...Jag slungade snö åt grannen för ett par veckor sedan, hela hans väg till garaget (50m) fick inte ens ett tack.
Det var det sista min slunga såg på den vägen...

cust3000 skrev:
...Jag slungade snö åt grannen för ett par veckor sedan, hela hans väg till garaget (50m) fick inte ens ett tack.
Det var det sista min slunga såg på den vägen...
Min granne har nu vid ett par tillfällen tagit plogvallen med hans snöslunga! Jag har varit noga att efter varje gång det hänt gått och sagt att jag verkligen uppskattar det oerhört mycket! Det är sjukt skönt dom gånger det hänt, förstår inte hur man inte kan berätta att det verkligen uppskattas?

AnneFi
Jag delar häck med fem grannar!

Förra sommaren jämnade den ena grannen ett antal jersminer med marken i tomgräns som står där för att skyla hans fula vedförråd. Häcken har antagligen blivit nersågad när det sattea upp. Vi har blivit tillfrågade om han fick klippa vår hassel eftersom den skadade taket på förrådet och vi sa att det var helt okej. Efteråt var det alltså en klippt hassel och allt annat var borta.

Jag blev osäker på tomgränsen och gick därför och frågade grannen.
Frågade till och med om något störde honom för då kunde jag gärna flytta det. Fick till svar att jag fick disponera ytan som jag ville eftersom han själv inte brydde sig och inte visste var gränsen var.

Trots detta så saknas jag nu väldigt fina buskar :/

Blev väldigt ledsen eftersom trädgården betyder väldigt mycket för mig.

En av grannarna har tonåringar som tyckte det var roligt att tända eld på saker och kasta in i vår trädgård i december. Tyckte jag var ganska obehagligt.

En tredje granne slänger allt sitt trädgårdsavfall som nersågade träd och massor av kvistar i häcken som står 1 m in på min tomt. Bud på att sätta staket på deras sida.

Min fjärde toppengranne var jag och pratade med om vi kunde lägga täckbark i tomgränsen för att underätta ogräsrensningen under häcken. Dagen efter när jag kom hem från jobb så hade han kört och köpt täckbark och lagt ut till oss båda.
Jag var över och tackade och sa att jag skämdes lite eftersom det var min idé. Påpekade att när det var dags att fylla på är det min tur. :)

Och granne nummer fem är också toppen.
De småpratar jag trädgård med ibland och där får jag plocka hur mycket frukt jag vill tills mina egna frukträd har tagit sig.

Så två av fem. Det är väl bra?
Men vi förösker att inte bry oss.
Blir mest ledsen när jag lägger alla mina pengar och all min tid på att få trädgården fin.

R
Tja, dispyt och dispyt, jag har faktiskt aldrig växlat en ord med någon av dessa personer, men förbannad är jag. Bor i parhus och delar vägg med ett par som verkligen verkar vara otrevliga. Vägrar att alls hälsa på mig trots att jag bott här i flera månader nu så har jag inte ens fått veta vad människorna heter, trots goda försök att presentera sig. Sedan har paret en hund som skäller och ylar i tid och tiod, vilket jag tycker är störande. Vi har absolut inte lyhört mellan husen, men hunden lyckas tränga igenom.

(Sedan låter det ibland som om han slår henne, men det vågar jag alls inte spekulera i, det är ju känsliga saker)

Jag menar, kan man ite vara lite trevlig och morsa på sin nya granne? Man behöver inte älska sin granne, men vi delar faktiskt en häck som förr eller senare skall klippas under samverkan.

Richard Andreasson skrev:
Sedan låter det ibland som om han slår henne, men det vågar jag alls inte spekulera i, det är ju känsliga saker
Om du misstänker att kvinnan blir utsatt för våld måste du ringa polis, även om du bara misstänker!
Polisen kan sina saker i dessa fall, du kan dessutom vara anonym.

• Gilla
jonny74
  • Laddar…
R
cust3000 skrev:
Om du misstänker att kvinnan blir utsatt för våld måste du ringa polis, även om du bara misstänker!
Polisen kan sina saker i dessa fall, du kan dessutom vara anonym.
Jo, jag vet... Men man är ju lite feg. Tyvärr. I alla fall, det liksom "dunkar" därifrån ibland och så låter det som att några slåss eller någonting ditåt. Men det kan lika gärna vara någonting helt annat jag inte borde lägga mig i. Men okej, hör jag det igen så ringer jag. Kan ju säga att jag har gått förbi och hört något misstänkt och önskar vara anonym.

• Gilla
lorens och 2 till
  • Laddar…
steve5432 skrev:
Så du hade bjudit ungarna på godis om de hade kastat ägg, snöbollar eller sprungit runt på tomten och levt rövare hos er? Det är ju intressant att höra... inte undra på att det är som det är i t.ex.
S
Lugna sig. Jag skriver att det nog förklarar saken, inte att jag själv uppskattar det! Som annan skriver så tycker barnen nog det är roligt att retas med det gamla paret som hötter med näven och ropar ..

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ena grannen är en sån där som sitter och runkar till taxeringskalendern..... första jag fick höra när jag flyttat in var hur mycket förra ägaren taxerat, hmmm va skiter väl inte jag i det tänkte jag. Men droppen blev när jag jobbat utomlands några år senare och han frågade hur det kommer sig att jag hade sån låg taxerad inkomst:wow:. Svarade bara kort och gott, sköt du ditt så fortsätter jag att sköta mitt och vill du sköta mitt kommer jag att plantera stora granar så all din morgon /förmiddagssol försvinner. Han bad faktiskt om ursäkt och vi har tack och lov haft en god sämja efter denna incident. I övrigt har man varit lyckligt lottad med grannar hittills.

• Gilla
Putt och 1 till
  • Laddar…
Svårt att välja en dispyt som är den värsta men här kommer två:
1.
Det var en gång... Herr G hjälpte Fru L att slunga hennes gång till husbron tills för fyra år sedan, efter att Herr G råkats blåsa lite snö vid några tillfällen över den låga häcken mot Herr J's (smal oklippt oanvänd gräsremsa på 4meter nedanför en slänt på) två år på raken.
Där tog det hela en komisk/aggressiv vändning, Herr J går över till Fru L(efter att ha knappat västen lite extra) ger henne en avhyvling till varför hon gjort blåst över snö på hans tomt bla bla, tanten är jättegammal änka och hon fick för tusan svaj på pumpen efter avhyvlingen, *host* fegis *host* Herr J sa inte ett ord eller frågade Herr G varför han gjort så utan att fråga m.m. Där trodde man att det hela skulle sluta, men icke sa Nicke!
Herr J gör följande: Snackar ner Fru L åt allt och alla inkl vikarierande brevbärare, efter att ha högtryckstvättat sin bil, andras bilar som besöker han spolar han all sand m.m. på gatan mot Herr G och Fru L så även med lövblåsen på hösten(han ska minsann inte ha deras löv på gården! totalt 1 låg häck och 5träd/buskar mot hans 3 enorma träd, 4 bauta buskar och två höga och tjocka häckar), räfsar allt mot dom vid minsta tillfälle, när inget av detta verkar ha gett effekt ändrar han taktik.
Han ber sin bror Herr U skotta all snö från gården/gatan/allmänningen på framsidan mot Herr G och all snö från gården/ stor-allmänningen på baksidan mot Fru L, börjar rökelda blöt pellets, blöta löv och för blöt ved alldeles nära Fru L's köksfönster/entré när vinden ligger rätt på, ställer allt med motor på tomgång på gräsremsan, ställer ut bärbar stereo på hög volym riktat åt rätt håll, står och ropar grova obsceniteter från sin garagenedfart, häller salt på hennes gräsmatta, anklagar henne för allt möjligt åt allt och alla även vikarierande skorstensfejarmästare från grannkommunen, lånar under en dag vintern 2011/2012 olovandes en jättetraktor av den som hade snöskottningen åt kommunen(sidenote: som tur var fick dom bara ploga och skotta sönder en vinter!) bär snö från nästan hela kvarterets plogkarmar, snödrivor, alla kommunala markplättar samt snö från egna gården och lägger allt längs Herr G's tomtgräns mot allmänningen på andra sidan gatan från Herr J(var lite nyfiken på mängden och gjorde en ca uträkning efter snöberäkningsformel, snön packad ca 600-650kg/[FONT=Trebuchet MS, Arial, Helvetica, sans-serif]m³ * volymen 4162,5m³ = verkligen jättemycket snö [/FONT];)[FONT=Trebuchet MS, Arial, Helvetica, sans-serif] ), övergår till hotelser från garagenedfarten, ropar hotelser från farstubron, kommit fram att han sitter med en av Hemvärnet's hörselförstärknings utrustning och avlyssnar grannarna håller på så tills ett samtal från kommunen får han att lugna ner sig ett tag, verkar dock eskalera nu/igen!? [/FONT]:(

2.
Nu är jag indragen i denna såpa! Efter att ha hjälpt Fru L med lite snö på hennes tomt(inget utanför) efter att ändå skottat vid brevlådorna denna vinter = "hur kan du hjälpa den finn-h***n!?", nekat buffel/burdus/messerschmitt Herr J när han sa till mig att nu är traktorn här flytta bil och släp så ska han skrapa infarten!? han gick och kom tillbaka tio minuter senare och sa "har du inte flyttat dom än!?" Sa vänligt men bestämt att jag klarar det här det är inte mycket snö så jag handskottar(2 bils infart), "men nu är traktorn h ä r !", Jaha om jag vill ha hjälp och vi då kommit överens om det så är det en sak, men jag skottar snön för hand så får jag lite träning på köpet. =sur buffel som inte pratat med mig sedan 21/2 = Skönt det förresten, men lugnet före stormen tydligen.

Svågern jobbar på en husfirma där buffeln kommer och tigger allt som blir över kapspill, sågspån, krokiga spikar/skruvar, trasig täckplast från virkespaket m.m. Han har stått och orerat om hur jag är och vad jag gör, tydligen är han ett av mina Fan? ;)
Han har bett sin bror Herr U att skotta in massa snö över häcken mellan våra tomter = ca fyra meter sönderkörd treårig rönn häck, bett honom även skotta längs infarten flera gånger(kan tyckas bra men inte när bit natursten stödmur stor som tre tegelstenar på ena sidan och en bit betongkant stor som ca två tegelstenar och en halvmeter häggmispel häck på andra sidan ryker), räfsat in allt från rönn häcken(som jag planterat med 80cm gräs tillgodo till tomtgränsen tills den har växt upp till önskad höjd/bredd) mellan våra tomter på min gård, sopat allt sand från hans infart mot min, låtit hunden göra behoven på infarten. Det är allt så länge av femåringen eh buffeln, har hört av en som jagar tillsammans med sagda buffeln att det är väldigt lätt att komma på kant med den. För en i samma vägförening som buffelns mamma räckte det med att fråga om dom skulle leja någon att ordna till grusvägen som håller på att åka ut i dikena.

Ja vad ska han hitta på härnäst?
Funderar mer på det nu sen vi fått två små...

Ps. Ville bara skicka med ett par faktalänkar(inte starta WW3):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Toxoplasma_gondii
http://www.cdc.gov/parasites/toxoplasmosis/prevent.html

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
jonny74 skrev:
.. Buffeln ..[/URL]
Jag har kontakter inom psykiatrin. Låter som en klockren personlighetsstörning ..

• Gilla
jonny74
  • Laddar…
Steve 5432, du har vår fulla sympati. Det är verkligen sorgligt att föräldrar inte kan ha pli på sina ungar. Rättigheter är det enda de kan stava till. Skyldigheter får de slå upp i SAOL. Funderar på hur dessa ungar ska klara sig i framtiden, när de inte får lära sig att visa hänsyn.

• Gilla
jonny74 och 2 till
  • Laddar…
Steve 5432, du har vår fulla sympati. Det är verkligen sorgligt att föräldrar inte kan ha pli på sina ungar. "Rättigheter" är det enda de kan stava till. "Skyldigheter" får de slå upp..
Den intresserade kan ju googla på resp ord och notera skillnaden i antalet hits..
Är nog en av orsakerna.
Vi har en granne med tre ungar som för "ett visst liv", men sen vi bytte fönster till högisolerande så är allt tyst! Bilarna utanför tycks vara eldrivna, så tyst är det numera!...
Sen kan man ju bli irriterad när grannarna plockar svamp på vår tomt (områdets största) eller parkerar på tomten
Men, för att behålla grannsämjan, det får gå...

Ja, det var inte "bättre förr". Minns själv hur man bar sig åt på 60-talet, även om man kanske var uppfostrad att visa större respekt för äldre. Busringning, snöbollar mm förekom flitigt bland illbattingarna i villaområdet.

That said, det är jäkligt skönt att ha hus långt ute på landet med en stabil plommonträdsbeväxt gräns mot grannarna då behöver man inte reta upp sig på allt som händer på andra sidan gränsen. Dessutom var de där först.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ungjävlar som jagar och skrämmer skiten ur mina djur och inte slutar ens när man säger ifrån. Jag har också svårt för grannar som inte förstår att katter i lagom mängd gör nytta. Tack och lov finns inga sådana jon här där jag bor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.