electroluxaren skrev:
17ha. Är mindre än man tror
Det motsvarar ju ca 170 normalstora villatomter - rätt mycket i de flestas ögon skulle jag tro?

A
B b8q skrev:
Det motsvarar ju ca 170 normalstora villatomter - rätt mycket i de flestas ögon skulle jag tro?
Ja kanske det,

A
F fribygg skrev:
Du får självklart tro vad du vill.

Jag för min del tänker att 17ha kan producera 170m3 virke årligen om det är vettig skogsmark eller årligen avkasta100m3 ved om det är medioker skog eller för den delen rymma mer än 100 rymliga villatomter inkl väg och grönområde. Orimligt att hävda 17ha som tomt, tiondelen vore stort och tidskrävande att sköta som tomt.
Tycker du det?
Tja stadsråttor går nog vilse,
Självklart har man ju trädgårdsmästare när det blir för tungt

A
T TypRätt skrev:
Bild!
Vilken del?

A
A ArneTW skrev:
Nja. 17 hektar är ju 17 hektar eller 170000m2 om man vill...

Om man vill hålla folk borta får man odla något känsligt/tråkigt så folk inte blir intresserade av att promenera eller att man skadar det som odlas... Att kalla det privat tomt är nog optimistiskt.

/ATW
Dom gör det bara en gång...

Edit: Svar på #59

Jag skriver inte att pantbreven ger någon garanti för lån, bara att de sätter gränsen för hur mycket du kan låna med fastigheten som säkerhet.
Pantbreven har inget med värdering att göra även om det absolut finns en korrelation mellan hur mycket en bank är villig att värdera säkerheten på panten och ett antaget värde på fastigheten. Men själva pantbreven har inget med värdet på huset att göra. Den som köpte ett hus utanför Sthlm för 40år sedan kanske har pantbrev som motsvarar 10% av dagens värde på huset. Men vill de renovera och låna med fastigheten som säkerhet (och lånen inte är betalda) måste nya pantbrev tas ut. Bankernas regler för amortering och minimum kontantinsats påverkar också hur stor del av en fastighets värde som kan belånas.
Pga krav på kontantinsats skulle jag gissa på att det är få fastigheter som varit fullbelånade så att pantbrev tagits ut till samma nivå som köpeskillingen var på (dvs mest korrekt värdering just då).

Mycket märkligt artikel..... Lantmätaren pratar ju om fastighetsgränser och fastighetsmarkeringar inte om tomtgränser....

Det är ofta samma sak men absolut inte alltid....

Tomtgränsen bestäms av detaljplanen om det är planlagt område och är det utanför detaljplan så ska tomtgränsen redovisas/bestämmas när man bebygger fastigheten.

Och fastighetsgränser bestäms av Lantmäteriet när fastigheten bildas eller regleras.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag lägger till det. 👍🏻

Begreppen används ofta synonymt, men den stora majoriteten söker på "tomtgräns" när man letar information, så det var därför jag valde det.
Tomtgräns och fastighetsgräns är INTE samma sak bara för att det är ett tätbebyggt område....

Jag har förklarat skillnaden i ett inlägg längre ner om ni vill lära er nåt nytt.

Speciellt där det finns gamla detaljplaner och där inte kommunen varit huvudman när planen togs fram så är det rätt vanligt med avvikelser mellan tomtgränser och fastighetsgränser.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.