nybyggd skrev:
håller med,den borde slutat för 5 sidor sedan.
Säger den väl insatta !! :thumbdown:


/momin
 
Appropå diskussionen runt KK-förvaltaren och deras möjligheter till att i efterhand kräva in pengar, så undrar jag följande:

KK-förvaltaren har i mail:

*Bekräftat att avtalet är hävt/upplöst

*Bekräftat att vi inte har några skulder till LB-hus

*Bekräftat att spärrförbindelsen ska hävas, vilket också har gjorts; banken har bekräftat att den är återlämnad.

Grönt ljus att köra vidare? :x
 
momin skrev:
Säger den väl insatta !! :thumbdown:


/momin
vaddå insatt ??? snacka ur skägget istället för att hela tiden tjaffsa på andras inlägg.
eller tycker du verkligen att denna tråd nu har ngt nytt att tillföra ??
ämnet går ju ju bara runt nu
 
Mikael_L
nybyggd skrev:
ämnet går ju ju bara runt nu
Helt oavsett om du har rätt eller inte, så kan det behövas för de drabbade.

Om ett år kan säkert många titta tillbaka och undra lite över all oro och allt "ältande", men just nu behöver nog många få "skriva av sig lite" ibland.

Och så kommer det nytt med jämna mellanrum också.
 
Mikael_L
Patsch skrev:
KK-förvaltaren har i mail:

*Bekräftat att avtalet är hävt/upplöst

*Bekräftat att vi inte har några skulder till LB-hus
Min rena amatörjuridik säger mig att det betyder klart att köra, på alla sätt och vis.

Först måste man nog se till att avtalet är hävt, och helst från kk.-boets sida, så man inte kan stämmas eller krävas på något för avtalsbrott.
Och får man dessutom en bekräftelse på att inga skulder kvarstår så måste det ju också vara bra.

Det enda jag kan tänka mig skulle kunna hända är om utfästelserna inte gäller juridiskt, t.ex. att dom är utfärdade av någon utan rätt att föra kk-boets talan, t.ex.

Men återigen, jag är inte det minsta jurist. Jag skulle gärna se att någon aningens mer kompetent backar upp min bedömning.

Min profiltext är rätt värdelös i dessa inlägg. :surprised:
 
Redigerat:
Patsch: Jag hade pratat med Garbo innan jag hade gjort något

Senast igår diskuterade jag med Garbo och fick bara svaret att man EJ skulle betala
om man fick nån faktura (det lät som om man blev av med försäkringen om man betalade)
samt att om där blev pengar över så kunde KK gå in o vilja ha dem
(vet dock inte nu när de säger att de hävt avtalet...)

/Momins bättre hälft
 
Patch skrev: KK-förvaltaren har i mail:

*Bekräftat att avtalet är hävt/upplöst

*Bekräftat att vi inte har några skulder till LB-hus
-----------------------------------------------------------------------
Finns "amatörjurister" här men lita inte på att saker och ting är enkelt när det gäller verkligheten.
Jag vill höja ett varningens finger för att förlita er på ett mail när det gäller så viktiga saker oavsett om det är KK-förvaltare eller Gar-Bo då det är tveksamt om det skulle hålla med mail i en (i värsta fall) process. Det kan kanske gå bra med dessa bekräftelser men jag skulle inte nöja mig.
Att i efterhand veta vem som satt vid tangentbordet och skrev osv kan vid en process bli knepigt att hantera, var denne behörig osv. Ett mail är att likna vid ett vykort. Ni skulle inte lita på ett telefonsamtal heller när det gäller så mycket som står på spel. Kräv papper på saken innan ni kan känna er trygga. Mail förblir ett snabbt och enkelt kommunikationsmedel men är inte ett kommunikationsmedel där avsändaren kan identifieras.
Begär alltså skriftligt på att avtal mm hävts osv, kan verka fyrkantigt men man skall ha både hänglsen och livrem när man spelar med en familjeekonomi. Det kan ju ta en dag extra men då har man justa papper också som ingen kan krypa ur.
/naffas
 
Mikael_L
naffas skrev:
-----------------------------------------------------------------------
Finns "amatörjurister" här men lita inte på att saker och ting är enkelt när det gäller verkligheten.
Jag vill höja ett varningens finger för att förlita er på ett mail när det gäller så viktiga saker oavsett om det är KK-förvaltare eller Gar-Bo då det är tveksamt om det skulle hålla med mail i en (i värsta fall) process. Det kan kanske gå bra med dessa bekräftelser men jag skulle inte nöja mig.
Att i efterhand veta vem som satt vid tangentbordet och skrev osv kan vid en process bli knepigt att hantera, var denne behörig osv. Ett mail är att likna vid ett vykort. Ni skulle inte lita på ett telefonsamtal heller när det gäller så mycket som står på spel. Kräv papper på saken innan ni kan känna er trygga. Mail förblir ett snabbt och enkelt kommunikationsmedel men är inte ett kommunikationsmedel där avsändaren kan identifieras.
Begär alltså skriftligt på att avtal mm hävts osv, kan verka fyrkantigt men man skall ha både hänglsen och livrem när man spelar med en familjeekonomi. Det kan ju ta en dag extra men då har man justa papper också som ingen kan krypa ur.
/naffas
Jag håller med.
Jag har länge förespråkat att de drabbade ska överväga juridisk hjälp. Det är ändå såpass mycket som står på spel.
Hur mycket man ska engagera en jurist går ju alltid att diskutera, men om denne får ett par eller några få timmar till att antingen juridisk korrekt häva avtalet eller att granska att den hävning som kk-boet hävdar och erbjuder är juridisk hållbar (och smart att acceptera för er) så kan det visa sig bli väl investerade pengar.

Men se annars till att ni får "så fina papper" som möjligt i er hand.
 
Redigerat:
Ni har rätt i det ni skriver, att man inte ska förlita sig för mycket på mail. Men i vårt fall får man lägga samman det faktum att utöver det som bekräftats via mail, så har faktiskt konkursboet återlämnat spärrförbindelsen till vår bank. Då avser dom tydligt inte att kräva oss på pengar. Spärrförbindelsen var ju deras säkerhet.
 
Jomensvisst det kan bli bra men bara i den bästa av världar där alla är ärliga och vi kan ju se hur ärligheten i hussvängen har varit. Att de hävt spärren är inget "bevis" för att de släppt andra "hållhakarna" och inte kan komma i retur senare när stormen lagt sig och då kan det bli surt efter oavsett den tidigare hållhaken de hade. Det är en bit på vägen att spärren släppt, att de tjyvhållit den så länge bara det är att notera. Det borde ju de drabbade inte ens behövt "strida för".
Jag skulle i alla fall känna mig trygg först när jag har ett riktigt papper från KK-förvaltaren som bekräftar det som de skrivit i mail, kontrakt upphävt ensidigt från deras sida och utan framtida krav mot byggherren osv.

En annan sak, hur många fler är drabbade av att alla kontrollpapper som krävs för att det skall utfärdas slutbevis av kommunen är borta på LB-hus? Det är minst 20 st berörda, bedrövligt var det en f-d anställd som sade.

/naffas
 
Patsch skrev:
Ni har rätt i det ni skriver, att man inte ska förlita sig för mycket på mail. Men i vårt fall får man lägga samman det faktum att utöver det som bekräftats via mail, så har faktiskt konkursboet återlämnat spärrförbindelsen till vår bank. Då avser dom tydligt inte att kräva oss på pengar. Spärrförbindelsen var ju deras säkerhet.
Det verkar märkligt, hela tillvägagångsättet från kk-förvaltaren och GAR-BO, dessa båda borde vara tydligare. Med de kunskaper jag har av GAR-BO, sedan tidigare bråk, är som momin skriver här ovan, att GAR-BO vill ha in pengarna, och då måste kk släppa på spärrförbindelsen, för att GAR-BO skall få tillgång till dem. Det är inte så att GAR-BO betalar med egna pengar, för att slutföra bygget. Men jag tycker att någon här borde ha kommit så långt, att det har betalats ut pengar till hantverkare som färdigställer bygget, och var kom dessa pengar i så fall ifrån. Har någon nått en slutlig betalning till GAR-BO?
 
Borde inte kk-förvalataren informera de som får spärrförbindelsen hävd, vad som menas med detta? Det är inte så att byggherren kan tåga iväg till banken och hämta resterande medel av lånet, det skulle nog banken sätta stopp för, innan man kollat upp, vad som egentligen pågår. Ni som får sätta till egen tid för t ex upphandling med andra/nya hantverkare, tänk på att ta bra betalt för detta för er, extrajobb.
 
Du har rätt i att man inte kan tåga in och tro att man kan hämta ut hela lånet och köra vidare utan någon plan. Vår bank är med på noterna, det enda dom ville ha in var en ny kalkyl på vad huset kommer att landa på när det är färdigt. Eftersom vi hade offerter på de större arbetena så var det snabbt gjort, och vår bank hade inga invändningar. Det beror säkert på hur stor andel av produktionskostnaden man lånar till dvs. hur stor bankens risk är.
 
@ saturnus

Jag blev fundersam över ditt uttal
" Med de kunskaper jag har av GAR-BO, sedan tidigare bråk, är som momin skriver här ovan, att GAR-BO vill ha in pengarna, och då måste kk släppa på spärrförbindelsen, för att GAR-BO skall få tillgång till dem."

Vad för pengar vill GAR-Bo ha in menar du ?
Jag tänker inte låta GAR-Bo ta över någon spärrförbindelse, än mindre tänker jag betala in några pengar till dem.
Jag trodde att det framgått tidigare i tråden att det inte gick till på detta viset.

Så du har nog missuppfattat inlägget.

/momin
 
Nej, Momin har rätt i det. GAR-BO har varken fått eller begärt att få någon spärrförbindelse. I vårt fall blev vi erbjudna att få hjälp med upphandling för att få byggt huset. Vi fick välja själva om vi ville fortsätta upphandla allt själva eller låta GAR-BO upphandla en ny entreprenör. Inga konstigheter alls faktiskt, de har skött sina åttagande precis som vi förväntade oss i vårt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.