Drömhus2012 skrev:
Precis, det var därför jag ångrade mina tidigare inlägg, det är en diskussion som är i princip oändlig och ingen kommer till någon slutsats.
Sanning! Jag slutar härmed mitt deltagande i denna diskussion i denna tråd.

//gm
 
Nu är det sex pers som klagat på OT-diskussionen, som dessutom tydligt avslutats. Meddelandet gick uppenbarligen hem från start, och nu sitter ni själva och späder på med onödiga poster .. Humor.
 
elpaco skrev:
Nu är det sex pers som klagat på OT-diskussionen, som dessutom tydligt avslutats. Meddelandet gick uppenbarligen hem från start, och nu sitter ni själva och späder på med onödiga poster .. Humor.
Dryg kille...på tal om onödiga poster...


Nu är det bara för moderaterna att ta bort våra poster.
 
Redigerat:
...eller tjej
 
N
grannar,

där jag växte upp fanns det alltid någon granne som hade bestämda åsikter om alla andra.

en nyinflyttad individ tyckte att jag som ung (30) barnlös man körde för fort förbi hans hus
han gick över för att skälla ut mig (!) efter en passering....vi var helt oense om vad som hänt
hans lösning var att han & grannen tvärs emot honom parkerade sina bilar på varsin sida med väldigt litet mellan rum för passage - Hindrade inte min framfart alls, gick att köra ut på ett annat håll med :)

För smalt visade det sig då en annan granne inte kunde komma förbi......grannen som fastnade i spärren var inte alls nöjd med tilltaget. slutade med att de vackert fick komma ut & flytta sina bilar.....
Gällande hastighet är&var 50km/t på den gatan. körde sällan över 30....tror mer att han störde sig på annat :banghead:

Finns gott om människor som "leker poliser"

Där jag bor nu är det tydligen många som har åsikter om min fastighet.
Det är ingen av dessa som pratar med mig, de pratar bara runt med andra (inflyttade i området efter mig)
Dock har jag fått det berättat av min närmaste granne som tillhör den "vettigare sorten"
Det de framför allt stör sig på är att jag inte klipper gräset (ängsmark)
Min katt, rådjuren, vildsvinen, älgarna & hararna trivs dock väldigt bra :)

Vad några inflyttade "08: or" tycker rör mig inte nämnvärt i ryggen :|
(jo, jag vet att allt är 08 numera - är f d 0756)

Om katter springer & skiter på min bil bryr jag mig inte heller.
Det är bara att tvätta av den.

Stör mig mer på grannar & deras bekanta som inte kan gå på vägen runt min tomt utan genar.....de gånger jag upptäcker det & påpekar att de spatserar på min tomt ser de ut som fån.... men nästa gång går de runt..
Men det är alltid någon varje år som inte fattar,,,, en individ hänvisade till allemansrätten:rolleyes:
 
Redigerat av moderator:
Norsbol skrev:
Det de framför allt stör sig på är att jag inte klipper gräset (ängsmark)
Min katt, rådjuren, vildsvinen, älgarna & hararna trivs dock väldigt bra :)

......

Stör mig mer på grannar & deras bekanta som inte kan gå på vägen runt min tomt utan genar.....de gånger jag upptäcker det & påpekar att de spatserar på min tomt ser de ut som fån.... men nästa gång går de runt..
Men det är alltid någon varje år som inte fattar,,,, en individ hänvisade till allemansrätten:rolleyes:
De kanske inte ser vad som är din tomt eller "vanlig" ängsmark..? ;)

(sorry, du lade upp den så fint, jag kunde inte låta bli ;))
 
Henrietta70 skrev:
....
Även katten har sin plats i vårt ekosystem...
Nej, katter har ingen plats i vårt ekosystem.
Katter är innförda i Sverige och har lika lite att göra i vårt ekosystem som flodhästar och kängurer.
Det kan vara nyttigt att läsa på ibland, fast det är iofs lättare att bara tycka.

/ Fredrik

Ledsen, noterade inte att kattdiskussionen var avslutad. Skall vara tyst nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Men släpp det där med katter å hundar!
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
Hummingbird skrev:
De kanske inte ser vad som är din tomt eller "vanlig" ängsmark..? ;)

(sorry, du lade upp den så fint, jag kunde inte låta bli ;))
Som vanligt så finns det inte svart eller vitt när det gäller dispyter.
Ja, "grannen" har kanske rätt när han/hon hävdar allemansrätten? Det är inte så lätt. Ja, jag hade blivit väldigt sur om någon hävdade allemansrätt på min 350 kvm stora tomt där det står ett hus, ett garage och finns en garageuppfart.

Men om din tomt är 35000 kvm med äng och inga staket eller prydlig trädgård? Var finns då gränsen för "allemansrätt"?

Men det är alltid så, oberoende av vilken dispyt det gäller. Om man bara kan se svart eller vitt så uppstår det en massa bråk och oeninghet och trista diskussioner. Livet i allmänhet är inte svart eller vitt, oftast nån sorts gråbeige mellanting mellan det mesta :)
 
Där jag bor nu har jag inte haft ett enda problem med grannar, det beror kanske på att det är få och stora tomter och i utpräglad "lantlig" miljö, folk bryr sej helt enkelt inte så mycket om vad andra gör, bara man är snälla mot varann.


Där jag bodde under större delen av min uppväxt kunde det vara en del gnäll, tex att det stod för många (3) och gamla (över 10 år typ) bilar på infarten, men de närmaste grannarna var bra, tills det kom en ny granne mitt emot som tyckte det roligaste som fanns i hela världen var att klippa gräset, han klippte gräset VARJE (snöfri) lördag och söndag, med motorgräsklippare, klockan 7 på morronen.. brukade ta ca 1-5-2h.. *SUCK* på semestrarna var det ännu värre då han klippte ungefär varannan dag.

Lyckligtvis flyttade jag därifrån ganska så snart efter att den grannen flyttade dit.. så det blev bara en plågsam sommar.. tyvärr vet jag att terrorn fortsatte, efterssom jag fortfarande har kontakt med mina forna grannar.
 
ToryKulan skrev:
Ja, "grannen" har kanske rätt när han/hon hävdar allemansrätten? Det är inte så lätt. Ja, jag hade blivit väldigt sur om någon hävdade allemansrätt på min 350 kvm stora tomt där det står ett hus, ett garage och finns en garageuppfart.

Men om din tomt är 35000 kvm med äng och inga staket eller prydlig trädgård? Var finns då gränsen för "allemansrätt"?
Allemansrätten gäller ALDRIG på tomtmark, just tomtmark är specifikt undantagen (12 kap paragraf 4) från allemansrätten.

Jag är dock inte så säker på att en markyta på 35000kvm någonsin kan defineras som "tomt".
 
N
Hummingbird skrev:
De kanske inte ser vad som är din tomt eller "vanlig" ängsmark..? ;)

(sorry, du lade upp den så fint, jag kunde inte låta bli ;))
Näe just det,

en infart med brevlåda precis vid tomtgränsen, en 100m2 garage platta på ena sidan & en villa på andra sidan infarten - där gäller allemansrätten......not:rolleyes:


Intruders will be shot!
Survivors will be shot again!

(y)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Jag har gudskelov inte stött på någon värre granne än den vi hade när jag bodde hemma. Låt oss kalla honom S.

S var områdets jobbige granne, det var inget snack om saken. Alltid om sig och kring sig och redo att anstränga sig mycket för att vinna en liten egen fördel, men aldrig att bjussa på något enda. Den där typen som passar på när grannen spränger för att få gamla skador ersatta och gräver UNDER staketet för att öka bredden på grönsakslandet med tre centimeter.

S hade en hörntomt, och då har man ju normalt två grannar. Men eftersom tomterna var lite förskjutna så delade han även en liten snutt tomtgräns på 1,5-2 meter med en tredje granne, längs samma tomtsida som min familj.

När vi flyttade dit var det mesta nybyggt. Min pappa frågade S om de skulle dela på uppsättandet av ett staket mellan våra tomter. S sade nej så pappa satte upp staketet mellan tomterna på egen bekostnad.
Och fick på fingrarna från S, blev tvungen att riva ner staketet och bygga upp det 10 cm in på vår tomt.
Även S:s granne längs andra tomtsidan var barnfamilj och tyckte ett staket var bra, men fick själv bekosta det och sätta upp det själv, givetvis 10 cm in på sin tomt.

Nu var det bara den där stumpen tomtgräns mot den tredje grannen som S hade staketlös. Men granne nr 3 var ett äldre par utan barn, och de hade noll intresse av ett staket i ett osynligt hörn av deras uppväxta tomt.

S var uppenbarligen mindre ointresserad av staket än att behöva betala för det, så till sist föll han till föga och satte upp staket på lillstumpen själv. Givetvis i linje med pappas staket, dvs 10 cm in på grannens tomt.

Granne nr 3 struntade i det tills han hörde att vi andra grannar hade blivit tvingade att flytta våra staket.
Om jag minns historien rätt så tvingade en förbannad granne 3 S att riva upp staketet på själva nyårsafton.

Men staket ville S ju ha, så sedan hade han en staketstump 10 cm in på sin tomt, dvs 20 cm ur linje med resten.
Det såg minst sagt besynnerligt ut, men han såg det säkert som en nettovinst på 10 cm mer tomt längst majoriteten av tomten.
 
  • Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Alla är rörande överens om att kattfrågan inte går att debattera.
Släpp kattfrågan annars kommer säkerligen mod. att låsa tråden.
 
Jag har raderat ett par inlägg som handlade om olaglig användning av gift.

Jag säger som cust3000, lägg ned kattdiskussionen i den här tråden.

/moderator
 
  • Gilla
Crebel och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.