shogo99 skrev:
Om man byggt färdigt med LB hus innan konkursen, vad händer tex med garantibesiktningen som man vill göra efter två år, innebär det att man inte längre har någon att vända sig till när det gäller saker som behöver åtgärdas?
Tyvärr är det så ja... :(
Men GAR-Bos byggfels försäkring borde ta vid här.
Men är det bara småsaker så är det nog ingen ide då självrisken ligger på 22-26000Kr.

/momin
 
shogo99 skrev:
Om man byggt färdigt med LB hus innan konkursen, vad händer tex med garantibesiktningen som man vill göra efter två år, innebär det att man inte längre har någon att vända sig till när det gäller saker som behöver åtgärdas?
Vi är i precis just det läget.

Vi håller just nu på med garantiärenden mot Ballingslöv ( spruckna bänkskivor ), Gustavsberg ( dålig köksblandare ) och Nibe ( spjäll i FLVP ). Ingen av de lev. har knorrat när jag felanmält, 2 av 3 firmor uppbokade för kontroll.

Hittills har detta fungerat bättre än via LB då de hela tiden hänvisade till 2-års besiktningen.

Vad som du kan/kommer få problem med är ytskiktsbekymmer, tapeter målning sprickor osv då detta inte täcks av GarBo. Övrigt täcks av byggfelsförsäkringen.
 
eran skrev:
Vi är i precis just det läget.

Vi håller just nu på med garantiärenden mot Ballingslöv ( spruckna bänkskivor ), Gustavsberg ( dålig köksblandare ) och Nibe ( spjäll i FLVP ). Ingen av de lev. har knorrat när jag felanmält, 2 av 3 firmor uppbokade för kontroll.

Hittills har detta fungerat bättre än via LB då de hela tiden hänvisade till 2-års besiktningen.

Vad som du kan/kommer få problem med är ytskiktsbekymmer, tapeter målning sprickor osv då detta inte täcks av GarBo. Övrigt täcks av byggfelsförsäkringen.
Så här information applåderar vi ! ;)
Säkert många som sitter där ni e nu eller kommer dit inom en snar framtid...


/momin
 
Evi skrev:
www.bltsydostran.se/nyheter/solvesborg/dammigt-lb-hus-ska-nu-frschas-upp(3224897).gm
Artikeln bekräfftar vad jag som kund kännt. LB-hus har haft en ledning som inte haft kunskap om branschen och inget intresse av att bygga eller känna stolthet över sitt varumärke. Jag tror dock att bolånetaket har en stor effekt på marknaden, förra året gick småhus försäljiningen ner från 14 000 till 4 000 producerade hus, detta påverkar även starka varumärken.

Jag hoppas det går bra för nya LB!
 
Nu finns den nya ledningens kontaktuppgifter (endast telefon) på hemsidan, mail kommer väl senare. Då kan de kanske börja svara på frågor som många kunder har.

Det står också på hemsidan att hustillverkningen nu återstartat i fabriken. De som skrivit köpeavtal o hus var på gång, som nu väljer fullfölja köpet, ..då ingås alltså nytt avtal med nya LB-hus AB?
De som står inför garantibesiktning står då fortfarande inför faktum att sådan besiktning skulle sakna motpart och därmed är onödig?
 
Min gissning ligger åt att man försöker vaska ur kunderna som var på G och försöker plocka så många som möjligt där. Snabba affärer igång, pengar in. Vi gamla kunder, offer för GarBo... Nån "Goodwill" tror jag vi kan glömma, avslutade åtaganden iom KK.
Man startar helt enkelt på nya färska blad, utan skulder och jobbiga problem, och hoppas på att marknadens minne är kort.
Byggbranschen visar nog tyvärr återigen vad den går för.
 
Jo det är väl så..tyvärr. Jag vet ju att du har rätt.
Nog är det en speciell bransch alltid.
 
alla som hoppas att *nya' lb hus tar över det gamla konkursade lb,s problem,sluta hoppas.
jag kan för min värld inte tänka mig att dom nya tar över det konkursades gamla problem.
men konkursen är ju inte avslutad bara för att själva konkurs boet är sålt.
pengarna från försäljningen kommer delvis gå till dom hus som intye är klara samt dom med fel.
så fortsätt era förhandlingar med konkurs boet samt garbo.
trevlig helg på er annars
 
Hej
Hur har Ni gjort som har fått huset besiktigat fast med anmärkningar som nu LB-Hus inte åtgärdar.?
Vi fick ett protokoll från vår besiktningsman på 30 000:- avdrag, vi är redan uppe i det då vi fårr ta in en annan firma som t.ex sätter dit braskaminen, där det också saknas delar, men som man inte visste på besiktningen.
vem kontaktar man?
ackordcentralen är envist beslutna om att gå på protokollets värde, viket inte innefattar förseningar osv..
"nya LB-Hus" vill inte ha med oss gamal att göra.

känner oss som minst i världen??
 
LB-hus centraltm förstår jag inte engagerar sig. Men pröva kontakta lokala säljaren (ser ni bor i Uppsala). Inte för att de har mandat gör något, men de kan ändå "tipsa" om de är hyggliga. Annars, skriv en fråga till detta forums jurister, eller maila till Villaägarnas riksförbunds jurister. Om det saknas delar till braskaminen är det väl leverantören som skal komplettera med dem? Har man inte ngt slags garanti på kaminen? Vi har ocvkså kontaktat "nya" LB-hus ang. en sak, de har chansen att ge gott intryck nu, men svaren från centralt håll var icke godkänt skulle jag vilja säga.l
 
momin skrev:
Tyvärr är det så ja... :(
Men GAR-Bos byggfels försäkring borde ta vid här.
Men är det bara småsaker så är det nog ingen ide då självrisken ligger på 22-26000Kr.

/momin
oj då, tråden lever kvar, jag trodde allt hade löst sig till det bästa, som flera här påstod det skulle göra, dom kan ju krypa fram nu och förklara för er andra som blir/blivit blåsta.
Vad gäller GAR-BO, har dom tydligen även rätt att själva avgöra vad som är brist o fel, och detta får hålla på till någon drar dom inför domstol och tvistar om felen, men det är knappast någon enskild byggherre vågar sig på. När det gäller konkursen finns ingen möjlighet att Ni skall kunna få några pengar ur denna, då det finns skulder på några 100 tals miljoner, och ni står sist i ledet. Först står Staten, det är dom ni betalt in moms och andra avgifter till, sen finns alla leverantörer, som också blivit blåsta på sin betalning, för allt som leverats, o s v
Konstigt är väl ändå, att alla dessa konkurser får fortsätta, där några få hinner göra klippet, på andras bekostnad, och att ingen inom Riksdag o Regering har några ideèr/förslag till förändringar.
 
Ej-Kej skrev:
Hej
Hur har Ni gjort som har fått huset besiktigat fast med anmärkningar som nu LB-Hus inte åtgärdar.?
Vi fick ett protokoll från vår besiktningsman på 30 000:- avdrag, vi är redan uppe i det då vi fårr ta in en annan firma som t.ex sätter dit braskaminen, där det också saknas delar, men som man inte visste på besiktningen.
vem kontaktar man?
ackordcentralen är envist beslutna om att gå på protokollets värde, viket inte innefattar förseningar osv..
"nya LB-Hus" vill inte ha med oss gamal att göra.

känner oss som minst i världen??

Jag hänger inte riktigt med.
Ni har fått huset och flyttat in och det sattes av 30000kr på besiktningen.
Dessa pengar har nu tagit slut trots att saker återstår, förstår jag dig rätt?
Höll du inne dessa pengar själv eller betalade du in dom till Gar-Bo först och har nu fått dom tillbaks?

En bristfällig besiktningsman kan man ju konstatera.
I övrigt så är det väl inte så mycket att göra antar jag.
Vad säger Ackordcentralen om detta ärende?
 
sevilla skrev:
Jag hänger inte riktigt med.
Ni har fått huset och flyttat in och det sattes av 30000kr på besiktningen.
Dessa pengar har nu tagit slut trots att saker återstår, förstår jag dig rätt?
Höll du inne dessa pengar själv eller betalade du in dom till Gar-Bo först och har nu fått dom tillbaks?

En bristfällig besiktningsman kan man ju konstatera.
I övrigt så är det väl inte så mycket att göra antar jag.
Vad säger Ackordcentralen om detta ärende?
Hej, det stämmer vi har flyttat in men inte betalat slutfakturan.
Avkordcentrale anser att 30 är det vi ska behålla av slutfakturan som är ställd på gamla Lb-hus.

Till Garbo har vi inte betalat något.
 
Mikael_L
Ja då måste nog göra en ny besiktning.
Det heter kanske överbesiktning ...?

Men utan att ha annat än ert eget "tyckande" som info så misstänker jag att konkursboet lätt räknar med att köra över er, med den gjorda besiktningen som grund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.