofta hör du inte eller tänker själv i affären att det är för få kassor öppna, man får vänta, hur ofta får du komma in till nämnda tandläkare den tiden du har bokat, varför stänger banken nästan jämt innan man själv har slutat jobba, varför löser inte polisen brotten mer effektivt och flera av dom, varför står alltid pensionärer och andra daglediga i vägen i butiker och i bilar på vägen för oss som jobbar och har sämmre med tid, varför säger politiker en sak och gör en annan, varför måste man knappa sig runt så förbannat när man ringer en support eller annat när man behöver hjälp eller ska boka in något, varför funkar SJ som skit osv osv.....det är enkelt att klaga på hantverkare för dom klampar in i hemmet och ska göra något med eller utan egen nyckel och vad kan hantverkare tänkas klaga på? ditt yrke kanske?
Om media börjar hojta mer om "tandläkarfusk" så kommer det klagas massor på tandläkare. Jag skyddar absolut inte oseriösa, osociala och telefon/tids fientliga hantverkare men de är bara en del av sammhället och en av få yrkesgrupper som man fysiskt har hemma i sitt eget hem så ja, självklart klagas det och många gånger med rätta men allt blir värre när det kliver in i den personliga sfären. Nästa kategori är ju bilmekaniker/verkstäder...där lämnar man sin personliga ägodel bilen. Vi har också datorservice och telefonservice, vi lämnar ifrån oss våra "käraste" och funkar inte allt till 100% så klagas det.
Långt svar på en enkel fråga kanske men vi mäniskor funkar som så att tas det upp i media har vi ett eget tyckande direkt om saken och kränker det vår personliga sfär och/eller våra personliga ägodelar så hugger vi som kobror. Däremot när allt funkar till 100% så säger vi inget om ingen frågar.
Tro mig, som hantverkare funkar allt som bäst om man inget hör!
Helt jävla sanslöst!
Att någon ens kritiserar Tyresö ang tidspassning...
Så ruskigt nonchalant att inte passa tider, kunden måste ju också planera sin tid så hantverkaren kan komma och så vidare.
Tror iofs att jag är minst lika tidsfaschist som tyresö. Nu är jag militär och där är tider heligt. Löjligt tycker säkert många, men fan så mycket lättare att kunna samordna tycker jag!
Att inte passa en tid och inte höra av sig att man är sen är något som gör mig jäkligt upprörd, det är helt och hållet oförskämt och gör att jag aldrig skulle anlita samma person igen. Det som möjligtvis gör mig mer förbannad är bortskämda dumskallar som försvarar företeelsen!
Ursäkta språket, men jag blir upprörd på riktigt av detta....
Nu tror säkert någon att då har jag inga hantverkare. Men det har jag och de passar tiden. Jag är en jättenöjd kund till mina hantverkare (och andra som jag behöver anlita) och det får de veta också.
LÖJLIGT att ens försvara att man inte kan passa tider! (och framförallt att inte höra av sig om något händer och man inte kan passa överenskommen tid)
Så ruskigt nonchalant att inte passa tider, kunden måste ju också planera sin tid så hantverkaren kan komma och så vidare.
Tror iofs att jag är minst lika tidsfaschist som tyresö. Nu är jag militär och där är tider heligt. Löjligt tycker säkert många, men fan så mycket lättare att kunna samordna tycker jag!
Att inte passa en tid och inte höra av sig att man är sen är något som gör mig jäkligt upprörd, det är helt och hållet oförskämt och gör att jag aldrig skulle anlita samma person igen. Det som möjligtvis gör mig mer förbannad är bortskämda dumskallar som försvarar företeelsen!
Nu tror säkert någon att då har jag inga hantverkare. Men det har jag och de passar tiden. Jag är en jättenöjd kund till mina hantverkare (och andra som jag behöver anlita) och det får de veta också.
LÖJLIGT att ens försvara att man inte kan passa tider! (och framförallt att inte höra av sig om något händer och man inte kan passa överenskommen tid)
d^_^bV8dc skrev:Helt jävla sanslöst!
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Alltså...OT blir det ju nu men nog för att tid är relativt så kan väl ingen neka till att ett fast klockslag är ett fast klockslag, det finns inget lagom eller nästan i den bemärkelsen. Antingen är man i tid eller inte.
Visst, jag har gett mig in i en av tiderna dummaste diskution om ett av världens största ickeproblem (inte gällande TS ämne alltså) och jag får stå mitt kast men ett klockslag är ett klockslag hur man än vrider och vänder på det.....detta även i landet lagom!!!! RESPEKTERA folk som är måna om andra och håller tider!
Visst, jag har gett mig in i en av tiderna dummaste diskution om ett av världens största ickeproblem (inte gällande TS ämne alltså) och jag får stå mitt kast men ett klockslag är ett klockslag hur man än vrider och vänder på det.....detta även i landet lagom!!!! RESPEKTERA folk som är måna om andra och håller tider!
Visst är det konstigt, när jag är noga med att göra det som är rätt som företagare (passa tider), då ska jag kritiseras för det.
När jag ändrar i en faktura för att göra kunden nöjd (Fahlen-tråden), då ska jag kritiseras för det också.
Jag har svårt att förstå mej på vissa här på forumet - ni klagar för att hantverkarna missköter sej, och ni klagar även på mej som gör kunden nöjd. Ska jag tolka det som att ni bara klagar för att ni är missnöjda med ert liv, och då låter ni det gå ut över hantverkarna?
Ni kanske borde ringa till "Jourhavande medmänniska" och vräka ut ert missnöje där i stället.
När jag ändrar i en faktura för att göra kunden nöjd (Fahlen-tråden), då ska jag kritiseras för det också.
Jag har svårt att förstå mej på vissa här på forumet - ni klagar för att hantverkarna missköter sej, och ni klagar även på mej som gör kunden nöjd. Ska jag tolka det som att ni bara klagar för att ni är missnöjda med ert liv, och då låter ni det gå ut över hantverkarna?
Ni kanske borde ringa till "Jourhavande medmänniska" och vräka ut ert missnöje där i stället.
Jag kan väl inte vara helt fel ute med inlägg #38.....vilket ingen kommenterat än underligt nog, det brukar ju gå snabbt att få hugg av någonTyresö skrev:Visst är det konstigt, när jag är noga med att göra det som är rätt som företagare (passa tider), då ska jag kritiseras för det.
Glufsglufs skrev:
Det var det inlägget som födde idén till mitt inlägg #44.
Jag tycker att det gnälls för mycket på hantverkare, och ditt inlägg stämmer så Dj%&# bra. Hela det här forumet består till största del av missnöjda kunder.
Fast, ska man då berömma en hantverkare, då tycker gnällspikarna att det är orättvist att hantverkaren får beröm, "när han/hon bara har gjort sitt jobb".
Den största bekräftelsen jag någonsin fått av en nöjd kund, var via en insändare i lokaltidningen under rubriken "Dagens ros". Om ni bara visste hur stolt man blir som företagare då.