Mikael_L
Patsch skrev:
Ni har rätt i det ni skriver, att man inte ska förlita sig för mycket på mail. Men i vårt fall får man lägga samman det faktum att utöver det som bekräftats via mail, så har faktiskt konkursboet återlämnat spärrförbindelsen till vår bank. Då avser dom tydligt inte att kräva oss på pengar. Spärrförbindelsen var ju deras säkerhet.
Sen om det kommer till en tvist i slutändan ändå så kommer ju ni hävda att avtalet var brutet och andra parten att så inte var fallet. Och ni kan säkert lyfta fram rätt mycket bevisning och indicier på att avtalet redan var de facto brutet iom konkursen och all den kommunikation ni fått om att ert hus inte kommer bli färdigställt osv. Medan kk-boets företrädare antagligen har rätt tunt att komma med.

Så har man väl fått informationen att avtalet har brutits så bör man inte sitta i speciellt dålig sits även om dom skulle "ångra sig".

edit:
Vem vet, någon ful typ som får HA att verka som riktiga änglar kanske köper kk-boet tillsammans med alla kontrakt och försöker sen fula sig. ;)
(nä, jag tror inte det, - verkligen)
 
Redigerat:
När jag pratade med Nordea så lät det på dem som om de skulle se till så man kunde få checkkredit eller liknande att tillgå om det var så det dröjde tills spärren låstes upp...
 
momin skrev:
@ saturnus

Jag blev fundersam över ditt uttal
" Med de kunskaper jag har av GAR-BO, sedan tidigare bråk, är som momin skriver här ovan, att GAR-BO vill ha in pengarna, och då måste kk släppa på spärrförbindelsen, för att GAR-BO skall få tillgång till dem."

Vad för pengar vill GAR-Bo ha in menar du ?
Jag tänker inte låta GAR-Bo ta över någon spärrförbindelse, än mindre tänker jag betala in några pengar till dem.
Jag trodde att det framgått tidigare i tråden att det inte gick till på detta viset.

Så du har nog missuppfattat inlägget.

/momin
Jag ändrar gärna på min uppfattning, om någon kan tala om hur det var tänkt då, när GAR-BO försäkringen går in och täcker återstående kostnader för att avsluta entreprenaden. För att detta skall bli möjligt, vill det till pengar, och dessa finns på en spärrförbindelse,..nu mellan kk-förvaltaren och byggherren. KK-förvaltaren kommer inte ut med hammaren för att spika färdigt huset, därför tvingas denne att släppa på spärrförbindelsen, för att frigöra pengarna/lånet, så att dessa kan användas till att bygga färdigt huset. GAR-BO försäkringen är en garanti, för att ingen drabbas ekonomiskt av LB kk. Vill man få huset färdigbyggt, får man släppa på de pengar, man lånat i banken................
Du kan kanske då förklara, vem/hur som skall betala alla de inlöpta fakturerna från de olika hantverkarna/företagen som håller på att färdigställa husen?
Jag kan tänka mig att spärrförbindelserna som konkursförvaltaren sitter på, är av olika storlek, kanske från 200.000 till några miljoner, så att enbart släppa på dessa, utan vetskap om vad som tidigare betalats och vad som återstår av entreprenaden, kan inte vara enkelt för k-förvaltaren.
Enklast är då att låta försäkringen arbeta som den var tänkt, och betala ut de kostnader som blir i samband med färdigställandet.
 
momin skrev:
När jag pratade med Nordea så lät det på dem som om de skulle se till så man kunde få checkkredit eller liknande att tillgå om det var så det dröjde tills spärren låstes upp...
jo jo momin, kan också vara ett sätt. Du skriver rätt, men jag är inte säker på att du själv hänger med. En checkkredit innebär ett nytt lån/avtal mellan banken och Dig, utöver det avtal du redan har i och med spärrförbindelsen. Hoppas du förstår vad som kan hända. om det blir bråk med spärrförbindelen, om lyften räcker till för det som levererats o s v. Tvinga konkursförvaltaren att förrätta en besiktning/avstämning av ditt bygge, för att få svart på vitt, om vad som är utfört och betalt, rådfråga annars banken, då det är deras pengar det gäller
 
Patsch skrev:
Nej, Momin har rätt i det. GAR-BO har varken fått eller begärt att få någon spärrförbindelse. I vårt fall blev vi erbjudna att få hjälp med upphandling för att få byggt huset. Vi fick välja själva om vi ville fortsätta upphandla allt själva eller låta GAR-BO upphandla en ny entreprenör. Inga konstigheter alls faktiskt, de har skött sina åttagande precis som vi förväntade oss i vårt fall.
jomenvisst, så kan man göra. Men om man då väljer att låta GAR-BO sköta upphandlingen och göra huset klart, vilka/vems pengar använder då GAR-BO för att färdigställa entreprenaden?

Hur många av de drabbade har kunskaper eller tid att avsätta, för dessa upphandlingar, och vek kollar dessa nya hantverkare och deras utförda jobb?
 
saturnus skrev:
jomenvisst, så kan man göra. Men om man då väljer att låta GAR-BO sköta upphandlingen och göra huset klart, vilka/vems pengar använder då GAR-BO för att färdigställa entreprenaden?

Hur många av de drabbade har kunskaper eller tid att avsätta, för dessa upphandlingar, och vek kollar dessa nya hantverkare och deras utförda jobb?
Givetvis så hade ju GAR-BO använt kundens pengar i första hand, och därefter försäkringspengarna upp till 10% av ursprungliga kontraktsvärdet. Helt enligt försäkringsvilkoren med andra ord!

Vi kommer dock köra på utan GAR-BO, av helt privata skäl.
 
@ saturnus
checkkrediten var bankens förslag om det skulle behövas för att vi ska komma vidare...
Detta är dock inte aktuellt vare sig nu eller senare då det blir kaka på kaka med räntor osv...

Det GAR-Bo gör är ju att de kollar upp de entreprenörerna vi byggherrar tagit in offerter av
för att se att där inte finns ekonomiska eller andra osäkerheter.

Några spärrförbindelser har eller kommer ALDRIG att tas över av GAR-Bo, för hur man än vrider och vänder på det så är det VI som bygger som sitter med pengarna och ska godkänna fakturan samt skicka den till våra bankers byggkreditavdelning för att den över huvud taget skall betalas av banken.

@ saturnus : ditt svar till Patsch
"jomenvisst, så kan man göra. Men om man då väljer att låta GAR-BO sköta upphandlingen och göra huset klart, vilka/vems pengar använder då GAR-BO för att färdigställa entreprenaden? "

Det är fortfarande VÅRA/Bankens pengar, det är fortfarande VI som ska ha fakturorna och godkänna dem.
Om/när våra pengar tar slut hjälper GAR-Bo till med 10% av orginalsumman på kontraktet (vi får fortfarande fakturan, men skickar den till GAR-Bo).

/momin
 
Mikael_L
Det handlar om GAR-bo och kunder med felaktigt trivselhus på Plus TV1 just nu! :)

Fast nu gällde det förvisso byggfelsförsäkringen.
 
Patsch skrev:
Appropå diskussionen runt KK-förvaltaren och deras möjligheter till att i efterhand kräva in pengar, så undrar jag följande:

KK-förvaltaren har i mail:

*Bekräftat att avtalet är hävt/upplöst

*Bekräftat att vi inte har några skulder till LB-hus

*Bekräftat att spärrförbindelsen ska hävas, vilket också har gjorts; banken har bekräftat att den är återlämnad.

Grönt ljus att köra vidare? :x
Jag hoppas verkligen att det är grönt ljus för er.
Men jag är inte helt säker.

Spärrförbindelsen i sig är väl inte så viktig för processen?
Alltså, om dom kräver dig på pengar så kan de lika väl kräva dig på vilka pengar som helst istället för de som låg i spärrförbindelsen när den var aktiv?
 
Vad skulle hända om nu LB-Hus inte kommer på fötter igen, om man byggt ett hus med dem som färdigställdes under senhösten 2011, vad händer tex vid garantibesiktningen som skall ske efter 2år och om man skulle ha saker att ta upp där, innebär det att man själv får stå för uppkomna punkter som borde ha reglerats av husfirman?
 
Som läget är nu, när LB-hus inte "finns", så finns heller ingen motpart för en ev. garantibesiktning. De pengar en garantibesiktning skulle kosta dig (6-7000 ca) kan man då använda i potten för att åtgärda t.ex torrsprickor, sådant som husfirman annars skulle ordna. Detta besked har vi fått från jurist, och även från Gar-bo. Är det större fel som uppkommit, får ni kontakta Gar-bo.

Om nu LB-hus köps upp och kan fortsätta, så är det väl inte "gamla" LB-hus, så de nya ägarna tar väl inte över ansvaret och åtgärdar saker vid 2-årsbesiktning? Någon som vet? Tror väl inte det.
 
Patsch skrev:
Appropå diskussionen runt KK-förvaltaren och deras möjligheter till att i efterhand kräva in pengar, så undrar jag följande:

KK-förvaltaren har i mail:

*Bekräftat att avtalet är hävt/upplöst

*Bekräftat att vi inte har några skulder till LB-hus

*Bekräftat att spärrförbindelsen ska hävas, vilket också har gjorts; banken har bekräftat att den är återlämnad.

Grönt ljus att köra vidare? :x
Det låter som att det är grönt ljus för er att köra vidare med exempelvis Gar-Bo. Tror knappast att konkursförvaltaren släpper på er spärrförbindelse om de räknar med att fakturera er i ett senare skede. Spärrförbindelsen är ju till för att öronmärka era pengar så nu är ni fria.
 
Evi skrev:
Som läget är nu, när LB-hus inte "finns", så finns heller ingen motpart för en ev. garantibesiktning. De pengar en garantibesiktning skulle kosta dig (6-7000 ca) kan man då använda i potten för att åtgärda t.ex torrsprickor, sådant som husfirman annars skulle ordna. Detta besked har vi fått från jurist, och även från Gar-bo. Är det större fel som uppkommit, får ni kontakta Gar-bo.

Om nu LB-hus köps upp och kan fortsätta, så är det väl inte "gamla" LB-hus, så de nya ägarna tar väl inte över ansvaret och åtgärdar saker vid 2-årsbesiktning? Någon som vet? Tror väl inte det.
Givetvis finns det ingen som sitter på ett svar på din fråga angående eventuella åtaganden som en ny ägare till LB-Hus tar på sig (förutom den möjliga nya ägaren). Men, för att det nya "LB-Hus" ska få någon form av trovärdighet på marknaden bör de ta över garantier och kommande besiktningar på befintliga hus. Vem skulle annars våga köpa av nya LB-Hus om de mer eller mindre ignorerar befintliga kunder? Trovärdigheten skulle köras i botten. Det finns mycket att vinna för nya LB-Hus att ta över garantier etc...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.