10 407 läst · 76 svar
10k läst
76 svar
Var fyller man på vatten?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Prova och se, kän inte hända så mycket. Trycket på din mätare skall vara skillnade mellan högsta och lägsta punkt där vattnet cirkulerar. Dela detta värde med 10 så blir det rätt. T.ex. om höjdskillnaden är 5 m så ska du minst ha ett tryck på 0,5 bar.
Fler frågor och funderingar..
Nån som vet var dom här strömbrytarna går till?!
Den till vänster på första bilden tror jag går till elpatron, den i mitten och till höger ackumulatortankarna, kan det stämma?
Nån som vet var dom här strömbrytarna går till?!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den till vänster på första bilden tror jag går till elpatron, den i mitten och till höger ackumulatortankarna, kan det stämma?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 896 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 896 inlägg
Man kan ju åtminstone säga som så att påfyllingsventilen ska sitta mellan inkommande kallvatten och värmekretsen, dvs du ska hitta det röda expansionskärlet på ena sidan av ventilen och kallvatten på andra.
Sen antar jag att det kan vara så att du har tillräckligt med vatten men för lågt tryck, dvs att du istället ska pumpa upp trycket lite i expansionskärlet genom bilventilen där.
Det kan du alltid börja med, var det inte det så är det ju plättlätt att släppa ut lite tryck, jobbigare att släppa ut lite vatten ur värmekretsen om du har tryckt in så mycket att blåsan i expansionskärlet har tryckts ihop nästan helt.
edit:
Oj, det fanns en sida till med inlägg upptäckte jag nu när jag postat.
Vad går kablarna till?
Sen antar jag att det kan vara så att du har tillräckligt med vatten men för lågt tryck, dvs att du istället ska pumpa upp trycket lite i expansionskärlet genom bilventilen där.
Det kan du alltid börja med, var det inte det så är det ju plättlätt att släppa ut lite tryck, jobbigare att släppa ut lite vatten ur värmekretsen om du har tryckt in så mycket att blåsan i expansionskärlet har tryckts ihop nästan helt.
edit:
Oj, det fanns en sida till med inlägg upptäckte jag nu när jag postat.
Hmm, väldigt omöjligt att säga. Elpatron är ett ganska hett tips, *haha*Henke_01 skrev:
Vad går kablarna till?
Redigerat:
Jo, jag har för mig att det är 2 ackumulatortankar där.Mikael_L skrev:
Då går alltså brytaren i mitten och till höger till elpatroner och den till vänster till cirkulationspumpen?
Redigerat:
Så är det, och från den vänstra verkar det gå via en brytare på andra sidan väggen som också går till cirkulationspumpen där.Henke_01 skrev: