7 078 läst · 67 svar
7k läst
67 svar
Var går tomtgränsen och vad får jag göra i tomtgräns? - 11 frågor om tomtgräns
Det står i artikeln att "...du får bygga 4,5 meter från tomtgräns. Bygger du närmare tomtgräns än så behövs även ett skriftligt grannmedgivande utöver bygglovet/bygganmälan."
Inte behövs det väl ett skriftligt grannmedgivande om det finns bygglov?!
Inte behövs det väl ett skriftligt grannmedgivande om det finns bygglov?!
De har tillträdesrätt där, precis som du har.
Nej, det behöves inte. I vissa situationer har grannen rätt att bli hörd innan ett beslut tas, men grannen har ingen vetorätt. Det finns inte heller krav på att godkännande från granne ska vara skriftligt, men det är något som byggnadsnämnden rekommenderar för att undvika tvister i framtiden. I artikeln finns flera felaktigheter, iaf när det gäller frågor om bygglov och anmälan.A arkTecko skrev:
Jag brukar varje morgon gå ut till tomtgränsen endast iförd lederhosen, släppa min morgonskvätt för att hålla grannens flugor borta från min tomt och sen bara stå där med tummarna innanför hängslena tills telefonen ringer.
Det är därvidlag mycket viktigt att veta exakt var denna normalt sett osynliga gräns förväntas vara så att flugorna inte träder över.
Om grannen är iförd stövlar så är denne välkommen över i tid och otid.
Det är därvidlag mycket viktigt att veta exakt var denna normalt sett osynliga gräns förväntas vara så att flugorna inte träder över.
Om grannen är iförd stövlar så är denne välkommen över i tid och otid.
Min tomt hävdas av en dubbelpipig hagelbössa 4 dagar i veckan , gissa vilka?F fribygg skrev:
Mycket informativt. Tack.Redaktionen skrev:Att känna till var tomtgränsen går och vilka regler som gäller kan vara avgörande både för att undvika konflikter med grannarna och för att kunna nyttja din fastighet på bästa sätt. Här får du reda på vilka rättigheter och skyldigheter du har vid tomtgränsen.
Du kan läsa artikeln här: Var går tomtgränsen och vad får jag göra i tomtgräns? - 11 frågor om tomtgräns
När jag loggade in på Lantmateriet ser jag fem lån på min fastighet, från länge sedan. Borde jag vara orolig?
(Jag köpte den här fastigheten 2017)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder