Själv har jag länge undrat hur en del folk tänker som låter sin hund pissa på folks bilar och cyklar utan att skämmas. Ok det kanske inte blir några skador men det är respektlöst.

En annan sak är de som bara skottar över lite snö med foten över hundbajset. Tror de att bajset försvinner?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Faktiskt mitt enda riktiga irritationsmoment också. Det är väl inga problem om de bara gick omkring, men ju mer man anstränger sig med rabatten desto hellre gör grannkatten sina behov där. Det är sååååå äckligt att få kattbajs på trädgårdshandskarna. Det är ju bara att kasta. Själv plockar jag upp efter min hund och skulle aldrig få för mig att låta hunden springa in på någon annans tomt.
Sedan kan man ju tycka att det spelar roll att hundar tolererar koppel, men inte gärna katter. Om jag såg min katt kissa på din brevlåda, skulle jag spola av den, men om jag såg dig stå med koppel och låta din hund kissa på min brevlåda, ja då skulle jag spola av dig ..
 
  • Gilla
ichigo och 6 till
  • Laddar…
Intressant läsning om vad kattskit kan ställa till med i senaste Forskning och Framsteg om toxoplasma-parasiter:
http://fof.se/tidning/2013/2/artikel/katter-sprider-parasit-i-hjarnan
Klart mega äckligt, så inte so roligt med grannarnas katter som förorenar i rabatter och barnens sandlåda!
Som tur var så tar ju räven en och annan katt som springer löst...
 
Oetiskt! Egocentriskt! Svinigt! Hundar har rätt att gå på toaletten, så länge ingen går in på er tomt och rastar sin hund.

Era barn får väl lära sig att inte stoppa snön i munnen etc. Era ungar leker säkert på offentliga lekplatser där katter bajsar och kissar med.

Människan borde skämmas för hur dom förstör planeten med skövling av regnskog, overfishing, växthuseffekten, överkonsumtion, nedsmutsning, utrota djur....och kan inte ens låta hundar få kissa.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Griniga pensionärer och allmänt bittert folk som orkar lägga ner energi på såna skyltar
 
elpaco skrev:
Sedan kan man ju tycka att det spelar roll att hundar tolererar koppel, men inte gärna katter. Om jag såg min katt kissa på din brevlåda, skulle jag spola av den, men om jag såg dig stå med koppel och låta din hund kissa på min brevlåda, ja då skulle jag spola av dig ..
Har du utekatt? Isåfall tycker jag att det är intressant.

För övrigt så kissar inte min hund på andras saker - har aldrig gjort. Tycker också det är ett otyg med folk som går förbi staketet och låter sin hund kissa på det.
Men katter som förorenar rabatten är 10.000 gånger värre. Har faktiskt en bekant som förlorade ett barn pga toxoplasmos. Jag tror de flesta kattägare dock inte är medvetna om vad deras små vänner bär på.
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
O
helrob skrev:
Intressant läsning om vad kattskit kan ställa till med i senaste Forskning och Framsteg om toxoplasma-parasiter:
[länk]
Klart mega äckligt, så inte so roligt med grannarnas katter som förorenar i rabatter och barnens sandlåda!
Som tur var så tar ju räven en och annan katt som springer löst...
Oerhört seriös artikel.... *not* När man påstår att ett encelligt "djur" förökar sig sexuellt.... då blir man mörkrädd....
Dessutom undrar jag hur dom kommer fram till dessa slutsatser.... hur vet man att någon är smittat om det encelliga "djuret" kapslar in sig... där varken immunförsvar eller antibiotika kommer åt det...

Den stora frågan är.... hur hade du reagerat om det handlat om hundar?
 
Sätt upp övervakningskameror och ta reda på vad det är för löss som rör sig på din tomt. DU får i princip göra vad du vill på din tomt. Däremot får ANDRA inte göra vad de vill på din tomt!

Hundägare är ofta stora egoister. Deras golvmopp till djur är sååå gullig så och gör absoluuuuut ingenting olägligt! Hundägare spärrar gärna av hela bredden på gångbanor, de går till höger och hunden i gräskanten till vänster, med koppel mellan. När vanligt folk ber att få komma fram så är man en elak typ som inte tar hänsyn till deras jävla golvmopp. Hundägare ska hållas kort - på dom bara!
 
Barn ska inte leka vid brevlådorna. Hundkiss är inte den största faran där. Småbarn ska överhuvudtaget inte vistas i närheten av vägen eller uppfarter.
 
birgera skrev:
Sätt upp övervakningskameror och ta reda på vad det är för löss som rör sig på din tomt. DU får i princip göra vad du vill på din tomt. Däremot får ANDRA inte göra vad de vill på din tomt!

Hundägare är ofta stora egoister. Deras golvmopp till djur är sååå gullig så och gör absoluuuuut ingenting olägligt! Hundägare spärrar gärna av hela bredden på gångbanor, de går till höger och hunden i gräskanten till vänster, med koppel mellan. När vanligt folk ber att få komma fram så är man en elak typ som inte tar hänsyn till deras jävla golvmopp. Hundägare ska hållas kort - på dom bara!
Jag tycker att ett sådant prat, när man drar hela folkgrupper över en kant bara visar på dumhet och trångsynthet...trist!

//gm
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
gockemannen skrev:
Jag tycker att ett sådant prat, när man drar hela folkgrupper över en kant bara visar på dumhet och trångsynthet...trist!

//gm
Vilken kant tänker du på?
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
ollerwe skrev:
Barn ska inte leka vid brevlådorna. Hundkiss är inte den största faran där. Småbarn ska överhuvudtaget inte vistas i närheten av vägen eller uppfarter.
Vad katten (!) har den åsikten med saken att göra? Menar du att du får rasta din hund på min brevlåda, bara för att mina barn ändå inte skall vara där (enligt dig) .. konstigt.
 
Jag menar att du hellre ska lära dina barn att inte leka vid brevlådan... det finns bilar där. Eller kommer brevbäraren till fots inne i din tomt? Jag bor på landet och här, och i byn står brevlådorna nära vägen/ gatan. Ingen lämplig lekplats överhuvudtaget.
 
mariatherese skrev:
Har du utekatt? Isåfall tycker jag att det är intressant.

För övrigt så kissar inte min hund på andras saker - har aldrig gjort. Tycker också det är ett otyg med folk som går förbi staketet och låter sin hund kissa på det.
Men katter som förorenar rabatten är 10.000 gånger värre.
Ja, jag har utekatt, vad är det som är intressant med det tycker du? Jag antar att du förstår att "du" i min post, inte avsåg precis just dig i synnerhet, utan valfri person med den smaklösa inställningen i allmänhet.

I grunden handlar det om respekt och hänsyn. Vi älskar, förhoppningsvis, alla våra husdjur. Det handlar inte om att de inte har rätt att "gå på toa", utan om hur husse/matte beter sig. Toxoplasmos hos spädbarn är en tråkig sak, men som din artikel även påpekar - vanligt bland många av skogens djur. Och dessvärre kan vi inte säga åt katten var den skall gräva sin grop någonstans. Jag tror sedan att det inte är så många av oss som har åsikten att alla katter skall vara inne jämt eller dö (vi får väl stoppa in alla djur på zoo).

Om man däremot som hundägare, rastar sin lilla vän på grannens tomt - ja det är ju så uppenbart sjukt. Och det handlar inte om att barnen kan få i sig lite hundkiss, det handlar om att det är MIN tomt och där kissar inte din hund, och där slänger inte du dina sopor, och så vidare. Det är där hänsynen och normalt vett kommer in.
 
ollerwe skrev:
Jag menar att du hellre ska lära dina barn att inte leka vid brevlådan... det finns bilar där. Eller kommer brevbäraren till fots inne i din tomt? Jag bor på landet och här, och i byn står brevlådorna nära vägen/ gatan. Ingen lämplig lekplats överhuvudtaget.
Det är vad jag menar. Välkommen att skapa en tråd på "vi föräldrars" forum, där du gnäller om lösspringande barn.

Jag vill inte ha din hunds kiss (eller ditt) på min brevlåda, eller snön kring den, eller överhuvud taget i befolkat område. Du kan inte rationalisera det med att mina barn inte skall vara där (de leker ju för övrigt där när jag är med också, duh!).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.