Krilleman
Henke_01 skrev:
Jag har en Diom vedpanna och en CTC värmepump.
Spännade installation, jobbar båda mot acktankarna?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

ventilrör.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom blåa rattarna är ventilröret som sitter på inkommande kallavtten till panna/VP

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

påfyllning.jpg
Skapa konto

Och mycket riktigt är detta påfyllningsventilen till värmesystemet. "Klumpen" till höger är en backventil.

manometer.jpg
Skapa konto

Denna ska normalt stå på ca 1,0 bar.

ventil.jpg
Skapa konto

Här är det ju spännade hur lösningen VP kontra vedpanna är styrd. Det ser ut att vara manuell omstyrning för dom olika systemen tack vare att den röda spaken är stängd?! Det verkar ju dock lite lustigt då jag räknar till tre (3) cirkulationspumpar på radiator-kretsen och en till ladd-kretsen (som ju borde vara en laddomat) ???????

Hur tusan är det kopplar?

Eller är det bara jag som är seg en vanlig fredag-natt efter en veckas jobb?

krilleman_215 skrev:
Spännade installation, jobbar båda mot acktankarna?

[bild]

Dom blåa rattarna är ventilröret som sitter på inkommande kallavtten till panna/VP

[bild]

Och mycket riktigt är detta påfyllningsventilen till värmesystemet. "Klumpen" till höger är en backventil.

[bild]

Denna ska normalt stå på ca 1,0 bar.

[bild]

Här är det ju spännade hur lösningen VP kontra vedpanna är styrd. Det ser ut att vara manuell omstyrning för dom olika systemen tack vare att den röda spaken är stängd?! Det verkar ju dock lite lustigt då jag räknar till tre (3) cirkulationspumpar på radiator-kretsen och en till ladd-kretsen (som ju borde vara en laddomat) ???????

Hur tusan är det kopplar?

Eller är det bara jag som är seg en vanlig fredag-natt efter en veckas jobb?
Som svar på din första fråga... Om du menar dom röda rattarna så.. Njo, som jag kan se så ser det ut som att båda går mod acktankarna.

Sen din andra fråga.. Jo, det är manuell styrning och den röda spaken är mycket riktigt stängd, den ska vikas ner så den är öppen när man eldar i vedpannan. I övrigt vet jag inte riktigt hur det är kopplat, det är en värmepumpsfirma i Sollefteå som var hit och installerade bergvärme/värmepumpar till några hushåll i byn.

Nu är jag här igen!!

En liten fråga...

Fyllde upp till 0,8-0,9 bar på mätaren på bild 1 förra lördagen, åkte hit igen dagen efter och kollade, fick då se att trycket på mätaren sjunkit till 0,6. Fyllde upp till 0,9 igen och när jag kom tillbaka hit idag så var det nere på 0,4 bar. Nu när jag fyller på så står mätaren kvar på 0,4 den rör sig alltså inte nåt, däremot kommer det vatten från ett rör på väggen, vilket jag antar betyder att systemet är fullt?

Varför rör sig inte mätaren på bild 1 när jag fyller på vatten nu, när den gjorde det förra helgen när jag fyllde på? Kan det vara så att det finns en annan tryckmätare? Hittade en mätare på vedpannan (bild 2), den övre delen på mätaren som går upp till 16, det står m.H2O till höger, kan det vara nån sorts tryckmätare?

20140125_160613.jpg
Skapa konto

20140125_160530.jpg
Skapa konto

Filerna går inte att öppna men prova att knacka lite på manometern. Inte helt ovanligt att visaren har hängt sig.

Krilleman
Henke_01 skrev:
Nu är jag här igen!!

En liten fråga...

Fyllde upp till 0,8-0,9 bar på mätaren på bild 1 förra lördagen, åkte hit igen dagen efter och kollade, fick då se att trycket på mätaren sjunkit till 0,6. Fyllde upp till 0,9 igen och när jag kom tillbaka hit idag så var det nere på 0,4 bar. Nu när jag fyller på så står mätaren kvar på 0,4 den rör sig alltså inte nåt, däremot kommer det vatten från ett rör på väggen, vilket jag antar betyder att systemet är fullt?

Varför rör sig inte mätaren på bild 1 när jag fyller på vatten nu, när den gjorde det förra helgen när jag fyllde på? Kan det vara så att det finns en annan tryckmätare? Hittade en mätare på vedpannan (bild 2), den övre delen på mätaren som går upp till 16, det står m.H2O till höger, kan det vara nån sorts tryckmätare?

[bild]

[bild]
Eftersom bilderna inte fungerar tolkar jag det som "bild 1" är tryckmätaren vid expensionskärlet och "bild 2" är på pannan. Oberoende så borde båda mätarna visa samma värde om dom fungerar som dom ska, oavsett om det finns ytterligare fler tryckmätare.

Den som sitter på din panna ser ut som en standardmätare som visar temperatur & tryck, men bilderna som finns sen tidigare på pannan är det ingen vidare upplösning på.

Det intressanta nu är ju vilket rör det kommer vatten från? Det låter som om du har en installation med öppet kärl, då ska det komma vatten från ett "skvallerrör" från vinden. Men du har ju fotat ett rött kärl vilket är ett slutet kärl man oftast ersätter öppna kärl med. Vad är det för mystiskt rör som det kommer vatten ifrån?

krilleman_215 skrev:
Eftersom bilderna inte fungerar tolkar jag det som "bild 1" är tryckmätaren vid expensionskärlet och "bild 2" är på pannan. Oberoende så borde båda mätarna visa samma värde om dom fungerar som dom ska, oavsett om det finns ytterligare fler tryckmätare.

Den som sitter på din panna ser ut som en standardmätare som visar temperatur & tryck, men bilderna som finns sen tidigare på pannan är det ingen vidare upplösning på.

Det intressanta nu är ju vilket rör det kommer vatten från? Det låter som om du har en installation med öppet kärl, då ska det komma vatten från ett "skvallerrör" från vinden. Men du har ju fotat ett rött kärl vilket är ett slutet kärl man oftast ersätter öppna kärl med. Vad är det för mystiskt rör som det kommer vatten ifrån?
Jag provar att skicka bilderna igen, skickar även en bild på det jag tror är "skvallerröret" det går iallafall upp genom taket och antagligen är det som du säger att det går upp till vinden.

20140125_160613.jpg
Skapa konto

Bild 1

20140125_160530.jpg
Skapa konto

Bild 2

20140125_200734.jpg
Skapa konto

"Skvallerrör"?! Till vänster om vattenkranen.

Håller med krilleman. Du får nog kolla upp vad du har på vinden eftersom det kommer ut vatten från skvallerröret. Detta rör är eller har varit anslutet till ett öppet expansionskärl på vinden samtidigt som du har ett slutet kärl anslutet.

Det borde bara finns en av dessa typer installerad (öppet/slutet kärl).

Förlåt för helt OT men varför är många äldre källare alltid målade i denna gula nyans?har själv exakt samma och så också många av vännernas källare...

• Gilla
kulle
  • Laddar…
roland53 skrev:
Håller med krilleman. Du får nog kolla upp vad du har på vinden eftersom det kommer ut vatten från skvallerröret. Detta rör är eller har varit anslutet till ett öppet expansionskärl på vinden samtidigt som du har ett slutet kärl anslutet.

Det borde bara finns en av dessa typer installerad (öppet/slutet kärl).
Har försökt kolla på vinden, men jag kan inte se nåt konstigt där. Det är endast när jag fyller på vatten som det kommer vatten från skvallerröret, det måste väl innebära att systemet är fullt, eller har jag fel?!

Sen att det verkar som att jag har både ett öppet och slutet kärl, tidigare hade jag bara vedpanna och då var det väl ett öppet kärl på vinden, 2004 satte jag in bergvärme och då blev det ett slutet kärl?! Sen om båda är anslutna vet jag inte, men det måste det väl kanske vara eftersom det kommer vatten från skvallerröret?

Men att ha båda kärlen kopplade samtidigt är inte korrekt. Det öppna kärlet på vinden borde vara borttaget eller åtminstone blindat och därigenom så skulle skvallerröret som är anslutet på toppen av detta kärl också vara ur funktion.

Det är inte möjligen så att du har berg- eller ytjordvärme och det slutna kärlet är anslutet till brinesidan?

Isåfall förklarar det det låga trycket på den manometern och är då OK.
Förmodligen har du då kvar din öppna expansionstank på vinden för värmesystemet och överflödet i skvallerröret indikerar att systemet är fullt. Mer kan du inte göra.
Om manometern visar 0,5 bar ( 5 m h2o) så bör avståndet mellan högsta punkten på värmesystemet (exp.tanken på vinden) och manometern vara 5 meter annars är manometern defekt.

• Gilla
ik-ua
  • Laddar…
Krilleman
Jag sitter också i samma funderingar att det slutna kärlet tillkom med VP och det öppna kärlet är för pannan men båda fungerar beroende på hur man väljer driften. Panna/VP?! För tydligen är det ju manuell skiftning med ventiler. Alltså olika kärl för olika drift?

Men jag blir inte klok på alla dessa pumpar och avsaknaden av laddomaten.

Pump 1 = D.A.B ovan pannan (dessutom felkopplad då kopplingshuset aldrig får vara nedåt)
Pump 2 = Grundfos liggandes (laddpump till tank? - Borde vara någon typ av laddomat)
Pump 3 = Grundfos ovan värmepump
Pump 4 = Wilo i värmepump

Redigerat:
Krilleman
roland53 skrev:
Det är inte möjligen så att du har berg- eller ytjordvärme och det slutna kärlet är anslutet till brinesidan?
Brine-kärlet syns ju tydligt i inlägg #26

roland53 skrev:

Isåfall förklarar det det låga trycket på den manometern och är då OK.
Förmodligen har du då kvar din öppna expansionstank på vinden för värmesystemet och överflödet i skvallerröret indikerar att systemet är fullt. Mer kan du inte göra.
Om manometern visar 0,5 bar ( 5 m h2o) så bör avståndet mellan högsta punkten på värmesystemet (exp.tanken på vinden) och manometern vara 5 meter annars är manometern defekt.
Ja det kan stämma..

Sen stämmer det också ganska bra att det är ungefär 5 meter mellan exp.tanken på vinden och manometern på vedpannan.

En fråga till... Hur kommer det sig att inte trycket på manometern till det slutna kärlet höjdes nu när jag fyllde på vatten? Förra helgen kom det inget vatten från skvallerröret men trycket på manometern höjdes.

Men det är nog som du säger att trycket till manometern på det slutna kärlet ska vara sådär lågt.

Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Brine-kärlet syns ju tydligt i inlägg #26
Ja, det var det kärlet som jag misstänkte var till VP brine och manometern som visas i sista bilden på inlägg # 24 tillhör detta kärl.
Alltså är det inte självklart att den ska ha 1 bars tryck som du uppger i inlägg # 46.
0,5 bar kan räcka.

Henke: OM detta slutna kärl är till VP brine så fylles trycket med en ventil som är ansluten till brinesidan på VP.
Om du är osäker så får du publicera bilder på brineslangar och rören som ansluter till det röda kärlet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.