15 290 läst · 113 svar
15k läst
113 svar
Värt med solfångare?
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Om man köper vattenfall ja! Jag fick 1kr första året, trots jag byggt själv, men har haft 40öre/kWh nu i 2år på vattenfall.
Elcertifikat är ju något du får för producerad energi. Så de tar väl certifikaten för den el som du säljer vis dem.
Om du säger det så... Jag har inte en jävla aning faktiskt.D Daniel 109 skrev:
Jag såg det som en stor skål med "producerad el" och där skulle jag då bidra med en liten del. Om nån då "kommer över" mitt certifikat så kan dom då istället kränga elkraft producerad av uppeldat Polskt miljöfarligt avfall för dom har ett certifikat på solel och då är det per definition miljömärkt.
Sen om jag byter bolag så får jag sämre betalt för jag har inget certifikat kvar...
Men som sagt jag vet inte?? Mycket konstigt har man hört och jag är helt övertygad att det går att bli prutt-pökad (pardon my french) här med utan att man visste att det hände.
Jag är iallafall mer inställd på att det går att räkna hem en solcellsanläggning som mikroproducent med nuvarande regler om man är skapligt påläst och köper in prylarna på rätt sätt som Husa220AC verkar ha gjort, imponerande att gå + på 5-6 år faktiskt. Det jag inte förstår är hur han kommer undan med att producera mer än han förbrukar (men det är ta mig fan ännu mer imponerande om det funkar)?
Det är så att den som har en solcellsanläggning som är ansluten till allmänna elnätet. (Alltså ingen solcellsanläggning i fastigher som saknar anslutning av allmän el.)
Då får solcellsanläggningsägaren:
- ca 0,60 kr/kWh, exkl. moms för ström han säljer till ett elhandelsbolag.
-0,60 kr/kWh, exkl. moms i skattereduktion av skattemyndigheten för såld ström.
-ca 0,15 kr/kWh, exkl. moms i elcertifikat för såld ström(lägg in i Cesarkontot hos Energimyndigheten)
-ca 0,10 kr/kWh, exkl. moms av ditt elnätsbolag för nättnyttoersättning för såld ström.
Summa summarum, får du per kWh ca 1,45 kr, exkl. moms för solström du producerar. Men de folkfientliga politikerna(S,M,C,Mp, Lib, Kd och kommunisterna V) kan ändra på det.
Vill du ha elcertifikat även för den solström som du själv förbrukar, då måste du installera en elcertifikatsmätare. Men det lönar sig inte för en så pass liten anläggning. En elcertifikatsmätare kostar flera tusen och ska installeras också.
Installerar man en solcellsanläggning som förmår att producera fastighetens hela årsförbrukning av ström, då egenförbrukar man ca 30 % av den ström man själv producerar. Mer går ofta inte att egenförbruka.
Om man behåller elcertifikaten för ström man producerar eller om elhandelsbolaget tar dem, är ju en förhandlingsfråga. Vissa elhandelsbolag vill inte köpa dem, då det är så små poster och kostsamt att hantera.
Du kan spara dina elcertifikat på cesarkontot hos energimyndigheten i upp till 15 år, tror jag det är. Alltså sälja dem när du fått ihop många.
-ca 0,15 kr/kWh, exkl. moms i elcertifikat för såld ström(lägg in i Cesarkontot hos Energimyndigheten)
-ca 0,10 kr/kWh, exkl. moms av ditt elnätsbolag för nättnyttoersättning för såld ström.
Summa summarum, får du per kWh ca 1,45 kr, exkl. moms för solström du producerar. Men de folkfientliga politikerna(S,M,C,Mp, Lib, Kd och kommunisterna V) kan ändra på det.
Vill du ha elcertifikat även för den solström som du själv förbrukar, då måste du installera en elcertifikatsmätare. Men det lönar sig inte för en så pass liten anläggning. En elcertifikatsmätare kostar flera tusen och ska installeras också.
Installerar man en solcellsanläggning som förmår att producera fastighetens hela årsförbrukning av ström, då egenförbrukar man ca 30 % av den ström man själv producerar. Mer går ofta inte att egenförbruka.
Om man behåller elcertifikaten för ström man producerar eller om elhandelsbolaget tar dem, är ju en förhandlingsfråga. Vissa elhandelsbolag vill inte köpa dem, då det är så små poster och kostsamt att hantera.
Du kan spara dina elcertifikat på cesarkontot hos energimyndigheten i upp till 15 år, tror jag det är. Alltså sälja dem när du fått ihop många.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Man skaffar ett konto på svensk energi, där man styr över sina UG/EC, vissa vill ha med dessa, tex vattenfall köper inte dessa, så då läggs de på pott, så man sälja när man byter elhandlare, eller när priset ökat.
Risken med att producera mer än man köper är man kan bli klassad som elproducent, och då måste betala skatt, samt betala för elmätningen, men det är ingen fara enligt mitt energibolag.
Vi har ställt värmepumpen att göra Vv på natten, försöker diska/tvätta på kvällen, så dagtid använder vi nästan ingen producerad el.
Vi värmer endast huset med värmepump, ingen eldning.
Risken med att producera mer än man köper är man kan bli klassad som elproducent, och då måste betala skatt, samt betala för elmätningen, men det är ingen fara enligt mitt energibolag.
Vi har ställt värmepumpen att göra Vv på natten, försöker diska/tvätta på kvällen, så dagtid använder vi nästan ingen producerad el.
Vi värmer endast huset med värmepump, ingen eldning.
A Arnodt skrev:Det så att den som har en solcellsanläggning som är ansluten till allmänna elnätet. (Alltså ingen solcellsanläggning i fastigher som saknar anslutning av allmän el.)
Det var ju bra, jag inser att jag fortfarande inte riktigt förstår vad ett elcertifikat är för nåt. Men rent generellt så råder det ju ingen tvekan om att det är absolut bäst ekonomi i att i största möjliga mån nollförbruka själv när man producerar för att sen köpa el när man inte producerar ett skit.
Elcertifikat är något som Staten uppfunnit. Staten plockar in pengar genom att de som konsumerar ström får även betala elcertifikat. Elcertifikat är något elkonsumenter(privata hushåll, företag och industrier) får betala för varje kWh de köper. Det ingår i strömpriset, inbakat. Staten får på så sätt en enormt stor säck med pengar och kan därför ge de elproducenter som producerar miljövänlig ström ersättning per kWh de producerar. De som producerar smutsig el, t.ex. baserad på förbränning av kol eller olja får inga elcertifikat av Staten, och blir utan. Dvs en solcellsanläggningsägare får elcertifikat för varje kWh han producerar. Men han kan avstå från elcertifikatersättning om han vill, och förlora den pengen. Men man är dumt om man inte öppnar Cesar-konto för elcertifikaten hos Energimyndigheten, där de sparas likt ett bankkonto.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Samt att man får överföringsavgift av energibolaget, är några ören/kWh.
Vi förbrukar 800kwh av elen vi producerar, vilket jag tycker är mycket..
Vi förbrukar 800kwh av elen vi producerar, vilket jag tycker är mycket..
Liknande trådar
-
Svartmögel i badrumsfog?
Badrum -
Köksfläkt. Är det värt att prova repa eller köpa ny ?
Kök -
Vart hittar jag Pin-koden för Gardena Minemo Robotgräsklippare?
Robotgräsklippare -
Hur blir jag av med svarta fläckar/ojämn färg på mina teakstolar?
Möbelsnickeri -
Solfångare av svart trp
Solceller, Solfångare, Solenergi