Så, vad kom ni fram till, är det lönt eller inte.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Dumt att fråga nu när allt är i gång men men.
jag gör av med ca 30-35kw
detta kostar ca 65-70k per år
min investering ger 100%
425k- moms-bidrag= ca 230k

jag räknar då med att detta börjar gå + efter 3 ,5år

Nja. Jag förutsätter att du menar 30-35kWh.

Om du bygger en anledning som producerar lika mycket el dom du konsumerar så kommer den ju inte att producera på samma tider som du använder elen. Det medför att du måste sälja din el och köpa annan el.

Dels ör elen i almänhet dyrare under perioder med under produktion. Sedan tillkommer betydande nätavgifter på elen du köper.

Av någon konstig anledning nettodebiteras ju elskatten, då den blir du i princip av med.

D Daniel 109 skrev:
Nja. Jag förutsätter att du menar 30-35kWh.

Om du bygger en anledning som producerar lika mycket el dom du konsumerar så kommer den ju inte att producera på samma tider som du använder elen. Det medför att du måste sälja din el och köpa annan el.

Dels ör elen i almänhet dyrare under perioder med under produktion. Sedan tillkommer betydande nätavgifter på elen du köper.

Av någon konstig anledning nettodebiteras ju elskatten, då den blir du i princip av med.
Tack för svar
givet kwh

men jag har hört att någon fått sätta upp extra paneler för att kunna sälja mer än de köper.

sen givet att jag producerar mest sommartid och köper mest vintertid

jag anser fortfarande att denna investering var den bästa/säkraste jag gjort!

Nej. kWh

Det är många som är mer tveksamma till att det är en så bra affär.

D Daniel 109 skrev:
Nej. kWh

Det är många som är mer tveksamma till att det är en så bra affär.
varför?

A abe skrev:
Dumt att fråga nu när allt är i gång men men.
jag gör av med ca 30-35kw
detta kostar ca 65-70k per år
min investering ger 100%
425k- moms-bidrag= ca 230k

jag räknar då med att detta börjar gå + efter 3 ,5år
Har svårt att se att du kan få en anläggning som producerar så mycket så billigt. Har själv kollat på en som producerar ca 10kkwh och det kostar med vettiga grejer (du vill ha garanti i minst 10 år och att det skall hålla lätt 20) runt 120 om jag sätter upp o drar allt själv Då får jag en återbetalning på minst 12 år och då har jag mest soltimmar i landet. Så kan du få ngt så stort så billigt så skall du inte ens tänka utan bara köra. Du kvittar i princip varje kwh du producerar och börjar sedan först betala skatt på ditt netto, dvs då får du bara betalt enligt spotpriset. Så man dimensionerar normalt produktionen efter den egna konsumtionen för att få optimal lönsamhet. Risken man tar är att ngn skulle ändra skattesystemet eller framförallt ändra förutsättningar för privatpersoner att sälja in el till nätet på så sätt som det är uppbyggt i dag. Det är knappast troligt då tyvärr kärnkraft och annat bra inte är speciellt populärt och lär inte bli det de närmaste åren.

• Gilla
abe
  • Laddar…
G guggen skrev:
Har svårt att se att du kan få en anläggning som producerar så mycket så billigt. Har själv kollat på en som producerar ca 10kkwh och det kostar med vettiga grejer (du vill ha garanti i minst 10 år och att det skall hålla lätt 20) runt 120 om jag sätter upp o drar allt själv Då får jag en återbetalning på minst 12 år och då har jag mest soltimmar i landet. Så kan du få ngt så stort så billigt så skall du inte ens tänka utan bara köra. Du kvittar i princip varje kwh du producerar och börjar sedan först betala skatt på ditt netto, dvs då får du bara betalt enligt spotpriset. Så man dimensionerar normalt produktionen efter den egna konsumtionen för att få optimal lönsamhet. Risken man tar är att ngn skulle ändra skattesystemet eller framförallt ändra förutsättningar för privatpersoner att sälja in el till nätet på så sätt som det är uppbyggt i dag. Det är knappast troligt då tyvärr kärnkraft och annat bra inte är speciellt populärt och lär inte bli det de närmaste åren.
Ja, jag tror det är bra, men framtiden får utvisa.

2 faktorer är ju viktiga i kalkylen, momsavdrag och solselssbidraget.

börjar att fundera på att utöka till max 63kwh men det tar jag framåt 2020

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Man kan räkna sig fördärvat på investering, skatteavdrag, framtida elpriser, eget el-behov, el-försäljningsinkomster mm. Eller också gör man bara det.
Om jag har 100 kkr och leka med och köpa en MC eller rolig bil som kommer utgifterna sedan, reparationer, olja, däck, mm. Om jag lägger samma pengar på solceller kommer bara inkomster. Vilket är faktiskt jävligt kul.
Om man är ute efter avkastning och återbetalningstid då är solceller högrisk pga statliga subventioner som kan försvinner över en natt.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Hade tänkt betala allt kontant, då måste det bli lönsamhet direkt, om det inte överstiger 150k i investeringar.

kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Hade tänkt betala allt kontant, då måste det bli lönsamhet direkt, om det inte överstiger 150k i investeringar.
Jepp, jag kashade allt.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Varför skulle det bli lönsamt direkt för att man inte behöver låna?

Jag har svårt för felaktiga enheter. Det är det gott om i den här tråden.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
F
A abe skrev:
Ja, jag tror det är bra, men framtiden får utvisa.

2 faktorer är ju viktiga i kalkylen, momsavdrag och solselssbidraget.

börjar att fundera på att utöka till max 63kwh men det tar jag framåt 2020
Jag hoppas du menar 63000kWh annars är du verkligen mikroproducent på riktigt.

Men du verkar ha fått till bra priser på riktigt. Jag är intresserad av en anläggning som skulle ge max 10-11000kWh/år. Skulle du kunna tänka dig att dela med dig lite om var och hur du har har fått ihop en anläggning som levererar 35000kWh för 425kkr samt spec på grejerna?

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag har räknat så här:
Drygt 5 kWp ger ca 4900 kWh. Förbrukning idag 4900 kWh.
Investering 75000-30%=52500kr.

Skillnad på elräkningen: 5800 kr/år (köper 1900 kWh, säljer 1900 kWh, använder resten själv direkt*, räknat med historisk spotpris per månad över året och min förbrukning varje månad snitt fem år, har ingen el till värme ).
Avskrivning rak 25 år: -2100kr/år. Växelriktaren får alltså inte paja...

Avkastning på insatt kapital: (5800-2100)/52500= 7%. Låter ju bra!

Men: 25 års skillnad på elräkningen minus kostnaden för anläggningen blir: 25*5800-52500= 92500 kr.
Om jag istället sätter in 52500 på ett konto (börs etc) som ger 2,30% varje år blir det: 52000*(1,023)^25=92600 kr.

Solcellerna är alltså likvärdiga med att spara i nån fond med avkastning på 2,3% varje år.

Räknar jag fel? Visst, inflation ingår ej, framtida elpriser ingår ej, framtida icke-avdrag ingår ej, men det är inte relevant för frågan: Är avkastningen 7 eller 2,3%?

*Har räknat som månad netto, vilket är fel. I verkligheten blir både försäljning och inköp högre, i dagsläget får man något öre mer vid sälj än köp (inkl allt) så det påverkar ytterst lite, åt rätt håll.

Om nu växelriktaren pajar efter 12,5 år också ändras det till att motsvara en alternativ investering som ger 0,74% per år.

Jag vill fortfarande ha solceller dock, har gillat solceller sedan jag var liten och byggde i liten skala när man fick köpa små celler på 0,45v /400 mA på Clas Ohlson 10 st för väldigt många månaders månadspeng. :)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.