134 176 läst · 780 svar
134k läst
780 svar
Våga bygga med LB-hus som varslar folk (mars 2011)
Någon som hört ngt om hur det går för de nya ägarna och LB-hus? Har nya hus lämnat fabriken? Säljer de hus, kommer de köra vidare med samma husarsenal? Kommer Nordiska Hus, som några av LB-hus delägare också driver, och LB-hus på ngt sätt samverka? Ja det är väl ägarna som kan svara på det, eller om någon av er här vet. Min bild av det gamla LB-hus som litet ibland tråkiga hus,stilrena, men gedigna, totalentreprenaden, lite COOP-känsla av inte så glamoröst men välvilligt och väl fungerande....den är på väg bort. .
Vad jag hört så kommer de skrota Choice-serien och satsa på Classic-serien samt då utöka den serien med några hus till. Tror även att de påbörjat några enstaka hus, skulle tro att de handlar om personer som skulle byggt med dem innan konkursen men väljer att göra det med dem nu istället.
Tack för info!
Låter i och för sig som ett klokt val i dessa tider. Deras Classic (Ugglan som det hette tidigare) har varit prisvärda med bra kvalitet, men Choice/Optimalhusen inte stått sig lika bra om man jämför priser med andra, är min åsikt.
Låter i och för sig som ett klokt val i dessa tider. Deras Classic (Ugglan som det hette tidigare) har varit prisvärda med bra kvalitet, men Choice/Optimalhusen inte stått sig lika bra om man jämför priser med andra, är min åsikt.
Reklambannern som möter på forumet just nu ger "tidigare" kunder som mig en jävligt dålig känsla.
"Tryggare kan ingen vara" Vad i helvete är det för jävla skämt?
Hemsidan kör man rakt av med samma text som innan, hur lätt och riskfritt det är att bygga.
En jättekonkurs med massor av människor sittandes med allt annat än drömlägen...
Säger bara fy fan, jävla skojare!
"Tryggare kan ingen vara" Vad i helvete är det för jävla skämt?
Hemsidan kör man rakt av med samma text som innan, hur lätt och riskfritt det är att bygga.
En jättekonkurs med massor av människor sittandes med allt annat än drömlägen...
Säger bara fy fan, jävla skojare!
Moderator
· Stockholm
· 52 864 inlägg
Kostnaden som besiktningsmannen föreslår är bara just ett förslag. Du skall kunna hålla inne vad det faktiskt kostar om du lyckas visa det innan du måste betala fakturan. Det handlar om att du skall kunna visa att det kostar mer att åtgärda felen. Det kan du visa med fakturor och offerter på återstående arbeten.Ej-Kej skrev:
Det motparten kan komma att göra, är att ifrågasätta kostnaden, kanske hävda att åtgärderna har gett högre standard än ni "köpt", eller att saker som det inte fanns bes. anmärkning på åtgärdats.
Jag har väldigt svårt att tro att ackordscentralen skulle lägga konkursboets pengar på advokatkostnader för att driva in en tvistig fodran, så länge det finns en rimlig bevisning från er. De driver givetvis in pengar om någon bara säger "har inte lust att betala".
Jag skulle ha svårt välja ett bolag som gått i konkurs men fått nya ägare, särskilt som de, som Eran säger, inte ens ändrar ngt på hemsidan. De har väldigt mycket att bevisa. Nu är det ju erfarna människor som tagit över, jag bara undrar när de ska dra sina ess ur rockärmen, skapa något nytt som inger förtroende. De kanske ligger lågt, laddar, det vet de bara själva. Men de måste göra något,, annars är det verkligen så att mellanskiktet av hustillverkare nu fått en konkurrent mindre.
Jag tycker att en sån enkel sak som att snickra ihop en ny hemsida, välja slogan med aningens mer finkänsla samt vara helt öppna med att det är ett nytt bolag får ses som rena självklarheter, men tydligen inte.
Här kör man på som om inget hänt, allt gammalt bös är överspelat, och hoppas helt kallt på att marknaden har kort minne.
Tack och lov fylls detta "minne" för varje dag oraderbart i form av forum som detta och googels cache...
Här kör man på som om inget hänt, allt gammalt bös är överspelat, och hoppas helt kallt på att marknaden har kort minne.
Tack och lov fylls detta "minne" för varje dag oraderbart i form av forum som detta och googels cache...
Oj nu såg också jag den bannern, inte var den liten heller. Illa vald slogan i detta läge, verkligen.Mot alla som drabbats ev konkuresen. De kan hoppas på att marknaden har kort minne, men det skulle gå bättre för dem om de tog fasta på det som var LB-hus styrka, men lade till en tydlig ny touch, förändring, det blir ett styrketecken att visa ny riktning, visa (eller simulera) förnyelse, handlingskraft. Jag tycker det gått en tid nu, de borde kunna komma upp med något, kanske ett smalare mer realistiskt ekonomiskt anpassat husregister, som någon skrev här. Husommråden, radhus o.s.v, så man inte bara står på ett ben. Jag vet inte varför jag engagerar mig förresten. Kanske för att jag tyckte om det som var LB-hus en gång (sedan kom förändringar), synd att det kunde gå som det gick...
Idag ser jag att bannern från LB-hus "Tryggare kan ingen vara" är borta, vi har ju diskuterat den i annan tråd. Det var bra. I stället är det Nordiska hus som säger "Vi bygger hus". Jag är inte företagare, husleverantör, men sett ur mitt konsumentperspektiv tycker jag det vore en styrka om LB-hus/Nordiska Hus/Första villan (har förstått att det är samma ägare, samma säljarnamn finns ju delvis hos de tre grupperna) presenterade sig som en helhet med flera ben att stå på. De tre delarna representerar ju olika husstilar, litet olika koncept. Jag vet inte om allt kommer byggas i LB-hus fabriken eller på annat håll delvis.
Vi kommer bygga med LB-hus. Var på gång innan konkursen men tack och lov hann vi inte så långt. Vi har under tiden tittat runt på andra alternativ men inte hittat något vi gillar till det priset.
Känslan är lite att chansen att de kursar igen inom 2-3 år då vi "har nytta av dem" är ganska så liten, framför allt jämfört med andra husleverantörer. LB-Hus har ju rensat ut sina skulder och börjar om på nytt med nytt kapital, många andra husfirmor sitter kvar med sina skulder och det är ju några som trillat av nu och fortsätter marknaden såhär så lär det bli fler.
Känslan är lite att chansen att de kursar igen inom 2-3 år då vi "har nytta av dem" är ganska så liten, framför allt jämfört med andra husleverantörer. LB-Hus har ju rensat ut sina skulder och börjar om på nytt med nytt kapital, många andra husfirmor sitter kvar med sina skulder och det är ju några som trillat av nu och fortsätter marknaden såhär så lär det bli fler.
Då får man önska er lycka till och hoppas att allt fungerar och att de fått tag på bra folk som vill bygga åt dem, nog rätt många firmor som torskade rejält med pengar när de konkade...
Kollade lite på hemsidan, denna länk är rätt lustig eller egentligen helt fel: "Möt våra kunder"
http://www.lbhus.se/nojda-kunder.php
vad jag vet så är vi som byggt med gamla lb-hus inte kunder till det nya, de tar ju inget ansvar för de fel som uppstår, Nej en ny hemsida hade nog inte skadat lb-hus...
Kollade lite på hemsidan, denna länk är rätt lustig eller egentligen helt fel: "Möt våra kunder"
http://www.lbhus.se/nojda-kunder.php
vad jag vet så är vi som byggt med gamla lb-hus inte kunder till det nya, de tar ju inget ansvar för de fel som uppstår, Nej en ny hemsida hade nog inte skadat lb-hus...
Hur ser status ut för er drabbade?
Det verkar som att Ackordscentralen låter släggan gå hårt och kräver in pengar via ett inkasso-företag.
Det verkar som att de kräver in pengar från alla, även de som har överenskommelser om att inte behöva betala mer.
Verkar mycket märkligt detta.
Det verkar som att Ackordscentralen låter släggan gå hårt och kräver in pengar via ett inkasso-företag.
Det verkar som att de kräver in pengar från alla, även de som har överenskommelser om att inte behöva betala mer.
Verkar mycket märkligt detta.