Jag är en av flera som nu blivit drabbade av LB-Hus konkurs.
Då konkursboet inte avser att bygga färdigt huset så måste jag nu använda mig av färdigställandeförsäkringen från Garbo.
Se villkor http://www.forsakring.gar-bo.se/wp-content/uploads/2011/04/FF09.pdf

Min tanke är att vi kan använda denna tråd för frågor som rör enbart färdigställandeförsäkringen och hur man tar sig fram i denna djungel. Diskussioner om LB-Hus tas ju i en annan tråd.

Det jag undrar är hur jag nu ska gå tillväga.
Det gäller tror jag att man är väldigt noggrann så att man inte riskerar att göra något fel så att man blir nekad ersättning eller garantier vilket vore katastrof :O



I mitt fall så ser det ut som så att jag har betalt allt utom de sista 200.000kr till LB.
Jobben som återstår samt uppskattad summa (totalt 180.000kr) det kostar är:
Elektriker 40.000kr
Målare 50.000kr
Rörmokare 30.000kr
Snickare 40.000kr
Utvändigt jobb 20.000

Det första jag ska göra är att fylla i en skadeanmälan antar jag.
Denna finns här:
http://www.forsakring.gar-bo.se/wp-content/uploads/2011/07/skadeanmalan_20111101.pdf
Fråga: Behöver jag bara fylla i mina uppgifter, kryssa i färdigställandeförsäkring och skicka med avtalen som jag har med LB?
Jag behöver inte precisera vilka arbeten som är kvar i mitt hus osv?

Nästa steg är om jag förstår det rätt att Garbo ber mig att begära in offerter.
Fråga: Snickarna har sagt att de vill ha 40.000kr för att slutföra det hela, jag funderar på att be en annan snickarfirma om hjälp som jag tror tar mindre betalt.
Vad är fördelar och nackdelar med detta?
Om nya snickarfirman tar 30.000kr i betalt så får jag 10.000kr över, dessa får jag behålla antar jag?

När jag handlar upp offerter med de sista underentreprenörerna, vilka regler gäller då?
Är det enbart fast pris som gäller eller kan det även vara rörligt?

Får jag enbart betala dom efter att dom slutfört arbetet eller får jag betala i förväg? Risken är att dom kräver förtida betalning då de kan vara bittra över att ha förlorat i LB-konkursen.

Mellanlandar min betalning på Garbo eller betalar jag direkt till underentreprenörerna?

Hur är det med garantier mot slutbesiktningen? Säg att snickarna tar jobbet för 40.000kr och på slutbesiktningen så säger besiktningsmannen att några punkter behöver åtgärdas, kan jag kräva att snickarna gör det utan ytterligare betalningar?
Är det något som isåfall måste stå med i offerten för sista jobbet som vi handlar upp?

Är det något annat man bör tänka på när man handlar upp dessa sista kontrakten?


Om ovanstående siffror visa sig stämma så innebär det ju att jag får 20.000kr över.
Jag har 200.000kr kvar att betala men arbetena kostar bara 180.000kr.
Vad händer med dessa 20.000kr, mina?

Ponera att jag inte tycker att målningen är jätteviktig och bestämmer mig för att hoppa över den.
Då hoppar jag helt enkelt över betalningen till målaren på 50.000kr, dessa pengarna är mina att behålla?
Jag kan sedan i lugn och ro efter inflytt köpa färg, material och måla själv och då förstås spara in en hel del av de slantarna.
För- och nackdelar?


Vad händer om jag skickar in denna skadeanmälan idag, sedan så ringer konkursförvaltaren till mig i mitten på nästa vecka och säger att de trots allt ska slutföra mitt hus?


Många frågor i denna minst sagt prekära situation :S
 
En sak man bör fråga sig om man, som i ditt fall, tror sig kunna färdigställa sitt hus med hjälp av pengarna som man har kvar: behöver jag blanda in Garbo och deras färdigställandeförsäkring över huvudtaget?

Om man lyckas slutföra huset utan att komma över kontraktssumman fyller väl färdigställandeförsäkringen ingen funktion? Eller missar jag något?

Det kan ju såklart bli så att det blir dyrare än vad man tänkt, så att man har användning av extrapengarna som Garbo kan ge (10% av kontraktssumman). Men i övrigt?
 
Mattias_Ronnblom skrev:
En sak man bör fråga sig om man, som i ditt fall, tror sig kunna färdigställa sitt hus med hjälp av pengarna som man har kvar: behöver jag blanda in Garbo och deras färdigställandeförsäkring över huvudtaget?

Om man lyckas slutföra huset utan att komma över kontraktssumman fyller väl färdigställandeförsäkringen ingen funktion? Eller missar jag något?

Det kan ju såklart bli så att det blir dyrare än vad man tänkt, så att man har användning av extrapengarna som Garbo kan ge (10% av kontraktssumman). Men i övrigt?
Det finns flera anledningar till att jag ändå vill använda försäkringen.
Det första är som du påpekade att det kan bli dyrare än vad som är budgeterat, då är det inte kul att sitta och få betala i onödan.
Men det är ju också så att om underentreprenörerna och det arbete som de ska göra tas upp hos garbo och godkänns av garbo så kommer det med i byggfelsförsäkringen som gäller 10år.
Om jag skulle köra de sista på egen hand utan inblandning av garbo så är det enbart det som tidigare gjorts under LBs tid som jag får byggfelsförsäkring på som jag fattar det.
 
varför kan ingen människa här läsa vad gar bo erbjuder ? alla kör sina egna tolkningar den ene värre än den andre ??
kontakta gar bo istället för att flumma iväg åt olika negativa håll istället.
eller hur gör ni när ni krockar med bilen ? kollar runt på forum och tar smällen själva då ni tror att bilförsäkringen inte gäller ??
jag jobbar som sagt på ett annat försäkringsbolag än gar bo,men har läst deras villkor och dom är inte värre än när ni får cykeln stulen.
 
nybyggd skrev:
varför kan ingen människa här läsa vad gar bo erbjuder ? alla kör sina egna tolkningar den ene värre än den andre ??
kontakta gar bo istället för att flumma iväg åt olika negativa håll istället.
eller hur gör ni när ni krockar med bilen ? kollar runt på forum och tar smällen själva då ni tror att bilförsäkringen inte gäller ??
jag jobbar som sagt på ett annat försäkringsbolag än gar bo,men har läst deras villkor och dom är inte värre än när ni får cykeln stulen.
Det finns ingen anledning att vara dryg och otrevlig. Du ger ett väldigt plumpt intryck och man får inte stort förtroende för dig i din yrkesroll som anställd på ett försäkringsbolag av dina inlägg att döma.

Du måste förstå att detta är en oerhört tuff situation för många familjer i landet.

För att svara mer konkret på dina frågeställningar så finns det ganska så enkla svar.
Jag har själv pratat med Garbo flera gånger, 4-5ggr totalt sista veckan skulle jag tro, det är inte lätt att komma fram.
Jag får mer eller mindre olika svar varje gång. På helgen är det som bekant helt stängt och när man ägnar 80% av sin vakna tid åt att fundera på detta ångestfyllda husbygge så är det skönt att kunna ventilera med andra i liknande situation samt andra på forumet som kan bidra med kunskap och idéer.
 
naggen skrev:
Det finns ingen anledning att vara dryg och otrevlig. Du ger ett väldigt plumpt intryck och man får inte stort förtroende för dig i din yrkesroll som anställd på ett försäkringsbolag av dina inlägg att döma.

Du måste förstå att detta är en oerhört tuff situation för många familjer i landet.

För att svara mer konkret på dina frågeställningar så finns det ganska så enkla svar.
Jag har själv pratat med Garbo flera gånger, 4-5ggr totalt sista veckan skulle jag tro, det är inte lätt att komma fram.
Jag får mer eller mindre olika svar varje gång. På helgen är det som bekant helt stängt och när man ägnar 80% av sin vakna tid åt att fundera på detta ångestfyllda husbygge så är det skönt att kunna ventilera med andra i liknande situation samt andra på forumet som kan bidra med kunskap och idéer.
jag har inte en uns avsikt att vara plump eller fördömmande.
jag är däremot trött på alla hemmafixar lösningar på problemet.
det kommer nya varje dag där flera föreslår att strunta i gar bo och att gå egna vägar,och att stämma ,och föra grupptalan m,m m,m.
jag vet att situationen inte är rolig för någon av er,men ni måste lyssna vad kk förvaltaren och gar bo,låt dessa lösa era husbyggen.
p,s jag menar inte illa,bara försöker ge lite signaler på att ni trots konkursen faktiskt hat stora chanser att få era byggen klara.
 
nybyggd skrev:
jag har inte en uns avsikt att vara plump eller fördömmande.
jag är däremot trött på alla hemmafixar lösningar på problemet.
det kommer nya varje dag där flera föreslår att strunta i gar bo och att gå egna vägar,och att stämma ,och föra grupptalan m,m m,m.
jag vet att situationen inte är rolig för någon av er,men ni måste lyssna vad kk förvaltaren och gar bo,låt dessa lösa era husbyggen.
p,s jag menar inte illa,bara försöker ge lite signaler på att ni trots konkursen faktiskt hat stora chanser att få era byggen klara.
Jag förstår.
Men tillbaks till mitt exempel med 3 olika scenarion.
Hävdar du att jag har fel fortfarande eller har jag rätt?
 
En grej jag har reagerat på är att Gar-Bo verkar jobba i snigelfart. Misstänker att dom har ett litet hopp att en eventuell ny ägare ska gå in och och ta sig på att färdigställa de hus som är påbörjade som KK förvaltaren inte färdigställer.
 
theswede78 skrev:
En grej jag har reagerat på är att Gar-Bo verkar jobba i snigelfart. Misstänker att dom har ett litet hopp att en eventuell ny ägare ska gå in och och ta sig på att färdigställa de hus som är påbörjade som KK förvaltaren inte färdigställer.
Gar-bo jobbar nästan ALLTID i snigelfart inte bara när det gäller LB-hus :(
Vi har väntat sedan slutet av Augusti 2011 på att de ska börja åtgärda felen som finns i vårt nybyggda hus.
 
@nybyggd.
Jag har ringt ett par gånger till Gar-bo. Olika svar varje gång. Till och med att de inte vet ibland. Jag har läst villkoren också och det är fortfarande lite oklart för mig. Glasklart att de står för 10% av entreprenadsumman i form av fördyringar. Men mer? Hur går de tillväga rent praktiskt? Du kanske kan förklara vad som gäller istället för att vara otrevlig.

@naggen
Ditt första inlägg är precis vad jag undrar också.

Bra och konkret skrivet!!
Nybyggd kanske kan svara lite mer utförligt på det, eftersom nybyggd vet exakt vad som gäller...
 
Det nämndes högt upp i tråden här att hantverkare kanske vill ha förskottsbetalt för att de är sura över att LB hus inte betalar sina skulder.

Jag skulle nog vara ännu mer negativ till förskottsbetalning i det läget. Om hantverkaren inte ser skillnaden mellan skulden LB hus har och en "ny beställning" från en privatperson, visserligen på samma bygge. Då finns ju risken att hantverkaren tycker sig ha rätt att ta förskottsbetalningen som en avbetalning på skulden, och vägra bygga trots förskottsbetalningen.
 
@naggen
Ponera att jag inte tycker att målningen är jätteviktig och bestämmer mig för att hoppa över den.
Då hoppar jag helt enkelt över betalningen till målaren på 50.000kr, dessa pengarna är mina att behålla?
Jag kan sedan i lugn och ro efter inflytt köpa färg, material och måla själv och då förstås spara in en hel del av de slantarna.
För- och nackdelar?

Det du väljer att göra själv kommer inte täckas av byggfelsförsäkringen.
Men jag tror inte någon klarar av att spackla och måla så illa att t.ex huset rasar eller läcker in vatten ?
Ofta byter man färg och/eller tapeter inom 10 år ändå.

Så jag ser nästa bara fördelar med att göra det själv, man kan spara pengar, man får det som man vill och har sig själv att skylla om nått inte blir bra och måste göras om.

Ända nackdelen är att det är DRYGT, DAMMIGT och kräver MÅNGA timmar om det inte är nått man e riktigt van vid och kanske jobbar med...

Jag och sambon valde bort denna entreprenad del redan när vi köpte huset (NNF)
delvis för att vi ville känna att vi gjort något själva påhuset men också för att vi tycker det är kul.

Resten av entreprenaderna BÖR du skicka in för att få dem godkännda av GAR-Bo om du nu vill att 10år försäkringen ska gälla.

Vi hoppas på att alla offerter ska ha kommit in till oss innan helgen, så nästa vecka skickar vi de som vi anser ser bäst ut (INTE NÖDVÄNDIGT VIS BILLIGAST) till GAR-Bo för att få dem godkännda.
När det är gjort så ska man ju uppföra ett etreprenörstkontrakt DÄR försöker man hitta bästa lösningen för båda om hur bl.a betalningen ska gå till.

Pengarna är DINA/ERA eller kanske bankens (byggkreditiv).
Så får du slantar över så kanske ni kan få använnda dem till annat kul som behövs till erat nya hus.
Eller så blir det dom slantarna mindre när man omvandlar byggkreditivet till huslån, villket kan göra en del på månadskostnaden för boendet.


/momin
 
Isabel76 skrev:
Gar-bo jobbar nästan ALLTID i snigelfart inte bara när det gäller LB-hus :(
Vi har väntat sedan slutet av Augusti 2011 på att de ska börja åtgärda felen som finns i vårt nybyggda hus.
Hej!
Vilka fel är det i ert hus och varför ska Garbo åtgärda dom?
Har ni använt er att byggfelsförsäkringen med självrisk på 22.000 så borde det ju vara stora fel?
 
hempularen skrev:
Det nämndes högt upp i tråden här att hantverkare kanske vill ha förskottsbetalt för att de är sura över att LB hus inte betalar sina skulder.

Jag skulle nog vara ännu mer negativ till förskottsbetalning i det läget. Om hantverkaren inte ser skillnaden mellan skulden LB hus har och en "ny beställning" från en privatperson, visserligen på samma bygge. Då finns ju risken att hantverkaren tycker sig ha rätt att ta förskottsbetalningen som en avbetalning på skulden, och vägra bygga trots förskottsbetalningen.
Bra poäng, jag tycker också att man bör vara försiktig med att betala ut pengar i förskott.
Sedan så tolkar jag Garbos byggfelsförsäkring dessutom som att man inte får betala i förskott, men jag är inte helt hundra.
 
momin skrev:
Det du väljer att göra själv kommer inte täckas av byggfelsförsäkringen.
Men jag tror inte någon klarar av att spackla och måla så illa att t.ex huset rasar eller läcker in vatten ?
Ofta byter man färg och/eller tapeter inom 10 år ändå.
Okej.
Det är okej att måla en vägg men man ska inte ge sig på att installera all VVS i huset med andra ord :cool:

Men det finns inget i villkoren hos garbo som gör att någon försäkringsdel förutom målningen kan falla ifall jag skulle gå in och klabba lite själv, det är ju skänt att höra.
Man får försöka spara varje peng man kan nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.