7 127 läst · 67 svar
7k läst
67 svar
Var går tomtgränsen och vad får jag göra i tomtgräns? - 11 frågor om tomtgräns
Hur tänkte du nu?J Jontha skrev:
De flesta behöver tillträde till kommunens mark för att kunna ta sig till jobbet på morgonen. Annars är man ju fånge på sin egen fastighet
Nu skall du inte komma med påståenden som det inte finns fog för, lögnare och faktaförvanskare finns det tillräckligt av i byggahus.D Daniel 109 skrev:
Om du på något sätt utan att vara brottslig kan påvisa att jag hägnar in en skog någonstans är det rätt tillfälle för dig att för fram detta nu!
Jag nedlåter mig icke till att kommentera din uppfostran men du bär troligen på en massa dåliga gener, vilket iofs inte är ditt fel utan hänger mer på aveln.
Har jag sagt att du gör det?
17 hektar privat tomtmark?electroluxaren skrev:detaljplan finns det ju bara i olika tätorter 4m ut så är det vildmark
morsan har 17ha och jagar iväg alla som plockar fläder. Dock har hon satt ut åtskilliga skyltar där det står privat tomtmark allemansrätten gäller inte
sen är ju frågan om du bestämmer vad som är sunt förnuft och resten av världen skall rätta sig efter det samt att lagar är bara indikativt och gäller egentligen inte.
/ATW
Tack, jag trodde att jag var säker på att det var så! 😅M MetteKson skrev:Nej, det behöves inte. I vissa situationer har grannen rätt att bli hörd innan ett beslut tas, men grannen har ingen vetorätt. Det finns inte heller krav på att godkännande från granne ska vara skriftligt, men det är något som byggnadsnämnden rekommenderar för att undvika tvister i framtiden. I artikeln finns flera felaktigheter, iaf när det gäller frågor om bygglov och anmälan.
Det är lite olyckligt att det är så många felaktigheter i artikeln, speciellt då det framställs som att informationen kommer från Lantmäteriet.
Nja. 17 hektar är ju 17 hektar eller 170000m2 om man vill...electroluxaren skrev:
Om man vill hålla folk borta får man odla något känsligt/tråkigt så folk inte blir intresserade av att promenera eller att man skadar det som odlas... Att kalla det privat tomt är nog optimistiskt.
/ATW
Nja, det enda det säger är att fastigheten en gång i tiden varit värderad upp till det sammanlagda pantbrevsbeloppet.T TypRätt skrev:
Det är inte säkert att man får lån på samma belopp i dag, fastigheten kan vara värd mycket mindre nu än då.
Du får självklart tro vad du vill.electroluxaren skrev:
Jag för min del tänker att 17ha kan producera 170m3 virke årligen om det är vettig skogsmark eller årligen avkasta100m3 ved om det är medioker skog eller för den delen rymma mer än 100 rymliga villatomter inkl väg och grönområde. Orimligt att hävda 17ha som tomt, tiondelen vore stort och tidskrävande att sköta som tomt.