Hur menar du att Ackordcentralen kräver in pengar..? Av dem som höll på att bygga med LB-hus vid konkursen?

Ja det var märkligt, har läst länken nu. I kväll hade jag anledning (p.g.a uppskovsuppgift till Skatteverket) att gå tillbaka i våra huspärmar sedan bygget med LB-hus som inleddes för ca 3 år sedan. Vilken enorm mängd korrespondens, vilken ordning det var på allt från LB-hus sida. Jag måste säga att förutom att konkursen omöjliggjorde en 2 årsbesiktning för oss, så var det ett roligt bygge, en rolig tid med en väldigt bra organisation från LB-hus sida. Jag tittade på våra kalkyler och kostnader och kunde se att vår totala produktionskostnad inkl. allt hamnade ca 40 000 under den kalkyl säljaren satt upp. Trots en del extra markjobb.

Har ni överenskommelser på papper gällande betalningar som man nu kommer och kräver?

Polisanmäl isf konkursförvaltaren/inkassobolaget och kontakta advokat. Du har fått en bluffaktura.

Mikael_L
Eller börja med att skriva ett kort hållet brev, ungefär med lydelsen:
"Jag/vi bestrider kraven enligt faktura nn av anledningen att det inte är enligt tidigare gjort avtal"

Inte så väldigt mer info då. Ge dom inget gratis, utan vill dom jobba för det så får dom.

Detta bestridande får sen upprepas i varje ev ny instans, dvs inkassoföretag och ev kronofogde.
Kronofogden tar inte i ärendet med tång ens, så länge som ni bestrider inom utsatt tidsfrist.
Och har ni ett avtal så vinner ingen över er i rätten heller.

Kan man sen anse att det hela gränsar till bluff och lurendrejeri går det ju alltid att polisanmäla. Men troligen hamnar ärendet i "avskrivet i brist på spaningsuppslag"-lådan innan ni ens hunnit ut genom polisstationens ytterdörr.

Hej allihop!

Det var ett tag sen som denna tråd var aktiv men jag kände att jag ändå vill dela med mig av våra erfarenheter av Gar-bo försäkringar.

När LB-Hus gick i konkurs och lämnade oss med ett halvfärdigt hus kändes det som om husdrömmen blivit till en mardröm... Jag vet att det är fler som upplevde det så.
Den här tråden var ett skönt stöd under den perioden (trots att vissa inlägg gjorde det värre för oss som verkligen var drabbade) så var det skönt att veta att man inte var ensam i röran. Det skrevs bl.a. att den tecknade försäkringen med Gar-bo var lika med skit! Det är på grund av de inläggen som jag känner att jag vill skriva några rader om Gar-bo.

Gar-bo försäkringar har varit vår räddning under den här tiden då vi försökt färdigställa vårt hus. De har verkligen skött sig exemplariskt! Alla fakturer och kvitton som vi krävt ersättning för har vi fått inom en vecka. De har varit lätta att få tag på när vi haft frågor både via tele och mail. Det känns faktiskt som om det är ett Gar-bo försäkringar-Hus vi har byggt och inte ett LB-Hus (de har däremot varit skit!!!).

Nu har vi äntligen fått flytta in i vårt Drömhus!

Hoppas att det har gått bra för alla andra drabbade också!!

Vill skicka en nöjdhetshälsning till Gustafsberg, vi hade problem med vissa läckande kranar, så jag ringde direkt till Gustafsberg och förklarade läget med att det var svårt att ringa husleverantören och felanmäla då de gått i konkurs, de skickade ut en servicekille som fixade problemet.

Har någon hört något nytt om lb-hus, de är igång igen, men någon som har skrivit kontrakt med dem, eller haft något möte eller något, man ser lite reklam här och där på internet men det verkar inte hända mycket... eller någon som har någon annan uppfattning?

Kalasclas skrev:
Har någon hört något nytt om lb-hus, de är igång igen, men någon som har skrivit kontrakt med dem, eller haft något möte eller något, man ser lite reklam här och där på internet men det verkar inte hända mycket... eller någon som har någon annan uppfattning?
Dom håller på och bygger ett i Sölvesborg så något händer det allt.

Kalasclas skrev:
Jag bygger med dem nu, inflytt till slutet av april.

Mikael_L
Något nytt på denna fronten då?

Har ni alla LBhus-byggare fått klara era hus?

Hej, jo det har ordnat sig bra för oss. LB hus lämnade oss efter gjuten platta. Istället har Götenehus byggt åt oss. I efterhand kan vi konstatera att bygget gick betydligt smidigare med GH. Även bortsett från konkursen var LB besvärliga att ha att göra med.

Mikael_L
Garbos färdigställande försäkring har betalat de fördyringar som uppkommit. Nu blev det inte så mycket sådana kostnader. Men Garbo har betalat. Det har fungerat bra.

sevilla skrev:
Ja precis, de som var igång och byggde i samband med konkursen.
Se bl.a. här (läs kommentarer)
[länk]
Jo då Sevilla, det där i länken handlar om oss. Och när vi äntligen trodde att de förstått det vi yrkar på så fick vi så sent som i torsdags, alltså mer än tre år efter godkänd slutbesiktning, ännu ett brev från mercurius inkasso (indrivare till ackordcentralen) trots att vi hänvisar dem till vår advokat! Dessutom med någon slags dröjsmålsränta. Jag fattar inte vad de sysslar med!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.