7 078 läst · 67 svar
7k läst
67 svar
Var går tomtgränsen och vad får jag göra i tomtgräns? - 11 frågor om tomtgräns
Läs artikeln. Gunnar Ersbo från Lantmäteriet säger:F fribygg skrev:
"Vanligen sitter det gränsmärken som markerar tomtgränsen. Dessa utgör nedslagna metallrör som sticker upp en bit ur marken."
Alltså måste väl allt som ramas in av gränsrören vara tomt även om det är 20 ha? Det har ju Gunnar på myndigheten sagt.
Jag rättar mej efter sunt förnuft och anser det rätt oväsentligt vad enskilda tjänstemän tycker.useless skrev:
På villtomten får man ju normalt bygglov om man håller sig innom detaljplanens krav då tomt och fastighet ofta delar gränser.
På normala 20 ha fastigheter kan jag mycket väl tänka mig att plocka vilda bär och svamp sålänge jag inte stör hemfriden.
Pantbreven säger bara hur mycket du kan låna med fastigheten som säkerhet, att ta ut nya pantbrev kommer med en kostnad så enkelt kan man säga ju fler/högre ju bättre. Det går tekniskt att "döda" dessa men då de är en tillgång så är det dumt. Kostnaden för att upprätta pantbrev är 2% av summan + 375kr i avgift. Så behöver man ta ut nya pantbrev på säg 3miljoner är kostnaden 60 375kr.stavee skrev:
det står ingenstans att en tomt skall vara inhägnad, jag rör mej mycket om dagarna och skulle vilja påstå att ingen tomt på tio mils radie är inhägnad förutom skyddsobjekt. ev att det finns några industritomter som har gunnebostängsel på 3meter och grindar. men dessa är ju inga privattomterF fribygg skrev:
ovanligt ja och i synnerhet i överhettade områden som stockholm med angränsade byar som uppsala västerås norrköping mm.F fribygg skrev:
detaljplan finns det ju bara i olika tätorter 4m ut så är det vildmarkF fribygg skrev:Jag rättar mej efter sunt förnuft och anser det rätt oväsentligt vad enskilda tjänstemän tycker.
På villtomten får man ju normalt bygglov om man håller sig innom detaljplanens krav då tomt och fastighet ofta delar gränser.
På normala 20 ha fastigheter kan jag mycket väl tänka mig att plocka vilda bär och svamp sålänge jag inte stör hemfriden.
morsan har 17ha och jagar iväg alla som plockar fläder. Dock har hon satt ut åtskilliga skyltar där det står privat tomtmark allemansrätten gäller inte
sen är ju frågan om du bestämmer vad som är sunt förnuft och resten av världen skall rätta sig efter det samt att lagar är bara indikativt och gäller egentligen inte.
Nä, men ett staket och en välklippt gräsmatta får mig lätt att förstå att det är en yta på fastigheten som ägaren betraktar som sin tomt.electroluxaren skrev:
Nej det är inte upp till mig eller dig att bestämma.electroluxaren skrev:
Kan man plocka vilda bär och svamp på någons fastighet utom synhåll för huset bör man knappast störa hemfriden.
det beror ju på hur uppväxt det är eller var byggnaderna är uppförda. men har man en liten park så har man bra utsikt över diverse dissidenters försök till intrång. man kan ju lägga ut natotaggtråd på backen en meter innanför gränsen, men då kan ju oskyldiga vildsvin och vargar bli skadade och det vill vi ju inte.F fribygg skrev:
Det finns stollar som hägnar in sin skog här med. Men de blir betraktade som stollar av omgivningen. Det är inte tillåtet att göra så även om det förekommer. Om du fått den uppfostran så kan det förklara din inställning.electroluxaren skrev:detaljplan finns det ju bara i olika tätorter 4m ut så är det vildmark
morsan har 17ha och jagar iväg alla som plockar fläder. Dock har hon satt ut åtskilliga skyltar där det står privat tomtmark allemansrätten gäller inte
sen är ju frågan om du bestämmer vad som är sunt förnuft och resten av världen skall rätta sig efter det samt att lagar är bara indikativt och gäller egentligen inte.