Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ja det kan man fråga sig. Diskussionen håller på att spåra ur till att handla om tidspassning i allmänhet och det var inte min mening. Jag undrar varför hantverkare ÖVERHUVUDTAGET inte hör av sig trots att det innebär att de missar jobb, pengar och kunder. Och varför detta verkar vara utbrett inom just det skrået. Har någon en förklaring på det?

ricebridge skrev:
Ja det kan man fråga sig. Diskussionen håller på att spåra ur till att handla om tidspassning i allmänhet och det var inte min mening. Jag undrar varför hantverkare ÖVERHUVUDTAGET inte hör av sig trots att det innebär att de missar jobb, pengar och kunder. Och varför detta verkar vara utbrett inom just det skrået. Har någon en förklaring på det?
- För mycket att göra
- viss nonchalans
- Vill hinna mer än man klarar av
- etc.
- etc.

Det är ungefär som att fråga "hur lång är en pinne?"

De kanske inte förstår hur mycket jobb de förlorar på sin nonchalanta stil?

Jag håller med om att det är väldigt märkligt hur det kan vara så utbrett i ett helt skrå. Alla gör inte det, men minst hälften. Det ingår säkert inte kundvård i deras utbildning, eller något som har med att sköta ett företag att göra.

Jag var även förvånad över att beteendet verkar inkludera arkitekter. Inte alla, men vissa har betett sig som en klassisk hantverkare.

Min mamma har haft en rörmockare hemma i veckan. Han påbörjade jobbet för två månader sedan och har inte släpat sig dit för att avsluta det förrän nu. Hon avtalade att han skulle komma i måndags, hon höll sig hemma men han kom inte. På onsdag morgon ringer han kl 6 och säger att han ska komma under dagen. Då berättar hon att hon inte ska vara hemma då. Då säger han att han kommer att debitera henne för arbetet ändå, för nu har han avsatt två gubbar under onsdagen!

Verkar va farligt det här med hantverkare :S
Är väl bara att inse att det man inte klarar av att åtgärda själv får va som det är tills man luskat ut hur det ska göras.
Bättre att kränga en presenning över huset ifall taket börjar läcka eller nåt för anlitar man en hantverkare till att laga det så får man ju ändå göra om det verkar det som.
Om dom ens gör det färdigt.
Iofs kanske bättre det bara blir halvfärdigt för då är det lättare att riva och göra om.

Tyresö
Fixartanten skrev:
Har vi ett gäng tidsfascister här? Lagom är bäst!

Jag är den värsta tidsfascisten du någonsin kan uppleva. Min omgivning har lärt sej att när det gäller mej - då f-n i mej passar man tiden!

Tyresö
Marlene Eskilsson skrev:
Min mamma har haft en rörmockare hemma i veckan. Han påbörjade jobbet för två månader sedan och har inte släpat sig dit för att avsluta det förrän nu. Hon avtalade att han skulle komma i måndags, hon höll sig hemma men han kom inte. På onsdag morgon ringer han kl 6 och säger att han ska komma under dagen. Då berättar hon att hon inte ska vara hemma då. Då säger han att han kommer att debitera henne för arbetet ändå, för nu har han avsatt två gubbar under onsdagen!
Man kan inte som hantverkare fakturera för tid som man inte har utfört jobb, och det är kunden som bestämmer när jobbet ska utföras - och det är företagaren som ska anpassa sej efter det.

Gör klart för hantverkaren att det ENBART blir betalt för utförd arbetstid!
Han ska följa samma regler som alla vi andra är tvingade att göra.

Tyresö skrev:
Jag är den värsta tidsfascisten du någonsin kan uppleva. Min omgivning har lärt sej att när det gäller mej - då f-n i mej passar man tiden!
Det är aldrig för sent att försöka bli en bättre människa. Det gäller även dig Tyresö!

Hela branschen e ju helt sjuk! Bara det att Sandå gick ut för några år sen med en reklamkampanj att de kommer när det avtalat etc. ?? Det är en självklarhet i alla andra brancher? Tänk om det skulle vara lika hos tandläkaren?
Sen en annan grej jag tänkt på nästan oavsett vem du pratar med så kan de berätta nån historia om när de skulle anlita en hantverkare o de går ju sällan smärtfritt

Tyresö
Fixartanten skrev:
Det är aldrig för sent att försöka bli en bättre människa. Det gäller även dig Tyresö!

Menar du att jag gör fel som är noga med att passa tiden???
Det är mitt sätt att visa respekt och hänsyn till min omgivning och mina kunder - hela samhället är uppbyggt på att tider ska passas - det är därför det alltid anges klockslag när något ska ske.

Jag är helt övertygad om att alla - även du - skulle passa tiden om du fick 1 milj. kr om du fick i uppdrag att befinna dej på en viss plats ett visst klockslag!

Tror inte du resonerar om att man ska passa tiden "lagom" då.

Hajakz skrev:
Hela branschen e ju helt sjuk! Bara det att Sandå gick ut för några år sen med en reklamkampanj att de kommer när det avtalat etc. ?? Det är en självklarhet i alla andra brancher? Tänk om det skulle vara lika hos tandläkaren?
Sen en annan grej jag tänkt på nästan oavsett vem du pratar med så kan de berätta nån historia om när de skulle anlita en hantverkare o de går ju sällan smärtfritt
SJ hade en liknande kampanj för nåt år sen ;)
Tror det var att 96 eller 98% av tågen kom i tid.
Lät väldigt förtroendeingivande.
Vilken annan tjänsteleverantör/tillverkare hade kunnat få 2-4% fel till något positivt?

Tyresö
Det är ju ganska konstigt: så fort det gäller tåg, flyg eller båt - då SKA det passas tid - när det gäller medmänniskor, "då är det inte så noga"

En medmänniska blir väl ändå mer drabbad än t.ex ett tåg, om man inte passar tiden.
Eller resonerar jag helt fel?

Tyresö skrev:
Jag är helt övertygad om att alla - även du - skulle passa tiden om du fick 1 milj. kr om du fick i uppdrag att befinna dej på en viss plats ett visst klockslag! Tror inte du resonerar om att man ska passa tiden "lagom" då.
Nej, inte i det exemplet förstås. Det inträffar bara så sällan!

Tyresö
Fixartanten skrev:
Nej, inte i det exemplet förstås. Det inträffar bara så sällan!

Då kan jag bara konstatera att du bryr dej mer på pengar än dina medmänniskor...

Tyresö skrev:
Det är ju ganska konstigt: så fort det gäller tåg, flyg eller båt - då SKA det passas tid - när det gäller medmänniskor, "då är det inte så noga"
En medmänniska blir väl ändå mer drabbad än t.ex ett tåg, om man inte passar tiden.
Eller resonerar jag helt fel?
Ja, ett tåg bryr sig nog inte särskilt mycket om man inte passar tiden. Däremot bryr sig resenärerna, som ju oftast är just medmänniskor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.