Snigla Snigla skrev:
Gah.. har aldrig köpt ett sidoljus innan.. dvs jag har inte kollat vad de kostar :oops: nu vet jag.. vem hade kunnat tro att de var så dyra!?

:thinking: Blev snopen.. när man köper fönster är det stor skillnad i pris på ”öppningsbara” vs ”fasta” och jag hade lite det i åtanke när jag kollade på dörr och sidoljus.. men skulle man ha två sidoljus och en dörr.. var sidoljus betydligt dyrare än dörren!

(Det var faktiskt billigare att köpa två dörrar tom)

Fascinerande..

Det projektet är inte riktigt värt de pengarna.. får lösa det med fönster (vanliga) istället :)
Jag upptäckte med det när vi köpte dörr. Tänkte köpa 2x30cm sidoljus men det blev över 15 000kr så det blev ett som var 40cm och minska öppningen lite :)

Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag upptäckte med det när vi köpte dörr. Tänkte köpa 2x30cm sidoljus men det blev över 15 000kr så det blev ett som var 40cm och minska öppningen lite :)
Inte konstigt att sidoljus dog ut där ett tag.. (på nya hus idag, verkar de dock göra återbesök..)

Jag hade tänkt fylla igen en garageport med två sidoljus och en dörr. Men 20 000 kr tror jag inte det är värt (har elektrisk port oxå)..

Jag har ju mutat till mig garaget för några år sedan.. för o göra träningsrum - är lite försenat.. men tänkte göra färdigt det framöver :) och då hade jag funderat på ett trevligt ljusinsläpp kombo ”ingångsdörr” där garageportar är.

Men som sagt 20000 är många pengar.

Snigla Snigla skrev:
Inte konstigt att sidoljus dog ut där ett tag.. (på nya hus idag, verkar de dock göra återbesök..)

Jag hade tänkt fylla igen en garageport med två sidoljus och en dörr. Men 20 000 kr tror jag inte det är värt (har elektrisk port oxå)..

Jag har ju mutat till mig garaget för några år sedan.. för o göra träningsrum - är lite försenat.. men tänkte göra färdigt det framöver :) och då hade jag funderat på ett trevligt ljusinsläpp kombo ”ingångsdörr” där garageportar är.

Men som sagt 20000 är många pengar.
Ett fast fönster med härdat glas är mycket billigare, så regla upp för dörr och ett annat hål för fönster så blir det billigare :)

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Ett fast fönster med härdat glas är mycket billigare, så regla upp för dörr och ett annat hål för fönster så blir det billigare :)
Jo precis, sa ju att jag nog får lösa det med fönster ist (y) men frågan är, designmässigt, hur.. :thinking:

En fråga, måste det vara härdat glas nertill även på marknivå ?

Snigla Snigla skrev:
Jo precis, sa ju att jag nog får lösa det med fönster ist (y) men frågan är, designmässigt, hur.. :thinking:

En fråga, måste det vara härdat glas nertill även på marknivå ?
Ja det har väll och göra med att glaset ska splittras istället för att det blir stora skärvor som man skadar sig på. Så det gäller väll allt glas som är möjligt att ramla in i och krossa? :thinking:

Tänkte ev spara garageporten på plats.. (ifall man vill ha det som garage senare..) och bygga ny vägg med fönster och dörr framför (ni ser, det finns plats i nischen mot den befintliga porten)

..och det snyggaste estetiskt (enligt mig då ;)) är att ha dörr på mitten och fönster på sidorna.. (spröjsat glas). Samt svartmålad kant/dörr/fönster/spröjs helst.. :cool:

Röd ladugård med snötäckt svart tak och vit dörr markerad för fönsterinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill eg måla garageporten svart också, kan man ens det? (Sådär lite plastig, småknottrig yta..)

Ja det har väll och göra med att glaset ska splittras istället för att det blir stora skärvor som man skadar sig på. Så det gäller väll allt glas som är möjligt att ramla in i och krossa? :thinking:
Jo det förstås.. tänkte mer på vad ”regelverket” sa.. när jag beställde dörr var det ett måste.. både altandörrarna och den ytterdörren vi köpte (vet dock inte om det var specialglas bara halvvägs eller hela :thinking:).

Sedan fick vi påpekande på ett fönster när vi flyttade in (ej öppningsbart) som var i golvnivå.. (våning 2).. men så mycket mer om fönster vet jag inte :oops::thinking:

:geek: Får googla!

richardtenggren
Det finns ju portar i glas, äta kakan och ändå ha den kvar? :love:

• Modern byggnad med stora glaspartier och röda detaljer som reflekterar landskapet.
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det finns ju portar i glas, äta kakan och ändå ha den kvar? :love:
(y) Hehe.. MEN.. vad kostar en sån? :cool:

richardtenggren
Snigla Snigla skrev:
(y) Hehe.. MEN.. vad kostar en sån? :cool:
Det är nog inte billigt :crysmile:

richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är nog inte billigt :crysmile:
;)

Idag kom rörisen :D(y)

Dörrarna kom stående på pall, rörisen sa att det var första gången.. de brukar normalt komma liggande :cool: om det berodde på att det var vikdörrar eller ej.. låter jag vara osagt!

Stora kartonger stående på pall i rum med tapetserade väggar och träföremål i bakgrunden.
Skapa konto

Det var iaf stora kartonger.. vilket förvånade mig - då jag läst instruktionerna för monteringen innan och fick för mig att de skulle monteras ihop på plats. Men de var alltså redan ihopsatta (därav de stora kartongerna)

Vitkaklat badrum med nyinstallerade vikdörrar till duschen och synlig handdukstork.
Skapa konto

Det gick smidigt för rörisen och måtta in fästena.. och hänga dit dörrarna (även om delade dörrar var lite luriga att lyfta.. de är ju delade :oops: )

Nyinstallerade vikdörrar för duschen i badrum med vit kakel och mörkt golv, handduktork till höger.
Skapa konto

Det blev bra, även om rummet ”krympte” :p

Kommer åt handduken genom att öppna halva dörren från duschen.. mot handdukstorken! Om/när vi skaffar tvättmaskin, så går den att öppna inåt också.. :cool:

• Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Idag kom rörisen :D(y)

Dörrarna kom stående på pall, rörisen sa att det var första gången.. de brukar normalt komma liggande :cool: om det berodde på att det var vikdörrar eller ej.. låter jag vara osagt!

[bild]

Det var iaf stora kartonger.. vilket förvånade mig - då jag läst instruktionerna för monteringen innan och fick för mig att de skulle monteras ihop på plats. Men de var alltså redan ihopsatta (därav de stora kartongerna)

[bild]

Det gick smidigt för rörisen och måtta in fästena.. och hänga dit dörrarna (även om delade dörrar var lite luriga att lyfta.. de är ju delade :oops: )

[bild]

Det blev bra, även om rummet ”krympte” :p

Kommer åt handduken genom att öppna halva dörren från duschen.. mot handdukstorken! Om/när vi skaffar tvättmaskin, så går den att öppna inåt också.. :cool:
Det såg smidigt ut. Behöver nog något likande sen när det är dags för oss :)

Det såg smidigt ut. Behöver nog något likande sen när det är dags för oss :)
Smarta - om utrymmena inte passar ”vanliga” dörrar (y) och utrymmet inne i vår dusch är bra, vi har en 100 cm dörr och en 90 cm (y)

Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.