Men hur tänker du kring att din katt går omkring och gör sina behov i grannarnas rabatter och i sandlådorna på lekplatserna? Att det är din rättighet att ha katt? Jag förstår inte helt enkelt.

Tyvärr, alla kattägare som släpper ut sina katter i villakvarter eller var som helst.
Som kattägare är man ansvarig för sin katt och vad den gör. Den får inte bajsa i grannens rabatt eller gräva upp den andre grannens tulpanlökar eller kissa i barnens sandlådor. Grannarna har absolut rätt att bli sura om en katt förorenar eller bär sig allmänt illa åt. Alltså ur människosynpunkt, normalt ur kattsynpunkt. Som kattägare är man helt och fullt ansvarig för vad katten gör.

Katter är inte någon normal del som nordiskt vilddjur. Samtliga våra huskatter stammar från någon sorts exostiskt katt, inte från varken den europeiska eller skotska vildkatten. Dom är egentligen ökendjur.

En ansvarsfull kattägare ser till att katten inte stör grannarna. Det enda sättet att göra det är att inte släppa ut katten på fri tass. Antingen så är det koppelpromenader som gäller eller inhägnad kattgård. Det skulle också få den fördelen att katter inte förökar sig fritt och hej vilt, men det är en helt annan fråga.

Det är en myt att katter måste få lov att ströva omkring på fri tass. Det är kattägarens ansvar att se till att katten får en tillräckligt berikad miljö som fyller kattens behov, utan att springa omkring ensam utan övervakning.

Så summa av mitt inlägg. Ja, grannar har rätt att bli sura om någon grannkatt förorenar hos dom. Kattägaren är fullt och helt och totalt ansvarig för vad katten gör.

Ja, jag är kattägare och har haft katter i 30 år..

• Gilla
dicliff och 13 till
  • Laddar…
För att förtydliga: Jag bryr mig inte särdeles mycket om att katterna är i min trädgård. Vi har andra djur där med jämna mellanrum (grodor, hjortar, grävlingar, rävar, allsköns fåglar) och skulle gärna ha mer djur där. Det är när de objudet kommer inomhus jag börjar ha invändningar.

Intressant att så fort man nämner ett misshagligt beteende hos katter så skylls det genast på att katten "måste blivit instängd" (fel: den smet in, pissade och sket i sängen, välte och krossade en likörflaska, trampade runt med likör på tassarna i halva huset och hoppade sedan ut) eller "måste haft en störning" (fel; katter gillar precis som vi att sitta varmt och gör, som de flesta djur sina behov där de just nu befinner sig då de är utomhus).

Katter är djur; de ser inte skillnad på "inomhus" och "utomhus" och förknippar det med saker man får eller inte får göra, däremot lär de sig (förenklat) att när man är hemma pissar man i lådan annars får man skäll. Överallt annars finns ingen som påpekar för dem vad man ska göra. Man kan inte skylla djuret för att det är ett djur, däremot kan man skylla djurägaren för vad djuret hittar på -- om man vet vem som äger djuret. Tyvärr är få kattägare beredda att ta det ansvaret för sina djur. Och nej, jag skulle aldrig slå ihjäl en katt för att den hittat på något, men jag förstår om andra tappar den spärren när de fått säng och sängkläder för 20 papp förstörda -- då ser man gärna till att det inte upprepas.

(redigerat: förtydligat lite)

• Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Men hur tänker du kring att din katt går omkring och gör sina behov i grannarnas rabatter och i sandlådorna på lekplatserna? Att det är din rättighet att ha katt? Jag förstår inte helt enkelt.
Det finns ingen lag som säger att man inte får ha katt, eller utekatt. Så ja, det är givetvis min, och din, rättighet att ha katt. På samma sätt får vi även ha häst, undulat, orm eller hund. Sedan kommer så klart även skyldigheter med att ha djur. Lagstadgade men även normativa. Tex så är min utekatt självklart kastrerad, avmaskad, öronmärkt och bär halsband. På samma sätt förväntar jag mig att du tar upp efter din hund, och inte rastar den på någon annans än din egen tomt. Till exempel.

Hur jag tänker med att min katt gödslar grannens rabatt? Tja det är ju inte något jag har valt, men även har svårt att avstyra. Hade jag kunnat, hade jag gjort det. Om grannen tycker att det är ett problem (vilket hon inte gör), och vill att jag betalar någon form av "katt-bort", så gör jag det.

Som någon annan skriver så är det vissa saker vi rår på, och andra inte. Man får visa hänsyn och förståelse. Jag kan inte styra var min katt skiter, men det kan du göra med din hund. Däremot så skäller inte min katt, ylar eller liknande. Hon höll ingen vaken när vi bodde i lägenhet. Hon skällde inte på brevbäraren, kissade inte på varje gathörn, osv.

Eftersom folk verkar gilla anekdoter så kan jag berätta en. I vårt område finns ett flertal väluppfostrade hundar med vettiga mattar och hussar. Det finns även ett gäng utekatter. Jag har inte problem med någon av djuren, och vet inte med mig någon granne som har det heller. Och ja, min barn leker i den allmänna sandlådan.

Tråden handlar om värsta granndispyten. Hund- och kattfolket får gärna bråka vidare i en egen tråd för den här tråden blev helt plötsligt bara en massa tjafs. Tillbaka till ämnet tack.

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
rln skrev:
[..] den smet in, pissade och sket i sängen, välte och krossade en likörflaska, trampade runt med likör på tassarna i halva huset och hoppade sedan ut [..]
Den här historien är ju sanslös. Jag har aldrig hört något liknande. Katter som är nyfikna och stryker in i andras hem förekommer ju, men detta? Och då har jag haft katt i över 30 år själv. Självklart skall du jaga den katten, och ägaren. Jag skulle vara vansinnig .. Självklart skall du skrämma iväg katter som rör sig nära dina dörran och vill "kika in". Hojta och visa att de inte är välkomna.

Men att påstå att det är katters natur att pissa och skita i sängar, välta glas och dylikt .. det är bara snack. Katter är rovdjur och gräver ner sin avföring (olika framgångsrikt). Du kan inte generalisera utifrån din erfarenhet med en psykopatkatt till granne ... =P

• Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
elpaco skrev:
Det finns ingen lag som säger att man inte får ha katt, eller utekatt. Så ja, det är givetvis min, och din, rättighet att ha katt.
Själv tänker jag oftare på vilka skyldigheter jag har mot mina medmänniskor än vilka rättigheter. Men jag frågade hur du tänkte och nu fick jag ett svar. Det tackar jag för och jag önskar dig en fortsatt trevlig lördag.

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
elpaco skrev:
Det finns ingen lag som säger att man inte får ha katt, eller utekatt. Så ja, det är givetvis min, och din, rättighet att ha katt..
Ja, naturligtvis får man ha katt. Men - precis som med hundägare - kattägaren är helt och fullt ansvarig för vad katten gör.

Sen kan det vara väldigt svårt att avgöra om det är grannens katt som har pissat i utedynorna eller om det är är en förvildad kattstackare som gjort det..

Det gör inte granndispyterna lättare. kattägaren kan alltid skylla ifrån sig. Det enda man kan göra som kattägare är att se till så att ens egna katter inte har möjlighet att pissa i grannens utedynor.

ToryKulan skrev:
Ja, naturligtvis får man ha katt. Men - precis som med hundägare - kattägaren är helt och fullt ansvarig för vad katten gör.

Sen kan det vara väldigt svårt att avgöra om det är grannens katt som har pissat i utedynorna eller om det är är en förvildad kattstackare som gjort det..

Det gör inte granndispyterna lättare. kattägaren kan alltid skylla ifrån sig. Det enda man kan göra som kattägare är att se till så att ens egna katter inte har möjlighet att pissa i grannens utedynor.
Citerat direkt från Polisen.se:
"Om en grannens katt lortar ner i min trädgård, vilket ansvar har då grannen?
Katter ska enligt tillsynslagen hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Dock är katter undantagna det så kallade strikta ansvaret i samma lag. Så om en katt orsakar skada kan inte kattens ägare anses skyldig att ersätta den skada katten orsakat trots att kattens ägare kan antas ha brustit i sin tillsyn över katten.
Kattägare har alltså inget strikt ansvar för vad deras katter orsakar, utan de ansvarar enligt skadeståndslagens regler."

oobum;1690531 Kattägare har alltså inget strikt ansvar för vad deras katter orsakar skrev:
Och vad betyder detta?

mariatherese skrev:
Själv tänker jag oftare på vilka skyldigheter jag har mot mina medmänniskor än vilka rättigheter.
Jag gillar inte vad du insinuerar. Självklart betyder inte att bara för att man har en rättighet, att man använder den. Du får svar som du frågar.

Förresten så kom jag tänka på dig i dag. När jag öppnade altandörren, släppte ut katten, och du antagligen gick och frös och rökte på en giftpinne, samtidigt som du bannade fido att bajsa snabbare .. ;-)

(förlåt bifuel, du har så klart rätt, och det blir min sista post OT för nu)

BiFuel skrev:
Tråden handlar om värsta granndispyten. Hund- och kattfolket får gärna bråka vidare i en egen tråd för den här tråden blev helt plötsligt bara en massa tjafs. Tillbaka till ämnet tack.
Håller med om det. Moderator, gå in och radera!

• Gilla
bjomape och 4 till
  • Laddar…
A
Såg fram emot att gotta mig i granndispyter....
Men det är bara en massa dravel nu....

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Det blir alltid en massa fjanterier och påhopp när man kritiserar toalettvanorna hos grannarnas husdjur. Får själv plocka katt och hundskit regelbundet i min trädgård. Men jag tror inte detta var tanken med den här tråden. Så kom tillbaks till ämnet, tack.

Precis, det var därför jag ångrade mina tidigare inlägg, det är en diskussion som är i princip oändlig och ingen kommer till någon slutsats.

• Gilla
ichigo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.