I vårt området byggdes tio villor och enligt planen skulle en gemensamhetsyta med parkeringsplatser, lekplats, buskage och bänkar anläggas när samtliga hus har färdigställts. I och med konkursen så verkar det däremot inte vara någon som tar på sig ansvaret och slutför gemensamhetsytan enligt planen. Konkursboet hävdar att de har inte ingått något sådant avtal och Gar-Bo skriver sig fria. Som det ser ut i skrivandets stund kommer vi boende att stå för arbete och kapital för att få en trevlig boendemiljö. Någon som sitter i samma sits?

Konstigt att man inte kommer längre här i tråden, i funderingarna kring spärrförbindelserna, för det är väl klart att LB-HUS, gör en vinst, med sina villabyggen, och att en del av vinsten finns i den kvarvarande spärrförbindelsen med ett antal procent. Förmodar att i de olika lyften från spärrförbindelsen, finns även en procentdel till bolaget som vinst. Att kk-förvaltaren nu släpper spärrförbindelserna fria, som några uppger, ställer det hela på ända, om ingen längre har koll på vad som finns kvar att göra i den avstannade husentreprenaden, och i förhållande till vilka medel som finna kvar på spärrförbindelsen. Märkligt att ingen här ännu erhållit besked från kk-förvaltaren eller GAR-BO, för att kunna avsluta bygget.

saturnus skrev:
Konstigt att man inte kommer längre här i tråden, i funderingarna kring spärrförbindelserna, för det är väl klart att LB-HUS, gör en vinst, med sina villabyggen, och att en del av vinsten finns i den kvarvarande spärrförbindelsen med ett antal procent. Förmodar att i de olika lyften från spärrförbindelsen, finns även en procentdel till bolaget som vinst. Att kk-förvaltaren nu släpper spärrförbindelserna fria, som några uppger, ställer det hela på ända, om ingen längre har koll på vad som finns kvar att göra i den avstannade husentreprenaden, och i förhållande till vilka medel som finna kvar på spärrförbindelsen. Märkligt att ingen här ännu erhållit besked från kk-förvaltaren eller GAR-BO, för att kunna avsluta bygget.
Men det finns väl ingen vits med att konkursförvaltaren håller på spärrförbindelserna om det inte finns något mer att fakturera? Innan konkursförvaltaren släppte på vår förbindelse stämde han av med LB-Hus att det inte fanns något kvar att fakturera oss för.

Och vad är det för besked du syftar på att "ingen ännu erhållit..."?

Vi var skyldiga kk-boet pengar och har av den anledning förhandlat och träffat ett avtal med kk-förvaltaren. Spärrförbindelsen hävs och kk-boet har inget mer att hämta av oss eller vi av dem för den delen...

saturnus skrev:

Jag är ganska säker på att den stora vinsten för LB-hus ligger i de tidiga lyften, inte de sena. Största vinsten enligt mina GISSNINGAR är den efter stomresningen. Är den gjord och betald så finns det inte så mycket mer att hämta, rent ekonomiskt, med tanke på vad hantverkare och materiel kostar för att färdigställa efter det.

Att ingen har koll på vad som är kvar att göra har du fått om bakfoten.
Gar-bo har besiktigat de flesta hus i nuläget. Denna besiktning har både kk-förvaltaren och Gar-bo del av.
Byggledaren har lämnat rapport till kk-förvaltaren vad som är gjort och vad som är kvar att göra, vad som är betalt och inte.
Även LB-hus i Bromölla har så klart bra koll på vad som är gjort resp vad som inte är gjort och kk-förvaltaren har även tillgång till allt detta.

En spärrförbindelse som är släppt betyder att man inte har några skulder eller förpliktelser till kk-förvaltaren. Den släpps efter NOGGRANNA kontroller av mitt bygge.
Jag har fått min spärrförbindelse släppt, jag har fått godkänt av Gar-bo för mina hantverkare, offerter och jag har fått godkänt av Gar-bo att bygga vidare (tillhör kat. 3).

Jag har inget mer att göra med kk-förvaltaren. Jag är fri från LB-hus och Ackordscentralen. Jag anlitar vilka hantverkare jag vill då jag numera är "ofrivillig" byggledare, men Gar-bo ska godkänna det för att försäkringar ska gälla samt för att kunna använda mig av färdigställandeförsäkringen i slutändan.

Gar-bo har hela tiden gett mig bra information, killen där har alltid svarat snabbt på mail och i telefon på mina frågor, de har godkänt offerter snabbt och jag upplever att de har förståelse för min situation. Tro mig, jag har skickat ett och annant bittert meddelande...
Jag är alltså nöjd med den info jag har fått hittills, för jag har sökt info, men är så klart medveten om att alla inte har samma erfarenhet!

Däremot håller jag mitt slutgiltiga omdömme om dem öppet. Jag återkommer när jag bott i mitt färdiga hus ett tag. Kanske efter sommaren.

Mikael_L
Och den verkliga prövningen av GAR-bo kommer ju först när det är dags för dom att skjuta till av sina pengar till byggen som drar över i budget. :)

Mikael_L skrev:
Och den verkliga prövningen av GAR-bo kommer ju först när det är dags för dom att skjuta till av sina pengar till byggen som drar över i budget. :)

Precis det jag menar med min avslutning i föregående inlägg!

Den som lever får se...

Mikael_L
Va skönt att det börjar rulla på i rätt riktning för dig guma och för andra som har börjat komma igång igen. :)
Det låter som rätt väg i alla fall.
Först "bli fri" LB-hus och sen bygga vidare i egen regi men i samarbete med GAR-bo.
Hoppas det blir fina hus för er alla.

Var inte släpphänt sen när arbetena ska besiktigas, ni står relativt garantilösa efteråt så det är viktigt att det blir bra med en gång.

En spärrförbindelse som är släppt betyder att man inte har några skulder eller förpliktelser till kk-förvaltaren. Den släpps efter NOGGRANNA kontroller av mitt bygge.
Jag har fått min spärrförbindelse släppt, jag har fått godkänt av Gar-bo för mina hantverkare, offerter och jag har fått godkänt av Gar-bo att bygga vidare (tillhör kat. 3).

Jag har inget mer att göra med kk-förvaltaren. Jag är fri från LB-hus och Ackordscentralen. Jag anlitar vilka hantverkare jag vill då jag numera är "ofrivillig" byggledare, men Gar-bo ska godkänna det för att försäkringar ska gälla samt för att kunna använda mig av färdigställandeförsäkringen i slutändan.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jo guma, jag tror mig ha läget under kontroll,

Man kan inte komma ifrån, att pengarna som finns på spärrförbindelserna, är avsedda för LB-HUS kostnader av bygget, och genom konkursen nu övertagna av förvaltaren. Förvaltaren har ingen möjlighet/intresse av att färdigställa de avstannade byggen, och då blir det GAR-BO som får fixa detta, genom att de får tillgång till pengarna som finns på spärrförbindelsen.
Har svårt att tro den enskilde byggherren själv skall betala fakturer från Kalle snickare, Bosses El m mfl, genom att tåga till banken och försöka få ut pengar på en uppsagd spärrförbindelse, som saknar motpart.
Många frågetecken om hur GAR-BO tänker handlägga dessa frågor, men en sak kan ni vara säkra på, att överskjutande belopp från spärrförbindelserna kommer att returneras till kk-förvaltaren.

Eftersom tiden går, borde några husbyggen nu vara färdiga och avslutade, är det då ingen som har en slutlig uppgörelse att berätta om?
Följer man de olika lyften av spärrförbindelsen, så skall egentligen allt stämma, =ingen ha betalt för en leverans som inte levererats. Därför tror jag inte att GAR-BOs del, de 10% blir någon större kostnad för dem.
Mitt resonomang här, bottnar i vad Ni kan tänkas kräva i ersättning för ert försenade husbygge och allt extrajobb med detta. Tycker man borde kunna öronmärka 10% av kvarvarande medel på spärrförbindelsen för dessa kostnader. Ta gärna ett snack med GAR-BO om detta, för det borde dom väl rimligen begripa att ni har en hel del extrajobb och strul med att få husen färdigställda

Mikael_L
saturnus skrev:
Mitt resonomang här, bottnar i vad Ni kan tänkas kräva i ersättning för ert försenade husbygge och allt extrajobb med detta. Tycker man borde kunna öronmärka 10% av kvarvarande medel på spärrförbindelsen för dessa kostnader. Ta gärna ett snack med GAR-BO om detta, för det borde dom väl rimligen begripa att ni har en hel del extrajobb och strul med att få husen färdigställda
Sant, och låter lite som mina första tankar över detta, när det seglade upp.
Har man köpt en totalentreprenadprodukt och därför betalt extra för att lugnt kunna vänta på att få hämta husnyckeln så har ju förutsättningarna ändrats en del från det ursprungliga avtalet.

Jag vet inte om ni är kunder hos LB-hus i denna processen men det verkar inte så.
Nu kan jag bara berätta mina erfarenheter och hur det fungerar med Gar-bo och kk-förvaltaren och banken i just mitt fall. Här är konkreta exempel, inget hittepå. Och jag är mitt i skiten!!

Jag har inget avtal med kk-förvaltaren längre. Eller med LB-hus. Jag har fått tillbaka spärrförbindelsen och därmed är det pengar som är tillgängliga för mig för att betala till olika hantverkare. Självklart har jag haft en dialog med banken om hur vi ska gå till väga.

Jag kommer/har betala/betalt fakturorna till hantverkarna och Gar-bo har full koll på vad det landar på eftersom alla offerter är godkända av dem. Gar-bo betalar inte. Jag betalar. Och jag kommer att skicka in betalda fakturor till Gar-bo i ett senare skede, efter att arbetet gjorts. Har även fått en blankett av dem där jag ska sammanställa allt kvarvarande jobb/hantverkare/offerter/inköp. Och det kommer att bli lite dyrare eftersom LB-hus hade en helt annan förhandlingsposition i sin upphandling med underleverantörer än vad jag har.
När allt är klart så måste jag inom en viss tid kräva försäkringsbolaget på pengarna som jag ev har rätt till.

"Kostnader för färdigställande ersätts med redovisad verifierad merkostnad. Ersättning utbetalas först sedan [FONT=Garamond,Garamond][FONT=Garamond,Garamond]arbeten [/FONT][/FONT]till avhjälpande utförts"
Citerat från FF09.

Vi kan inte kräva ersättning för förseningen i sig, och med det menar jag fördyringar för boendekostnader, kost, logi och liknande. Glasklart enligt FF09!

Tack guma, klart och tydligt, äntligen nån som vet vad han/hon snackar om!

Tack guma för Din redogörelse i ditt fall. Vad jag var undrande till i början, var kk-förvaltarens agerande, med att släppa på spärrförbindelsen utan något förbehåll, men det hade nog inte funkat, om kk-förvaltaren överlämnat konkursboets rätt till spärrförbindelsen till GAR-BO, och därmed tvingat byggherren till att använda försäkringen. Som det blir nu (om detta nu gäller alla) kan var och en själv välja hur man vill gå vidare, färdigställa med GAR-BO eller utan GAR-BO. Väljer man som du, har man kvar sitt 10 åriga försäkringsskydd, (om detta nu väger så tungt) Var och en får noga fundera över vilken väg som blir bäst, beroende på i vilket stadie husbygget befinner sig i, och vad som finns kvar av spärrförbindelsen.

Enligt Svensk lag, har man alltid rätt att kräva skadestånd, oavsett vad som står i GAR-BOs försäkringsbrev.

Vad gäller frågan om Byggfelsförsäkringen, har denna ifrågasatts och diskuterats mycket under årens lopp på Forumet, så visst finns det ett allmännintresse för hur det kommer att gå med LB-HUS konkurs, i synnerhet då det var många pågående byggen som drabbades.

Lycka till guma

Fredrik036 skrev:
Men det finns väl ingen vits med att konkursförvaltaren håller på spärrförbindelserna om det inte finns något mer att fakturera? Innan konkursförvaltaren släppte på vår förbindelse stämde han av med LB-Hus att det inte fanns något kvar att fakturera oss för.

Och vad är det för besked du syftar på att "ingen ännu erhållit..."?
det var just det jag efterlyste, att någon berättade, att det skedde en noggrann uträkning, innan spärren släpptes, så ingen blev blåst på sina lånade pengar. Då får vi hålla tummarna att alla andra i denna härva, är nöjda och belåtna nu

Efterlyser info som står i beskrivning markarbeten mg-05. Nämns det om rekomenderad vct mängd betong samt om voter i plattan?

Skall göra fuktmätning och markentreprenaden lbhus anlitade vid mitt bygge vill icke göra sig besvär.

Har fått allt annt från HQ tidigare med saknar markbeskr.

Tack på förhand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.