1 313 läst · 44 svar
1k läst
44 svar
Val av nytt värmesystem, Bergvärme vs Luft/vatten
ah ok, vi har ett lager på alla radiatorer förutom ett i vardagsrummetJ Josth skrev:
Numera har man oftast 2 lager, dubbelpanel med konvektorplåtar, på radiatorerna. De flesta hus byggs med golvvärme på bottenvåningen och vattenburna radiatorer på övervåningen. Då kan man hålla nere max framledningstemperatur som behövs när det blir som allra kallast och det fungerar garanterat bra med alla sorters värmepumpar.
41C framledning med 5 plus ute ... i mina öron låter det som att det kan vara på gränsen då det är minus 10C eller kallare om du väljer bergvärme.
Tänker som så här:
säg att ni har 21C inne.
diff mot ute: 16C
för att hålla dessa 16C i differens mellan inne och ute behöver din framledning vara 41C
Dvs för för en differens mellan ute och inne på 16C behöver du en differens mellan inne och framledning på 20C
Så om det då blir -10C så ungefär dubblas värmebehovet och frågan är då hur mycket framledningen behöver vara. Och om den behöver vara kring 60C eller mer då är det på gränsen till vad bergvärme klarar pga att elementen behöver så hög temperatur för att hålla värmen inomhus.
Tänker som så här:
säg att ni har 21C inne.
för att hålla dessa 16C i differens mellan inne och ute behöver din framledning vara 41C
Dvs för för en differens mellan ute och inne på 16C behöver du en differens mellan inne och framledning på 20C
Så om det då blir -10C så ungefär dubblas värmebehovet och frågan är då hur mycket framledningen behöver vara. Och om den behöver vara kring 60C eller mer då är det på gränsen till vad bergvärme klarar pga att elementen behöver så hög temperatur för att hålla värmen inomhus.
tack för svar, känns som att vi har landat i att bergvärme inte är rätt alternativ för ossM MrDizzy skrev:41C framledning med 5 plus ute ... i mina öron låter det som att det kan vara på gränsen då det är minus 10C eller kallare om du väljer bergvärme.
Tänker som så här:
säg att ni har 21C inne.
Det är en direkt felaktighet att bergvärme inte skulle klara lika hög framledningstemperatur som luft/vatten. Både bergvärmepumpar och luft/vatten klarar i de flesta fall 60 grader framlednlng.
Bergvärme är bättre på precis alla sätt, förutom att det kostar mer att installera. Givet ett bra dimensionerat borrhål så har bergvärmepumpen
konstanta driftsförhållanden vilket ger en jämn och hög COP oavsett utomhustemperatur. Luft/vatten tappar i COP med sjunkande utetemperatur.
Vissa resonerar att de gånger det är riktigt kallt (tex i Stockholm) är så liten del av året att den tiden med högre förbrukning en luft/vatten har är försumbar och att bergvärme därmed är ett sämre val. Andra (inklusive mig själv) räknar med höga elpriser de dagar/veckor det är smällkallt ute och vindkraften inte levererar och därmed kan bergvärmens goda driftsekonomi även på kalla dagar väga över och göra kalkylen mer fördelaktig för bergvärme.
Lägg därtill att borrhålet håller i minst hundra år, man slipper en ful och bullrande utedel i trädgården och själva värmepumpen brukar hålla några år längre för bergvärme eftersom den står inomhus och ej är utsatt för väder och vind.
Jag röstar på bergvärme! Som referens betalade jag 86tkr för 225m borrhål år 2023 samt 109tkr för en 13kw bergvärmepump. Installerade själv, men om man har en firma som gör det kanske det kostar 25tkr till.
Bergvärme är bättre på precis alla sätt, förutom att det kostar mer att installera. Givet ett bra dimensionerat borrhål så har bergvärmepumpen
konstanta driftsförhållanden vilket ger en jämn och hög COP oavsett utomhustemperatur. Luft/vatten tappar i COP med sjunkande utetemperatur.
Vissa resonerar att de gånger det är riktigt kallt (tex i Stockholm) är så liten del av året att den tiden med högre förbrukning en luft/vatten har är försumbar och att bergvärme därmed är ett sämre val. Andra (inklusive mig själv) räknar med höga elpriser de dagar/veckor det är smällkallt ute och vindkraften inte levererar och därmed kan bergvärmens goda driftsekonomi även på kalla dagar väga över och göra kalkylen mer fördelaktig för bergvärme.
Lägg därtill att borrhålet håller i minst hundra år, man slipper en ful och bullrande utedel i trädgården och själva värmepumpen brukar hålla några år längre för bergvärme eftersom den står inomhus och ej är utsatt för väder och vind.
Jag röstar på bergvärme! Som referens betalade jag 86tkr för 225m borrhål år 2023 samt 109tkr för en 13kw bergvärmepump. Installerade själv, men om man har en firma som gör det kanske det kostar 25tkr till.
Ok det var ju bra. Tyvärr ligger väl det ganska högt i pris? Nackdelen med AirX 409 i jämförelse är att 409 bara har 1-fas kompressor så man riskerar att behöva kraftigare huvudsäkringar till huset då det blir svårare att få jämn belastning på faserna.
Ok, ska kolla upp det! Är det något annat att tänka på gällande dom? Förstår att det är svårt att estimera men finns det något sätt jag själv kan estimera om dessa fyller behovet i huset?J Josth skrev:
Klicka här för att svara