KristinaRT KristinaRT skrev:
Vad i hela friden är det för byggsats?!?!?
Hehe en totalt dyr, onödig.. men skitkul julklapp jag hittade till min andra halva - hade kunnat tänka mig den själv oxå!

Komplex mekanisk trämodell med många sammanlänkade delar och kugghjul som byggs ihop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delar av en träbana under konstruktion med olika bitar och verktyg på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han bygger vidare.. tålamodsbeprövande hehe

(”kul”bana)
 
  • Gilla
peterj66 och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Hehe en totalt dyr, onödig.. men skitkul julklapp jag hittade till min andra halva
Tack för "förklaringen". ;) Tror dock den för norrlandsförståelse nödvändiga länken ramlade bort. ;)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Tack för "förklaringen". ;) Tror dock den för norrlandsförståelse nödvändiga länken ramlade bort. ;)
Trodde jag täckte in hela Sverige.. maken från luläää.. jag från uppland.. vi träffades o bodde i Sundsvall ett par år och flyttade sen till Skåne :p

Det är en kulbana.. man stoppar en kula i ena änden och den åker runt i banan,.. saker snurrar (el man vevar kanske snarare) hehe.

De hade riktigt kuliga (vitsigt..) saker. OM man gillar bygg-ihop-pyssel-grejer!

Länk till sajt: https://timeformachine.se/
 
  • Älska
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det är en kulbana.. man stoppar en kula i ena änden och den åker runt i banan,.. saker snurrar (el man vevar kanske snarare) hehe.
Inser att jag nog villhöver en sådan. Och så dyra var de inte heller.

Trämodell av ett biplan märkt "Bi-Plane TG301 Robotime" med reducerat pris visat, DIY och laser cutting symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbyggsats för pendelklocka LK501 Robotime på rea
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inser att jag nog villhöver en sådan. Och så dyra var de inte heller.

[bild]
[bild]
Sa ju att de hade roliga grejer :D:D:D

Varken jag el maken behöver liksom något eg, i vår ålder (fan va gammal jag lät nu då :oops:) har man det mesta man behöver.. så i år blev det något helt onödigt .. som jag trodde han skulle tycka vara kul :)
 
  • Älska
  • Gilla
gordell och 1 till
  • Laddar…
Festlig nyårsbild med klocka, stjärnor och texten "2022 Happy New Year".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas att ni alla får ett lyckligt och hälsosamt (utan hemska sjukdomar och olyckor) år 2022 :heart:
 
  • Gilla
  • Älska
KristinaRT och 11 till
  • Laddar…
Ett komplicerat trähjulverk på en bordsskiva som ser ut att vara en del av ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar det likna nått., :cool:
Nu kan kulan åka flera cm..
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Vet inte riktigt var den passade in.. så jag lägger den i min tråd!

Jag tyckte den var fin.. och ville dela med mig!

Illustration av en äldre person och ett barn med timglasfigurer på deras kläder och texten "Time is precious, Don't waste it".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
fremax och 8 till
  • Laddar…
Ja, synd att man inte insåg den fulla innebörden när man var yngre.
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, synd att man inte insåg den fulla innebörden när man var yngre.
Absolut. Vad är det man säger? "Ungdomen är bortkastad på de unga".

Men problemet är väl att man kan inte veta det man vet idag utan att ha levat. Ibland kan jag känna att det kanske är bra att mitt unga jag inte visste vad som skulle komma...:heart:
 
Jiji Jiji skrev:
Absolut. Vad är det man säger? "Ungdomen är bortkastad på de unga".

Men problemet är väl att man kan inte veta det man vet idag utan att ha levat. Ibland kan jag känna att det kanske är bra att mitt unga jag inte visste vad som skulle komma...:heart:
Har både sina för och nackdelar.. kunskapen nu vs då.. (samma sak gäller för mig nu, önskar att jag inte visste vissa saker haha)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Efter min operation bestämde jag mig för att jag skulle beställa en minnesring till mig själv i julklapp.. (för att påminna mig själv om att allt efter den dagen är extra tid jag fått i livet..)

Efter lite strul hos företaget - så har ringen äntligen dykt upp här idag!

Silverring med svärtad inskription "VÄRDEFU", symboliserande början på frasen "Livet är värdefullt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ni ser inte hela texten, men det står " Livet är värdefullt " (silver, med svärtad gravering)
 
  • Gilla
  • Älska
Vardon och 9 till
  • Laddar…
Hur går det med skånegården?

Ser att det varit litet av varje över tid, jobbiga grejer men kan vara bra att återknyta till trådens ämne.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Hur går det med skånegården?
Den har inte rasat ihop än iaf ;)
Funderar på vilket projekt som står på tapeten nu..

När man får en näsknäpp om att man inte alltid har hur mycket tid på sig som helst i livet.. så värderar man om tiden!

Nu tänker jag inte vänta på att vi får tid att göra saker längre.. nu lejar jag ut jobbet om vi inte får "arslet ur".:geek: Mycket är redan uppskjutet för länge som det är.. och ska jag trilla av pinnen snart (inga planer på det, men man styr inte över allt själv).. finns vissa saker jag vill hinna uppleva här på gården innan!

Jag vill ha min balkong (som vi bägge tyckte saknades och ville göra såfort vi såg huset på visningen..) och jag vill att bottenvåningen ska bli klar.. så jag kan få ha fint nån gång i alla rummen samtidigt.. både småpill o storpill (vi gjorde tex sovrummet när vi flyttade in, men har fortfarande inga taklister..)

Så nu har jag redan varnat maken om att jag kommer hojta på mina hantverkare och se om de har tid med oss i vår.. (båda vara hantverksteam, två olika företag.. var helt uppbokade hela 2021 :oops:.. och ena är delvis bokad in nu på 22 också.. så vi får väl se hur det går).

Vankas troligen rivning av nästa golvbjälklag i matsalen (skulle varit gjort för ett par år sedan, men då kom två badrum i vägen) och balkongjobb utvändigt.. (iaf gjutning och ev murning, beroende på hur balkongen ska göras .. i slutänden)

Tvättstugan ska fortsättas på (nej, den är inte klar.. ) och ny trapp ska på plats ner till tvättstugan (har fortfarande "byggtrapp" ner.. som sitter lite lös numer och man vågar inte direkt gå i den utan att hålla sig i nått)... innan sommaren (skulle varit gjort).. det är dock troligen lite egetjobb.. så att säga :)

Funderar på om det hinns med att få hjälp med en balk i logen så vi kan göra innertak där.(kanske avlasta en av takstolarna också.. som är genommurken,,).. och sedan har vi fortfarande fasaden kvar på andra stalldelen (där vi rev balkong för ett par år sedan.. ska dit nya fasadplankor.. ett fönster ska bytas och en möglig regel innanför måste bytas..)

Bor man på gård.. finns alltid nått att göra.. :beer:

..vi behöver också renovera iaf 3 fönster på boningshuset i år (gör vi själva).. måla ytterdörrarnas insida (gör vi själva).. fixa trasig glasruta i lgh i andra huset.. snickarboden behöver målas om (även fönster o dörr).. en ruta har lossnat i ena växthuset..

Taket skulle ha lagts om, men vill försöka skjuta på det ett par år tid.. om jag så får hitta nån o plasta däruppe (så man kan spara ihop lite mer pengar.. ).

Solceller står också på tapeten..

Vattenbrunnen måste tömmas.. och rengöras..

Phew.. det var tillräckligt ansträngande att skriva ner allt som borde göras :oops::seenoevil:

Men några av sakerna ska fasiken hända i år iaf!
Håller er informerade om saken (y)
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Gott att det är grejer på gång! Även mycket bra att du säger att ni inte utesluter att ta in hantverkare. Vet av egen erfarenhet att jag varit väldigt avig mot det tidigare, ”kan själv” osv. Men man kommer förr eller senare till ett läge där man måste värdera sin egen tid, ägna den till det man verkligen tycker är roligt. LEJ BORT bökiga saker som ni inte ser ett egenvärde i att pyssla med.

Lycka till!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.