F fsn skrev:
Jag hoppas du menar 63000kWh annars är du verkligen mikroproducent på riktigt.

Men du verkar ha fått till bra priser på riktigt. Jag är intresserad av en anläggning som skulle ge max 10-11000kWh/år. Skulle du kunna tänka dig att dela med dig lite om var och hur du har har fått ihop en anläggning som levererar 35000kWh för 425kkr samt spec på grejerna?
Sortus i Gamleby byggde mitt
33000 kWh ska det vara, sen kan det säkert piffa från år till år.
10 års full garanti ingår, jag TROR det är 25 år på solcellerna
Min kalkyl är ej exakt för jag ansåg att om detta går + efter 3,5 år eller 5 år är oväsentligt, bra säkert köp liksom.

Man vet ju inte vad staten hittar på och man vet ej om elpriserna kommer att rasa, men min känsla är att ful el åker ut och grön el blir mer och mer värdefull.

• Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
Mycket bra affär! Oavsett vad alla som ”tror” säger.

Importera och bygg själv, det klara alla! Vi har 8.7kw, monterade detta 2013, fick bidrag, räknade att allt är betalt redan, en solpanel håller betydligt längre än 20år.

Vi får spotpris + 40öre + 60öre, denna sommar då spotpriset ligger på 55-60öre.

Även robotgräsklipparen drivs av en egen solanläggning som är Offgrid.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Bowman
H Husqvarna220Ac skrev:
Mycket bra affär! Oavsett vad alla som ”tror” säger.

Importera och bygg själv, det klara alla! Vi har 8.7kw, monterade detta 2013, fick bidrag, räknade att allt är betalt redan, en solpanel håller betydligt längre än 20år.

Vi får spotpris + 40öre + 60öre, denna sommar då spotpriset ligger på 55-60öre.

Även robotgräsklipparen drivs av en egen solanläggning som är Offgrid.
Berätta mer då?
Importerade från var.
Hur byggde du?
Osv.

Såg att rubriken pratade Om solfångare, EJ solceller, verkar vara svårt att hålla dessa isär.

Köpte från Ev power 22st 290w paneler, som sitter på huset, samt 9st 260w på garget.

Vi producerade mer än vi köpte förra året, välisolerat nybyggt hus, mycket nöjd! Samt inget underhåll, inget som skall smörjas, bytas eller tvättas..

H Husqvarna220Ac skrev:
Såg att rubriken pratade Om solfångare, EJ solceller, verkar vara svårt att hålla dessa isär.

Köpte från Ev power 22st 290w paneler, som sitter på huset, samt 9st 260w på garget.

Vi producerade mer än vi köpte förra året, välisolerat nybyggt hus, mycket nöjd! Samt inget underhåll, inget som skall smörjas, bytas eller tvättas..
Ungefär sådana: https://www.ev-power.eu/Solar-Panel...REE.html?force_sid=v2ofre46hk7o0urejpsp20ib23

Husqvarna: Inget av det du skriver motiverar varför det är en vettig investering.

Nähä, hela anläggning betald på 5år, inget underhåll, bra betalt för elen som säljs, håller många mänga år utan strul..inte många investeringar som slår detta..

Vad är det för elbolag som betalar dig dubbet så mycket jämfört med vad elen är värd? Det lär nog inte bli långvarigt. Det kan ju knappast gå ihop ekonomiskt. Eller betalar du överpris också?

• Gilla
vcx
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad är det för elbolag som betalar dig dubbet så mycket jämfört med vad elen är värd? Det lär nog inte bli långvarigt. Det kan ju knappast gå ihop ekonomiskt. Eller betalar du överpris också?
Spotpriset ligger högt, 54 öre idag, har varit uppe i 65 i sommar.

Ja, det ligger högt nu. Men 40öre över spotpris är riktigt bra betalt. Vem betalar det?

D Daniel 109 skrev:
Ja, det ligger högt nu. Men 40öre över spotpris är riktigt bra betalt. Vem betalar det?
Ingen aning, men redan 50+60 slår de flesta kalkyler. Så skulle vara intressant att veta vad de där +40 är för ngt.

Där står det visserligen att de extra 40örens gäller ett år. Sedan är det spotpris som gäller.

Sen byter man elbolag, med sammalika villkor, vattenfall köper ej EC/UC, sålde dessa för 2700:- för några års produktion.

Det stod ju ett år från installation, inte från tecknande av avtal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.