Status
Tråden går ej att kommentera.
En sak jag reflekterar om alla trådar som beskriver missnöjet med hantverkare, de hantverkare som intresserar sig och är aktiv i detta forum, tror jag rent logiskt, inte ställer sig i den skaran oseriösa hantverkare som många trådar handlar om. De som "hänger" här är ju t.o.m engagerade i sitt yrke på fritiden, och jag förstår er frustration med alla dessa trådar. Men visst finns det en poäng med vissa trådar, de kan vara bra i varnande syfte.

Man skulle starta en tråd som folk får skriva där hantverkaren gjort ett bra jobb, utan för den delen göra reklam.
Jag tror den tråden skulle bli rätt stor.
 
Redigerat:
Tyresö
cust3000 skrev:
En sak jag reflekterar om alla trådar som beskriver missnöjet med hantverkare, de hantverkare som intresserar sig och är aktiv i detta forum, tror jag rent logiskt, inte ställer sig i den skaran oseriösa hantverkare som många trådar handlar om. De som "hänger" här är ju t.o.m engagerade i sitt yrke på fritiden, och jag förstår er frustration med alla dessa trådar. Men visst finns det en poäng med vissa trådar, de kan vara bra i varnande syfte.

Man skulle starta en tråd som folk får skriva där hantverkaren gjort ett bra jobb, utan för den delen göra reklam.
Jag tror den tråden skulle bli rätt stor.

Intressant inlägg. Du har ju helt klart en stor poäng.

Skulle vara intressant att kompencera den svarta listan, med en vit lista på skötsamma entreprenörer.
 
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
I detta landet är det rent för enkelt att starta ett AB och driva det ett tag för att sedan gå upp i rök...
Och ännu lättare blir det ju när det inte blir någon revisorsplikt för företag som omsätter under 3 miljoner per år och aktiekapitalet sänks till 50.000 kr (som var för men höjdes pga nämnda problem).
 
Glufsglufs skrev:
Och ännu lättare blir det ju när det inte blir någon revisorsplikt för företag som omsätter under 3 miljoner per år och aktiekapitalet sänks till 50.000 kr (som var för men höjdes pga nämnda problem).
Precis....

Allt för att underlätta för dessa rufflare !! q(;^;)p

Hörde idag att 130st hantverkare blåst staten på totalt ca: 75 miljoner i utbetalade ROT-pengar från jobb som aldrig blivit utförda....

Men när jag vid ett tillfälle missat att få lgh-numret till en kund och bara fyllde i namnet på Brf samt org.nr och pers.nr för att få ut knappa 10000:-, då var det tvärnit !!!
Kunden bortrest så det gick inte att få tag i förrän de kom hem så pengarna fick man minsann vänta snällt på...

Jä*la nötter måste jag säga !!

Nää...
detta landet gynnar verkligen de som rufflar och vi andra får slava för att bekosta det som de blåser staten på.
 
Glufsglufs skrev:
Du har en bra poäng där och jag kan nästan svära på min godaste whisky att det hela började/kulminerade då första svängen av ROT kom för då blev det helt plötsligt mer eller mindre 100% hantverkarens marknad.
Menar du att vi har haft hantverkarnas marknad sedan 1983 då ROT infördes första gången?
Jag tycker att det blev riktigt illa 2007/2008 då många hantverkare inte ens ville tala med kunder som sökte dem. Hantverkarna ringde inte tillbaka och lämnade inga offerter. Eller lämnade skambud! Nog har det väl blivit något bättre på det planet sedan ROT infördes förra året?
 
Henri skrev:
Menar du att vi har haft hantverkarnas marknad sedan 1983 då ROT infördes första gången?
Jag tycker att det blev riktigt illa 2007/2008 då många hantverkare inte ens ville tala med kunder som sökte dem. Hantverkarna ringde inte tillbaka och lämnade inga offerter. Eller lämnade skambud! Nog har det väl blivit något bättre på det planet sedan ROT infördes förra året?
Ja, i perioder i samband med ROT-programmen så har det ju varit hantverkarens marknad. På 80-talet i skvalpet under/efter åtgärden så fick ju alla som kunde hålla en hammare jobb, så stort tryck var det då. Sen kommer perioder då det är kundens markand ett litet tag. Under 2007/2008 innan ROT infördes igen så hade dom flesta seriösa firmor hygglig täckning ändå, speciellt dom som inte jobbade mot privatpersoner (så upplevde jag det i alla fall) och då det inte finns tid till att ta "småjobb" eller för den delen ekonomiskt jämfört med annat så är det ju som det är, jag själv slutade i det närmaste under dom åren att jobba mot privatpersoner (av olika skäl) och fortsatt med det under ROT-perioden. Jag menar inte att det varit hanverkarens marknad konstant hela tiden utan i perioder i samband med ROT.
 
Tyresö skrev:
Skulle vara intressant att kompencera den svarta listan, med en vit lista på skötsamma entreprenörer.
Ja nog skulle jag leta på vita listan först innan jag letar vidare.. Problemet är nog att listan inte skulle bli så stor.. För har man hittat en bra hantverkare så vill man ju inte att han skall få så mycket jobb att han inte har tid med mig.. !! :)
 
Tyresö
"Krillew"

Du har ju en riktigt bra poäng i ditt inlägg #71 - jag håller med dej.
 
Krillew skrev:
Ja nog skulle jag leta på vita listan först innan jag letar vidare.. Problemet är nog att listan inte skulle bli så stor.. För har man hittat en bra hantverkare så vill man ju inte att han skall få så mycket jobb att han inte har tid med mig.. !! :)
Ligger väldigt mycket i detta och de som råkat på en ordentlig hantverkare rek. bara honom för sin närmsta bekantskapskrets... ;)
 
hihi och ojoj nu börjar vi komma lite från ämnet eller? Varför är det så svårt för hantverkare att håll ord?

Varför måste alla dessa "klaga på hantverkar trådar" dra iväg till att det minsann finns en massa bra hantverkare? Som sagts i tråden tror jag att hantverkare här inne på forumet håller hög standard... Men inse vad mycket andra det finns....

Jag har hittils aldrig sett en lösning på problemet som borde kunna klassas som ett samhällsproblem? Som kostar många miljarder varje år... och förstör många liv i onödan.
 
Redigerat:
Ugglan skrev:
hihi och ojoj nu börjar vi komma lite från ämnet eller? Varför är det så svårt för hantverkare att håll ord?

Varför måste alla dessa "klaga på hantverkar trådar" dra iväg till att det minsann finns en massa bra hantverkare? Som sagts i tråden tror jag att hantverkare här inne på forumet håller hög standard... Men inse vad mycket andra det finns....

Jag har hittils aldrig sett en lösning på problemet som borde kunna klassas som ett samhällsproblem? Som kostar många miljarder varje år... och förstör många liv i onödan.
Tja, ett steg på vägen skulle ju kunna vara att kunderna satte sig in lite bättre i vad det är dom ska "köpa" samt jämföra mera och helt enkelt börja tänka på att billigt inte är billigast i längden jämt. Förstår inte den stora massan att en hantverkare som mer eller mindre går på "underpris" många gånger antingen gör snabba och slarviga arbeten för att han/hon ska hinna med så många jobb som möjligt och i samband med det också blir svår att få tag på. Den seriöse och dukteige (oftast lite dyrare) har så mycket kunder och är så eftertraktad att han/hon inte hinner med/kommer ihåg att hålla kontakter med kunderna. Ingen ursäkt att inte tala om för kunder om man kommer eller inte och när osv men med tanke på hur mycket gnäll det skrivs i jämförelse med bra saker så kanske folket skulle lära sig att en hantverkare inte är er livegen. Kanske om vissa skulle sluta att se ner på hantverkare som ett andra klassens yrken så skulle respekten komma tillbaka mot kunderna, så, ni kunder, börja prata med varandra och se hur ni ska behandla och tackla hantverkarna först....kanske där lösningen ligger.

Ja, jag är hantverkare och jag arbetar sen några år tillbaka till 80% mot företag bara just pga de problem man upplever som hantverkare och företagare med arroganta privatpersoner.....och som med hantverkare, man kan inte jämföra den ena privatpersonen med den andra men det är lätt att klaga när man har chansen...
 
En kollega nappade häromdagen på Swedols erbjudande, de bjöd på jullunch. När han står där i kön med massor av hantverkare omkring så hör han killen bakom säga till sin kompis, om ett pågående projekt "jag lovade honom att det skulle bli klart den här veckan, men det säger jag ju till alla" skratt.

Skall för tydlighetens skull påpeka att varken jag eller kollegan är hantverkare.
 
Jag har en lite annorlunda metod att hitta bra hantverkare. Kollar med någon bekant som bor lite mer "på landet" men ändå inom köravstånd. Där brukar dom ha järnkoll på vilka hantverkare som är att lita på. Även om det kostar en slant extra med transporter så brukar det jämna ut sig med lite lägre timpenning. Har hittills bara råkat ut för kanonhantverkare på detta viset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.