7 068 läst · 67 svar
7k läst
67 svar
Var går tomtgränsen och vad får jag göra i tomtgräns? - 11 frågor om tomtgräns
Tycker du det?F fribygg skrev:Du får självklart tro vad du vill.
Jag för min del tänker att 17ha kan producera 170m3 virke årligen om det är vettig skogsmark eller årligen avkasta100m3 ved om det är medioker skog eller för den delen rymma mer än 100 rymliga villatomter inkl väg och grönområde. Orimligt att hävda 17ha som tomt, tiondelen vore stort och tidskrävande att sköta som tomt.
Tja stadsråttor går nog vilse,
Självklart har man ju trädgårdsmästare när det blir för tungt
Dom gör det bara en gång...A ArneTW skrev:
Edit: Svar på #59
Jag skriver inte att pantbreven ger någon garanti för lån, bara att de sätter gränsen för hur mycket du kan låna med fastigheten som säkerhet.
Pantbreven har inget med värdering att göra även om det absolut finns en korrelation mellan hur mycket en bank är villig att värdera säkerheten på panten och ett antaget värde på fastigheten. Men själva pantbreven har inget med värdet på huset att göra. Den som köpte ett hus utanför Sthlm för 40år sedan kanske har pantbrev som motsvarar 10% av dagens värde på huset. Men vill de renovera och låna med fastigheten som säkerhet (och lånen inte är betalda) måste nya pantbrev tas ut. Bankernas regler för amortering och minimum kontantinsats påverkar också hur stor del av en fastighets värde som kan belånas.
Pga krav på kontantinsats skulle jag gissa på att det är få fastigheter som varit fullbelånade så att pantbrev tagits ut till samma nivå som köpeskillingen var på (dvs mest korrekt värdering just då).
Jag skriver inte att pantbreven ger någon garanti för lån, bara att de sätter gränsen för hur mycket du kan låna med fastigheten som säkerhet.
Pantbreven har inget med värdering att göra även om det absolut finns en korrelation mellan hur mycket en bank är villig att värdera säkerheten på panten och ett antaget värde på fastigheten. Men själva pantbreven har inget med värdet på huset att göra. Den som köpte ett hus utanför Sthlm för 40år sedan kanske har pantbrev som motsvarar 10% av dagens värde på huset. Men vill de renovera och låna med fastigheten som säkerhet (och lånen inte är betalda) måste nya pantbrev tas ut. Bankernas regler för amortering och minimum kontantinsats påverkar också hur stor del av en fastighets värde som kan belånas.
Pga krav på kontantinsats skulle jag gissa på att det är få fastigheter som varit fullbelånade så att pantbrev tagits ut till samma nivå som köpeskillingen var på (dvs mest korrekt värdering just då).
Mycket märkligt artikel..... Lantmätaren pratar ju om fastighetsgränser och fastighetsmarkeringar inte om tomtgränser....
Det är ofta samma sak men absolut inte alltid....
Tomtgränsen bestäms av detaljplanen om det är planlagt område och är det utanför detaljplan så ska tomtgränsen redovisas/bestämmas när man bebygger fastigheten.
Och fastighetsgränser bestäms av Lantmäteriet när fastigheten bildas eller regleras.
Det är ofta samma sak men absolut inte alltid....
Tomtgränsen bestäms av detaljplanen om det är planlagt område och är det utanför detaljplan så ska tomtgränsen redovisas/bestämmas när man bebygger fastigheten.
Och fastighetsgränser bestäms av Lantmäteriet när fastigheten bildas eller regleras.
Tomtgräns och fastighetsgräns är INTE samma sak bara för att det är ett tätbebyggt område....Marlen Eskilsson skrev:
Jag har förklarat skillnaden i ett inlägg längre ner om ni vill lära er nåt nytt.
Speciellt där det finns gamla detaljplaner och där inte kommunen varit huvudman när planen togs fram så är det rätt vanligt med avvikelser mellan tomtgränser och fastighetsgränser.
Liknande trådar
-
Går det att omvärdera i förväg utifrån taxeringsvärde och renoveringar
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Otydliga garantivillkor uterumsparti Skånska Byggvaror
Altan & Uteplats -
Hur förvara penslar för tjära mellan strykningar?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vart går tomtgränsen?
Juridik -
Dispyt med grannen om var tomtgränsen går
Juridik