281 290 läst · 1 602 svar
281k läst
1,6k svar
Vår vackra lilla skånegård och jag ...
Apropå garaget och möss.
Om möss springer in och ut så använder de samma "kanaler"/gångar och då syns det på att gipsskivor får typiska gnagarhål i kanterna så att de snabbt och lätt kan ta sig igenom. Gäller även för trä. Dessutom ser man var de går om man tittar närmare. Runt hålens kanter blir det smutsgrått och med tiden också väldigt slätt/jämnt slitet.
Bilden på en ingipsad gammal stolpe: När man gipsar in på det sättet så måste man sätta träreglar (eller plåt) som spikas på stolpen för att kunna skruva fast gipsskivor. Om den som gjort det velat stänga ute möss så är det gjort tätt och ordentligt med massivträ/reglar hela vägen bakom gipsskivornas kanter, men tyvärr är det inte givet.
Man får gå runt överallt och lysa och känna med spik/skruvmejsel/fingrar/spackelspade/tumstock eller vad man nu har i alla springor och känna om det finns ngt bakom eller inte.
Om möss springer in och ut så använder de samma "kanaler"/gångar och då syns det på att gipsskivor får typiska gnagarhål i kanterna så att de snabbt och lätt kan ta sig igenom. Gäller även för trä. Dessutom ser man var de går om man tittar närmare. Runt hålens kanter blir det smutsgrått och med tiden också väldigt slätt/jämnt slitet.
Bilden på en ingipsad gammal stolpe: När man gipsar in på det sättet så måste man sätta träreglar (eller plåt) som spikas på stolpen för att kunna skruva fast gipsskivor. Om den som gjort det velat stänga ute möss så är det gjort tätt och ordentligt med massivträ/reglar hela vägen bakom gipsskivornas kanter, men tyvärr är det inte givet.
Man får gå runt överallt och lysa och känna med spik/skruvmejsel/fingrar/spackelspade/tumstock eller vad man nu har i alla springor och känna om det finns ngt bakom eller inte.
Vet att det är en gammal post (jag vet exakt vad det är du drabbades av så jag förstår också hur illa det var) - hoppas du mår bättre nu!Snigla skrev:SÄGER BARA EN SAK
Jag är jäkligt glad att jag/vi renoverade handikappvänligt på toaletten!
Bara att ta sig in genom förra dörren hade varit ett problem..
Nu har jag inga problem att ta mig in i badrummet! Har plats för duschstolen.. förhöjning av toa funkar tipptopp.. armstöd att ta sig upp med får oxå plats ..och jag kan både duscha och gå imellan saker o ting
Livet kan förändras jäkla fort ibland.. peppar peppar är mitt behov bara temporärt - men det hjälps ju inte, vad hade man gjort utan tillgång till toa/dusch liksom?!
Man åker in till akuten för man mår dåligt.. kommer hem 1,5 v (+) senare med delar av buken borta.. efter att akut ha fått op bort en elak bacill som tagit över.. och käkade upp/dödade min insida
Köttätande saker ska bara vara på tv… inte i mig!
Op gick bra och jag är hemma igen..
Saknar delar av mig, men bacillen e förhoppningsvis väck!
Jag känner igen precis det du beskriver. När vi gjorde framsidan hade vi planer på en snygg trappa. Men i samma veva blev en kompis neurologiskt sjuk och behövde gånghjälpmedel. Då insåg jag att vi hade nivåskillnader till alla ingångar i huset….Vi ombestämde oss och har numera en lätt skuttande uppfart som även rullstol eller rollator kan komma uppför utan anpassning. Det är i sådana tillfällen man i ser att dessa regler om handikappanpassning har en orsak….
Jo, det är inte alltid estetiskt snyggt eller pkatsmässigt kul (när man planerar saker i ett befintligt hus och vill prioritera annat..) men.. ja det kan vara viktigare än man tror ibland att "göra rätt".KristinaRT skrev:Vet att det är en gammal post (jag vet exakt vad det är du drabbades av så jag förstår också hur illa det var) - hoppas du mår bättre nu!
Jag känner igen precis det du beskriver. När vi gjorde framsidan hade vi planer på en snygg trappa. Men i samma veva blev en kompis neurologiskt sjuk och behövde gånghjälpmedel. Då insåg jag att vi hade nivåskillnader till alla ingångar i huset….Vi ombestämde oss och har numera en lätt skuttande uppfart som även rullstol eller rollator kan komma uppför utan anpassning. Det är i sådana tillfällen man i ser att dessa regler om handikappanpassning har en orsak….
Eller eg man ska bygga så det är lätt att förändra till att fungera för ev handikapp. Som t ex i badrummet vi renoverade härinne i huset.. med det handfatet vi har idag.. diffar det lite i vändcirklar och avstånd - men det är nada problem att byta ut just handfatet ju (ingen kostnad att tala om OM man skulle behöva ändra).
Vi började göra handikappvänligt redan från början.. kring stallet och lgh,. då den boende där går med kryckor och kan ev behöva en hiss så småningom. Tyvärr hann vi sätta in en 10 sm för liten dörr till badrummet där - men finns plats att förstora om det skulle behövas.
Våra ytterdörrar är dock inte ett skvatt handikappvänliga, varken de nya eller gamla.. (smala pardörrar). Men den dagen man behöver kan man alltid ändra till "en dörr" och och spara pardörrarna..(måste iaf göra ramp på en av ingångarna iaf.. båda har ju pardörrar och snäv betongtrappa med flertalet steg).
Men jag kan också tycka att det nästa är lite absurt ibland när man hör vilka regler nybyggarna måste följa för att få bygglov ibland
Jag tycker iof att det ska finnas ett val (men i praktiken blir det ju svårt ..)
Man kan få bygga som man vill, OM man samtidigt avskriva sig rätten att få handikappstöd för ombyggnad om familjen i framtiden skulle behöva det.
De som i sin tur köper huset... vet och ser ju att det inte är handikappvänligt från början och får väl helt enkelt budgetera för renovering - eller avskriva sig rätten till ombyggnadsstöd vid ev handikapp också.. de med!
Flytta kan man alltid. Men som sagt, det skulle bli komplicerat och hålla reda på.. (ingen förväntar sig att bli sjuk eller handikappad ju.. men det kommer lika plötsligt som allt annat)
---
Tack, mår mycket bättre nu saknar ju delar av mig och de kommer ju inte åter.. så det är lite skumma rörlighetsgrejer/funktioner som stökar.. (kroppen har fått lite fel ställning/ belastning.. så vissa problem jag hade innan nästan försvann och nya tillkom de fick prioritera vissa saker i op.. och det fick lite konsekvenser efter.. och det sägs att vissa saker därinne kan hålla sig svullna ett halvår.. så innan dess är det svårt att veta vad som blir bestående eller ev måste op)
Men jag klagar inte, fick fira jul igen och jag knallar omkring här utan kryckor o rullator nu (ha, kan gå på toa också själv!).. kan bära saker (äntligen) igen (eller snarare jag får..)... och såren har äntligen läkt..
De negativa sakerna försöker jag gömma under mattan..
Vår snart (burr.. fick skrapa rutorna idag) och inspirationen är på topp njuter av det..
Får ladda ficklampan.. har dett att det sticker ut lite isolering här och var vid stolparna..Oldboy skrev:Apropå garaget och möss.
Men jag måste säga att trots att jag sett massa musspillning vid frysarna.. och jag har kastat ut en liten musfamilj på åkern.. så har jag inte uppenbart sett några mystiska "vägbanor".. varken på kanterna av gipset eller på annat håll.. enda stället där det var "markerat" var vid frysarna (de hade gnagt på första frysens sladdar).. sedan har vi köpt två nya.. som de (peppar peppar) verkar låta bli..
Men vi har också täppt till ett öppet håll sedan dess (som var in till nästa rum - öppet stall).. därför jag tror det är mindre möss därinne nu..
Pratade om en tapet innan som jag sett på Hemnet (ja, jag är hemnetknarkaree .. trots att jag inte vill flytta hehe men det är en bra inspirationskälla!).. som jag fick tips om var den fanns.. - på Rusta av alla ställen
Har haft koll på den.. och funderat på var jag ska ha den/när vi ska ha tid och göra om nått..
Nu blev det helt plötsligt rea på den.. och jag var tvungen att köpa (ifall den skulle utgå!).. har ingen aning om var den kommer hamna, men köpte alla rullarna de hade haha (159 kr rullen..)
Har haft koll på den.. och funderat på var jag ska ha den/när vi ska ha tid och göra om nått..
Nu blev det helt plötsligt rea på den.. och jag var tvungen att köpa (ifall den skulle utgå!).. har ingen aning om var den kommer hamna, men köpte alla rullarna de hade haha (159 kr rullen..)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ANNONSERAR:
Efter 2 år typ.. har jag nu hittat och beställt/köpt ett par duschdörrar!
Blev dessa från Svedbergs (lånad bild)
Svedbergs Skoga Vikbar 90x100x198 Alu blank/Klarglas Integrerat handtag
Det har tagit tid, funderingar.. tid.. och mycket duschstänk.. men nu tror jag att jag hittat rätt! Och maken kanske (efter två år..) kan få använda takduschen haha
Kan tala om att det funkat ganska bra att duscha utan draperi, eller dörrar/väggar.. när man väl fått snits på det. Man måste alltid stå mot hörnet.. och vända sig försiktigt när man tvålar in sig och ska spruta rent.. några ggr har vi råkat stänka ner fönstret och handdukstorken.. men ytterst lite!
Toaletten däremot.. har fått ena sidan ständigt blöt.. och det blir extra skitigt tyvärr (men det har funkat ändå)
Men nu med vikbara dörrar.. så kommer detta bli fina fisken!
Rörisen o dörrarna kommer om typ 4 v
Efter 2 år typ.. har jag nu hittat och beställt/köpt ett par duschdörrar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev dessa från Svedbergs (lånad bild)
Svedbergs Skoga Vikbar 90x100x198 Alu blank/Klarglas Integrerat handtag
Det har tagit tid, funderingar.. tid.. och mycket duschstänk.. men nu tror jag att jag hittat rätt! Och maken kanske (efter två år..) kan få använda takduschen haha
Kan tala om att det funkat ganska bra att duscha utan draperi, eller dörrar/väggar.. när man väl fått snits på det. Man måste alltid stå mot hörnet.. och vända sig försiktigt när man tvålar in sig och ska spruta rent.. några ggr har vi råkat stänka ner fönstret och handdukstorken.. men ytterst lite!
Toaletten däremot.. har fått ena sidan ständigt blöt.. och det blir extra skitigt tyvärr (men det har funkat ändå)
Men nu med vikbara dörrar.. så kommer detta bli fina fisken!
Rörisen o dörrarna kommer om typ 4 v
Har just de dörrarna, funkar super. Det kan vara liiite krångligt första gångerna när man skall gå in och inte riktigt fått kläm på hur man skall dra/skjuta dörren men nu tänker jag inte ens på det längre.
Får ta det stegvis.. halva dörrarna öppna första året.. sedan kommer överkursen med att stänga igen andra halvan!Dalbotös skrev:
Förbättring ur stänksynvinkel oavsett hehe
Beklagar sorgen!
Dessa älskade släktingar som passar på att dö på datum som blir enkla för oss att komma ihåg?
Pappa dog mitt emellan min och mammas födelsedagar (vi fyller år inom en vecka).
Svärfar dog 1/6 - 16
Älskade morbror dog dagen han blev 75 1/2
Och idag är det 22022022
Dessa älskade släktingar som passar på att dö på datum som blir enkla för oss att komma ihåg?
Pappa dog mitt emellan min och mammas födelsedagar (vi fyller år inom en vecka).
Svärfar dog 1/6 - 16
Älskade morbror dog dagen han blev 75 1/2
Och idag är det 22022022
Gah.. har aldrig köpt ett sidoljus innan.. dvs jag har inte kollat vad de kostar nu vet jag.. vem hade kunnat tro att de var så dyra!?
Blev snopen.. när man köper fönster är det stor skillnad i pris på ”öppningsbara” vs ”fasta” och jag hade lite det i åtanke när jag kollade på dörr och sidoljus.. men skulle man ha två sidoljus och en dörr.. var sidoljus betydligt dyrare än dörren!
(Det var faktiskt billigare att köpa två dörrar tom)
Fascinerande..
Det projektet är inte riktigt värt de pengarna.. får lösa det med fönster (vanliga) istället
Blev snopen.. när man köper fönster är det stor skillnad i pris på ”öppningsbara” vs ”fasta” och jag hade lite det i åtanke när jag kollade på dörr och sidoljus.. men skulle man ha två sidoljus och en dörr.. var sidoljus betydligt dyrare än dörren!
(Det var faktiskt billigare att köpa två dörrar tom)
Fascinerande..
Det projektet är inte riktigt värt de pengarna.. får lösa det med fönster (vanliga) istället