Snailman
naggen skrev:
Bra poäng, jag tycker också att man bör vara försiktig med att betala ut pengar i förskott.
Sedan så tolkar jag Garbos byggfelsförsäkring dessutom som att man inte får betala i förskott, men jag är inte helt hundra.
Ja alltså om man betalar i förskott och det går galet (konkurs) så ersätter alltså färdigställande försäkringen 15 % av entreprenaden, det är tänkt som så att det lär blii lite dyrare att fixa en ny firma som gör arbetet 8därför kan det behövas upp till 15 % mera), har man då förskottsbetalt så har man ju bara de 15 % en istället för 115% som det var tänkt, så betala aldrig innan ett moment är klart (och se till att inte betala om allt är felgjort för då kan det kosta mer att åtgärda än vad momentet kostade (kolla en del fuskbyggarprogram) och har man då betalat så har man ju inga pengar att fixa det med

naggen skrev:
Hej!
Vilka fel är det i ert hus och varför ska Garbo åtgärda dom?
Har ni använt er att byggfelsförsäkringen med självrisk på 22.000 så borde det ju vara stora fel?
Om jag förstått det hela rätt så är det en självrisk på ett halvt basbelop per fel.

Läs vad Mikael L skriver överst på denna sidan: http://www.byggahus.se/forum/hustil...d-lb-hus-som-varslar-folk-mars-2011-a-12.html

Så i många eller kanske de FLESTA fallen är försäkringen helt värdelös.

Ponera att du har 5 fel på huset Du pratar med en snickare och en VVS montör som vi lådsas att dessa felen berör. Dom båda vill ha totalt 67.000Kr för att fixa felen.
Vad väljer man då ? Betala 67.000Kr ur egen ficka direkt eller gå till GAR-Bo och får hosta upp 5x22.000r = 110.000Kr

Jag kan hålla med om att det kan löna sig i vissa undantag om t.ex 1 fel finns som kanske kostar 30.000 eller mer.

/momin

naggen skrev:
Hej!
Vilka fel är det i ert hus och varför ska Garbo åtgärda dom?
Har ni använt er att byggfelsförsäkringen med självrisk på 22.000 så borde det ju vara stora fel?
Ja,vad är inte fel med vårt hus? Vi har över 154 fel på huset och det flesta är allvarliga.
Vi har betalat 64 000 i självrisk eftersom de var så många fel :(
Eftersom varken entreprenören eller husleverantören vill göra rätt för sig så har byggfelsförsäkringen gått i kraft fast i slutändan blir det Borohus som får betala....

momin skrev:
Om jag förstått det hela rätt så är det en självrisk på ett halvt basbelop per fel.

Läs vad Mikael L skriver överst på denna sidan: [länk]

Så i många eller kanske de FLESTA fallen är försäkringen helt värdelös.

Ponera att du har 5 fel på huset Du pratar med en snickare och en VVS montör som vi lådsas att dessa felen berör. Dom båda vill ha totalt 67.000Kr för att fixa felen.
Vad väljer man då ? Betala 67.000Kr ur egen ficka direkt eller gå till GAR-Bo och får hosta upp 5x22.000r = 110.000Kr

Jag kan hålla med om att det kan löna sig i vissa undantag om t.ex 1 fel finns som kanske kostar 30.000 eller mer.

/momin
Nja,fast så funkar det inte!
Vi har ju som sagt över 154 fel men betalar inte självrisk för varje fel...det finns ett max basbelopp och det är vad vi fick betala.

En kollega till mig har byggt med ett företag som gick i konkurs. De betalade in resterande summa till Gar-bo som "låstes" där och sen fick den nya entreprenören som färdigställde huset sin betalning efter slutbesikting.
Det verkar finnas olika varianter på hur Gar-bo jobbar...

Isabel76 skrev:
Vi har ju som sagt över 154 fel men betalar inte självrisk för varje fel...det finns ett max basbelopp och det är vad vi fick betala.
Ok, då fick vi svar på det, att det finns ett MAX tak för självrisken.
Min uträkning baserade sig som sagt på länken i mitt förra inlägg.

Tack för din input i det hela. ;)

/momin

guma skrev:
En kollega till mig har byggt med ett företag som gick i konkurs. De betalade in resterande summa till Gar-bo som "låstes" där och sen fick den nya entreprenören som färdigställde huset sin betalning efter slutbesikting.
jahopp ! Där ser man.
Detta kanske är en speciallösning för som står med Ofärdiga LB-Hus då.

/momin

guma skrev:
Jag har funderat lite på detta förfarande med att sätta in pengar på garbo.
Jag pratade med en annan som byggde med LB vars hus blev klart under rekonstruktionen.
I deras fall så sa besiktningsmannen att de skulle hålla undan en del pengar (totalt 35.000kr) och dessa pengar deponerades på Garbos konto.
Nu får de ut pengarna när de redovisar kvitton på de arbeten som återstår och är upptagna i besiktningsprotokollet.

Varför är det skillnad nu mot då egentligen?

Mikael_L
Varför ska man gå med på att deponera alla pengar man har hos GARbo.
Vad händer om garbo går i kk?

Vad händer om entreprenaden i GAR-bos regi inte blir bra gjord? Vad har man som kund för påtryckningsmedel kvar då?

Mikael_L skrev:
Varför ska man gå med på att deponera alla pengar man har hos GARbo.
Vad händer om garbo går i kk?

Vad händer om entreprenaden i GAR-bos regi inte blir bra gjord? Vad har man som kund för påtryckningsmedel kvar då?

Det undrar jag med !?

O jag tänker INTE deponera ett öre på deras konto, ALLT ska betalas från mig.
Skall en skälig summa undanhållas för fel vis slutbesiktning så gör JAG det själv...

/momin

guma skrev:
@nybyggd.
Jag har ringt ett par gånger till Gar-bo. Olika svar varje gång. Till och med att de inte vet ibland. Jag har läst villkoren också och det är fortfarande lite oklart för mig. Glasklart att de står för 10% av entreprenadsumman i form av fördyringar. Men mer? Hur går de tillväga rent praktiskt? Du kanske kan förklara vad som gäller istället för att vara otrevlig.

@naggen
Ditt första inlägg är precis vad jag undrar också.

Bra och konkret skrivet!!
Nybyggd kanske kan svara lite mer utförligt på det, eftersom nybyggd vet exakt vad som gäller...
ursäktar jag inte hunnit svara,men ska förska reda ut lite.
eftersom jag själv jobbar på ett stort försäkrings bolag så kollar jag ju även gar bos regler.
gar bo tar över helt enkelt över där lb hus var vid konkursen på era hus.
detta görs ju i samrådan med konkurs förvaltaern då ursprungs fordran äges av lb i kk.
gar bo tar även hand om e,v fördyringar vid färdigställandet.
självrisk utgår inte vid konkurs.
men inte 17 är det en rolig sits ni är inne i nu.men simma lugnt och snacka med kk förvaltaren samt gar bo och inte merparten av hemmaråden här.

för alla som har ett hus under byggnation från lb hus,detta avtal gäller fortfarande fast i konkurs boet,som då gar bo tar över där kk förvaltaren inte kan detta.

momin skrev:
Det undrar jag med !?

O jag tänker INTE deponera ett öre på deras konto, ALLT ska betalas från mig.
Skall en skälig summa undanhållas för fel vis slutbesiktning så gör JAG det själv...

/momin
det är spärrförbindelsen som går övert ill gar bo.
detta är för att säkerställa att kunden betalar det färdigställda huset.
annars är risken stor att dessa pengar används till annat och gar bo åndå gjort huset klart och inte får betalt.

naggen skrev:
Jag har funderat lite på detta förfarande med att sätta in pengar på garbo.
Jag pratade med en annan som byggde med LB vars hus blev klart under rekonstruktionen.
I deras fall så sa besiktningsmannen att de skulle hålla undan en del pengar (totalt 35.000kr) och dessa pengar deponerades på Garbos konto.
Nu får de ut pengarna när de redovisar kvitton på de arbeten som återstår och är upptagna i besiktningsprotokollet.

Varför är det skillnad nu mot då egentligen?
rekonstruktion så levde lb hus,vid konkursen lever lb genom konkurs förvaltaren,en hårfin skillnad men stor för den som drabbas.
man är lika låst i båda lägena

momin skrev:
jahopp ! Där ser man.
Detta kanske är en speciallösning för som står med Ofärdiga LB-Hus då.

/momin
såhär funkar alla försäkrings bolag,gar bo tar inpengarna även om hus firma a eller b gör konkurs amt även om nisses bygg gör kk,gar bo tar då in spärren för färdigställandet.
pengarna ska ju ändå betalas även om det är lb eller nisses bygg som går i kk

Isabel76 skrev:
vid lb,s eller annat husföretags kk utgår inga självrisker.
jag anar att någon form av säkerhet utställs inför 2 års besiktningen på dessa konkurs hus åxå

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.