peternicklas
Kranen under dina strömbrytare eller kulventilen vid cirkulationspumpen, sista bilden.

hahalj
peternicklas skrev:
Kranen under dina strömbrytare eller kulventilen vid cirkulationspumpen, sista bilden.
De kranarna eller kulventilerna är väl för att koppla bort systemet ur radiatorkretsen? Så är det åtminstone på min Daikin-pump.

peternicklas
hahalj skrev:
Jag tror fortfarande på denna, den nedre ratten. Är helt identiskt med mitt system.
Det är en kran för avstängning av kallvatten till varmvattenberedaren samt en säkerhetsventil för inkommande vatten.

hahalj
Hm? Kanske är olika då? Jaja, det är ju bara för TS att prova. Vrid på de kranar som finns och se vad som händer.

peternicklas
Prova och se, kän inte hända så mycket. Trycket på din mätare skall vara skillnade mellan högsta och lägsta punkt där vattnet cirkulerar. Dela detta värde med 10 så blir det rätt. T.ex. om höjdskillnaden är 5 m så ska du minst ha ett tryck på 0,5 bar.

ja73 skrev:
Jag gissar på den ratten i mitten av bilden.
Du löste problemet, det var mycket riktigt den i mitten. Nu har jag tryck i systemet igen.

Tack för hjälpen! :)

Vet du förresten hur mycket trycket ska ligga på, strax under 1 eller?

Fler frågor och funderingar..

Nån som vet var dom här strömbrytarna går till?!

20140117_123526.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140117_123602.jpg
Skapa konto

Den till vänster på första bilden tror jag går till elpatron, den i mitten och till höger ackumulatortankarna, kan det stämma?

Övertrycksventilen ligger ofta på 1,5 bar, obra att gå över!

ullberg
Henke_01 skrev:

Om det inte finns någon märkning tror jag att följa ledningarna är lösningen på det mysteriet, eller i andra hand att växla läge på respektive brytare och studera effekten...

Mikael_L
Man kan ju åtminstone säga som så att påfyllingsventilen ska sitta mellan inkommande kallvatten och värmekretsen, dvs du ska hitta det röda expansionskärlet på ena sidan av ventilen och kallvatten på andra.

Sen antar jag att det kan vara så att du har tillräckligt med vatten men för lågt tryck, dvs att du istället ska pumpa upp trycket lite i expansionskärlet genom bilventilen där.
Det kan du alltid börja med, var det inte det så är det ju plättlätt att släppa ut lite tryck, jobbigare att släppa ut lite vatten ur värmekretsen om du har tryckt in så mycket att blåsan i expansionskärlet har tryckts ihop nästan helt.

edit:
Oj, det fanns en sida till med inlägg upptäckte jag nu när jag postat. :surprised:

Henke_01 skrev:

Hmm, väldigt omöjligt att säga. Elpatron är ett ganska hett tips, *haha*

Vad går kablarna till?

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Hmm, väldigt omöjligt att säga. Elpatron är ett ganska hett tips, *haha*

Vad går kablarna till?
Kanske syns lite bättre på dom här bilderna.

20140117_163252.jpg
Skapa konto

20140117_163951.jpg
Skapa konto

Mikael_L
Brytaren till vänster verkar ju gå till cirkualtionspumpen.

Och jag tycker det ser ut som elpatroner det som syns i de fyrkantiga hålen.
Det borde vara en acctank/VVB där bakom då.

Mikael_L skrev:
Brytaren till vänster verkar ju gå till cirkualtionspumpen.

Och jag tycker det ser ut som elpatroner det som syns i de fyrkantiga hålen.
Det borde vara en acctank/VVB där bakom då.
Jo, jag har för mig att det är 2 ackumulatortankar där.

Då går alltså brytaren i mitten och till höger till elpatroner och den till vänster till cirkulationspumpen?

Redigerat:
Henke_01 skrev:
Jo, jag har för mig att det är 2 ackumulatortankar där.

Då går alltså brytaren i mitten och till höger till elpatroner och den till vänster till cirkulationspumpen?
Så är det, och från den vänstra verkar det gå via en brytare på andra sidan väggen som också går till cirkulationspumpen där.

GK100 skrev:
Så är det, och från den vänstra verkar det gå via en brytare på andra sidan väggen som också går till cirkulationspumpen där.
Det stämmer, var ner och kollade, du har helt rätt.

Tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.