roland53 skrev:
Ja, det var det kärlet som jag misstänkte var till VP brine och manometern som visas i sista bilden på inlägg # 24 tillhör detta kärl.
Alltså är det inte självklart att den ska ha 1 bars tryck som du uppger i inlägg # 46.
0,5 bar kan räcka.

Henke: OM detta slutna kärl är till VP brine så fylles trycket med en ventil som är ansluten till brinesidan på VP.
Om du är osäker så får du publicera bilder på brineslangar och rören som ansluter till det röda kärlet.
Kanske är jag som är lite trög så här på söndag fm. Men om trycket till det slutna kärlet fylles med en ventil som är ansluten till brinesidan på VP, hur kommer det sig att trycket höjdes förra helgen när jag vred på den "vanliga" påfyllningsventilen?!

Egentligen är det ju inga brineslangar som är anslutna från kärlet utan det går bara ett rör från kärlet till värmepumpen. Men jag skickar en bild på värmepumpen, kärlet och anslutningarna däremellan.


20140126_105624.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ju onekligen ut som om exp.tanken är ansluten till värmesystemet. Du har ju redan en expansionstank till brinesidan (den avlånga vita med grön vätska i)

Då skulle jag vilja påstå att den röda expansionstanken egentligen är en värdelös installation (eller rättare sagt onödig) då du aldrig kan få högre tryck i den än i det öppna expansionskärlet.

Man byter ofta till ett slutet kärl eftersom ett öppet kärl på vinden är en risk för vattenläckage förr eller senare om och när det rostar i sönder.
Med förutsättningen då är att demontera/blinda kärlet på vinden och det tycks inte vara gjort i ditt fall.
Kanske något att fundera över?
 
kulle
Men det slutna kärlet verkar väl vara för litet om han ska köra med bara det som expansion ?
Det är väl ack tankar till vedeldningen oxå inblandade.
 
kulle skrev:
Men det slutna kärlet verkar väl vara för litet om han ska köra med bara det som expansion ?
Det är väl ack tankar till vedeldningen oxå inblandade.
Så kan det vara, man måste titta på hela systemets volym och driftstemp. när man dimensionerar exp.tanken.
 
Krilleman
roland53 skrev:
Ja, det var det kärlet som jag misstänkte var till VP brine och manometern som visas i sista bilden på inlägg # 24 tillhör detta kärl.
Alltså är det inte självklart att den ska ha 1 bars tryck som du uppger i inlägg # 46.
0,5 bar kan räcka.
Jo, det är självklart att denna manometer i #46 ska normalt ligga på 1,0 då man klart och tydligt ser samlingsröret, ett BA303S, och den påmonterade automatavluftningen. Vilket tydligt visar att denna sitter på värmesystemet. wink.gif
 
Krilleman
Tänkvärt här är ju att TS växlar systemen manuellt mellan VP och pannan. Då antar jag att man stänger bort det öppna kärlet och tankarna. I detta förfarande krävs ett extra litet kärl för VP-driften.
 
krilleman_215 skrev:
Jo, det är självklart att denna manometer i #46 ska normalt ligga på 1,0 då man klart och tydligt ser samlingsröret, ett BA303S, och den påmonterade automatavluftningen. Vilket tydligt visar att denna sitter på värmesystemet. [bild]
Hur hade du tänkt uppnå 1 bars tryck på värmesystemet som arbetar mot en öppen expansionstank som befinner sig 5 m ovanför pannrummet? 5 m = 0,5 bar :confused:
 
Krilleman
roland53 skrev:
Hur hade du tänkt uppnå 1 bars tryck på värmesystemet som arbetar mot en öppen expansionstank som befinner sig 5 m ovanför pannrummet? 5 m = 0,5 bar :confused:
Inlägg #66!
 
krilleman_215 skrev:
Inlägg #66!
Vad skulle fördelen vara med ett sådant driftsscenario?
 
Krilleman
Det har jag ingen aning om, men det är ju så det är kopplat. Eller missuppfattar jag TS inlägg #47?
 
krilleman_215 skrev:
Det har jag ingen aning om, men det är ju så det är kopplat. Eller missuppfattar jag TS inlägg #47?
Nej du har nog inte missuppfattat det, så tolkar jag det också.

Men känns inte så gediget genomtänkt system, om man som du vill, skall behöva justera trycket i den slutna tanken till 1 bar varje gång som det ändras till "driftsläge VP".:(
 
Krilleman
Jo det är ju sant, och som du skriver behöver det ju inte absolut vara 1,0 för att fungera. Dock så är det ju en form av standard i slutna system att ligga på 1,0. Och i denna kombination som TS har är det ju som du skriver ingen självklarhet.

Frågan då är ju hur det är kopplat, och efter all jag gått igenom alla inlägg ytterligare en gång till, blir jag bara snurrigare i skallen.

:x
 
roland53 skrev:
Nej du har nog inte missuppfattat det, så tolkar jag det också.

Men känns inte gediget genomtänkt system, om man som du vill, skall behöva justera trycket i den slutna tanken till 1 bar varje gång som det ändras till "driftsläge VP".:(
Egentligen eldar jag väldigt sällan i vedpannan, så den står oftast i "driftläge VP" Men jag håller med dig om att det inte verkar speciellt genomtänkt system. Det jag tycker är lite märkligt nu är att det inte verkar som att det går att få upp trycket i den slutna tanken, den står på 0,4 bar och när jag vrider på påfyllningsventilen så kommer det vatten från skvallerrörret, det går helt enkelt inte att få högre tryck än 0,4. Men det kanske ska vara så?
 
kulle
Du hade väl kranar att stänga när du kör med VP ?
Om du bara har den påfyllningen som satt på väggen så måste du kanske ha ventilerna öppna mellan de båda uppvärmn. systemen just när du fyller på och snabbt stänga dem när trycket är uppe.
 
Verkar vara ett rimligt tryck med tanke på höjden i gamla expansionen och de verkar vara gemensamma nu då. Som sagt en virrig och inte särskilt ren inkoppling, svårt att få helhet via alla delbilder. Ändrade du några ventiler under tiden när du fick olika tryck i de olika delarna innan det började rinna över?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.